Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.5tdi laatikko-onkelmaa---> ABS ei toimi, neuvoja kaivataan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kannattaa laittaa kontaktit kuntoon, eli johtotöpselin kuivaus, öljyäminen kontaktispray, sulakepinnat, maadoituksen irroittaminen, kiillotus metallille ja kuparitahna väliin. Sitten asianmukainen abs ilmaus ammattivermeellä. Jos ei edelleenkään auta, niin spukesta vaihtomosa abs unit kokeiluun.

    Ot:
    Eihän ajaminen ole erityisen halpaa, mutta jos jostain kolahtaa, että tämä se on Auto, ihan sivuseikka. Sitten myöhemmin vaihdettua muuhun ihmettelee, onko elämää ;) Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja Audi on Auto.

    Comment


    • #32
      Eli meinaat että koko mööpeli täytys purkaa pois? Mikä on muuten oikeaoppinen tapa ilmata abs järjestelmä? On kyllä tullu ilmattua absi vehkeidenkin jarruja, mutta täysin normaalilla metodilla..

      Voishan se tieten olla kontakteissakin se vika, tuntuu olevan tuon ikäisissä audeissa aika yleinen ongelma nuo kontaktiongelmat, esim. pyyhkijöiden tihkukytkimen kanssa, joka omassakin toimii, mutta sadepisaran näyttäytyessä heittää pelaamasta. Harmi kun kaverilla ois vastaava auto, mutta ilman abs:eja ettei voi siitä lainata osia. Voiskohan tuon kenties katsastaa absittomaksi?

      Comment


      • #33
        ABS- vikakoodi 00301 tarkoittaa yhteyden puuttumista pumpun V39 releen J105 ja ABS:n ohjausmodulin J104 välillä. Johto on oikosulussa tai poikki tai rele J105 viallinen.
        J105 sijaitsee ABS-yksikössä konehuoneessa pienen kannen alla . Kannattaa tarkastaa myös rele J106 ja solenoidi N55( J105 releen vieressä ulommaisena).
        Viimeksi muokannut vepek; 6.5.2009, 00:09.

        Comment


        • #34
          Osaatko kertoa mitkä pinnit ohjausboxista ovat tuon releen? Sais mitata johtojen kunnon sen boxin ja releen väliltä, kun ei relettä vaihtamalla vika muuttunu miksikään.

          Niin ja ei menny kusipääpatentilla leimalle, "valo sammuu mutta lukkoon nuo rattaat tuntuu menevän" perkele

          Comment


          • #35
            Tämä hieman epävarma, koska versioita on aika paljon. Tässä yksi elokuusta 1992 -> jenkki, bensaversio. Etuveto ja quattro ovat aika samanlaisia.
            J 105:teen tulee ohjausboksista 28/5(etummainen ohjausboksin nasta, jälkimmäinen ABS-yksikön nasta),tämä maattaa solenoidin eli kytkee releen.
            14/6 (releen kontaktinastat) . 6 on yhteydessä moottoriin V39 ( moottorin toinen puoli on suoraan maissa).
            Itse releen merkinnöillä 6 = 30 ja 5 = 85
            Solenoidi saa plussan ABS Combi-releen kautta (J156), jossa vielä sulake.

            Comment


            • #36
              Mistähän tuo combi-rele pitäisi löytyä tuosta autosta? En ole löytänyt sellasta relettä, jossa ois se sulake päällä. Ei ole konehuoneen rasiassa eikä jalkotilassa.

              Täytyypä mennä testaamaan nuita johtoja, uskaltaskohan sitä hyppyjohdolla vetää tuon boksin 28 releen 5:seen? Sillähän vois heti nähdä jos valo sammuu niin vika on löytynyt..

              Comment


              • #37
                Combi-releen pitäisi löytyä: auxiliary relay panel II, kuljettajan jalkatilassa, vasemmassa pystyseinässä.
                Tuossa Audi 100:sen releet ja sulakkeet ja vähän kytkentäkaavioita:
                http://www.justboring.com/audi/100%20ECM.pdf
                Tuossa lisää juttua Audi 100:sesta 2,8 ja vähän Ur-quattrosta, jos muitakin kiinnostaa:
                http://www.justboring.com/audi/ esim. images
                Niin, sen 28:sin J104 boksista pitäisi tulla suoraan kohtaan 5 eli releen J105 nastaan 85 eli voi kytkeä. Kannattaa ehkä ensiksi ottaa releen kuori pois ja mitata tuleeko 12V releen nastaa 86 eli katsotaan toimiiko Combi-rele.
                Combi-releessä näyttäisi olevan sulake sisällä.
                Viimeksi muokannut vepek; 8.5.2009, 19:56.

