Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Boschin lambdojen kestävyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Boschin lambdojen kestävyys

    Onko foorumilaisilla sattunut käsiin kuinka lyhytikäisiä Boschin lambdoja?

    Vaihdoin alkuvuodesta kaverin autoon diagnoosin jälkeen uuden lambdan. Vikavaloa sytytteli aina ja samalla koodilla "Heating circuit malfunction" tms.. Lambdan lämmitysvastuksen läpi ei mittarinkaan mukaan mennyt enää mitään. Tulot oli mielestäni ok:t.

    Koska en päässyt vastusta siis mittaamaan, kaveri halusi vielä ottaa mallikohtaisen Boschilaisen, ettei tule ongelmia yleismallin kanssa, kun moisesta pienestä mahdollisuudesta yleismallin kanssa kerroin.

    Tyytyväinen oli korjaukseen ja vikavalot oli poissa kolmisen kuukautta, jonka jälkeen palasi. Saman koodin oli pukannut, mutta nollauksen jälkeen pysyi parisen viikkoa vielä poissa. Nyt kuitenkin pukkaa jo samaa lämmityksen vikaa jatkuvasti.

    Eli ilmeisesti lambda on taas kaput. Kerran jo herjasi liian hidasta toimintaakin, mikä ilmeisemmin johtuu juurikin tuosta lämmityksen uupumisesta.

    Minä sanon, että huono tuuri ja maanantaikappale sattunut käsiin. Koska kaverin opiskelijabudjetti on aika tiukoilla, en nyt kuitenkaan heti ole kehdannut ostattaa uutta. Ja yleismallia varten ei ilmeisesti taaskaan pääse mittaamaan sitä oikeaa vastusta, kun ei silloin uutena muistanut. Riskitön valinta on taas se päälle 150e mallikohtainen ja tällä kertaa voisi suositella jo marmorin hyllyä parempien takuiden toivossa. Ironista, että tämän yhden hinnalla olisi jo hommannut ne kaksi yleismallista :)

    Miten on? Onko sattunut muille kohdalle vastaavia Boschin sekundakappaleita kuinka usein?

    (Autona oli joku päälle -00 Seat, 1.6:lla AXP:llä.)
    Viimeksi muokannut jasso; 12.5.2009, 00:53.

    #2
    Ei ole maanantaikappaletta sattunut Boschilta omalle kohdalle. AD:n malli, joka oli Englannissa tehty, ei toiminut sitten pitkään. En suosittele.

    Vpv:ltä sitten tilasin Boschilaisen ja pelaa hienosti jo kohta kolmatta vuotta. Eihän lämmityksen virtapiirissä olisi jotain häikkää?

    Comment


      #3
      Tuo on se toinen syy, miksi en suoralta kädeltä kehdannut kokeiluttaa uutta lambdaa.

      Mutta mikä vika siellä voisi olla, joka rikkoo sen lämpövastuksen? Liian suurta jännitettä sinne nyt ei voi tulla millään, sillä silloin tulisi muuallekin. Voisiko sitten palaa, jos kytkee lämmityksen turhaan päälle lambdan jo lämmettyä? Minkäs mukaan muuten edes kytkee päälle/pois? Käyntiajan + nesteiden lämpötilan?

      Poikki se edellisen lamdan vastus kuitenkin oli ja luultavammin myös tämäkin nyt. En ole vielä mitannut.

      Comment


        #4
        Kyllä ne pitäisi olla ihan laatukamaa. Vanhemmissa bemareissa on paljonkin ollut tuota lambda vikaa, ja niihin on porukka vaihdellut noita boscheja esim motonetistä, ja hyvin on pelannut.

        Comment


          #5
          Riskitön valinta on taas se päälle 150e mallikohtainen
          ootko tuolta kattonu hintaa: http://www.lambdasensor.com/

          Mulle tuli mallikohtanen Bosch 3 päivässä ~75€/kpl

          Comment


            #6
            Omalla kohdalla kans levis Boschin lambda vaikka oli Boschin liikkeestä ja piti olla merkkikohtanen. Sain onneks rahat takas. Ruuvasin vanhan lambdan kiinni ja hyvin pelaa, pelannu jo pari vuotta. Mitään tarvikelambdaa mä en tuu tuohon laittamaan enää.

            e: ja se kesti suurinpiirtein noin 3kk. Imuvuoto tai muu moottorivika ei rikkoutumista aiheuttanu. Vanhalla lambdalla kulutus tippu 1.5 litraa satasella verrattuna boschiin!

