Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T (aeb) kannentiivisteen vaihto / tarvikkeet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T (aeb) kannentiivisteen vaihto / tarvikkeet

    hoplaa !

    taisi veljen kuljettimesta kanspaffi palaa kun vesipumppu otti ja sylkäisi rattaansa irti ja lämmöt pääsi nousemaan reilusti kuulemma.

    -ei auttanut pahemmin vesipumpun vaihto, vaan pulputtaapi vesitilaan.

    (toivon hartaasti ettei kansi ole mennyt, vaan pelkällä tiivisteen vaihdolla selviää)

    mutta asiaan :

    mitä osia / tiivisteitä remonttiin tarvitaan ?
    -kannentiiviste
    -venakopan tiiviste
    -imu & pakosarjan tiivisteet
    -nokka-akseleiden paikalleen lukitsin (biltema?)
    -kannenpultit ?

    revitäänkö keulapala irti, nopeuttaako ?

    aika-arviota otetaan kanssa vastaan.
    Viimeksi muokannut repsa; 20.4.2009, 23:01. Perustelu: lisäys

    #2
    Kyllä ite kiikuttasin kannen johki koneistamoon tarkastettavaks.

    Comment


    • #3
      joo, on käynyt mielessä, varmuuden välttämiseksi.
      mutta edelleen tyäkalu ja tarvikelista on kysymysmerkki, vai riittääkööhän noi ylläolevat?

      25-1491 Kansipulttisrj VAG 1,8-20V 28.90 €

      25-9278 Jakohihna+rullasrj VAG 1.8muut 144.90 €
      1,8/1,8T 95->97 Muutossarja rullineen 153-hamp hihnalla

      27-6273 Kannentiiv VAG 1,8-20V 35.00 €
      1,8-20V 95->00

      27-5221 Venttkannentiiv VAG 1,8-20V 20.00 €

      tuommoiset nrot löytyi moponetistä ; mistäs imu & pakosarjan tiivisteet ?

      ilmeisesti turbossa ja non-turbossa on sama kannentiiviste ?
      Viimeksi muokannut repsa; 21.4.2009, 10:24. Perustelu: listan lisäystä

      Comment


        #4
        Merkkiliikkeestä saa loput tiivisteet, mm. kaasuläppäaseteleman tiivisteen.

        Comment


        • #5
          Kaasu läppää ei tartte irrottaa imusarjasta.
          Eli imusarja pois eli siihen tiiviste. Suuttimet joutuu irrottamaan helpottaa pirusti en laittanut uusia tiivisteitä suuttimiin.

          Keula kannattaa laittaa huolto asentoon säästyy kirosanoja kun vaihtaa hihnaa. Nokkia ei tartte jumittaa laittaa vaan taka laakereihin merkit kohilleen ennenkuin purkaa.

          Turboa ei tartte irrottaa, pakosarjan vaan nostaa pois tiiviste pakosarja - kansi ja pakosarja - turbo väleihin. Öljy ja vesiletkut joutuu irrottaan niissä ei tiivisteitä ole.

          Kannen takana on sitten yksi vesiputki jota ei ehkä heti huomaa.

          Erikois työkaluja ei tarvinnut paitsi kannen pulteissa erikoisempi kanta ja uusissa toden näköisesti eri kanta kuin vanhoissa. Jos nokat joutuu irrottaan, niin laakereiden pulteissa oli kans joku torx kanta. Laakereiden pultit on venyviä ja pitäs virallisesti vaihtaa uusiin muistaakseni kahden irrotuksen jälkeen. Itse pistin vanhat.

          Jos nokat joudut irrottaan pistä pakettina hyllyyn niin, että ketju pysyy paikallaan, helpottaa asennusta. Molemmissa nokissa on kyllä hyvät merkit jos sattuu lipsahtamaan. Kiristintä ei saisi virallisesti päästää aukeamaan siinä on paikka pitkälle pultille jolla sen saa jumiin. Stefat on aika pirulliset vaihtaa kannattaa ehkä löysätä pultit ennenkuin irrottaa nokkia jos aikoo stefat uusia.

          Osa lista vaikuttaa aika kattavalta, Nokkien välinen ketju ei ole kallis joten ehkä senkin vaihtaisin samaan.

          Käsittääkseni nuo peltitiivisteet ei kovin herkästi lämmöstä vuoda, mutta onhan se mahdollista. Omassa kokeilin tiivisteen ja sitten vaihtui kone kun oli kansi halki tulpan reijästä.

          Muistaakseni ainut ero turbon ja vaparin välillä on eri nokka-akselit ja pakoventtiilit, tiivistekkin tais olla sama.

          Eka kerralla tais mennä suunnilleen päivä vaihdossa, kolmannella kerralla n.3 tuntia :)

          Suosittelen kans sen koe ponnistuksen tekoa maksaa jonkun 50€ säästää ittesä takas aika äkkiä. Vaatii kuitenkin nokkien ja nostajien irroituksen. Muista laittaa nostajat heti öljyvatiin niin ei nakuta niin pirusti sitten käynnistyksessä, ja anna "vetäytyä" ennen ensi käynnistystä muuan tunti.
          Järjestys olis kans hyvä saada pysymään samana, niin kestää pitempään.