                Comment


                • #38
                  Tutkittiin eilen tuota ongelmaa ja välistä jopa onnistuttiin saamaan valo sammumaan. Vika tosin palasi takaisin.

                  Eli nuo eculta releelle menevät johtimet on kunnossa, tarkistettu hyppyjohdolla. Myös kaikki kontaktipinnat pistokkeesta ja relekannoista putsattiin. Sitten huomattiin, että sen V39:n maajohdon rengasliittimet olivat vihreäksi hapettuneita, putsauksen ja koodien nollaamisen jälkeen se valo sammukin. Kuitenkin vika palasi moottoritilan pesun jälkeen(pakko pestä kun katsastaja käski). Kokeiltii siitä pistokkeesta maadottaa juurikin sitä eculta releelle menevää maadotusjohtoa, niin rele naksuu siitä. Eikös moottorin pitäisi pyörähtää kun tuolle pinnille antaa maata? Näin ei käynyt.

                  Nyt epäilykset on sen releen ja moottorin välisissä johdoissa.. Pitää vissin koko höskä purkaa pois ja käydä lävitse. Vai pääsisköhän tuon selvittään helpommin?

                  Comment


                  • #39
                    Kyllä moottorin V39:n pitäisi lähteä käyntiin, jos rele J105 kytkeytyy. Releen napaan 87 tulee suoraan akulta 12V (ei näyttäisi olevan sulaketta välissä). Kombi-releen kytkeytyessä tulee sama jännite releen napaan 86 eli solenoidille. Releen navasta 30 menee siis 12V moottorille ja ABS-ojausboksiin J104.

                    Comment


                    • #40
                      Tarttee huomenna kokeilla lähteekö se pyörimään.

                      Oiresyndrooma muutti muotoaan matkalla rovaniemeltä jyväskylään. Nyt valo kyllä sammuu kun laitetaan virrat päälle, mutta syttyy kun lähdetään liikkeelle. Eli tästä voitais olettaa että nyt yhteys V39:n toimii, mutta joku antureista ei anna pyörimisnopeutta?

                      Ilmeisesti kosteus teki temppunsa moottoritilaa pestessä ja nyt pidemmässä matkassa konehuone lämpes niin että kuivui ja nyt kontaktit taas pelaa. Tarttee joskus ottaa auki se yksikkö ja käydä vielä liitokset lävitse sisältäkin. Nyt pitää kokeilla säätää niitä antureita jos ne alkas heräämään. Harmi vaan, kun vag-com johto oli kaverin ja jäi tuonne rovaniemelle. Nyt olis siitä apua selvittämisessä.

                      Comment


                      • #41
                        Tutkin noita antureita nyt. Yleismittarilla mitatessa yks takapyöränanturi antaa aivan muuta jännitettä kuin muut. Muiden yhteenlaskettukaan arvo ei lähentele sitä. Testaus suoritettiin siten, että panin tyttökaverin ajamaan ja menin itte absin pistokkeen kimppuun. Mitähän tästä vois päätellä? uus anturi takapyörään?

                        Ei kellään jyväskylässä olis lainata anturia testaukseen? uus maksaa niin paljon ettei huvittas turhaan ostaa sitä..

                        Comment


                        • #42
                          Jooh, käytin autoa tutkittavana bosch car centerissä. Käytiin sen ukon kans läpi vikakoodit, edelleen tuli koodia pumpusta. Käytiin myös pyöränanturit lävitse, kaikista tuli järkevää nopeutta joten ne toimivat.

                          Saakohan tuon itse pumpun johdot esille ilman että koko yksikkö puretaan pois(ilman jarrujen ilmausta siis)?

