Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 satunnainen nykäisy ratti vinossa ja rahina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 satunnainen nykäisy ratti vinossa ja rahina

    Tervehdys palstalle

    Asiani koskaa käytännössä kahta asiaa, joista en osaa arvella onko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa. Ehkä palstan asiantuntevat henkilöt osaisivat arvella kuvauksista ongelmien lähdettä. Ketjuja tutkin kymmeniä, mutta en löytänyt viisastenkiveä.

    Ongelmat:

    1) Lähdettäessä liikkeelle auto tekee toisinaan (lue muutaman viikon välein) todella terävän nykäyksen. Yleensä tämä on esiintynyt kun esim peruuttaa pois parkista rattia voimakkaasti käännettynä ja lähtee tämän jälkeen ajamaan eteenpäin ratti taas toiseen asentoon käännettynä. Nykäys tulee siis vain paikaltaan eteenpäin lähdettäessä ja se ei ole tainnut kertaakaan ilmetä kun renkaat ovat olleet suorassa. Nykäyksen yhteydessä kuuluu "kolahtava/rusahtava" ääni, jota on hyvin vaikea kuvata (osaltaan se kuuluu myös koneesta, joka meinaa sammua kun nykäisy/tökkäys ilmenee). Se on ehkä hieman sellainen, kuin hammaspyörä hyppäisi pari pykälää ja sitten rojahtaisi hampaat kohdalleen ja veto tulee pyörille nykäyksenä. Voisiko tässä olla kyse vetonivelistä? Nykäisy on ilmennyt yleensä kun auto on reilummin kuormattu (esim 4 aikuista kyydissä). Aikaisempi omistaja on ilmeisesti pyörienkulmia muokannut, koska ratti on hivenen vasemmalle päin. Voisiko ongelma liittyä myös tähän, eli ääriasennossa pyörät pääsisi kääntymään "liikaa"?

    2) Toinen hivenen lievempi ongelma. Autosta kuuluu vaimea "tylppä" räminä kun sopivasti kiihdyttää. Tämä ei tunnu kuuluvan kylmänä, vaan lähinnä kun on jonkin verran jo ajanut. Ääni kuului alunperin aina oikealle käännyttäessä, mutta mitään väljää ei tuolloin huollossa pikatarkistuksella löytynyt. Ääni on hieman lisääntynyt ajan myötä ja se kuuluu nyt myös kiihdyttäessä suoraan ajaessa (sopivalla rauhallisella kiihdytyksellä). Voisiko tässäkin olla kyse vetonivelistä/laakereista? Miten kaksoismassa oireilee? Ripeässä tai jopa rajussa kiihdytyksessä ei kuulu ääntä, vaan kaikki pelaa kuten pitääkin. Ääni ei ole ilkeän kuuloinen, vaan enemmänkin sellaista kuin jokin resonoisi konetta vasten. Ideoita, mitä kannattaisi konetilasta katsoa jos muovit purkaisi tieltä pois.

    Tosiaan en osaa sanoa voisiko näillä kahdella asialla olla toistensa kanssa tekemistä. Toivottavasti, saisi molemmat asiat pois mielestä yhdellä korjauksella. Olisiko näiden suhteen jotain valistuneita arvauksia tai keinoja, miten diagnosointia voisi viedä pidemmälle?

    Mainittakoon vielä, että multitronic on jo autoon korjattu. Siinä ilmeni kytkinvika, eli auto siis kiihdyttäessä nyki. Tätä ei korjauksen jälkeen ole esiintynyt, enkä saa esim käsijarrulla ja auto lastattuna mitään luistoa tai nykäistä aikaiseksi yrittämälläkään.

    Auton tiedot. 2004 A4 1.9Tdi (96kw) multitronic, 160tkm.

  • #2
    Kannnattaa heti katsoa auton alle eli nosturilla ylös.

    Veikkaan vetonivelien murroksia, jotka ovat loppu?

    Toivottavasti ne saa vaihdettua, ettei mene koko vetoakselit vaihtoon.

    Ihme juttu, jos nivelet sököt noilla kmi. Olisiko suojakumit olleet pitempää rikki?

    Minulla vaihdettiin asken vain suojakumit ja mittarissa 220 tkm

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkistä.

