Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupen tyhjäkäynti korkealla ja vaeltelee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupen tyhjäkäynti korkealla ja vaeltelee

    Eli KV-koneisesta Coupesta kyse.
    Tässä kevään kynnyksellä nousi ykskaks tyhjäkäynti siitä 800rpm hujakoilta tuonne 1100rpm tuntumaan.
    Joskus saattaa kaasua löysätessä jäädä 1500rpm-2000rpm välille hetkeksi tai huopaa tuota väliä, ja tasakaasulla
    ajaessa auto saattaa nytkähtää yhtäkkiä "kiihtymään" ja kaasua löysätessä tuntuu kuin kaasu jäisi auki ja hetken
    kuluttua vasta alkaa moottori jarruttamaan. Muuten auto toimii täysin normaalisti, tehot tallella eikä muuta ongelmaa ole.

    ISV:n liitintä on otettu irti koneen käydessä tuota 1100rpm, ja tyhjäkäynti tippui sinne 800-900 välille, kävi kyllä vaivalloisesti.
    Alipaineletkuja on silmämääräisesti, irtiottamalla ja taittelemalla yms. testailtu että löytyisikö vuotoa, toistaiseksi ei ole löytynyt.

    Onkohan kyseessä nyt alipaineletkujen vuoto, ISV-probleemi vai joku anturivika?
    Veljen C4 100:sta loppu tyhjäkäynnin huopaaminen lämpöanturin vaihdolla.

    Tähän jos löytäisi jonkunlaista vinkkiä tai toimintamallia miten edetä, hakua käyttämällä kun löytyy niin laidasta laitaan
    ko. aiheeseen joissa oireet aina vähän erilaisia.

    #2
    Saattaisipa vuotaa se moottorijarrun bensankatkaisun aiheuttava venttiili. Ilmaahan päästetään vessanpytyn ohi että ruokailu loppuisi.

    Comment


    • #3
      Itsellähän olis samat oireet B5:n kanssa. Oisko tähän vinkkiä mikä on viailla?

      Comment


      • #4
        Mainitaan nyt että täälläkin on sama ongelma 2.2 Coupessa...eli no meillä nyt ei huopaa kun kylmänä mutta tyhjäkäynti lämpimänä luokkaa 900-1000 Lisäilmaluistin johto irti (ei tunnu lämpimällä tarvitsevan) luistin kanssa tyhjäkäynti 1100-1200rpm.

        onkos muilla tärinää ja "humpsutusta" (korvissa tuntuu) tyhjäkäynnillä?
        Muuten auto pelaa normaalisti mitä nyt sillon tällön vähän hankaa käyntiin.
        Täälläkin kaikki alipaine letkut käytetty irti ja putsattu ja eioä siellä vuotoja ainenkaan huomannut.

        Comment


        • #5
          Nyt on pari vuotavaa alipaineletkua vaihdettu ja ISV puhdistettu, mutta ongelmat jatkuu edelleen. Tyhjäkäynti nousi tosin nyt n. 1500rpm et tiedä sit missä vika on.
          Ja kun tuo tyhjäkäynti heittelee, ISV:n seutuvilta kuuluu napsahdus tasaiseen tahtiin.

          Ehdotuksia?
          Viimeksi muokannut Hookoo; 22.5.2009, 23:50.

          Comment


          • #6
            Tässä tänään kokeiltiin uudemman kerran kunnolla lämpimällä koneella napata ISV:n pistoke irti ja sehän rupesi nyt käymään kunnolla.
            Eli jäisiköhän tuo vika tosiaan sitten tuohon venttiiliin?

            Ja mistähän tuollaista kannattaisi ruveta metsästämään, tuo kun marmorilta maksaa melkein 400e.
            Osanumerolla kun googlen kautta katseli niin johonki 150$ VDO:n vastaavan, ja taitaa kyllä nykyinenkin venttiili olla VDO:n valmistama.

            Comment


            • #7
              Ja päivitystä.
              Tänään saatiin toinen ehjä ISV kokeilulle, ei vaikutusta toimintaan.
              Sitten liittimiä ja paikkoja läpikäydessä huomattiin että koneen takana olevan anturin johto oli poikki (varmaankin lämpöaikakatkaisin?).
              Se korjattiin, eikä silläkään vaikutusta asiaan. Tuttu volkkareihin erikoistunut korjaaja meinasi että kokeilla vielä lämpöantureita vaihtaa,
              ja jossei niillä tokene voi koko ruiskulaitteisto olla paskana.

