Onkos kellään oireillut multitronicci näin: startin jälkeen kun lähtee liikkeelle on 1 taulussa eripituisia aikoja, joskus jopa ei ollenkaan. Häipyy sitten D:lle itsestään tai käyttämällä vaihdekeppiä manuaalipuolella. Sitten normaalisti ajettaessa tuntuu kun olis suurin pykälä päällä kokoajan. Satunnaisesti myös joku vaihde vilkahtaa kojetaulussa ja "persiissä" tuntee kun nytkähtää kesken ajon (tämä harvemmin). Manuaalipuoli ei toimi, kun kepin siirtää oikealle tulee näyttöön kyllä 1-6 numerot, mutta +/- ei tapahdu mitään?? Muuten kyllä toosa toimii kuten pitääkin. Voiko tämä olla pelkkää sähkövaivaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic sekoilee
Collapse
X
-
Vieras
Kuulostaisi F125 vialta, vaihdevalitsimen kytkin, joka siis on ohjainlaitteen yhteydessä.
Jos viet korjaamolle, pyydä että tekevät myös glykoli-testin vaihteisto öljyyn. Ennen sitä ei kannata korjata yhtään mitään.
Comment
-
Vaihdelaatikko sekoilee täälläkin, mutta aavistuksen rajummin. Toisinaan persiissä asti tuntuvaa nytkähtelyä kesken tasaisen ajon. Mutta harmittavampi vika ilmestyy pitkän tasaisen ajon jälkeen, kun käännyt esimerkiksi risteyksestä. Kone heittää vaihteen vapaalle uudelleen kiihdyttäessä ja koko P-N-R-D-S-rivistö jää vilkkumaan tauluun. Kirjaimet ei lopeta vilkkumistaan eikä vaihdetta löydy kuin vasta sen jälkeen, kun kone on seissyt vähän aikaa sammuksissa. Jos sammutat ja käynnistät jo hetken kuluttua, tämä sama rivistö jatkaa vilkkumistaan.
Vikakoodiksi luettiin "jännitteen syöttö, katkos, satunnainen", jota kukaan ei osaa oikein tulkita, koska semmoseen ei oltu aiemmin törmätty maahantuojan mukaan.
Comment
-
Noniin, oma laatikko sekoilee samalla tavalla, mutta vika resetoituu kun käyttää virrat pois. Vika on paikallistettu erääseen Hall-anturiin, jota ei_saa_yksinään, vaan pitää ostaa laatikon perään koko ohajusboksi. Noh, vika on toisaalta niin satunnainen, että en viitsi vaivata sillä sen enempää päätäni.
Comment
-
Vaihteiston viallista ohjainlaitetta merkkiliikkeen miehet tässäkin tapauksessa epäilivät. Vika esiintyy noin pari kertaa työmatkalla, että korjatahan tuo täytyy. Epäilyttää ainoastaan se, että kukaan merkkiliikkeessä ei osannut sanoa varmasti, onko vika varmasti ohjainlaitteessa.
Comment
-
Vieras
Johtuu siitä ettei niitä antureita voi testa "irrallaan" koska ovat integroitu siihen ohjainlaitteeseen. Samasta syystä virran tulon yms. mittaaminen korjaamo-olosuhteissa mahdotonta. Mutta ohjainlaite vialtaa haisee. On törmätty samaan vikakoodiin ja ohjainlaitteella tullut kuntoon.
Edit: Ja pyydä glykolitesti samalla kun on öljyt pois. Merkkikorjaamolla on sitä varten testilaitteet. Jos seassa glykolia, vaihteisto uusiksi, vuotaa sisäisesti jäähdytysnestettä öljyn sekaan.
Comment
-
Tuotanoin, mitenniin laatikko vaihtoon jos öljystä löytyy glykolia?
Jos vaihteistoöljyn seassa on jäähdytinnestettä, niin se vuotokohta ei ole laatikossa; multitronicissa ei kierrä jäähdytinneste vaan multitronicin öljy kiertää lauhduttimen läpi, jossa taas kiertää jäähdytinneste toisella puolella. Toisin sanoen syyläri vuotaa jos multin öljyn sekaan pääsee jäähdytinnestettä.
Niin, ja jos vika paikallistuu J217:aan, niin se ei maksa sisäelimiä, vaan vain 1350 euroa -Laakkosella.