      Allekirjoittaneella ei ole mahdollisuuksia nostaa autoa ja tutkia sen tarkemmin, joten pitänee viedä pajalle. Suojakumit ovat voineet olla pidempäänkin rikki ja vuodessa tulee kilometrejä paljon. Renkaat olen vaihdattanut liikkeessä, eli itse en ole vaihtojen yhteydessä tutkinut kumeja ja tukia. Öljynvaihdon yhteydessä puolisen vuotta sitten tosin huollossa katsoivat tukivarsia sun muita (ainakin näin sanoivat tehneensä kun pyysin kurkkaamaan kun auto on kerran ylhäällä), joten olettaisin että tuolloin ainakin rikkinäiset kumit olisi näkyneet. Tuo rahina kuului jo tuolloin. Tosin eihän sitä tiedä, vaikka aikaisempi omistaja olisi ajellut nivelet loppuun ja vetänyt vain uudet kumit päälle kosmeettisena fiksinä ja toivonut ettei oireile vähään aikaan...

      Ei varmaankaan auta kuin käyttää huollossa, katsastaakin pitäisi...

      Comment


      • #4
        Kuuluuko vetoakseleiden antaa miten paljon välystä mihinkin suuntaan kun kädellä niitä nykii?

        Auto a4/b6 tdi -03.

        Comment


        • #5
          Laitetaanpa tähän asiaan vielä päivitystä.

          Auto kävi katsastuksessa, jossa ei löydetty mitään huomautettavaa. Tämän jälkeen käytin autoa huollossa, jossa tuohon 2) kohtaan etsittiin syyllistä (mainitsin myös tuon 1 kohdan). Huoltomies katsoi vetarit ja epäili, ettei ääni kuuluisi sieltä. Koeajokin tehtiin, jossa kiihdytyksissä tuota ääntä saatiin esiin. Lampun kanssa myös katseltiin konepellin alle, mutta mitään vihjettä sieltäkään ei löytynyt. Pidempi tutkimus olisi mennyt pidemmälle syksyyn niin en vielä varannut aikaa.

          Kun auto on seissyt pitkään ei tuota räminää/rahinaa kuulu ollenkaan. Parin kilometrin jälkeen räminä alkaa tulla kun n 1600-1800rpm alueella kiihdyttää, eli kun vääntöä on enemmän. Räminä on sanana ehkä huono, koska se on jotain kolinan ja räminän välimaastosta. Ääni on aika matala, eli mikään ihan ohut pelti tuskin pitää ääntä. Yhtenä aamuna pistin auton käymään itsekseen pihassa moottorin lämpimäksi ja tällöin räminä alkoi heti kun lähti ajamaan, eli ilmeisesti räminän alkaekseen ei akseleiden tarvi pyöriä vaan moottorin lämpö itsessään saa räminän esiin.

          Käytin itse ilmanputsarin kotelon irti nähdäkseni sen taakse ja tarkistaakseni sen kiinnityksen, mutta sieltäkään ei syyllistä paljastunut. Olen myös ollut tuntevinaan pientä "nypytystä" kun autolla lähtee aamulla ajamaan (kylmä kone), Olisikohan kenelläkään ideaa mistä vikaa voisi etsiä? Autolle ajattelin huoltoajan ottaa, mutta aikoja tuntui olevan vasta niin pitkällä syksyä, että mielellään tätä arvailisi itsekin että huolto ehkä pääsisi suoraan hommiin ilman pitkää vianetsintää (koskien siis molempia 1 & 2 ongelmaa eli tuota nykäystä ja räminää).

          Taannoin kaatosateessa ajaessa myös ohitustilanteissa tuli nykäisyt. Tuo tapahtui joka ohituksella kun kaasun löi pohjaan. Pienen huoltoasemapysähdyksen jälkeen vikaa ei enää ollut. Olisiko tuo yhdellä pätkällä noin 5-7 kertaa oireillut. Sitä ennen ja stopin jälkeen en ole samaa saanut enää aikaan yrittämälläkään. Mistähän nuo kertoisi? Toisaalta taas nyt ei ole pitkään aikaan ollut mitään nykimisiä.

          Kiitos jo etukäteen.
          Viimeksi muokannut Reissumies; 18.8.2009, 22:15.

          Comment


            #6
            Entisessä ysikympissäni oli samantyylinen vika. Kun ajoi moottoritiellä ja ohituskaistalta palasi omalle kaistalle niin jokin nykäisi rattia voimakkaasti oikealle ja kuului rusahdus. Autoa tutkittiin pajalla päältä ja alta eikä mitään löydetty. Vetonivel vaihdettiin oikealle puolelle eikä sekään auttanut. Jokin tempaisi rattia oikealle rutinan säestyksellä maantie nopeuksissa ja oikealle käännettäessä.
            Viimeisellä kerralla kun autoa nosturin päällä syynättiin huomasin että oikean puolen takarenkaan laakerissa oli hurjasti lappia. Laakerin vaihdon jälkeen tuota ongelmaa ei enää esiintynyt. Ilmeisesti jarrupala oli kiilautunut ja purassut kiinni ja aiheuttanut tuon nykäyksen tai lageri leikkaillut kiinni. Oireiden perusteella olisin pannut pääni pantiksi että vika olisi ollut etupäässä.