            Comment


              #7
              Siis eikös orggis ole myös Bosch?

              Comment


              • #8
                Pitäis olla juu.

                Comment


                  #9
                  Niin mäki sen ajattelin ku sen ostin mut jotain eroa täytyy olla. Liitin ja johdon pituus oli aivan oikeet, ei vain pelannu. Vanhalla mennään edelleen, kulutus omasta mielestä täysin normaali, eikä viime katsastukses ollu päästöis mitää häikkää.

                  Comment


                    #10
                    Vissiin sitten tullut vain väärä malli listasekoilun tms. takia. Orkkis nimittäin on tismalleen sama osa kuin jos ostaa Boschin koodilla varaosasta.

                    Ja se vaihdettu lambda oli siis mallikohtainen eli just eikä melkeen sopiva liittimineen yms.. Ei siis tarvinnut erillisiä liitoksia tehdä.

                    Liitin oli vaihdettaessa kyllä ihan hyvä ja puhdas. Remppasin vielä pari kertaa irti kiinni ja laitoin elektrosuojaa vielä pieni suhauksen. Täytyy vielä kun ehtii niin mitata vielä uudestaan liitokset ja syötöt.

                    Ja tuo AXP padan lambdan hinta on jostain syystä tupla kaikkiin muihin nähden ihan mistä vain tilattuna. Itsekin oletin sen olevan jotain 80-90e, kuten esim. tuohon omaan Golfiin maksaa mallikohtainen Bosch. En tiedä sitten mikä siinä maksaa, kun saman ikäisiin muihin Seatin 1.6:siin on alle 100e vastaavat Boschit.

                    Comment


                      #11
                      Ja kyllähän Boschitkin voi olla viallisia jo paketista. Boschia kun nykyään valmistetaan niin paljon halvoissa maissa ja minä en ainakana 100% luota niiden laadunvalvontaan.

                      Comment


                      • #12
                        Pitäisi vaihtaa audiin uudet lambda anturit. Mistä saisi alkuperäiset/vastaavat osat halvimmalla. Kannattaako tilata tuolta lambdasensor.com:sta ja mikä on oikea boschin osa numero? Kun on monta vaihtoehtoa ettei tulisi väärää tilattua. Autona on siis audi a6 quattro 2.8 4B ja käyttöönottopäivämäärä on 26.09.1997.

                        Comment


                        • #13
                          Kysäse vaikka tuolta
                          http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/...appi/index.php

                          Comment


                            #14
                            Pari kertaa olen tuolta www.lambdasensor.com -paikasta olen tilannut ja alkuperäisiä Boscheja oikeilla liittimillä sieltä on tullut. Toimituskin on tullut alle viikossa.

                            Comment


                              #15
                              Risaan 15 euroa halvempi, mitä VPV:ltä pari vuotta sitten. Olikos ne VPV:n hinnat noussut?

                              Comment


                                #16
                                Näinhän ne taisi olla.

                                Comment


                                • #17
                                  Lainaanpa topikkia hieman.

                                  Onko nämä nyt niitä normaaleja hyviä boschin lambdoja, vai kusenko omaan saappaaseeni jos ostan tuon?
                                  Isän A8 tarvitsisi uutta etulambdaa vasemmalle puolelle, mutta eikös nuo yleensä ole ~100-150e hintahaarukassa?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllähän nuo ihan normi-Boscheja tuntuvat olevan. Postit ~15e ja ihan näyttäisi olevan edukkaat hinnat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kannattaa sitten muistaa että Kiinan poika kopioi kaikkea mahdollista..