Comment
-
Vieras
No toki voi korjata vaihtamalla vain jäähdyttimen, myöhemmin on odotettavissa taas ongelmia laatikon kanssa, ei varmasti mutta melko varmasti.
Jos glykolia löytyy öljyn seasta, on vaihtolistalla jäähdytin, jäähdyttimelle menevä putki jossa suodatin mukana ja vaihteisto.
Pikkupajat ilmeisesti korjaavat myös jäähdytintä vaihtamalla ja huuhtomalla laatikkoa, se ei kuitenkaan varmista jatkossa laatikon toimivuutta, riippuu kuinka kauan glykolia on ollut järjestelmässä ja kuinka paljon.
Comment
-
Tämä jäähdytinnestekysymys on vähän harmaalla alueella. Jos laatikon öljykiertoon pääsee jäähdytinnestettä, niin tuskin sitä sinne litratolkulla pääsee, sen huomaisi kyllä jo paisuntasäiliössäkin. Jos nyt niin ikävästi käy, että ko. nestettä öljyn seasta löytyisikin, niin en kuitenkaan ensimmäisenä olisi suostumassa laatikon vaihtoon, vaan yrittäisin ensin vaihtaa muutaman kerran öljyt laatikkoon peräjälkeen. Tässähän ei ole muuta hävittävää kuin öljynvaihdon hinta, jos jälkeenpäin ilmenisikin, että koko laatikko pitää vaihtaa.
Comment
-
Vieras
Jos asiakas vaatimalla vaatii näin toimimista, joka siis on vastoin tehtaan ohjeita, niin toki niin tehdään.
Uusintakäynti kyselyssä toivotaan sitten hartaasti että asiakas mainitsee ettei ole sellaista tullut, jos kuitenkin laatikkoon alkaa vikaa tulla.
Jos vaihteistossa on ollut jäähdytysnestettä, se on varmasti vaikuttanut laatikon kuluviin osiin eli kitkapakkoihin sekä siihen kartioon jossa ketju liikkuu. Näiden kulumaa voidaan vain arvailla, kun ei tiedetä kauanko on laatikossa jäähdytysnestettä ollut.
Käytösoireethan alkavat yleensä juuri kun osat ovat kuluneet liikaa, eikä vaihteisto osaa enää sopeuttaa itseään kulumisen mukaan. Tai vaihtoehtoisesti levyt alkavat jumittua toisiinsa eikä vaihteisto sitä ymmärrä.
Comment
-
Toki näin on. Mutta kun autolla alkaa oleman ikääkin jo sen verran, että laatikko maksaa pian saman verran kuin auton arvo on, niin kyllä kai siinä miettii ensin muut vaihtoehdot kuin laatikon uusimisen. Tuo multitronic ei ole mitään rakettitiedettä ja osiakin siihen saa kohtuullisen hyvin, joten siinä ei juuri mitään menetä jos kokeilee ensin ne muut vaihtoehdot.
Comment
-
Mikä mahtais olla vikana, kun auto ei käynnisty? Avainta kääntämällä ei tapahdu mitään. Toimenpiteinä on akku vaihdettu uuteen ja virtalukon pohja tarkistettu että toimii. Seuraavaksi ehdottavat VAG tollaamossa, että vaihdettaisiin tämä multitronicin sisällä oleva ohjainboxi (eikä maksa kuin vaivaiset ~2k?). Ihan vaan "kokeilumielessä" ei viitseis tuota vaihtaa vaan olisi kiva tietää että vika todella on siinä, eikä vain arvata. Auto oli runsaan viikon RAM-auton hoteissa (kun kypsyin VAG tollaamon rahastukseen), mutta vika ei ilmaantunut. Aina lähti käyntiin, joten hankala siinä oli analysoida, että missä vika todella on. Starttin johdotukset olivat kyllä kunnossa enkä kyllä starttia tässä epäilekään.
