Tälläistä vaivaa. Autona 381tkm ajettu A6 1,9 TDI -98 automaattivaihteistolla, peruskunto hyvä.
Ensimmäinen Audini, joten vianetsinnässä on hieman takki tyhjä.
Eli kiihdytyksessä vaiva on seuraavanlainen - pääsääntöisesti moottoritienopeuksissa, kun laatikon turbiini on lukittunut. Tämä siis varovaisessa kiihdytyksessä, ei kickdown. Auto vapisee/tutisee kuin ajaisi asfalttiin maalattujen 'hidasteiden' ylitse, tuntuu siis enemmänkin persuksissa, ei niinkään ratissa. Muuten auto ei vetele kiihdytyksissä turhia, ei kolise ym.
Valmiita vastauksia:
- Vaihteistoon on vaihdettu öljyt viimeksi noin pari vuotta sitten, öljymäärä / kunto ei ole tällä hetkellä selvillä.
- Vaihtaa normaalisti ja siististi, ei arpajaisia vaihtotapahtumissa yms. Vauhdin hidastuessa pudottaa pienemmälle normaalisti.
- P:ltä D:lle siirryttäessä veto kytkeytyy normaalisti päälle, ja auto hiipii kuten pitää, sama pakin kanssa.
- Kickdown toimii normaalisti
- Välillä kuuluu jostain "naks" kytkettäessä veto ja lähdettäessä huolimattomalla kaasunkäytöllä liikkeelle. Saman äänen saattaa joskus kuulla noustessa esim. reunakiven yli kadulta pihaan "rengas kerrallaan".(kannatin/tukikumit, hmm?)
- Olen todennut vian ilmenevän vain tosiaan veto päällä. Millään nopeudella rullatessa ei vaivoja. Samaan hengenvetoon, että vain väännätettäessä moottoria alakierroksilla, esim vauhdin kohotus moottoritienopeudessa ohitettaessa vain hieman hiljaisempaa vauhtia ajava. Kickdownilla / korkeammilla kierroksilla ei mitään ongelmaa, ei myöskään oireita, kiihdytettäessä 0km/h -> mittari "tappiin asti".
- Ei vikavaloja / ei virheilmoituksia / ei vikatiloja tyyliin "1-vaihde eteenpäin tms"
- Tuntuu, että oireet alkoivat kun muutin takaisin Stadiin, eli 170km/vrk matka-ajosta muuttuikin jokapäiväiseen keskusta-ajoon, mukulakivistä ydinkeskustassa kehäykköselle, eli kuluttavampaan ajoon siirryttäessä.
- Vaihteisto "nollattu" täältä saaduin ohjein, muuttui hieman mukavammaksi, pehmeämpiä vaihtoja ym, ei muuta vaikutusta.
Faijalla oli muinoin A6 1.8T autom. -98, noin 100tkm ajettuna, ja vaihteiston käytös muistuu mieleen samanlaisena kuin nyt oman autoni.
Paljonhan autoni on ajettu, mutta hienosti toimii muuten ja on vieläkin edustava kyyti hintaluokassaan, bene! Eli vika kiinnostaisi saada selville, auto kun on osoittautunut mitä mahtavimmaksi käyttöautoksi.
Iskunvaimennukseltaan alkaa jo olemaan aika pehmeä. Eli siellä alkaa olla uusimisen tarvetta iskareissa, mutta enpä ole ikinä kuullut tai kokenut että näin radikaalisti oireilisi.
* Vaihteistossa jotain, kaikesta huolimatta? Kilometrit kilometrit..
* Moottorin / vaihteiston tukikumit? Eka neloskone minulla "näinpäin keulalla" joten ei tietoa miten kys. osien kuluminen tuntuu/ilmenee tässä tapauksessa.
* Vetoakselit, vetonivelet?
Kiitos etukäteen, toivottavasti tämä väsynyt duunari jaksoi raapustaa kaikki tärkeät pointit päästään tänne pohdittavaksi.. (Huhh tulipa tekstiä!)