            Comment


            • #7
              Tilanteeseen päivitystä.

              Edellisessä huoltomiehen pikatarkistuksessa ei löytynyt syyllistä tai sivistynyttä arviota viasta. Toisessa huollossa arvioitiin, että kannentiiviste päästäisi jäähdytysjärjestelmään painetta. Jätin aamulla auton sinne vikaselitteen kanssa ja tähän tulokseen pääsivät. Auto tosin oli iltapäivällä haettaessa aivan identtisessä asennossa samassa parkkiruudussa, joten en tiedä kävivätkö sillä edes oikeasti liikkeellä...

              Alla video vielä oireesta. Ensin normaali kaasun polkaisu vapaalla ja perään pari kaasutusta vaihde D:llä. Jonkin verran kone raklattaa ja lopulta sammuu (ei ole ikinä ennen sammunut, joskin en ole tuolla tavalla kokeillutkaan parkissa laittaa vetoja). Herättääkö tämä ajatuksia?

              Video:
              http://tinypic.com/m/5piofr/3

              Comment


              • #8
                Oliskohan jotain vikaa moottorin kiinnityksessä/kumeissa? Ainakin moottori liikkuu aika paljon...

                Comment


                • #9
                  Moottorin tuennassa näyttäs tosiaan jotain häikkää olevan?

                  Comment


                    #10
                    Jups. Yhdyn edellisiin.. uudet kumit/puslat/tuennat koneen alle. hilut maksaa about 80? varaosaputkassa. homma onkin sitten aavistuksen vaikeampi, mutta tehtävissä suht nopeasti. Elikkä moottori pukki/ nostin tarvitaan ja alakerta pitää tiputtaa pois (löysätä). vaihtaa uudet hilut ja kyllä se siitä tokenee.

                    Comment


                    • #11
                      S6:ssa samoja vinkeitä...

                      Terve!

                      Omassa S6:ssa (vm.2000, 132 tkm, Tiptronic) on hieman samanlaisia oireita. Eli lievästi vedätettäessä ja etenkin käännyttäessä kevyt veto päällä kuuluu mieto rolina/naputus jostain, mutta ei ole minullekaan selvinnyt, että mistä. Ääntä on vaikea kuvailla, mutta jotenkin etäisesti siitä tuli mieleen vanhan takapotkuisen Volvon kardaanin laakerin/tukikumin rikkoutumisesta seurannut ääni, tämä vain on selvästi vaimeampi. Lisäksi reilu viikko takaperin, kun oli enemmän kuormaa kyydissä (itseni lisäksi lähemmäs 300 kg massaa), ääni oli selvästi voimakkaampi ja esiintyi selvimmin 50-80 km/h nopeudessa suhteellisen alhaisilla kierroksilla. Mutta taas kuorman puuttuessa ääni vaimeni erittäin hiljaiseksi. Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä, eikä voimakkaammin vedätettäessä. Enkä ole onnistunut paikallistamaan sitä mihinkään tiettyyn paikkaan tai kohtaan autossa. Oireet on hitaasti pahenemaan päin, ensimmäiset havainnot ovat ehkä jo noin 3-4 kk takaa.

                      Tutkimuksia on tehty sen verran, että kertaalleen käytin pirssiä pajalla, mutta ne eivät ääntä olleet muka kuulleet. Vaimeahkohan se on, mutta selvästi havaittava kuitenkin. No, lopputuloksena oli vasemman etusen vetonivelen ulomman suojakumin vaihto (oli repeytynyt) ja nivelen rasvaus + pykineiden jarruletkujen vaihto. Mutta eihän ongelma tietenkään minnekään hävinnyt. Liekö mahdollista, että vetari olisi saanut siipeensä, jos on rasvattomana jonkin aikaa pyörinyt?

                      Itsekin mietin tuota kumityyny/pusla -asiaa ja siltä pohjalta yritin hieman eri korvalla kuunnella moottorin käyttäytymistä tyhjäkäynnillä kierroksia otettaessa. Havaitsin, että jonkin verran tärinää ja vapinaa tuntuu kapiiniin asti kierrosalueella 1500-2800 rpm. Mielestäni kasikoneessa ei moista pitäisi olla, enkä ole sitä aiemmin huomannutkaan.