No nyt se sitten taas ilmaantui. Ei lähde käyntiin. Huomiona on, että kojetaulussa vaihteenosoitinnäyttö ei näytä mitään, kun tikku on P tai N asennossa, mutta kun laittaa R tai D, niin se kyllä näkyy kojetaulussa ja pakilla tutkakin huutaa (oli pyörä koukussa telineessä). Siis tuntuis siltä, että auto ei tiedä, että on P tai N ja siksi ei anna käynnistää. Sen verran olen virtapiiritaulukoita katsonut, että sen laatikossa olevan ohjainboxin ei pitäis osallistua siihen päätöksentekoon, että saako startti virtaa vai ei, vaan siihen on olemassa toinen kytkin/rele. Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Väittivät VAG tollaamossa, ettei ole mitään vikakoodia. Tiedä sitten miten päätyivät "suosittelemaan" ohjaimen vaihtoa? Ja jos se nyt on siinä sitten se vika, niin kyllä osa haetaan ihan saksan tiskiltä. On se 500? jotain, minkä se siellä on halvempi.
Comment
-
Tämä vastaus tulee tietenkin jo myöhässä, mutta vastaanpa kuitenkin. Tiedä häntä jos tästä olisi apua vielä jollekulle.
Multitronicin TCU (Transmission Control Unit) todella osallistuu päätöksen tekoon siitä, saako auton käynnistää vai ei. Vaihdekepin aluetunnistin koostuu neljästä hall -anturista A, B,C ja D ja tämä asentotunnistin sijaitsee TCU:ssa. Nämä neljä anturia muodostavat vaihdekaaviosta erilaisia kombinaatioita, joiden perusteella TCU osaa tehdä myös vika-analyysiä. Miten tämä TCU sitten osallistuu päätöksen tekoon siitä, annetaanko moottorille lupa käynnistyä?
Vaihdekepille on määritelty seuraavanlaiset asennot: P, P-R, R, R-N, N, N-D ja D. Jokaisella neljällä anturilla on em. tapauksissa tilana joko 0 tai 1. Esimerkiksi kun vaihdekeppi on asennossa N, antureiden A, B, C ja D tilat ovat seuraavat: A=0, B=0, C=1 ja D=1. Jos nyt esimerkiksi anturi C onkin tilassa 0, TCU kääntää itsensä tälle virhetapaukselle määriteltyyn vikatilaan.
No niin, anturi D on sitten sellainen anturi, että jos D on nollatilassa riippumatta siitä, missä asennossa vaihdekeppi on, TCU estää auton käynnistymisen. Tämä on ihan puhdas turvafunktio.
TCU tarvitsee vaihdekepin asentotietoa seuraavia toiminnallisuuksia varten: käynnistyksen eston ohjaus, peruutusvalojen ohajus, P/N -lukon ohjaus, eteenpäin- ja peruutusajon kytkimien ohjaus sekä kiinteän välityssuhteen valitseminen peruutettaessa.
Kun nämä em. anturit vikaantuvat, antaa TCU vikailmoituksen anturista F125. Ja kuten voidaan huomata, F125 koodi voi pitää sisällään lukuisia eri vikasyitä, jotka johtuvat tästä asentoanturista (tai antureista). Mittaristossa oleva vaihdekaavio indikoi tätä vikaa vilkuttamalla P-R-N-D kaaviota. Miten tästä viasta sitten voi päästä eroon? Jos käy oikein hyvä tuuri, pelkkä anturin puhdistus riittää. Tämä toimenpide ei sinänsä ole mitenkään vaikea, se vain vaatii TCU:n irroittamisen vaihdelaatikosta. Samalla kertaa tulee myös vaihdettua öljyt laatikkoon, koska ne on syytä laskea ulos ennen tähän operaatioon ryhtymistä. Tästä tulee kustannuksia vajaa 200 euroa, joka koostuu pääasiassa öljyistä, tiivisteistä sekä muutamista ruuveista. Huonolla tuurilla joutuu vaihtamaan koko ohjaimen uuteen, jolloin hintaa remontille tulee tonnin verran lisää.
Comment
-
-
Ei tarvitse kovin syvälle mennä. Ensiksikin kun en tarkemmin tiedä kulkineesi ikää ja toisekseen kotikoneen näytönohjain on tattis, niin en pääse tarkemmin tutkimaan miten tippipuolen anturit on sijoitettuna. Mikäli rakenne on yhtään samanlainen kuin -02 mallin C5:ssa, konsolissa olevan suojakuoren (missä näkyy kaikki symbolit) alla olevassa piirilevyssä on kiinni 3 hall -anturia. Piirilevy puolestaan on kiinni kulississa, joka ohjaa vaihdekepin juuressa näkyvää suojamuovia (jonka läpi keppi tulee). Tässä suojamuovissa puolestaan on kiinni magneetti, jota hall -anturit haistelevat.
