Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -86 veto hävisi. Vetoakseli?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -86 veto hävisi. Vetoakseli?

    Autosta (Audi 100 2.0 cc sedan 1986) "hävisi" kytkin parin päivän seisonnan jälkeen heti liikkeelle lähdön jälkeen. Eli vaihteisto pyörii tyhjää, eikä kytkimen polkeminen vaikuta asiaan juuri millään tavalla. Vain viitosvaihteella kytkin ylhäällä kuuluu pientä rousketta, mutta auto ei omin voimin kuitenkaan liiku.

    En ole huomannut kytkimen toiminnassa mitään oireita tätä aikaisemmin. Hydraulijärjestelmään saa lisätä nestettä parin kuukauden välein, mutta mitään lammikkoa auton alle ei ole tullut. Onko kytkin myös mukana tässä järjestelmässä? Vai voisiko kytkimen painelaakeri tai työsylinteri(?) olla rikki? Ihmetyttää vaan, kun kytkin häviää tuosta noin ilman etukäteisvaroituksia.

    Olisiko kenelläkään vinkkejä, mistä vianetsintä tulisi aloittaa?
    Viimeksi muokannut Macke; 20.4.2009, 17:15. Perustelu: Tarkennus otsikkoon

  • #2
    siis meneekö vaihteet noormaalisti päälle,mutta auto ei liiku?? vai mitä tuo "vaihteisto pyörii tyhjää tarkoittaa"??

    tuntuuko kytkin normaalilta??

    Comment


    • #3
      Vaihteet menee normaalisti päälle. Tai siltä se ainakin vaikuttaa, kun tuolla vitosellakin saa jonkinlaista elonmerkkiä aikaiseksi. En tosin ole ehtinyt vielä katsella apumiehen kanssa tapahtuuko konehuoneen puolella mitään vaihdetta vaihtaessa. Vaihdekepin päässä vivusto ainakin vielä liikkuu.

      Eli vaihde silmässä ja kytkinpoljin ylhäällä auton voimansiirto toimii kuin vapaalla ollessa = auto ei liiku (poislukien 5-vaihteen edellä mainittu lievä tarttuminen, mutta sekään ei riitä auton liikkuttamiseen). Vaihteita pystyy myös vaihtamaan nyt ilman kytkintä.

      Kytkinpoljin tuntuu täysin normaalilta.

      Comment


      • #4
        Tarkistapas, ettei toinen etuvetarien nivelistä ole mennyt rikki ja sen vuoksi toinen vetari pyörii tyhjää. En juuri keksi, että miten kytkin voi hajota niin, ettei se välitä voimaa. Varsinkin, jos poljin tuntuu normaalilta. Boorin kuluminen sileäksi on oikeastaan ainoa, joka ei juuri pitäisi ääntä moottorin käydessä. Jos levy olisi rikki, niin kolina kytkinkopassa voisi olla melkoinen ja polkimessakin jotain tuntuisi.

        Comment


        • #5
          veikkaisin kytkinlevy tai vetonivel hajalla.

          Comment


          • #6
            Tarkistapas, ettei toinen etuvetarien nivelistä ole mennyt rikki ja sen vuoksi toinen vetari pyörii tyhjää. En juuri keksi, että miten kytkin voi hajota niin, ettei se välitä voimaa. Varsinkin, jos poljin tuntuu normaalilta. Boorin kuluminen sileäksi on oikeastaan ainoa, joka ei juuri pitäisi ääntä moottorin käydessä. Jos levy olisi rikki, niin kolina kytkinkopassa voisi olla melkoinen ja polkimessakin jotain tuntuisi.
            Tuo vetonivelen rikkoutuminen on tuttu juttu. Viime vuonna oikeanpuoleinen vaihdettiin. Mutta tällä kertaa ongelma ei tunnu olevan siinä. Ellei sitten vasemmanpuolinen ole poikki, mutta se ei ole kyllä oirehtinut ja käsittääkseni oikealle puolelle pitäisi välittyä vetoa.

            Mikä on boori?

            Comment


            • #7
              Kytkinakselin/levyn. Yksi vaihtoehto olisi vielä, että keskiö olisi ironnut levystä.

              Comment


              • #8
                http://fi.wikipedia.org/wiki/Boori ;)

                Mietin vain, että jos kytkinlevy pääsee irti keskiöstä, niin sehän on silloin irtonaisena vauhtipyörän ja paineasetelman välissä. Siksi sanoin, että se voi pitää ääntä, mutta eihän se toisaalta sieltä välistäkään mihinkään pääse ottamaan kiinni.

                Comment


                • #9
                  Tasauspyörästölle vahva ääni.

                  Itsellä, mutta eri merkkisessä oireet olivat juurikin samat.

                  Comment


                  • #10
                    Tarkennusta

                    Tutkin nyt valoisassa autoa tarkemmin ja vika on sittenkin hieman samanlainen kuin silloin, kun autosta meni oikeanpuolinen ulompi vetonivel. Tällä kertaa kuitenkin veto loppuu jo vaihteiston oikeassa kyljessä olevan mollukan jälkeen (joka siis pyörii vaihde päällä mutta vetoakseli ei. Eli onkohan vetoakseli irti/poikki vai onko siellä joku sisempi vetonivel vielä, joka voi olla rikki?

                    Comment


                    • #11
                      Sisempi vetonivel on siis rikki, sikäli kuin tulkitsen tekstisi oikein. Tasauspyörästön kyljessä on laippa johon vetonivel kiinnittyy kuudella pultilla kehältään. Pulttien kannat ovat nivelen suojakumin ulkopuolella näkyvissä. On niitä pulttejakin katkennut joskus.

                      Comment

                      Working...
                      X