Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T öljykannun merkkivalo vs lämpötila

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T öljykannun merkkivalo vs lämpötila

    Ajelin viime lauantaiaamuna hki vantaalle hakemaan tuttua, niin kehätielle noustessa A6 -00 1.8t alkoi piipittämään hätäisesti ja vilkuttamaan öljykannua. Paniikissa kurvaan kaaran huoltamolle ja tutkailee.. öljypinta normaali, iha ok näköiset liemet, ei vuotoja, vesilämpö ~90C.. ja eikun matka jatkuu. Seuraavan kerran piipitys alkoi Tampereella la iltana taajamaliikenteessä. Siitä lähtien tuota on ilmaantunut noin kerran vuorokaudessa ja sitten "vika" poistuu. Tätä ennen olen ko. autolla kurvaillut noin 5000km ilman piipityksiä.

    Kun vein auton tutulle pajalle vikakoodilukuun (ensin nollattiin vanhat, sitten ajelin kunnes öljykannu PIIP PIIP), oli listassa vain "moottorin lämpötilavaroitus" (vehje jolla luettiin puhuu suomea ruutuunsa).

    Mikähän tuossa mahtaisi olla, hassua että huutaa lämpötilasta öljykannulla. Ja missään vaiheessa nesteiden lämmöt eivät ole nousseet yli 90C. Öljylämpömittari mulla ei ole koskaan toiminut.. aina näyttää 60C :) Lienee anturivika.

    Onko kukaan moiseen vikaan ennen törmännyt?

  • #2
    Mulla oli Saabissa vastaava vaiva ja kyseessä oli öljynpaineen mittarin anturi. Paineet oli ihan ok, mutta se antoi väärän infon mittarille (tai siis diagnostiikalle, joka systytti valon). Oli ehkä edullisimpia remontteja siinä autossa, kun maksoi vain jotakuinkin satasen.

    Comment


    • #3
      Vaihdat ensin niitä anturoita, liittimien tarkistus ja putsaus kannattaa suorittaa toki ensin jos siellä feilua. Sen jälkeen kun anturoita olet vaihtanut, ihmettelis lisää.

      Eikös tämä oltu tuotu Ruotista? Kannattaa kattoa muuten, että on oikea öljytikku tullut mukana(varmaan olis öljynvaihdossa huomattu), itselläni on meinaa väärä öljytikku. Varmaan vaikuttaisi tuohon. Onko muuten mitä öljyjä käytetty aikasemmin ja mitä nyt laitettu?

      Comment


      • #4
        Ruotsin tuonti on joo, vielä on swedulitkut sisällä mutta on menossa pian huoltoon jossa vaihdetaan liemet (ja huuhdellaan moottori muutenkin) ja suodattimet. Nyt on ollut taas piippaamatta.. tutkailen tilannetta, kiitoksia vihjeistä. Mikähän on oikea tikun pituus, viititkö Jone mitata omastasi? (sen väärän pituuden). Tän hetken liemen merkistä ei ole siis pienintäkään havaintoa.. Stockholmmm audi centerin huoltoleima löytyy 10tkm takaa, mutta ei tarkempia detaileja.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja mikron Näytä viesti
          Ruotsin tuonti on joo, vielä on swedulitkut sisällä mutta on menossa pian huoltoon jossa vaihdetaan liemet (ja huuhdellaan moottori muutenkin) ja suodattimet. Nyt on ollut taas piippaamatta.. tutkailen tilannetta, kiitoksia vihjeistä. Mikähän on oikea tikun pituus, viititkö Jone mitata omastasi? (sen väärän pituuden). Tän hetken liemen merkistä ei ole siis pienintäkään havaintoa.. Stockholmmm audi centerin huoltoleima löytyy 10tkm takaa, mutta ei tarkempia detaileja.
          En tosiaan viitsi, koska se on väärä tällä hetkellä itselläni. Eli en itsekkään tiedä oikein missä öljyn pitäisi olla. :D

          Comment


          • #6
            Mulla oireili just tuollain A4 ja seurauksena turbon öljynsyöttöputki tukossa, ja turbo hajos :D 2vkoa sitten tapahtui tämä. Ja oireili tismalleen kuten kuvailit. Otin syöttöputken tuossa 2h sitten pois kun jaksoi kiinnostaa purkaa autoa.