Sitten itse vikaan. Jos testilaite kertoo että F189 on viallinen, se voi johtua pääasiassa kahdesta syystä; joko piirilevylle integroitu hall -anturi(t) ovat mykkänä, jolloin koko piirilevy menee vaihtoon. Voi toki olla mahdollista myös vaihtaa ne, jos löytää sopivat komponentit jostakin. Toinen vaihtoehto on, että vaihdekepin juuren suojamuovissa oleva magneetti on liikkunut tai tipahtanut jonnekin mielenkiintoiseen paikkaan.
Tarkemmin asiaa tutkimatta en osaa tässä vaiheessa enempää auttaa.
Comment
-
Äläpä muuta sano. Itse ehdin ajella viallisen multin ohjainyksikön kanssa muutamia kuukausia ja kun sain vihdoinkin vaihdatettua sinne uuden (erään ystävällisen asentajan toimesta), tunne oli kuin olisi hypännyt ihan eri autoon. Asioilla on tapana ennenpitkää selvitä, hyvä homma että sait autosi taas kuntoon.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jodl Näytä viestiMikä mahtais olla vikana, kun auto ei käynnisty? Avainta kääntämällä ei tapahdu mitään. Toimenpiteinä on akku vaihdettu uuteen ja virtalukon pohja tarkistettu että toimii. Seuraavaksi ehdottavat VAG tollaamossa, että vaihdettaisiin tämä multitronicin sisällä oleva ohjainboxi (eikä maksa kuin vaivaiset ~2k€). Ihan vaan "kokeilumielessä" ei viitseis tuota vaihtaa vaan olisi kiva tietää että vika todella on siinä, eikä vain arvata. Auto oli runsaan viikon RAM-auton hoteissa (kun kypsyin VAG tollaamon rahastukseen), mutta vika ei ilmaantunut. Aina lähti käyntiin, joten hankala siinä oli analysoida, että missä vika todella on. Starttin johdotukset olivat kyllä kunnossa enkä kyllä starttia tässä epäilekään.
No nyt se sitten taas ilmaantui. Ei lähde käyntiin. Huomiona on, että kojetaulussa vaihteenosoitinnäyttö ei näytä mitään, kun tikku on P tai N asennossa, mutta kun laittaa R tai D, niin se kyllä näkyy kojetaulussa ja pakilla tutkakin huutaa (oli pyörä koukussa telineessä). Siis tuntuis siltä, että auto ei tiedä, että on P tai N ja siksi ei anna käynnistää. Sen verran olen virtapiiritaulukoita katsonut, että sen laatikossa olevan ohjainboxin ei pitäis osallistua siihen päätöksentekoon, että saako startti virtaa vai ei, vaan siihen on olemassa toinen kytkin/rele. Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Väittivät VAG tollaamossa, ettei ole mitään vikakoodia. Tiedä sitten miten päätyivät "suosittelemaan" ohjaimen vaihtoa? Ja jos se nyt on siinä sitten se vika, niin kyllä osa haetaan ihan saksan tiskiltä. On se 500€ jotain, minkä se siellä on halvempi.
Nyt vika tuli semmonen vika mikä haisee rahalle. D:ltä vaihteisto heittää yhtäkkiä vapaalle ja vaihteiden valot alkaa vilkkua. Sammuttaminen resetoi satunnaisesti vian. R pelaa aina sekä käsivalintapuoli niin ratista kuin kepistäkin vaikka silläkin puolella mittariston vaihdenumerot vilkkuu.
VAG-com ohjelma antaa vikakoodin: 18132 starter interlock signal: short to ground P 1724-35-10 ---intermittent
Pörhön lääke on vaihteiston ohjausyksikön vaihto, n. 2k€ :( aika on sovittu perjantaille.
Tunteeko joku nämä koodit? Onko mitään muuta mahdollisuutta vian korjaamiseksi?
vm 2001, ajettu 140 tkm, Suomi-auto ;)
Comment
-
Tuossa vikakoodissa pitäisi manuaalin mukaan vaihtaa J226 relay for park/neutral position and back up light. Kyseinen rele sijaitsee mittariston takana , siellä relepaikka 4.
Lisätään vielä SSP multitronic 01J, siellä kytkentäkaaviosta s.80 löytyy ko. rele :http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_228_d1.pdfViimeksi muokannut vepek; 2.6.2010, 23:57.
Comment
Comment