Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic sekoilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    - -1850 €
    - ohjausboksi vaihdettiin uuteen ja painonappi purettiin pois
    - vaihteistoon uudet litkut
    - köyhä mies ;(
    - toimiva audi

    Vika oli yksiselitteisesti TCU:ssa, joka ei enää tunnistanut P-, N- ja välillä D-asentoa. J226-rele oli kunnossa. Painonappi, joka antoi P:n ja N:n puolesta startille käynnistämisluvan, oli kytketty J226:n kantaan muistaakseni Y-signaaliin ja toinen napin navoista maihin.

    Multitronicista vaihdekepin asentoviesti menee automaattipuolella vaijerilla ohjausboksiin. Vain käsivalinta puolella on hall-antureita, joista tieto kulkee "sähköisesti" ohjausboksiin. Eli, jos käsivalintapuoli pelaa, niin vastaava ongelma taitaa löytyä lähes aina ohjausboksista.

    Miettii: minkä tilavamman auton sitä uskaltaisi ostaa? Audi menee ehkä huomenna nettiautoon. Tyhmää myydä heti, mutta tarvii isomman peräkontin.

    Comment


      #32
      Miettii: minkä tilavamman auton sitä uskaltaisi ostaa? Audi menee ehkä huomenna nettiautoon.
      Q7 on tilavampi.

      Comment


      • #33
        bemarin 700-sarjalainen vois olla pop.

        Comment


        • #34
          Eli pikaisesti lukemani perusteella kun autossani vilkkuu ne PNRDS kuitenkin käsivalinta puoli toimii muttei näytä mikä vaihde on päällä niin todennäköisin vika olisi siinä ohjainboxissa?
          Hauskinta hommassa on vaan se ettei vikakoodin lukija anna mitään vikakoodia ja auto toimii normaalisti.

          Comment


          • #35
            Katso #28

            tuosta pdf:stä löytää montakin vikaa, joiden indikoijana toimii vaihdenäytön vilkkuminen.

            Comment


              #36
              Multitronic - Käynnistysongelma A6 '01

              Omassa autossa (A6 '01 multitronic ajettu 123tkm) on alkanut ilmenemää käynnistymisongelmaa. Noin 10 kertaa tehnyt silleen että auto ei käynnisty vain mittaristossa palavat vaihteiston PRND valot kirkkaana. Tämä yleensä ilmennyt ajon jälkeen kun auto seisonut esim tunnin. Seuraavana aamuna tai myöhemmin auto kuitenkin käynnistyy. Mitään vikaa koodeja ei ole jäänyt. Viimeksi tänään katsottiin VCDS:llä vikakoodit eikä vikakoodeja ole. Kovastihan tuo viittaa tuohon Multitronicin TCU (Transmission Control Unit) ohjainlaitteiseen, mutta onko mitään konstia varmistua tuosta ennenkuin sokkona tuota alkaa vaihtamaan. Öljyt vaihdettu 61tkm ja 120tkm kohdilla.

              Comment


                #37
                Juha:
                Kun vika seuraavan kerran tulee ja poistuu, käy marmorilla lukemassa vikakoodit.
                En ala moittimaan VCDS;ää mutta josko se ei kuitenkaan tunnista jotain tiettyä koodia?
                Tai lukee jotenkin eri tavalla koodit? en tiedä, pelkkää mutuilua.

                Vähässä on kerrat, että vikakoodeja ei olisi muistissa jos valot on vilkkunut. Näin omalla kohdalla VAS testerin kanssa.
                F125 vialta kyllä kuulostaa.

                Comment


                  #38
                  Sen verran vielä että valo ei vilku vaan palaa yhtenään.

                  Comment


                  • #39
                    Self study manuska listaa kaksi syytä, jolloin PRND palaa, mutta ei vilku:

                    Tiptronic switch F189
                    Gearbox oil (ATF) temperature sender G93

                    Noita voi silti olla muitakin, mutta ei ole vaan tuossa manuskassa? Tarkoittaa että autolla voi ajaa turvallisesti, mutta jotain vikaa on.

                    Oikeastaan valon pitäisi vilkkua, jos autoa ei saa käyntiin?

                    Comment


                      #40
                      >>>auton ei pitäisi käynnistyä.

                      Kun auto käynnistyy useiden yrityksien jälkeen niin silloin ei PRND valo pala vaan normaali näyttö toimii ja auto toimii kuten pitääkin. Vielä tällä hetkellä vika esiintyy erittäin harvoin. Ehkä kerran viikossa.

                      Comment


                        #41
                        Nyt on taas auto kunnossa. Kuten aiemminkin mainitsin niin PRND vaihdevalot paloi eikä auto käynnisynyt lämpimänä. Vika esiintyi harvoin. Audi centerissä myös luetutin koodit eikä tästä tilanteesta jäänyt koodeja. Ehdotettiin ohjainlaitteen vaihtoa hintaan 2300euroa. Ei kiitos.

