Jakopääremontin jälkeen auto kävi hienosti ilman mitään ongelmia, ja kesti vedätystäkin. Ajelin sitten tuossa viikonloppuna isolta tieltä ramppia alas ja yhtäkkiä koneesta alkoi kuulumaan kovaääninen kalkatus. Auto seis, konepelti auki ja ääni paikallistettu oikeanpuoleisen sylinteriryhmän tienoille. Auto käy silti ihan normaalisti ja vetojakin oli tallella sen mitä uskalsin varovasti kotipihaan asti ajaa (alle kilometrin matka). Onko sieltä nyt sitten mennyt venttiili vai nostaja vai mitäää helvettiä.. Rupeaa syömään tämmöinen. Arvauksia otetaan vastaan mieluusti, täällä viikolla puran kuitenkin tuon keulan palasiksi ja katson mitä se on syönyt.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ABH kalkattaa
Collapse
X
-
tulee täältäkin ääni.
oireilee ( omien kokemusten mukaan (opelin kone) ) seuraavanlaisesti :
-kesken ajon nollamomentti- eli tilanne jolloinka moottori ei vedä tai jarruta auton menoa, alkaa kuulua kierrosten mukainen nakutus/pauke - kuuluu selviten ~1500-2500rpm
-vedättäessä tai moottorijarrulla ääni häviää kokonaan
-tarpeeksi kun ne sitten kuluvat alkaa tämä pauke ja rutina myös kuulumaan kylmänä tyhjäkäynnillä
-öljynpaineet laskevat mittaristossa normitilanteeseen verrattuna esim 0,5bar
-ääni tulee koneen keskilinjan alapuolelta eikä venttiilikopan tietämiltä.
Comment
-
Jaaha, valohoito voi näemmä tepsiä näihinkin vehkeisiin.
Auto jäi noilta sijoiltaan seisomaan kesäksi varojen ja inspiraation puutteessa, mutta tänään starttasin auton tutun kalinan säestämänä. Annoin käydä tyhjäkäyntiä hetkisen ja yhtäkkiä kalkatus katosi. Samassa tasainen kalkatus alkoi uudestaan vain kadotakseen uudestaan. Ajoin auton talliin ja laitoin piruuttani sitten jotain perus moottorinsisäpesuainetta koneeseen ja toimin ohjeiden mukaan. Koneessa olleet ölpät olivat noin 100km ajetut, eli ihan kirkkaat. Kivana yllärinä koneesta valuikin ihan mustaa litkua pihalle. Noh, uudet ölpät sisään ja kalina oli edelleen tipotiessään.
Voisiko kyseeseen tulla näillä puheilla jumittunut nostaja? Uskaltaako tuolla nyt lähteä ylipäätään ajelemaan ilman suurempia toimenpiteitä jos ja kun moottori käy jatkossakin nätisti? Kävin hakemassa Mäsänetistä jonkin bulkki puristusmittarin ja mittailen onko heittoja sylintereissä. Miten tuo mittaus suoritetaan oikeaoppisesti? Tulpat kaikki kerralla irti vai yksi kerrallaan ja starttia pyörittäen?
Lisäksi tulpat oli aika kauheassa kondiksessa, joten nekin joutuu laittamaan. Nniin, ja putkesta tulleepi sellaista vaaleaa savua/vesihöyryä. Tämä ok?Viimeksi muokannut Mike Beuf; 8.9.2009, 23:34.
Comment
-
^Luultavasti tästä voisi olla kyse.
Nyt on mitattu puristukset. Vasemman sylinteriryhmän puristukset vaihtelevat 13,0 ja 13,6 baarin välill ja oikean sylinteriryhmän puristukset 14,1 ja 14,6 baarin välillä. Tämäkin vielä: kun auto oli eilen käynnissä (ja keväämmällä koeajossa) niin koneen käynnissä huomaa aallottaista puutumista tasasin välein. Huomaa/Kuulee selvästi koneen äänestä 2000 kierroksella ja tasakaasulla ajettaessa. Tämä lienee jo eri ongelma, tai sitten ei. Ärrr..Viimeksi muokannut Mike Beuf; 9.9.2009, 16:11.
Comment
-
Nyt on autolla ajeltu taas ees taas rinkiä ilman sen oudompia ääniä. Vähän tahtoo hymyilyttää tässä kohtaa, kun olin jo uutta pataa ostamassa hätäpäissäni. Tappivedätyksiä ei vielä uskalla ottaa, mutta eiköhän nekin sieltä vielä tule.
Tuo outo nykiminen vielä askarruttaa. Sitä ilmenee noin joka toisella ajokerralla, tai useammin. Välillä siis toimii kuin rasvattu. Huomasin, että aina kun tasaisella vedolla tulee ns. "aallonpohja", niin myös kulutusmittari reagoi tähän. Eli jos tasakaasulla kulutus näyttää vaikka 11 litraa, niin puutumisen hetkellä mittari laskee 7-8 litran tienoille. Tietty loogista sinänsä, mutta. Aaltoilu muuteman sekunnin sykleissä, eli hyvin ärsyttävää. Haulla löysin yhden täysin vastaavanlaisen oireilun joka korjaantui virranjakajan vaihdolla. Omastani syynäsin kyseiset palikat tarkkaan eikä ne kaivannut kun vähän putsausta. Pitänee varmaan syynätä tuo porkkiksen ehdottama lambda. Miten sen toimintakunto on helpointa todeta?
Comment
Comment