Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2,8Q -97 kardaani jyrisee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2,8Q -97 kardaani jyrisee?

    Tulee sellaista tärinää/jyrinää kiihdytettäessä 3 vaihteella jostain 70kmh-120kmh.
    Samanlaista ääntä mulla tuli aikoinaan 540 Bemarista ja piti kardaanin
    kannatinlaakeri vaihtaa.
    Olen lueskellut tuossa että Audiin ei saa tuota osaa muutakuin ostamalla
    koko vitun kardaaniakselin 1700 euroa.. Syttyy pian koko auto tuleen jos
    ei hommaa halvemmalla saa hoidettua.

    Kokemuksia remontoinnista?
    Tässä joku oli vanhemman S4:n vastaavan ongelman korjannut näin.
    http://personal.inet.fi/koti/kkoski3...ardaaniremppa/
    Mitenköhän vastaava remppa mahtaisi B5 koppaan toimia?

  • #2
    Kyllä se onnistuu ihan samoin kuin vanhempaankin. 034 motorsportilta saa suoraan siihen sopivaa jos ei halua etsiä sopivaa bemarin laakeria ja harrastella itse.

    Comment


    • #3
      Siis hä, nykkö jostain saa laakereita erikseen?

      Comment


      • #4
        Tuolta ainakin tuntuis löytyvän, siitä vaan valkkaamaan sopivaa;
        http://www.blauparts.com/products.asp?cat=908

        Comment


        • #5
          Voiskohan itellä olla kans tuo laakeri menossa, kun tuntuu joskus kiihdyttäessä että auto täristäis hieman? Voi olla tosin ihan tienpinnastakin johtuvaa, varsinkin noilla 19" vanteilla ajettaessa.

          Comment


          • #6
            Itsellä sitä ei huomaa tärinänä, vaan jurinana rungossa (ota tuonkin erosta sitten selvää ;) ) kun väännättää isolla vaihteella raskaasti. Eli normaalisti se ei jurise, mutta selvä laakerin kohina kuuluu. Kun vaan jaksaisi alkaa vaihtopuuhiin...

            Comment


            • #7
              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68643

              Comment


              • #8
                Mikalkai kokeile laittaa kytkin pohjaan, loppuuko tärinä

                Comment


                • #9
                  Itsellä kanssa kardaani täristi S2 avantissa. Tuki laakeri ehjä mutta nivelissä kardaanin päissä vaseliinit kuivunut/hävinnyt (suojakumi rikki). Varaosa tiskiltä uudet kumit, nivelten putsaus ja uudet vaseliinit sisään. Siihen loppu tärinä/jurnutus.

                  Comment


                  • #10
                    Pitääpä testata tuota. Helpoiten tämä tapahtuu motarille kiihdyttäessä, tosin aina samalla kiihdytyskaistalla. Tuo kumi on ilmeisesti vittumainen homma vaihtaa?

                    Comment


                    • #11
                      Ei se mikään mahdoton pitäisi olla, koko kardaani irti ja poikki, uusi laakeri tilalle ja kokoon. Eri asia on sitten miten helposti sen kardaanin saa poikki, en ole vielä kokeillut.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt on uusi laakeri paikalla, tärinä/jyrinä katosi ja vaihtaakin jopa nätimmin, ei enää kolahda vaihde paikalleen, mutta...
                        vitun jäätävä vinkuna ykkösvaihteella, vaimeasti kakkosella ja peruutettaessa, elämää ärsyttävämpi ääni. Toivottavasti lähtee pois ajan myötä, muuten alkaa kyllä olla pikkuhiljaa kirveellä töitä.

                        Comment


                        • #13
                          Ainakin S2:seen sopivassa BMW:n laakerissa oli pidempi "suojapelti", kuin alkuperäisessä. Eli piti vähän rälläköidä hieman sitä, jotta mahtu hankaamatta paikalleen. Jos lie sinullakin hankaa uusi laakeri kardaania hieman?

                          Comment


                          • #14
                            Sellasta ujellusta/vinkunaa kuuluu.. täytyypä kysyä tuota huomenna.

                            Comment


                            • #15
                              häviääkö ujellus / vinkuna kun ajaa pidemmän matkan ; esiintyykö nopeuksilla 20-30kmh kylmänä ?

                              mullon tohon epäilys että se tukilaakerin sisäkooli pääsee elämään kardaanin ympärillä - pitäisi laittaa laakerilukitteella kiinni.

                              kuumetessaan uusi laakeri rupeaa pyärimään helpommin sekä kardaani on lämmön vaikutuksesta hieman laajentunut -> lukittuu kunnolla sisäkehään.

                              Comment


                              • #16
                                Olisi hieno homma jos exquisite viitsisit heittää pienen selonteon tuosta laakerinvaihdosta. Mikä osa, millainen työ?