            Comment


            • #7
              mittaa öljyn paineet, jos näyttää hunolta niin vaihda suosiolla uusi pumppu.Mittaa mekaanisella/elektronisella mittarilla öljyn suodattimen jalasta sijaitsevasta anturista.

              Comment


              • #8
                Aikaistin kaaran km huoltoa hieman kun mieltä painoi että millaista huopakattotervaa ruottålaiset on tuolle laitteelle syöttäneet, niin synkkää tuo mönjä tikun nokassa oli.

                Huuhtelin koneen samalla huolellisesti Fortella, melkoset käryt ja liemet tuli. Uudet hyvät öljyt ineen suodattimen kera.. käyntiääni muuttui totaalisesti, nyt ei kaverit kiusaa että ostikko diisselin :) Eli nokkakoneiston melu muuttui tasaiseksi hurinaksi.

                Öljykannun kuva kiusaa vaan vieläkin. Kävin Helsingissä eilen, menomatkalla kaikki ok, paluumatkalla ok mutta kotipihatielle tullessa alkoi taas piipityskonsertti ja tippakannua vilauteltiin.

                On aika hankalassa paikkaa tuo turbon paineputki, pitäisi ottaa imusarjaa pois tieltä jne.. seuraavaksi kai antureita vaihtamaan.

                1. Onko tuon vuosimallin koneessa 1 vaiko 2 öljykelloa. Marmoritiskin mukaan yksi.. tiskin hinta 17 euroa, Motonetin härpäke 4 euroa.. vaaka painunee silti marmorin suuntaan..

                2. Missähän Tampereella olisi edukkainta mittauttaa paineet? Itsellä ei moisia mittareita ole.

                Comment


                • #9
                  Tuo turbon paineputken tukkeutuminen on vaan oire, ei varsinainen syy valon vilkkumiseen. Eli ensin paineet selvitykseen ja sitten katsomaan että meneekö öljyä turbollekin asti.

                  Anturi (1 kpl antureita) tuskin on vioittunut ellei vuoda öljyä läpi. Anturi löytyy imusarjan rintapellinpuoleisesta reunasta alaspäin katsomalla. Öljynsuodattimen jalassa 24mm kannalla oleva, rintapellin suuntaan osoittava harmaalla kumitutilla suojattu musta anturi johon menee yksi johto.

                  Olikohan niin että anturin kierre on M10x1. Eiköhän jostain mittareita löydy.

                  Itse ostin halpis-mekaanisen öljynpainemittarin. Tietenkään siinä ei ollut täsmälleen sopivaa sovitetta, joten ostin jarruletkun pätkän jossa oli toisessa päässä sopiva kierre koneen kylkeen ja toiseen päähän kiersin teflon-teipin kanssa tuon mittarin mukana tulleen, lähes sopivan letkuliitoksen. Sitten vaan tuo jarruletku kupariprikan kanssa anturinpaikkaan kiinni ja mittaamaan.

                  Yksi vaihtoehto on käyttää jotain ilmanpainemittaria, pitäisi onnistua sellaisellakin kunhan aluetta riittää edes 5 bar asti.

                  Niin tosiaan, eipä tuo anturi enää '00-mallissa tuolla kohti ole...
                  Viimeksi muokannut Korjari; 16.5.2009, 08:44. Perustelu: Korjattu tietoa anturin paikkaan liittyen ja lisätty maininta '00-mallista

                  Comment


                  • #10
                    Itsekkin aikoinani elin siinä toivossa että olisi anturi vika, koitin jopa parilla eri anturilla(uudella). Paineet eivät vaan olleet tarpeeksi suuret pienillä kieroksilla, mutta ylhäällä olivat ns, normaalit. Ei se uusi pumppu loppujen lopuksi niin kallis ole(200e), varsinkin jos meinaa autolla ajella sen 200 tkm etie päin...

                    Onkos -00 vuotisessa öljynpinnan anturi? jos on, niin voimpi olla aivan hakoteillä. Omassa on pelkästään paikka sille.
                    Viimeksi muokannut late84; 15.5.2009, 23:20.

                    Comment

                    Working...
                    X