                        Sen sijaan vein auton Vantaan erikoisautoon joka korjaa mm. multitronic laatikoita. Todettiin sama että ohjainlaite viallinen (F125 / ajoalueen tunnistin vika). Ohjainlaite korjattiin Sercap nimisessä paikassa joka tälläkin palstalla vaikuttaa/kirjoittelee. Eli nyt taas auto toimii ja palvelu oli erinomaista Vantaan erikoisautossa.

                        Comment


                          #42
                          Tuo ohjainlaitteen vaihto töineen 2300 euroa on ryöstöä, koska ohjainlaite maksaa noin 1300 öljyt noin 100 euroa. Vaihtotyöhön menee noin 30min ja sopeutus siihen päälle. Yli tuntia ei saa menemään millään.
                          Viimeksi muokannut okkim; 8.7.2014, 08:44. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                            #43
                            Samaa mieltä tuosta Audi center espoon hinnasta. Ohjainlaite ois ollu tosiaan 1352,- siihen sitten päälle tosiaan öljyt joku tiiviste ja työt.

                            Nyt meni 1100,- mutta siinä oli ohjainlaite korjauksen lisäksi mukana myös normi LL -öljynvaihtohuolto suodattimineen.

                            Comment


                              #44
                              Ja seuraavaksi kehottaisin luopumaan tuosta LL-huoltojärjestelmästä ennen kuin tulee ongelmia. Mutta siitä aiheesta enemmän toisessa topikissa, joka käsittelee 1.8T moottorin LL-huoltojen aiheuttamia moottorivaurioita.

                              Comment


                                #45
                                Ei toi LL-huolto ole meidän kilometreillä ongelma. Käytännössä tulee n. 10tkm ajettua öljyillä kun menee vähän yli vuoden ikäisenä vaihtoon kun huoltonäyttö ilmoittaa. Tulee sen verran lyhyttä ajoa. Mieluummin käytän silti noita LL-öljyjä vaikka tavallisillakin kyllä pärjäisi.

                                Comment


                                • #46
                                  Multitronicin TCU

                                  Jos TCU:ssa on vika, voin järjestää sen korjausta 500 euron sisällä (ScienceParkissa on laitteet). Tätä kautta olen korjauttanut Audini ja ystäväni Audin TCU:ta. Takuu on 6 kuukautta.
                                  Yhteydenotto yksityisviestillä

                                  Comment


                                  • #47
                                    Nyt olisi uudenlaista vikaa tarjolla. En ainakaan ihan vastaavaa löytänyt tästä enkä muutamasta muustakaan ketjusta. Autona A4 vm -05 ja 2,0 litran koneella. Mittarissa kilometerjä on 119t ja 60t kohdalla öljyt vaihdettiin ekan kerran. Toinen kerta on siis aivan ovella.

                                    Elikkäs multitronicci on alkanut satunnaisesti silloin tällöin vaihtamaan itsestään maksimissaan noin sekunniksi D alueelta S alueelle vaikka valitsin on koko ajan tiukasti D:ssä. Jos ajelee S:llä niin homma toimii ihan ok, mutta D:lla ajaessa tätä tapahtuu aina silloin tällöin, yleensä kiihdytettäessä mutta ei pelkästään. Tapahtumien väli saattaa olla parikin päivää tai pari minuuttia.

                                    Ensimmäisellä huoltamolla ei onnistuttu lukemaan mitään vikakoodia, mutta toisessa saatiin seuraava: Ajoalueen anturi, epäuskottava signaali, staattinen. 17090, P0706, 000. Kun en autojen tekniikasta juuri mitään ymmärrä, niin mistäs tässä nyt on kyse? Pystyykö moista anturia vaihtamaan tai korjaamaan vai mitä sen kanssa kannattaisi tehdä?

                                    Comment


                                      #48
                                      Anturi on ohjainlaitteessa kiinni. Sen anturin pystyy vaihtamaan, mm. Sercap tekee sellaisia korjauksia. Suurin työ tuossa on sen ohjainlaitteen irroittaminen vaihdelaatikosta, joka voi olla auton mallista riippuen välillä 0,5h - 3h.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vähän on kaukana nuo Sercapin huoltamopalvelut (Keminmaa, Rovaniemi). Kysäisin sieltä korjaamolta missä koodi luettiin, niin heidän mukaansa koko ohjainlaite pitäisi vaihtaa. Jos sen anturin tosiaan saa vaihdettua erikseen niin mieluummin niin. Oliskohan täällä eteläisen Suomen alueella jotain Sercapia vastaavaa pajaa?

                                        EDIT: niin voisihan sen ohjainlaitteen varmaan sinne lähettää irrallaankin...