                          Comment


                          • #43
                            Tjooh, diagnoosi alkaa olla valmis. Pumppu ei pyöri suorallakaan virralla, maadotukset ja semmoset tarkistettu uudelleen. Huomenna tilaan romikselta uuden toivottavasti saa perjantaina vaihdettua.

                            Onko tuohon jotain kikkakutosta miten tuo ilmataan?

                            Comment


                            • #44
                              Ilmaus normaalisti pumppaamalla muuten paitsi, että tuo V39-pumppu pitäisi saada pyörimään samanaikaisesti, jotta varmistutaan ettei kuplia jää systeemiin(käyttöaika maksimi 1 min) . Vagin laitteilla tuo voidaan aktivoida, mutta todennäköisesti onnistuisi kotioloissa myös tuon pumpun pakkosyötöllä eli releen kytkemisellä päälle. Tämä pitäisi tehdä näissä vanhoissa ABS-systeemeissä siis korjausmanuaalin mukaan . Korjauksen jälkeen saattaa ABS-valo jäädä palamaan joksikin aikaa, mutta pienen ajon jälkeen pitäisi sammua.

                              Comment


                              • #45
                                No me ilmattiin se yksinkertaisemmalla keinolla. Pääsyltyltä tulevat putket kiinni abs yksikköön ja ne jarruille menevät hollille vain. Sitten poljettiin kunnes loppui ilman tuleminen yksiköstä ja neste lens komialla kaarella (sotkuinen tapa toki) Sitten jarrujen putket kiinni. Ilman jarrujen ilmaustakin oli jo tuntumaa jarruissa, mutta pienellä ilmailulla sai polkimen kovaksi. Niin ja valo ei enää syttynyt uudelleen ja abs:sät pelaa täydellisesti! Leima on myös nyt saatu ja kelpaa ajella! Kiitokset hyvistä neuvoista vepek!

                                Nyt vielä vuotava ohjaustehostin kuntoon, tarttee tilata marmorilta oikeat tiivisteet siihen pumppuun. Mitkähän mahtaa olla oikeat öljyt tuohon tehostajaan? Säiliön päällä lukee mineral hydraulic oil, jotain semmosta sotkua sinne on tungettu, mutta pitäskö sinne olla jotain vag only tavaraa?

                                Paluumatkalla viikonloppureissulta tuli motarilla sellanen onkelma kun auto alkoi yhtäkkiä täristämään älyttömästi. Sama kuin olisi ajanut niihin herätysurituksiin tien laidalla, mutta tämä tuli keskellä tietä suoraan ajaessa. Välillä lähti pois ja taas alko täristään. Mistähän tämä vois johtua? Autoon on vaihdettu alatukivarret ja raidetangonpäät. Toinen eturengas oli myös kulunut sisälaidalta sileäksi, voisko auraukset vaikuttaa tuolla lailla?

                                Comment


                                  #46
                                  Kylläpä vaan. Pyörien suuntaukseen siis ja nopeasti, ettei syö turhaan renkaita ja alustan osia.

                                  Se hydraulineste pitää olla VAG:n omaa tuotetta, jota saa marmorilta hintaan ~15€ / litra. Jos joku tietää edukkaamman tavan hankkia, voisi kertoa minullekin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Minimanista saa ainakin Jyväskylässä tuota vihreää kultaa. Joku aika sitten makso alle 10 euroo litra, nykyhintaa en tiedä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Sinne kelvannee melkeimpä kaikki mineraali hydrauliöljyt mitä normi varaosaliikkeistäkin saa.
                                      Febinä tuota sai aikasemmin ainakin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Minä laitoin sinne bilteman mineral hydraulic oil:ia, purkissa on normaali tunkin kuva :) sitten on myös kaadettu ihan normaali hydrauliikkaöljyäkin kun muuta ei ollut. Mietitytti vaan että tuolla bilteman öljyllä tiivisteet ei kestä kuin hetken, jotenki tuntus että ei kestä sitä lämpöä mikä tehostajassa on. Pitääpä ostaa sitä vihreää minimanista kun saa uudet tiivisteet marmorilta tuohon.

                                        Comment


                                        • #50
                                          No joo, mainostin turhaan. Nyt tuolla ei näyttänyt enää olevan kuin sitä toista mallia febin hytikkaöljyä. Eli joku muu paikka pitänee löytää.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X