                                Comment


                                • #17
                                  Sain klubilaiselta ostettua tuon kannatinlaakerin, oli tilannut sen jenkeistä, mutta hänellä oli eri vika, joten osa oli tarpeeton. En itse vaihtanut osaa paikalleen. Tuli mieleen, että blaupartsin nettisivulla on erikseen manuaaliin ja automaattiin nuo osat, sekä S4:een myös erikseen. Hepulta jolla ostin on näemmä S4. En tiedä sitten mahtaako noissa olla eroja.

                                  Edit: Toimi moitteetta lyhyillä matkoilla, mutta äsken kun ajoin motarilla niin ulina palasi sen jälkeen, tosin hieman vaimeampana kuin ennen.
                                  Täytyy vaan toivoa että katoaisi kokonaan ajan myötä.
                                  Ulinaa tulee selvimmin ykkösvaihteella liikkeelle lähdetäessä ja pikkaisen kakkosella.
                                  Viimeksi muokannut exquisite; 14.5.2009, 12:25.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Senverran tarkennetaan että vielä en oo klubilainen, pelkkä foorumilainen :=) . Mutta itse asiaan, eli vaihdoitko / vaihdatitko samalla ne vakionopeusnivelet sinne kardaanin päihin?

                                    Samalla vaivalla vaihtuu kun kardaanin tiputtaa. itellä niistä oli rasvat kuivunu ja aiheutti ikävää kilkutusta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Saakos B5 ässään kardaaniin marmorilta (tai jostain) nivelen suojakumia? ETKAn mukaan ei saisi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuki laakeri ehjä mutta nivelissä kardaanin päissä vaseliinit kuivunut/hävinnyt (suojakumi rikki). Varaosa tiskiltä uudet kumit, nivelten putsaus ja uudet vaseliinit sisään. Siihen loppu tärinä/jurnutus.
                                        Omassa A4:ssa laatikon vaihdon yhteydessä huomasin, että vaihteiston päässä on suojakumissa kunnon vekki mistä rasvat karanneet. Laakerikin näyttää vähän kuivalta. Minkälainen homma tuo suojakumi on vaihtaa ja mistä se kannattaisi ostaa? Vetareihin ei suojakumit taida marmorillakaan paljoa maksaa, mutta entä kardaaniin?
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuo nivelhän lähtee, kun otat vaan tuon kuvassa näkyvä akselin päässä olevan sokan irti ja lyöt nivelen irti. Mutta itsellä oli tuo nivel niin tiukasti kiinni tekeytynyt, että palasiksi rälläköinillä vasta lähti. Esim. Motonetistä löytyy scorpionin vetoakselin nivel, joka passaa tuohon, mutta scorpionin suojakumi ei taas passannut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitää kokeilla jos vaikka lähtis ihan suurempia ongelmia tuo nivel irti. Jos selviäisi ihan pelkällä suojakumin vaihdolla, niin mikä siihen käy? Löytyykö esim motonetistä, vai meenkö suoraan sinne marmorille?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vielä ei ole ollut aikaa koittaa tuota niveltä irti, mutta marmorilla kävin tuota suojakumia kysymässä. Niiden mukaan siihen ei mitään suojakumia tule, eikä etkan kuvassakaan sitä ollut, minkä kyllä itsekin aikaisemmin huomasin. Ehkä tulee sitten kokonaisen kardaanin mukana?
                                              Te ketkä ehkä olette tuota vaihdelleet, niin kertokaapa mikä tuohon nyt menee? Kovastihan se on samanlainen, kuin vetarin sisempi suojakumi, eli voisiko semmoinen siihen mennä?
                                              Tai onko tuo suojakumi tuossa pakollinen? Pahemmin en eri kardaaneita ole päässyt vertailemaan, mutta V8:ssa moista suojakumia ei edes ole.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä se sen suojakumin tuo nivel tarttee. Puhdista tuo repeämä ja liimaa vaikka pikaliimalla. Päältä puhdistus myös ja liimamassaa päälle.
                                                Tuolta voi uutta kumia katsoa:
                                                http://www.advancedautomotion.com/

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitää koittaa tuota liimaamista. Tuo on kuitenkin sen verran siisti repeämä, että eiköhän siitä ihan hyvä niin tule. Tuon suojakumin takia tuossa ei ole kyllä oikeen semmosta kunnon iskupintaa, että olisi saanut lyömällä irti, mutta ulosvetäjällä lähti nivel nätisti irti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tässä topikissa kun kyselin aikoinaan tuota kardaanin etunivelen suojakumia, niin nyt on löytynyt ainakin tämmöinen: https://spareto.com/products/23268-bellow-drive-shaft

                                                    Myös suht samoilla mitoilla oleva vetoakselin sisemmän nivelen suojakumi tuohon jotenkin käy, mutta kestosta ei vielä tietoa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X