/ Miikka
Ensimmäinen Audini, joten vianetsinnässä on hieman takki tyhjä.
Eli kiihdytyksessä vaiva on seuraavanlainen - pääsääntöisesti moottoritienopeuksissa, kun laatikon turbiini on lukittunut. Tämä siis varovaisessa kiihdytyksessä, ei kickdown. Auto vapisee/tutisee kuin ajaisi asfalttiin maalattujen 'hidasteiden' ylitse, tuntuu siis enemmänkin persuksissa, ei niinkään ratissa. Muuten auto ei vetele kiihdytyksissä turhia, ei kolise ym.
Valmiita vastauksia:
- Vaihteistoon on vaihdettu öljyt viimeksi noin pari vuotta sitten, öljymäärä / kunto ei ole tällä hetkellä selvillä.
- Vaihtaa normaalisti ja siististi, ei arpajaisia vaihtotapahtumissa yms. Vauhdin hidastuessa pudottaa pienemmälle normaalisti.
- P:ltä D:lle siirryttäessä veto kytkeytyy normaalisti päälle, ja auto hiipii kuten pitää, sama pakin kanssa.
- Kickdown toimii normaalisti
- Välillä kuuluu jostain "naks" kytkettäessä veto ja lähdettäessä huolimattomalla kaasunkäytöllä liikkeelle. Saman äänen saattaa joskus kuulla noustessa esim. reunakiven yli kadulta pihaan "rengas kerrallaan".(kannatin/tukikumit, hmm?)
- Olen todennut vian ilmenevän vain tosiaan veto päällä. Millään nopeudella rullatessa ei vaivoja. Samaan hengenvetoon, että vain väännätettäessä moottoria alakierroksilla, esim vauhdin kohotus moottoritienopeudessa ohitettaessa vain hieman hiljaisempaa vauhtia ajava. Kickdownilla / korkeammilla kierroksilla ei mitään ongelmaa, ei myöskään oireita, kiihdytettäessä 0km/h -> mittari "tappiin asti".
- Ei vikavaloja / ei virheilmoituksia / ei vikatiloja tyyliin "1-vaihde eteenpäin tms"
- Tuntuu, että oireet alkoivat kun muutin takaisin Stadiin, eli 170km/vrk matka-ajosta muuttuikin jokapäiväiseen keskusta-ajoon, mukulakivistä ydinkeskustassa kehäykköselle, eli kuluttavampaan ajoon siirryttäessä.
- Vaihteisto "nollattu" täältä saaduin ohjein, muuttui hieman mukavammaksi, pehmeämpiä vaihtoja ym, ei muuta vaikutusta.
Faijalla oli muinoin A6 1.8T autom. -98, noin 100tkm ajettuna, ja vaihteiston käytös muistuu mieleen samanlaisena kuin nyt oman autoni.
Paljonhan autoni on ajettu, mutta hienosti toimii muuten ja on vieläkin edustava kyyti hintaluokassaan, bene! Eli vika kiinnostaisi saada selville, auto kun on osoittautunut mitä mahtavimmaksi käyttöautoksi.
Iskunvaimennukseltaan alkaa jo olemaan aika pehmeä. Eli siellä alkaa olla uusimisen tarvetta iskareissa, mutta enpä ole ikinä kuullut tai kokenut että näin radikaalisti oireilisi.
* Vaihteistossa jotain, kaikesta huolimatta? Kilometrit kilometrit..
* Moottorin / vaihteiston tukikumit? Eka neloskone minulla "näinpäin keulalla" joten ei tietoa miten kys. osien kuluminen tuntuu/ilmenee tässä tapauksessa.
* Vetoakselit, vetonivelet?
Kiitos etukäteen, toivottavasti tämä väsynyt duunari jaksoi raapustaa kaikki tärkeät pointit päästään tänne pohdittavaksi.. (Huhh tulipa tekstiä!)
/ Miikka
Comment