Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Metallinen hankausääni kannesta ja rämähdys kaasua päästäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Metallinen hankausääni kannesta ja rämähdys kaasua päästäessä

    Potilaana siis RS6 -03

    Olin tuossa aikaisemmin ihmetellyt välillä esim. parkkitalosta ikkuna auki ajellessa metallista rämähdystä, joka joskus kuului kaasua sopivasti päästäessä. Lisäksi joskus kylmänä kuului vaimeaa epämääräistä ääntä enemmän pelkääjän puolelta. Auto kävi huollossa, jossa vaihtui öljyt jne. Siellä ei mitään ylimääräistä ääntä löytynyt silloin ja auto kun tuli uusilla öljyillä takaisin, niin hiljainen oli.

    Nyt kun tässä pari viikkoa olen ajellut, niin aamulla taas kuului jotain ylimääräistä, mutten siihen kiinnittänyt huomiota. Juuri äsken oli emännän sitten tarkoitus lähteä maalle ja kun ajoin auton tuohon kämpän eteen, huomasin taas outoa ulinaa, joka selkeästi korostui siinä 2000 kierroksen pinnassa. Ääni oli auton sisälle vähän kuin liian kiereän hihnan ääni.

    Pakkohan tuota oli vähän tarkemmin tutkia ja konepelti auki ja emäntä kaasuttamaan. Edestäpäin katsottuna vasemmanpuoleisen kannen takaosasta kuuluu naputusta/metallista hankausta vinkunaa, oheisesta ääninäytteestä ehkä voi saada siitä selvää. Jälkimmäisessä kohdassa ääni tuntuu kuuluvan oikeanpuoleisenkin kannen takaa, mutta se vaan johtui kameran mikin suuntauksesta:

    http://www.miikka.kalsarit.net/aani.mp4

    Heitän itse villin arvauksen, että nokkien välinen ketju on noilla paikkeilla... Sitä vaan mietin, että voiko tosiaan ihan tuoreet öljyt hiljentää hetkeksi jo rallattavan ketjun?

    Mitä mieltä on arvon raati?

    Sen verran aikaa rallatusta on kuulunut, että en taida uskaltaa päästää emäntää 600km:n reissulle tuolla.

  • #2
    Minen mistään mitään tiedä mutta onko tuossa hydraulinen ketjunkiristin? Se voi piristyä öljynvaihdosta hetkellisesti. Näissä 4F-malleissahan tuo on se perinteinen vikakohde, miksei se voisi olla paria vuotta vanhemmassa huippumallissakin?

    EDIT: olis pitänyt tarkistaa että hihnakonehan tuo RS on mutta kai tuossa joku kiristin silti voi olla joka on hydraulinen.

    Comment


      #3
      Kun heitin vaimon asemalle parin tunnin päästä kuunteluista, niin auto olikin tuon osalta suorastaan äänetön, no jotain pientä toki havaittavissa kun tietää mitä kuuntelee, voi mennä paranoiankin piikkiin. Mutta jos tuo ääni tulee tosiaan ajoittain jumittavasta kiristimestä/ketjusta (eli on siinä päässä lohkoa), niin hieno juttu, korjausohjeen eka kohta: Irroita moottori.

      Comment


      • #4
        Tuo on varmaan hyvä arvaus, että kiristin voisi olla rikki ja ketju hinkkaa esim. venttiilikoppaa.

        Comment


          #5
          Onhan siellä Audille perinteiseen tapaan nokkaketju nokkien välissä ja sillä hydraulikiristin. Äänen kuuluessa, pistä puukalikka venttiilikopan eri kohtiin ja paina kuuntelukorva kalikan toiseen päähän. Helpottaa äänen paikantamista. Joka tapauksessa taitaa olla: irroita moottori.

          Comment


          • #6
            Ei nyt tommosessa pikkuhommassa sentään konetta tarvii irrottaa :)

            Comment


              #7
              No järkihän moista sanoo, että kyllä pelkkä venakansi lähtis ilman moottorin irrotusta, mutta sellaisen ohjeen tuo elsa vaan antaa tuolle sylinteriryhmälle, toinen puoli sitten ilman irroitusta :D Liekö sitten saksalainen insinööri ajatellut, että on liian ahdasta jollekin työvaiheelle muuten. Nopeasti katottuna kyllä pitäis mahtua irroittamaan muutenkin.