              Tuossapa vielä video siitä miten auto käy -> Klik!

              Avut olisi kyllä tarpeen kun tuo on ainoa käyttöauto ja se on nyt poissa pelistä tämän takia.

              Comment


              • #8
                Nyt käytettiin irti ja putsattiin se moottorijarrun kytkin sieltä imusarjan putken alta. Auto käytettiin lämpimäksi ihan tyhjäkäynnillä
                niin pitkään että flektikin huusi ja tyhjäkäynti pysyi kohdallaan koko ajan, myös kaasutellessa. Mutta sitten käytin kokeilumielessä
                virrat pois ja käyntiin uudestaan niin rupesi taas huopaamaan. Vaikuttaisi kyllä anturivialta mutten keksi oikeen minkä anturin?

                Comment


                • #9
                  Onko tankin höyryille oma magn.venttiili ? Edellisessä autossani vuoti ja aiheutti ongelmia.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on autoa ihmetelty ja saatu se toimimaankin muutamaks päiväks mutta eilen taas alkoi kierrokset huutamaan. Mahdollisia vian aiheuttajia tuntuu olevan reilusti eli:
                    -MAF
                    -Kaasuläppä likainen
                    -Alipainevuoto (yks vaihdettu)
                    -Höryjen takaisinkierrätys systeemi
                    -Suodattimet
                    -Bensan paineet
                    -jne.

                    FFP:n puolelta tuli sellanen asia vastaan kun ohjaustehostimen paineanturi, mikä ollessaan rikki käskee tehostimelle täyden tehostuksen jolloin kierrokset nousee. Mistä kyseisen anturin löytäs, itselle se on "never heard" osa. Ja toinen kysymys, että mikä osa on ilmanputsarin kotelon päällä?(käytin liitintä irti, jonka jälkeen kierrokset ensin heijas mutta asettu myöhemmin kohdalleen). Kone on 1.6 ADP
                    Lisäksi kun vika iskee päälle alkaa bensamittarin mukaan myös soppa maistua koneelle.
                    Viimeksi muokannut Kime; 27.5.2009, 20:05. Perustelu: Lisäyksiä

                    Comment


                    • #11
                      Onko kellään tietoa mistä tai mihin tuo moottorijarrun kytkinventtiili saa tai lähettää tiedon?
                      Kun tuntuu sieltä käyvän tasainen naksuminen kun rupee tyhjäkäynti heitteleen ja näytti menevän konehuoneen johtosarjaan liittimen perästä johdot?

                      Comment


                        #12
                        http://www.sjmautotechnik.com/troubl...sys.html#decel

                        Tuossa on juttua mokkulasta. Ilmeisesti se saa tiedon ainakin tyhjäkäyntiventtiililtä ja lämpöanturilta. Eli ECU:lta kaiken kaikkiaan?

                        Comment


                        • #13
                          Missäs tässä koneessa on ilmamassamittarin liitin? Koittanut sitä etsiä kun kaveri meinas että se olis siinä se vika ja että kun rupee heitteleen tyhjäkäynti niin napata piuha irti siitä.
                          Tuossa itse mittarin kuva -> Klik

                          Ja onko tosiaan jos tuon joutuu uusimaan niin paketti sisältää kokonaan tuon kannen tuohon määräjakajan ja ilmanputsarin väliin? Suomesta yli 500e tuokin.

                          Comment


                          • #14
                            Missähän tuo ISV anturi sijaitsee 2.3l:a? Tyhjäkäynti täälläkin vaeltelee siellä 1200rpm aina välillä.

                            Comment


                              #15
                              Jos se on KEjetti, mittarin liitin pitäisi olla keulasta päin katsottuna määrämittarin vasemmalla puolella. Ehkä osittain siellä kaaripellin alla.
                              ECUn puolella tulee sitten kuvan mukaiseen nastaan ainakin KE3:ssa:
                              http://www.euroscan.hu/files/ke3.pdf

                              Limetic:
                              Jos tarkoitat ISV:n lämpöanturia, niin tyhjäkäyntiventtiilin toimintaan vaikuttaa ECUn lämpöanturi. Se on (kaksinapainen) siinä kannen vasemmalla puolella ylävesiletkun yläpuolella.