                                        Comment


                                          #50
                                          Normaalisti koko ohjainlaite vaihdetaankin, mutta se kun maksaa >1000 euroa, ja korjaus noin puolet siitä, niin moni päätyy korjaamiseen. Ohjainlaitteen irroittaminen ja kiinnittäminen maksaa joka tapauksessa jotakin, eli ainoa missä voi säästää, on korjauttaa laite.

                                          EDIT: niin voisihan sen ohjainlaitteen varmaan sinne lähettää irrallaankin..
                                          Näinhän ne useimmat toimivat. Sinun pitää vain löytää joku joka voi ohjainlaitteen irroituksen, kiinnityksen ja sopeutuksen tehdä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Tulipahan tutkittua tommosta multin ohjainlaitetta.
                                            Tommoset koodit oli:
                                            17090 - Transmission Range Sensor (F125)
                                            P0706 - 000 - Implausible Signal - Intermittent

                                            18201 - Transmission Output Speed Sensor 2 (G196)
                                            Eli kyseessä on lähes identtinen vika kuin noissa Boschin 5.3 ABS yksiköissä, eli alumiinilankoja katkeaa.
                                            Näytti lähtevän toimimaan kun tutun autoon tuli takaisin tyrkättyä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Sinulla Aki oli ohjainlaite pöydällä ja sait sen korjattua? Minulla on yksi viallinen ohjainlaite, en ole sitä niin tarkkaan tutkinut, että miten esim. F125 anturit siitä irtoaa.

                                              Comment


                                                #53
                                                Jep, sain ohjainlaitteen korjattua.
                                                Ei niitä antureita irroiteta, ne on valettu siihen pakettiin.
                                                Mikroskoopin ja kunnon välineet tarttee, että löytää vian ja saa korjattua.
                                                Tämäkin on sellainen laite, ettei kannata lähteä "tein itse ja säästin" asenteella tekemään. Jos lähtee ropaamaan, niin kannattaa varautua siihen, että se on lopullisesti "valmis" sen jälkeen.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Minulla ei sen suhteen ole menetettävää, rikkinäinen laite kun on täysin ylimääräinen.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Siinä tapauksessa, palasiks vaan, jos harrastusintoa riittää.
                                                    Tokihan siitä sais vaihtolaitteen, jos laittas kuntoon.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Sen verran päivitystä aiheeseen että joskus harvakseltaan tekee multitronic niin että ihan maantienopeudessa kierrokset ryntää ja sitten normalisoituu. Olen kuutioinut että jokin anturi, onko sitten tuo F125 tai jokin muu, heittäytyy hulluksi ja vaihteisto pudottaa välityksen perustasolle mikä tarkoittaa varmaan suunnilleen manuaalikäytöllä sitä 1. vaihdetta. Noh, sillä vaihteella 80 nopeudessa tuppaa olemaan kierroksia aika paljon. No any ways pitäis varmaan korjata tuo ohjainlaite. Sen saa kyllä irroitettua, kun eikös se ole vaihteiston päädyssä kiinni? Toki öljyt kannattaa laskea ulos (vaikka muistaakseni RAM-auton korjaaja/omistaja sanoi, ettei sieltä tule ulos kuin runsas litra, mut sotkee sekin, siis jos avaa ihan suoraan vaan). Missä tuon sais korjattua?
                                                      Seuraava vaihtoehto on ostaa saksan tiskiltä uusi. Siellä kun härvelin pitäis olla reippaasti halvempi kuin täällä marmorilla (vaikka paikallinen marmori se siellä keskieuroopassakin on).

                                                      Samat muut oireet on edelleen mitä aiemmin olen kirjoittanut eli ei varmaan antais käynnistyä (mutta se on ohitettu), vaihteistokaaviossa vain R & D asennossa näkyy valinta, P & N asennossa ei näy mitään valintaa. Muuten toimii normaalisti, mutta satunnaisesti kierrokset tosiaan "ryntää". Pahimmoillaan homma on kun ajaa vakkari päällä. Itse kun säätelee kaasua niin heti kun näyttää ryntäävän niin vähän höllää niin taas normalisoituu. Eikös tuon multitronicin välitys tehdä öljynpainetta korottamalla jolloin lautaset liikkuu niin että välitys muuttuu? Eikös pienin välityssuhde ole automatic päällä ja kytkin hoitaa vedon kytkeytymisen kun jarrun päästää? Meinaan vaan että jos tuo öljynpaine heittää hetkellisesti häränpyllyä niin välitykset tippuu minimiin. Muistaakseni aika hyvin toimii kun käyttää "manualimoodilla". Täytyy huomenna tarkkailla vaihteiston toimintaa ja lukea vikakoodit jos löytyy.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kierrosten ryntäämistä aiheuttaa myös huohotinjärjestelmässä oleva alipainevuoto. Tämän huomaa etenkin kun ajaa vakionopeussäädin kytkettynä ylämäkeen. Kierrokset ensin ryntää todella korkealle ja sieltä sitten pikkuhiljaa laskevat normaalitasolle. Kun autosi on noinkin vanha jo, niin sinuna tarkastaisin ensin huohotinjärjestelmän.
                                                        Viimeksi muokannut jannekk; 8.7.2014, 10:39. Perustelu: korjattu typoja