              Se nyt vähän harmittaa, että auto oli juuri mietoisissa huollossa saamassa uudet öljyt ja uudet kesärenkaat (on muuten nokialaiset RieSa koossa mukavan äänettömät verrattuna vanhoihin misukoihin) ja olin maininnu, että olin kuullut pientä ääntä. Mutta koska se oli kuulostanut auton sisälle vähän kuin putkisto olisi hieman helissy, niin eipä tietenkään mitään vikaa asiaan liittyen löytynyt. Arvaahan sen, kun ensin auto ajetaan mietoisiin motaria pitkin ja lyödään vielä uudet öljyt sisään, niin tietysti tuo ääni oli hiljentynyt :D

              Niin ja edellisen hihnarempan yhteydessähän tietysti olisi ollut hyvä tehdä, silloin tosin laitettiin fortekäsittely, joten sekin tietysti voi jumiavan kiristimen hiljentää.

              Kaipa noi hatut on hyvä käyttää nyt molemmat auki ja samalla tarkistaa, ettei kannessa ole samallaista jälkeä sisällä, kuin joissain 2.7Bt:ssä on ollu.

              Comment


                #8
                Ei tartte irroittaa moottoria, nimim toisesta Ronsustahan noi vaihdettiin hiljattain kun rallatti. Tosin siinä vaihdettiin turbot kanssa joten moottori irroitettiin kuitenkin :D

                Comment


                  #9
                  Elikkä auto on nyt huollossa ja molemmat kiristimet ja ketjut on vaihdettu. Perjantaiaamupäivästä oli jo menossa kasaan. Ilmeisesti ei tarvinnut moottoria irroittaa ainakaan kokonaan. Helppo homma se ei kuitenkaan ollut. Joten RS6:n ostoa harkitsevat, kuunnelkaa, että rallattaako tai uliseeko. Jos rallattaa, niin hinnasta pitää tinkiä pari touhutonnia pois ;)

                  Jos kilometreistä jotain voi päätellä, niin juuri tuli 125tkm mittariin. Olen itse ajanut tästä n. 80tkm ja vaihdattanut öljyt keskimäärin 10tkm välein. Öljyt ovat kyllä olleet kohtuullisen "puhtaat" ennen vaihtoakin vaikka ajosta iso osa on kehä I:n ruuhkissa.

                  Ai niin, nokat ja rullakeinut näyttivät hyviltä, ei kulumaa.

                  Comment


                    #10
                    Hävisikö se ääni noiden vaihdolla?

                    Comment


                      #11
                      Nostetaas nyt tämä aihe, jotta tästä on muillekin opiksi. Eli meteliongelma ratkesi kiristimien ja ketjujen vaihdolla. Kiristimet näyttivät ulkoisesti ok:lle, joten ketju oli siis venähtänyt liikaa. Itse auton lopulliseen kuntoon saattaminen kuitenkin kesti, sillä vaihdon jälkeen ECU herjasi ettei saa säädettyä tarpeeksi nokkia ja auto meni joka kolmannella käynnistyksellä vikatilaan. Auto muuten toimi melko ok, mitä nyt tyhjäkäynti vikatilan kanssa oli hieman normaalia karkeampaa.

                      Yhdeksi syyksi asiaan epäiltiin, että öljynpaine olisi hieman alhainen, neloskoneessa kun vastaavaa herjaa saattaa tulla vaikka öljynpaineet olisivat sinällään reilusti hälyrajojen yläpuolella, mutta normaalista hieman tippuneet. Koska auto kuitenkin tuntui olevan ajettavassa kunnossa, huollon lomien ajan ajalin sillä sijaisauton sijasta ongelmitta (tai kyllä oli pari ongelmaa, jotka ei tähän liittyneet mitenkään). Lomien jälkeen sovin uuden huollon missä asiaa ihmeteltiin ja huolto itse asiassa sai toisenkäden tietoa audin insinööriltä jolloin selvisi, että tehtaan huolto-ohje oli hieman epämääräinen ja sen perusteella saattaisi tehdä pikku virheen, mikäli ei olisi tarkkana.

                      Ja näinhän se sitten oli: Kiristin/säätösysteemit oli asennettu ristiin. Ts. ne menevät kumpaankin kanteen, mutta nokan säätö toimii oikeinpäin asennettuna.

                      Nyt siis auto toimii, ajoitukset toimii ja kuskin naamassa on iso virne kaasua painaessa.

                      Huollon mokahan tämä oli, mutta siellä päässä hommat hoidettiin erittäin asiallisesti ja mulla oli sijaisauto käytettävissä ja rahaakin vaihtuu huollosta sen verran, kuin mitä kerralla oikein tehtäessä olisi homma kustantanut. Virheitä sattuu ja pääasia, että ne korjataan.