                              Comment


                              • #16
                                Löysin sellaisen jutun kun etin tietoa tosta miksi tyhjäkäynti on korkealla, niin kuulemma ISV anturi olisi likaantunut? Voiko pitää paikaansa ja onko mahdollista puhdistaa? Ja auttaako korkeaan tyhjäkäyntiin mitään?

                                Comment


                                  #17
                                  Itse ISV eli tyhjäkäyntisäätäjä on siinä heti keulalla ja kurkistaa sieltä imusarjan välistä (alta). Se voi hyvinkin olla pikeentynyt ja pientä töhnää täynnä, jolloin saattaa takerrella - tästä löytyy raamatun verran juttua hakutoiminnolla :)

                                  Mutta voihan anturitkin olla likaisia tai vaikka liittimet hapettuneita, jolloin kannattaa ostaa voitelevaa "Contact cleaneriä". Sitten käy kaikki sähköliittimet läpi ja puhdistaa ne.

                                  Tässä muutes karkea taulukko tuon ECUn lämpöanturin vastusmittausta varten. Ota irti ja laita esimerkiksi kattilaan lämpenemään.
                                  Viimeksi muokannut JonasK; 2.6.2009, 12:22. Perustelu: Linkki unohtu kun jäi jäätämään TVtä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa mun autossa on tietääkseni K-Jetronic.

                                    Tuolla konehuoneessa (ilmanputsarin vieressä) on ollut irrallisena yksi kolmenapainen liitin koko mun omistuksen ajan, mikäköhän sen tarkotus on? Diagnostiikkapistoke tai jotain?
                                    Alkuperäinen kirjoittaja JonasK Näytä viesti
                                    Jos se on KEjetti, mittarin liitin pitäisi olla keulasta päin katsottuna määrämittarin vasemmalla puolella. Ehkä osittain siellä kaaripellin alla.
                                    ECUn puolella tulee sitten kuvan mukaiseen nastaan ainakin KE3:ssa:
                                    http://www.euroscan.hu/files/ke3.pdf

                                    Comment


                                      #19
                                      Katso, jos löytäisit moottorin tyyppimerkinnän lohkon kyljestä tai ainakin porrasperä-malleissa takapaksin sisäpuolelta. Tarkempia ohjeita kuvineen on foorumin syövereissä.

                                      Ilmamäärämittarin kylkeen kuuluu KE-systeemeissä juuri kolmenapainen pistoke. Lienee varsinaisesti mittarin vastussillan töpselikö?

                                      Diagnostiikkatöpselin olen nähnyt monesti tuulilasikaukalon sulakerasiassa tai konepellin avausvivun vieressä jalkatilassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ensimmäisessä viestissä lukee että kone on KV.
                                        Tänään käytettiin putkia edestä irti ja katseltiin ettei sille 3-napaiselle töpselille vastakappaletta missään ole mihin se yltää,
                                        ja se on tosiaan jo ainakin 2v ollut irti ja auto toiminut moitteetta. Eikä kyllä siitä kannesta löytynyt yhtä ainutta pistoketta
                                        mistä olisi mittaria voinut koittaa poistaa pelistä.

                                        Ja taas mielenkiintoista, lyötiin letkut ja kaikki takaisin ja auto on nyt käynyt yli puoli tuntia ihan kunnolla, todella tasaista tyhjäkäyntiä
                                        ja veto on tosi hyvä kun kävin ajelemassa. Ja voi antaa jäähtyä ja laittaa myöhemmin uudestaan käyntiin ja käy hyvin.
                                        Tiedä sitten onko vika poistunut vai ilmeneekö myöhemmin taas.