                      Eli samantyyppistä apua kaivattaisiin täälläkin. Jotta mistäs alkaisi taas tutkiskelemaan, kun taitaa olla taas pajalle vienti asian tiimoilta kuitenkin edessä. Kiitos!
                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 24.9.2009, 13:15. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                      Comment


                      • #12
                        Moi!

                        Tuliko asiaan selvyyttä?

                        Itselläkin esiintynyt vastaavassa autossa kohdan 1 mukaista ongelmaa. Heti liikkeellelähdössä auto ikäänkuin 'lyö tyhjää' sekunnin verran. Tuntuu kuin ajaisi oravan yli. Ja ongelma esiintyy lähinnä kun lähtee liikkeelle renkaat linkussa lämpimällä kelillä.

                        Siis tähän asti. Nyt jäi tielle. Sama ongelma ilmeni ensimmäistä kertaa vauhdissa, 500 metrin ajon jälkeen. Tien sivuun ja uusi yritys mutta Audi pysyy paikallaan hinausauton saapumiseen asti. D ja R asennossa pitää vaimeaa ulinaa ja kierroksia nostaessa ryömii aavistuksen. Ei kuitenkaan lähde liikkeelle. P asennossa kone kiertää normaalisti.

                        Hinattiin Audille ja lupailivat kertoa tilanteesta loppuviikolla. Ensi arvio oli että multitronicin vaihto maksanee noin 6 k€ jos sellaiselle ilmenee tarvetta... ei juuri lohduttanut. Onko parempia ideoita?

                        Comment


                        • #13
                          Ongelma nro. 1 on nyt profiilini kulkineessa (-04 A4 Avant b6/8E 1.8Tq)
                          Jos esim peruuttaa parkkiruutuun ja lähtee eteenpäin vasemmalle kääntäen, niin kuuluu napsahdus/rusahdus oikean eturenkaan puolelta. Melkein aina.

                          Hakalan Hannu tänään jo ehtikin vilkaista kyseistä ongelmaa, kun oma aika ja hermot ei enään pysyneet kuvioissa mukana. Enkä itse löytänyt välyksiä varsinkaan tukivarsistoista.

                          Todettu, että oikean vetoakselin uloin nivel on vasenta vetoakselia "hieman" väljempi. Tukivarret vaihdettu n.10tkm sitten ja olivat ok. Täytyy Tepolta tiedustella uutta niveltä, jos se vaikka korjaisi tilanteen.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla kuuluu myös sellanen absirusahduksen tapainen ääni, aikalailla joka kerta kun peruutuksen jälkeen lähtee eteenpäin samalla kääntäen ja olen ymmärtänyt että olisi ihan normaaliääni, liittyen abs/esp/edl -järjestelmiin.

                            Comment


                              #15
                              Ei ole normaalia ääni. Ei sieltä mitään pitäisi kunnossa ollessa kuulua.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo kohdan yksi ongelma kuullostaa samalta kuin minun kulkineessa. En ole vieläkään siihen keksinyt ratkaisua. Jos joku tietää tai luulee tietävänsä niin olisin kiitollinen

                                Comment


                                • #17
                                  Täälläkin on jo pitkään (3 vuotta) kuulunut mieto ABS-tyylinen rusahdus melkein aina kun on lähtenyt tallistaperuutuksen jälkeen eteenpäin. "Lämpimällä" autolla rusahdusta ei kuulu.

                                  Auto alkoi hiljattain narista ja päästää samalta kuulostavia rusahduksia oikealle kaarrettaessa riiippumatta siitä oliko veto päällä vai ei. Syyksi paljastui irronnut raidetangon suojakumi, niveleen oli päässyt moskaa tai se oli kuivunut tai vastaavaa.

                                  Suojakumi oli kiristetty raidetangossa olevaan uraan nippusiteellä joka oli ilmeisesti liian löysällä. Vika oli helppo havaita kun käänsi ratin oikeaan ääriasentoonsa. Ruuttasin kumin välistä synteettistä vaseliinia niveleen noin desilitran verran ja laitoin uuden nippusiteen. Vika poistui ainakin toistaiseksi.

                                  En osaa sanoa vaikuttiko tämä liikkeellelähtörusahdukseen mutta ongelmaa tutkiessani havaitsin että vetoakselia voi liikutella melko helposti edestakaisin noin 5 mm verran. Voi olla normaali välyskin...

                                  Comment


                                    #18
                                    Vetoakselissa pitää olla hiukan akselin suuntaista välystä, koska moottori liikkuu jokatapauksessa suhteessa napaan, ja toisaalta moottorin ja navan etäisyys vaihtelee jousituksessa kun napa liikkuu ylös ja alas. Kierteistä välystä nivelessä ei saa olla, sitten jommasta kummasta päästä on nivel kaput.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X