Tervehdys palstalle
Asiani koskaa käytännössä kahta asiaa, joista en osaa arvella onko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa. Ehkä palstan asiantuntevat henkilöt osaisivat arvella kuvauksista ongelmien lähdettä. Ketjuja tutkin kymmeniä, mutta en löytänyt viisastenkiveä.
Ongelmat:
1) Lähdettäessä liikkeelle auto tekee toisinaan (lue muutaman viikon välein) todella terävän nykäyksen. Yleensä tämä on esiintynyt kun esim peruuttaa pois parkista rattia voimakkaasti käännettynä ja lähtee tämän jälkeen ajamaan eteenpäin ratti taas toiseen asentoon käännettynä. Nykäys tulee siis vain paikaltaan eteenpäin lähdettäessä ja se ei ole tainnut kertaakaan ilmetä kun renkaat ovat olleet suorassa. Nykäyksen yhteydessä kuuluu "kolahtava/rusahtava" ääni, jota on hyvin vaikea kuvata (osaltaan se kuuluu myös koneesta, joka meinaa sammua kun nykäisy/tökkäys ilmenee). Se on ehkä hieman sellainen, kuin hammaspyörä hyppäisi pari pykälää ja sitten rojahtaisi hampaat kohdalleen ja veto tulee pyörille nykäyksenä. Voisiko tässä olla kyse vetonivelistä? Nykäisy on ilmennyt yleensä kun auto on reilummin kuormattu (esim 4 aikuista kyydissä). Aikaisempi omistaja on ilmeisesti pyörienkulmia muokannut, koska ratti on hivenen vasemmalle päin. Voisiko ongelma liittyä myös tähän, eli ääriasennossa pyörät pääsisi kääntymään "liikaa"?
2) Toinen hivenen lievempi ongelma. Autosta kuuluu vaimea "tylppä" räminä kun sopivasti kiihdyttää. Tämä ei tunnu kuuluvan kylmänä, vaan lähinnä kun on jonkin verran jo ajanut. Ääni kuului alunperin aina oikealle käännyttäessä, mutta mitään väljää ei tuolloin huollossa pikatarkistuksella löytynyt. Ääni on hieman lisääntynyt ajan myötä ja se kuuluu nyt myös kiihdyttäessä suoraan ajaessa (sopivalla rauhallisella kiihdytyksellä). Voisiko tässäkin olla kyse vetonivelistä/laakereista? Miten kaksoismassa oireilee? Ripeässä tai jopa rajussa kiihdytyksessä ei kuulu ääntä, vaan kaikki pelaa kuten pitääkin. Ääni ei ole ilkeän kuuloinen, vaan enemmänkin sellaista kuin jokin resonoisi konetta vasten. Ideoita, mitä kannattaisi konetilasta katsoa jos muovit purkaisi tieltä pois.
Tosiaan en osaa sanoa voisiko näillä kahdella asialla olla toistensa kanssa tekemistä. Toivottavasti, saisi molemmat asiat pois mielestä yhdellä korjauksella. Olisiko näiden suhteen jotain valistuneita arvauksia tai keinoja, miten diagnosointia voisi viedä pidemmälle?
Mainittakoon vielä, että multitronic on jo autoon korjattu. Siinä ilmeni kytkinvika, eli auto siis kiihdyttäessä nyki. Tätä ei korjauksen jälkeen ole esiintynyt, enkä saa esim käsijarrulla ja auto lastattuna mitään luistoa tai nykäistä aikaiseksi yrittämälläkään.
Auton tiedot. 2004 A4 1.9Tdi (96kw) multitronic, 160tkm.
Asiani koskaa käytännössä kahta asiaa, joista en osaa arvella onko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa. Ehkä palstan asiantuntevat henkilöt osaisivat arvella kuvauksista ongelmien lähdettä. Ketjuja tutkin kymmeniä, mutta en löytänyt viisastenkiveä.
Ongelmat:
1) Lähdettäessä liikkeelle auto tekee toisinaan (lue muutaman viikon välein) todella terävän nykäyksen. Yleensä tämä on esiintynyt kun esim peruuttaa pois parkista rattia voimakkaasti käännettynä ja lähtee tämän jälkeen ajamaan eteenpäin ratti taas toiseen asentoon käännettynä. Nykäys tulee siis vain paikaltaan eteenpäin lähdettäessä ja se ei ole tainnut kertaakaan ilmetä kun renkaat ovat olleet suorassa. Nykäyksen yhteydessä kuuluu "kolahtava/rusahtava" ääni, jota on hyvin vaikea kuvata (osaltaan se kuuluu myös koneesta, joka meinaa sammua kun nykäisy/tökkäys ilmenee). Se on ehkä hieman sellainen, kuin hammaspyörä hyppäisi pari pykälää ja sitten rojahtaisi hampaat kohdalleen ja veto tulee pyörille nykäyksenä. Voisiko tässä olla kyse vetonivelistä? Nykäisy on ilmennyt yleensä kun auto on reilummin kuormattu (esim 4 aikuista kyydissä). Aikaisempi omistaja on ilmeisesti pyörienkulmia muokannut, koska ratti on hivenen vasemmalle päin. Voisiko ongelma liittyä myös tähän, eli ääriasennossa pyörät pääsisi kääntymään "liikaa"?
2) Toinen hivenen lievempi ongelma. Autosta kuuluu vaimea "tylppä" räminä kun sopivasti kiihdyttää. Tämä ei tunnu kuuluvan kylmänä, vaan lähinnä kun on jonkin verran jo ajanut. Ääni kuului alunperin aina oikealle käännyttäessä, mutta mitään väljää ei tuolloin huollossa pikatarkistuksella löytynyt. Ääni on hieman lisääntynyt ajan myötä ja se kuuluu nyt myös kiihdyttäessä suoraan ajaessa (sopivalla rauhallisella kiihdytyksellä). Voisiko tässäkin olla kyse vetonivelistä/laakereista? Miten kaksoismassa oireilee? Ripeässä tai jopa rajussa kiihdytyksessä ei kuulu ääntä, vaan kaikki pelaa kuten pitääkin. Ääni ei ole ilkeän kuuloinen, vaan enemmänkin sellaista kuin jokin resonoisi konetta vasten. Ideoita, mitä kannattaisi konetilasta katsoa jos muovit purkaisi tieltä pois.
Tosiaan en osaa sanoa voisiko näillä kahdella asialla olla toistensa kanssa tekemistä. Toivottavasti, saisi molemmat asiat pois mielestä yhdellä korjauksella. Olisiko näiden suhteen jotain valistuneita arvauksia tai keinoja, miten diagnosointia voisi viedä pidemmälle?
Mainittakoon vielä, että multitronic on jo autoon korjattu. Siinä ilmeni kytkinvika, eli auto siis kiihdyttäessä nyki. Tätä ei korjauksen jälkeen ole esiintynyt, enkä saa esim käsijarrulla ja auto lastattuna mitään luistoa tai nykäistä aikaiseksi yrittämälläkään.
Auton tiedot. 2004 A4 1.9Tdi (96kw) multitronic, 160tkm.
Comment