          Oisko siinä nyt suurin osa...
          Viimeksi muokannut nirape; 21.4.2009, 13:59.

          Comment


          • #6
            Mistähän löytäis ohjeet miten tuon keulan saa huoltoasentoon?
            siis audi a4 b5:n.

            Comment


            • #7
              Ei siihen oikein tahdo ohjeita netistä löytyä.
              Tuossa ketjussa jotain osviittaa:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=huoltoasen%2A

              Halvin kirjallisuus aiheesta on Alfamerin opus alle kolmella kympillä tai kirjasto about ilmaiseksi.

              Comment


              • #8
                Elikkä jos enää ihan oikein muistan niin...

                Eli vaihtoehtoja on kaksi koko keula kokonaan pois tai se huolto asento.

                Huolto asento:

                Ensin umpiot pois puskuri pois (ruuvit alapuolella 2 kpl) Puskurin irrotukseen löytyy ainakin haun kautta ohjetta, ne pääty lukot on aluksi aika pirulliset.

                Umpiot kannattaa nostaa pois niin ei tartte niitä varoa ja niitten alta kannattaa sitten huomata se yksi pultti jolla keula on kiinni lokareissa sekin pois.

                Sitten puskurin kiinnitys tapeissa on kummassakin kolme pulttia ja neljäs pelkästään muovia vasten, irrota ne kolme ja ota puskurin kannatin "tapit" pois.
                Pistä 8mm kierretanko tai pitkä pultti kuten tuolla kuvassa http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html johonkin niistä reijistä ja irrota viimeinenkin pultti. Lokasuojissa yläpuolella on sitten vielä parit pultit joille on kahdet reijät, eli kun otat ne pois voi keulan vetästä huoltoasentoon ja lukita niillä samoilla pulteilla. Muistelisin, että mitään piuhoja/letkuja ei tarvi irrottaa.

                Keula pois:
                Sama homma kuin edellä ja lisäksi jäähyttäjästä letkut pois (teräs sokka joka painetaan pohjaan ja vedetään letku irti todennäköisesti lujassa) ja nesteet siis pois. Äänimerkin piuhat irti. Lämpömittarin ja sähköflektin piuhat pois.

                Irrota varovasti piuhat ilmastoinnin kennosta ota kennon kiinnikkeet irti (Päällypuolella mustat "naulat") ja nosta varovasti vänkärin puolelle niin pitkälle kun letkut antaa periksi.
                Konepellin aukaisu vaijerin voi kans ottaa irti tai siirtää vaan keula muovin kuskin puolelle auton viereen vaijerissa oli mukavasti löysää.

                Keulan irrotus vois olla järkevämpi antaa käytännössä rajattomat tilat (Tallin koosta riippuen :) ) ja kun nesteet otetaan muutenkin ulos ei vaadi juuri ylimääräistä työtä, niin ja se kampiakselin rattaan irrotuskin käy kuin leikki ilman keulaa.

                Comment


                • #9
                  Joo, kiitän vastauksista, on ollut enemmän hyötyä kuin sadasta jäniksestä.

                  Kannenpulttien oikeaa avainta hakiessa meinasi kyllä mennä hermo, oikea on polydrive M9. maksoi paikallisessa varaosaputkassa 15€, mutta tätäkin piti työstää, pitäisi olla abt 6cm pitkä se ohut osa että pääsee kunnolla vääntämään etu & takapään pultit auki.
                  Lyhyestä sen toki sai tehtyä, mutta köhm, olipa taas hyvin käytetty 25min. prkl.

                  Homma tuolla tallissa eteneepi, 5-6h meni ensikertalaiselta kannen pöydälle saamiseen, josta 1-2h v**tuuntuessa kun turbo ei siirry syrjään. Suosittelen lämpimästi ottamaan alatuen irti niin säästyy hieman ärräpäitä && tupakkia.

                  Turbon vesi & öljyletkut on paikallaan, ts olin niin mukavasti laiska että katsoin että mahtuu olemaan paikallaan ihan ok, ja oikeassa olinkin.

                  kansi on nyt ks-koneistamossa koeponnistuksessa, jos sieltä tulee OK niin tasoon oikaisu ja huomenna kaverille hattu päähän.

                  Hyvinä neuvoina on pistänyt silmään manuaalissa tuo diy-nokkien kiristimen lukitsin, kierretanko, 2 mutteria ja latan pala toimii tod. hyvin.

                  Nokka-akselin ratasta ei tarvinnut ottaa tieltä pois kun nostaa nokat ensiksi takapäästä ilmaan.

                  Laitoin myös vanhat (kannat lyhennetty pois ja tehty ura tasapäämeisselille) kannenpultit keskelle, toimivat ohjurina kun saa laittaa "uutta" palikkaa paikalleen.

                  Tiivisteliimaa näyttäisi menevän vain tuonne imunokan taakse missä on ketjunkiristimen runko-osan kolme pulttia ja valurunko.

                  Comment

                  Working...
                  X