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Alkuun auto: A6, 2001, 264500km, 2,4L 121kW AML + Multitronic FNW

                                                          Kiitokset Jannelle topicin kommenteista. Täällä näyttää olevan pitkälti parempaa tietoa kuin ne tuolta marmoritollaamosta tuntuu tietävän tai antaa (tai ne haluais varmaan vaan korjattavaksi á 100€/h, kokeiltu on ja ei miellyttänyt se arvailu).

                                                          Kierrosten nousu ylämäessä vakkarin kanssa vaikuttaa ihan normaalilta (nousee tasaisesti ja vaan sen verran mitä niinku vaikuttaa että tarvii). Hieman enemmän sitä voimaa siinä tarvitaan kuin tasamaalla. Mutta tasaisella ajaessa vakkarilla saattaa kierrokset hypätä tosiaan "tappiin". Tämä on varsin satunnaista. Ihan kuin multitronic hukkais öljynpaineen (kun sillähän se sen välityksen rakentaa ja mikään ihan pieni paine ei taida ollakaan). Siinä sitä nopsaa sitten vakkaria pois päältä niin heti rauhoittuu. Sama voi tapahtua myös ilman vakkaria, mutta silloin kierrokset ei ehdi rynnätä montaa sataa kun taas rauhoittuu.

                                                          Kyllä tuossa täytyy olla joku anturivika. Logitin ajomatkalla noin ½h vaihteistoa. Suoranaisesti ei noissa tiedoissa ole mitään ja kerran se tuon ryntäyksen teki mutta se vaimeni nopeasti. Näyttäis joku 240 kierrosta ehtineen nousta sikäli kun tuo logitus ottaa kuinkakin tiheästi dataa ylös. Täytyy VCDS manuaalista katsoa tarkemmin, että minkä ryhmän dataa pitää katsoa. Nyt oli ryhmät 1, 2 ja 7.

                                                          Mitä se "Synchronous Flag SY or AS" tarkoittaa. Sy on synchronous ja AS on Asynchronous? Ja mitä tuo muuten tarkoittaa (tutkin kyllä VCDS manualin).

                                                          Sitten Lever position antaa D & R normaalisti, mutta P = ZP ja N = ZN eli luulee, että tikku on noiden välissä vaikka se on oikeassa kohdassa. Johtuu varmaan kun anturi on viallinen/likainen/tjsp. En tiedä paranisko homma jos yrittäis opettaa nuo tikun asennot uudelleen. VAG työohje löytyy moiseen hommaan.

                                                          Toisaalta vois kysyä mitä uusi ohjainyksikkö maksaa Saksan Audi tiskillä. Sekin sieltä järjestyy suht helpolla kun on kontakteja niin että tiskille pääsee vaikka tänään. Olenkin jotain osia sieltä tuottanut kun olivat lähes puoleen hintaan vaikka ei tingitty yhtään (ei taida olla sakemannien tapa).

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Voit kokeilla sopeuttaa laatikon uudelleen, se onnistuu VCDS:llä niinikään. Jos tilaat ohjainlaitteen Saksasta tai mistä hyvänsä, niin auton valmistenumerolla saat oikein konfiguroidun ohjaimen, joka vain laitetaan paikoilleen ja sopeutetaan. Toki sen ohjaimen voi konfiguroida itsekin, kun ottaa talteen vanhan ohjaimen softcoden ja antaa sen uudelle ohjaimelle. Tämä myös onnistuu VCDS:llä. Marmorilla uusi ohjain maksanee noin 1200-1500 euroa, Speed Autoteileltä saa todenäköisesti halvemmalla. Itse ostin oman ohjaimen Speed Autoteileltä ja se oli silloin noin 200 euroa halvempi kuin marmorilla.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Näistä hinnoista on kyllä aikaa mutta viimeksi kun kysyin niin audicenter tarjosi ohjainyksikköä 1350€ ja töitä päälle ja saksan auditiskiltä sama laite oliko 850€. Nämä ovat varmaan jotain 2009-2010 hintoja. Pitää tiedustella uusi hinta mut tarvii tarkan varaosanumeron. Vois toki soittaa audicenteriin ja kysellä mitä heillä maksaa ja siitä saa varaosanumeron ja sitte kysyn saksasta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X