                      Loppukevennykseksi laitan vielä niistä muista auton ongelmista, eli kyllä sitä joskus osaa olla tuuri. Tuossa välissä kun ajelin ennen toista huoltoa omalla autolla, avasin kuskin ikkunan näyttäessäni parkkikorttia lukulaitteelle parkkihallista ulos tullessani. Takaisin ikkunaa nostaessa kuuluu kriits ääni ja ikkuna jää puoleenväliin. Siinä hieman kettuuntuneena ajelen ikkuna auki kotia kohtia ja motarille saapuessani (olisko nelisen kilsaa kotiin) alkaa sataa. Ajattelin, että tämäkin vielä, kohta roiskuu vähän sisään ja laitan tuulilasinpyyhkijät päälle. Taas kuuluu kriits ääni ja pyyhkijät jysähtävät keskelle tuulilasia. Loppumatka olikin sitten herkkua... Ikkuna onneksi nousi ylös käsin avustaessa.

                      Ketutus oli siinäkin mielessä suuri, että ikkunannostin oli vaihdettu edellisessä huollossa ja muistaakseni noin 8kk aikaisemmin oli elvytelty pyykijöiden mekanismia. Pyykijöiden varrethan meni siinä uusiksi, onneksi sain ne parissa päivässä marmoritiskiltä. Ikkunanostimenkin vika oli yhden popniitin katkeaminen, jolloin systeemit heiluivat miten sattuu ja ikkuna ohjautui vinoon.

                      Hetken kuitenkin moottorin vikavalon palaessa ikkuna auki juuttuneena tuulilasinpyyhkimet jumissa keskellä tuulilasia sateessa motarilla ajaessa kävi mielessä, että joko riittäisi audit :)

                      Comment


                        #12
                        Äläs ny tuohan vain kasvattaa luonnetta. Ja alkaahan sun ronsu lähestyä uhkaavasti 10 vuoden maagista ikää, joten saahan siinä olla jo "ominaisuuksia" :) Ei muuta ku laitokset päivitykseen jos pikkuviat haittaa :P

                        Comment


                        • #13
                          Melkoinen tuuri sulla. :)

                          Comment


                            #14
                            Tuo kiristimien väärin asennus on aika hasardi homma. Elsassa on tosiaan virhe jonka oppii kyllä kerrasta, niin mukava noita on vaihdella. Eli kerran tekee väärin niin varmasti tarkistaa seuraavalla kerralla menikö ne kiristimet oikeisiin paikkoihin.
                            Nuo pikku ominaisuudet pyyhkijöissä ja ikkunan nostimissahan vain pitää jännitystä yllä autoillessa. ;)

                            Comment


                              #15
                              Mikä se virhe on? Olisi kiva tietää.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                Mikä se virhe on? Olisi kiva tietää.
                                Korjataan aiempaa eli siinä on Miikan mainitsema epämääräisyys. Missään ei mainita osien menevän ristiin paikalleen mutta toimivan vain omalla oikealla paikallaan.
                                Eli kun säätimet hommaa, on hyvä pitää mielessä kumpi on kumpi, ettei sekoita niitä pöydällä.

                                Virhe on väärä sana tässä tapauksessa.

                                Comment


                                  #17
                                  Osanumero kertoo varmaan oikean sijaintipaikan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Päteekö sama epämääräisyys myös muihin konsernin V koneisiin? Kuten esim 2.7 bit?

                                      Comment


                                        #20
                                        2.7Bt:stä taitaa olla ELSAssa tekninen lisäys, että pitää tarkistaa puolet.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Bentleyssä RS6:sta nokkien välisestä ketjun asennuksesta: "there are fundamental different between left and right" Esim. vasemmassa on ketjussa merkkien väli on 15 rullaa, mutta oikeassa merkit eivät mene oikein keskelle, vaan siinä puhutaan 16:sta rullasta. Muutenkin ohjeistus on monimutkainen ja sekava eli onnea vaan asentajalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sama koskee ilmeisesti ihan mitä vaan tuon aikakauden V6 konetta.
                                            Kaverin kanssa juuri tänään juttelin asiasta kun hän oli tähän asiaan törmännyt 2.8 ACK padan kanssa.

                                            Ohjeessa kun ei puhuttu toisesta puolesta ja 15 rullasta hölkäsen pöläystä, ilmeisesti asioita joita pitäisi vaan tietää... En taas muista mikä korjuuopus oli kyseessä, voin sen tähän päivitellä kun juttelen kaverin kanssa taasen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Toisaalta mitään ongelmaahan ei tule, kun pitää osat laatikoissa kunnes asentaa JA merkitsee ne heti tiskiltä käteen saatuaan. ;)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X