                                      Varmaan siksi Bosch-autosähkökorjaamosta ostamassani Bosch-lambdassa on hologrammitarrat jne, eli kopiokama on todellinen ongelma.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Just. Sitä ajattelinkin että varmaan te, jotka olette niitä ennenkin käsissänne pitäneet, tiedätte paremmin että onko tuo edes oikean näköinen. Samakait tuo on kokeilla. Pistänpä inffoa tänne noista sitten varmaan hamaassa tulevaisuudessa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Yleismallin ja merkkikohtaisen erot

                                          Onkohan kellään tarkempaa tietoa Boschin antureiden ominaisuuksista?

                                          Lähinnä kiinnostaa yleismallin LS05 (0 258 986 505) ja AEB:n orkkiksen (0 258 005 160) erot. Varaosamyyjä vakuutteli yleismallin olevan täysin vastaava, ja sellaisen meninkin asentamaan.

                                          Ulkoisia eroja noissa ainakin on anturin kärki, orkkiksessa pyöreä ja yleismallissa sylinterinmallinen isohkoilla rei'illä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Lue nuota mun aiempia postauksia tänne. Ei kovin hyviä kokemuksia oo.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo luinkin että sulla oli ongelmia merkkikohtaisen varaosalambdan kanssa. Itse en jaksa uskoa, että samalla Boschin osanumerolla oleva anturi olisi huonompi varaosaliikkeestä ostettuna kuin marmorilta. Tulitko katsoneeksi oliko tarvike samalla numerolla kuin alkuperäinen?

                                              Kysymykseni koskikin enemmän tuota yleismallin anturia, myyjä selitteli eriävää ulkonäköä sillä että anturi on uudemman mallinen kuin orkkis. Ihan uskottavaa sinänsä että yleismallisia päivitetään, mutta mallikohtaiset pysyy alkuperäisen tyyppisinä. Eli tuo uusi on planaarityyppinen.

                                              Tällaisen löysin netistä, sivulla 6 selitetään keraamisen/planaarianturin eroja:
                                              Bosch lambda-katalogi (pdf)

                                              Comment


                                                #24
                                                Oli, ja se mua ihmetyttiki. Joskus lötköön ostin samaisesta firmasta suuttimet eikä nekään kestäny ku muutaman kuukauden. Taas rahat takas ja marmorilta hakeen uudet. Suuttimen kärjet oli orkkislaisis aiva erilaiset (parannetut?) ku mitä tarvikelaisis.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  meinasin tuolta lambdasensorista tilata lambdan tuohon a4:een. käyttöönottopäivä on 31.10.96. Koneena 1.8tq. Niin kumpihan noista on se oikea 11.94.96-06.96 vai 07.96-07.97 ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mahdotonta sanoa käyttöönottopäivästä. Sinun täytyy selvittää autosi valmistuskuukausi. Se saattaa löytyä huoltokirjasta tai jostain tarroista vaikkapa takakontin verhoilun alta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      VPV.ltä edelleen S2 ABY- ja RS2 ADU- lambda 75 euroa. Vaihdoin äskettäin omaani, mutta turhaan. Merkki Bosch.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itsekin pähkäillyt lambdojen kestävyyttä, omaan autoon vaihdettu laakkoselta ostettu lambda -06, se tarjoili vikakoodia jo viime kesänä. Tuon tilalle sitten vaihdoin VPV:ltä ostamani lambdan ja taas näkyy tulevan vikakoodia anturin lämmittimestä. Voiko jokin lambdan ulkopuolinen tekijä tuota aiheuttaa vai onko kyseessä vain huono tuuri?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ilmeisesti vikaa ollut myös lambda-anturin auton puoleisessa johdon liittimessä. Johtojen ja nastojen välissä hapettumaa.

                                                          Tuollaista olen kuullut tapahtuneen ainakin Seateissa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            olen tullut siihen tulokseen että kaikkein paras ostaa aina merkkiliikkeestä alkuperäisenä lambdat ja maffi oli merkki mikä tahansa! Eipä tarvi ensimmäisenä epäillä... paitsi yhden kerran jäähdytinnesteen lämpötilatunnistin oli vialla heti alusta alkaen mutta niitä valmistetaankin jossain betonimyllyssä aina 2000kappaletta kerralla kun on niin menevää sortttia ja oikean näköiset kelpaa myyntiin:)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X