                                        EDIT:
                                        Nyt tuossa ajellut yhteensä jotain 30km, ja tässä takaisin kotia päin ajellessa alkoi taas yks kaks kierrokset vaeltaan.
                                        Kuitenkin melko pitkään tämän päivän toimi täysin oikein. Tuossa pihalla sitten ruuvimeisselin kanssa kuunteli sitä moottorijarrun
                                        kytkintä niin se paukuttaa jatkuvasti eestaas kun kierrokset vaeltaa.
                                        Viimeksi muokannut Hookoo; 2.6.2009, 18:09.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pari päivää sitten tuli vaihdettua virranjakajan kansi ja pyörrin, ja eilen tulpat ja johdot. Eikä näilläkään mitään vaikutusta mutta ovatpahan pois tarkistettavien listalta.

                                          Paikallisessa autosähkössä käytettiin pikasesti mutteivat osanneet mitään sanoa, ensi maanantaina olis aika käyttää siellä sitä tarkemmin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Auto kävi tänään tutkittavana autosähkössä ja antureita testatessa ja mitatessa huomasivat toisen ylävesiletkun lähdössä olevan lämpötila-anturin olevan täysin mykkä.
                                            Aiemmin kokeiltiin toisella anturilla mikä oli sökö sitten sekin. Keskiviikoksi saa uuden anturin niin sitten näkee loppuuko vika.

                                            Ja jossei tuo taasen vaikuta niin pitää käydä seuraavaksi kaasuläpän ja sen asentotunnistimen kimppuun.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja edistystä. Uusi lämpötila-anturi vaihdettu eikä mitään vaikutusta, paitsi että lämpömittari näyttää nyt n. 100c ja flekti huutaa melkein koko ajan. Pitää vissiin sit vaihtaa kuitenkin takaisin tuo vanha (?).

                                              No, uusi tiiviste imusarjan ja kaasuläppäkotelon väliin on tilattu niin pääsee sen purkamaan sitten. Uusi asentotunnistin marmorilta olisi 207e.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olisiko muuten missään seuraavista mahdollista vian aiheuttajaa:
                                                - Virranjakajan alipaineventtiili (171919825)
                                                - Lämpökytkin imusarjan takana koneen peräosassa (034919369)
                                                - Ylävesiletkun lähdön alempi lämpöanturi (049919501)
                                                - Lämpö-paine -venttiili koneen takana (034131851B)

                                                Nyt koneen käynti on muuttunut taas siten, että kun lämpenee, käy n. 1600-1800 tasaisesti. Ja kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen,
                                                auto kaasuttelee oikein kunnolla itsekseen kerran pari, sitten tyhjäkäynti soutaa pari kolme kertaa ja asettuu tuohon edellä mainittuun.
                                                Uskaltaisikohan tuossa kokeilla säätää tyhjäkäyntiä kaasuläpästä?

                                                Toivottavasti joku nyt tietäisi jotain kun pitäisi auto saada ajokuntoon pikkuhiljaa että pääsee liikkumaankin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tässä tänään auto taas toimi monta reissua täysin normaalisti, mutta yks kaks kylillä pyöriessä nykäisi pari kertaa tasakaasulla ja huopaaminen alkoi taas.

                                                  Siinä kun sitten kotosalla taas pelti auki koitettiin eri piuhoja ottaa irti auton käydessä.
                                                  - Kuva 1. Tässä kuvassa punaisella ympyröidystä liittimestä menee johdot suoraan kaasuläpän asentotunnistimelle, siitä kun nappaa johdon irti niin huopaaminen loppuu
                                                  mutta kone käy isoilla kierroksilla. Ja kun tuosta vihreällä ympyröidystä nappaa, käy muuten samoin mutta kone rupeaa nostamaan kierroksia.
                                                  Tuosta "vihreästä" liittimestä menee johdot suoraan moottorijarrun kytkimelle. Tuo kytkin juurikin rupea naksumaan kun huopaaminen alkaa.

                                                  Joten olisiko vika mahdollisesti asentotunnistimessa tai moottorijarrun kytkimessä? Jomman kumman piuhan kun ottaa pois niin käynti tasoittuu mutta pysyy korkealla. Ideoita?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tarkistapa se kaasuläpän kytkimen säätö, että ottaa oikeassa kohtaa. Koita kädellä avata kaasua ja kuuntele naksahdusta. Ettei vain olisi liian kaukana ja kaasuläppä juuri ja juuri osuu suljettuna kytkimeen, jonka takia välillä on kiinni ja välillä ei. Jotain ~1mm ennen kaasuläpän kiinniasentoa pitäisi kytkimen kytkeä. Mittarilla voi vielä tarkastaa, että se kytkin myös kytkee.

                                                    On varsin tärkeä osa ISV:n toimintaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt on otettu kaasuläppäkotelo (1, 2) irti imusarjasta ja putsailtu paikkoja. Kyllä se kytkin tuntuu oikeassa kohdassa ottavan.
                                                      Otin videon jos joku tietää sanoa ottaako varmasti oikeassa kohtaa:
                                                      -> Klik

                                                      Mikä mahtaa olla siinä asentotunnistimen vieressä (Kuva) olevan osan tehtävä? Toimiiko "jarruna" vivulle kun se niin nopeaa jousien takia sieltä ampuu takaisin?
                                                      Oli meinaan melkosesti paskaa tuossa kumin alla ja ihan ruostevedessä yms. Oliskohan tuossa mahdollisuus ollut sille kun auto kerran satunnaisesti toimii,
                                                      että tuon "jarrun" kumin sisällä oleva paska on estäny tuon vivun painautumisen kytkintä vasten?

                                                      Ja kuvassa 1 ympyröidyistä liittimistä mittasin vastukset ja kontaktin, kytkin painettuna näytti ääretöntä ja kytkin auki näytti 0 Ohm.

                                                      Ja samaan viestiin kyselisin että mikä on kuvassa olevan painekytkimen tarkoitus?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        ETKA sanoo, että se "jarru" on dashpot eli vaimennin. Sen virka on siis tehdä juuri sitä mitä arvelitkin ja jumitus varmasti voi aiheuttaa tuota mitä epäilet. Ruuvaa irti ja kokeile. Kokonaan ilmankin varmaan pärjää.

                                                        Ainakin se kaasuläpän kytkin määrää kytkeytyykö "moottorijarru" vai ei (eli avaataanko ylimääräinen ilmakanava määräjakajan ilmaläpän ohitse -> läppä putoaa -> syöttö katkeaa). Kytkin ainakin itsessään toimii mittausten perusteella.


                                                        Tuo painekello toimii vain koneen ollessa kylmä ja sen virka on sykäyttää kylmäkäynnistyssuuttimella ~1sek "ryyppy" kun kaasua painetaan nopeasti. Ei kovin merkityksellinen laite.

                                                        Toimii siis alipaineella, joka kulkee kannen takana olevan termostaatin lävitse. Kylmänä päästää alipaineen kellolle, lämpimänä ei. Raja on jotain +10ºC. Nopeasti kaasu avattaessa vissiin alipaine nousee tappiin ja vetää hetkellisesti tuon kellon kalvoa, jolloin se yhdistää siihen tulevat kaksi johtoa -> KK-suutin sumuttaa. Nuo johdot kulkevat lisäksi sen kaasuläppäkytkimen kautta ja tuolle kellolle tulee virtaa vain, kun kaasu on auki.

                                                        Summa summarum: lohkon lämpötila alle +10ºC + kaasuläppä auki + riittävä alipaine = KK-suuttimen suihkaus.
                                                        Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2009, 21:15.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kaasuläppä takasin paikallaan, ja sama homma jatkuu. Lämpöseksi ajaa niin tyhjäkäynti nousee 1500rpm. Ja kun auton sammuttaa, alkaa itsestään kaasuttelu hetkeksi ja tasoittuu tuohon em. kierroslukuun. Eikä myöskään moottorijarru toimi tällöin oikein, kaasun nostaessa jatkaa vielä menoa.

                                                          Ja nyt tuossa vasta kokeilin käydä ajamassa ISV:n piuha irroitettuna, ja kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin. Mitä haittapuolia tuosta on jossei tuota pidä nyt paikallaan? En ole kylmällä koneella kokeillut miten lähtee käyntiin ilman ISV:tä.

                                                          Ei oikein keksi enää vaihtoehtoja. Tuota ISV:täkin kun on kokeiltu vaihtaa toisella toimivalla ISV:llä ja samat oireet.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei siitä mitään haittaa ole vaikka ei ISV:tä olisikaan, jos vain pysyy käynnissä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X