Ja jos upgreidausta levyihin tehdään, vaatii se ohjainlaitteen päivityksen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic sekoilee
Collapse
X
-
Vieras
-
Ei vaan ei ... Sen verran multitronic vielä sekoilee, että satunnaisesti lähtiessä valoista liikkeelle tulee pari nykäisyä. Ihan kuin jokin hetken luistaisi ja sitten nappaisi pitävästi kiinni. Tätä on tapahtunut vain lämpimänä. Nyt 1000km ajolla 2 kertaa. Oliskohan kytkinpakka? Ohjain kävi juuri kunnostuksessa ja maantieajo menee pehmeästi. Ja ei nyt joka valoissa nypi. Tai olisko ketju? Voipi olla, että ennen ei selviä, ennen kuin avaa koko lootan. Se onkin ilmeisesti isompi harjoitus, eli koko rakkine pitää irroittaa jne. VAG ohjeet kyllä löytyy. Muistaakseni niissä vaan oli koko joukko jotain erikoistyökaluja, et pitääpä tutkia asiaa. Toki vois kilauttaa myös RAM-autoon nykyisen 110 tien varteen, että mitä moinen kustantaa noin arviolta. Pitäis jotenki kaivaa nuo varaosanumerot ylös niin esim. Tepon hakukoneella sais varmaan jonkinlaisen hinta-arvion osille. Ihan hieno peli tuo multitronic, mutta kovin on vikaherkkä.
Comment
-
Vikaherkkyys on suhteellista. Jossain toisessa topikissa on mainittu muutamia yli 400 tkm ajettuja tapauksia, joihin on vain ohjainlaite vaihdettu. Mikä hyvänsä automaattivaihteisto on vikaherkkä jos sitä vertaa manuaalivaihteiseen. Luepa joskus huviksesi C5 Allroadin vaihdelaatikkomurheista niin huomaat, että joutuu ne muutkin pähkäilemään laatikkovikojen kanssa :)
Comment
-
Apua kaivattaisiin seuraavanlaiseen vikaan: Audi A4 2.0 -01 b6 multitronic ei käynnisty lämpimänä eli hetken ajettua kun pysähtyy ja laittaa parkille, niin P ja N häviävät näytöltä ja ei siksi starttaa. Kun odottelee n. 3 tuntia, niin P/N palaa ja taas lähtee kuin palmun alta. Kävin volkkarilla luettamassa vikakoodit, mutta mitään koodeja ei ollut. TCU tunnistaa kaikki kepin asennot, mutta näytöllä ei näy kuin D ja R. Epäilivät, että kyseessä olisi TCU, mutta ihmettelivät, miksi TCU kuitenkin tunnistaa kepin asennot ja lisäksi sitä, miksi ei mitään koodeja ollut.
Ai niin, viime vuonna oli vaihdettu laatikon öljyt auton oston yhteydessä ja muutama viikko sitten, kun käytettiin laatikko huuhtelussa, selvisi, että laatikkoon oli laitettu 1/2 litraa liikaa öljyä. Voisiko tämä vaikuttaa jotenkin asiaan?
Ei viitsisi lähteä repimään ohjainyksikköä irti ja lähettämään huoltoon ihan vaan mutu-tuntumalta.
Päivitys tilanteeseen:
Ei sitten jaksanut aina kylmänäkään enää käynnistyä, joten ohjainlaite irti ja postissa Rovaniemeen Sercapiin. Oli kuulemma monta vikaa, jotka saatiin korjattua.
On se kumma, miten tuo laatikko vaihtaakin nyt niin hienosti...Viimeksi muokannut Bballer1977; 27.3.2015, 18:31.
Comment
-
Heippodei!
Pieni ongelma Audi A6 2.4 -03 kanssa.
Ajettaessa manuaalipuolelta automaattipuolelle heittäessä hävisi joka ikinen vaihde ja nyt ei Audi löydä mitään vaihdetta manuaali eikä automaattipuolelta. Kepistä kun laittaa D:n päälle niin näyttöön ilmestyy että olisi D päällä mutta mitään ei tapahdu ja sama jokaisen vaihteen kanssa. Moottori kyllä reagoi vaihteen vaihtamiseen nostamalla hieman kierroksia, mutta eteenpäin eikä taaksepäin auto liiku.
Vikakoodeja luettaessa tuli vikakoodi 18151 kytkimen luiston valvonta; signaali liian suuri.
-katkonainen.
Vikakoodi ilmeisesti on sama kuin p1743.
Voisiko vika olla vaihteiston ohjainyksikössä joka sijaitsee ilmeisesti apparin jalkatilan verhoilun alla?
Myöskin mietityttää vikakoodin alla oleva ”katkonainen” - viittaako johonkin rikkinäisen solenoidiin, katkenneeseen johtoon tai muuhun?
Ilmeisesti näissä audeissa on ollut myös vikaa multitronicin ohjainlaitteessa, jos siellä vika niin antaako vikakoodia sieltä?
E: Lisättäköön vielä ettei mittaristoon syttynyt minkäänlaista valoa, eikä vaihteet pala näytössä punaisella pohjalla.Viimeksi muokannut pixyjunkie; 8.8.2019, 10:02.
Comment
-
Audi A4 1,9TD vm. 2003 etuveto. Mistä löytyy multitronic-laatikon pyörintänopeusanturi? Selkona, mistä laatikko saa signaalin auton vauhdista ja vaihtaa pienemmälle esim. moottorijarrutuksessa? Nyt on sitä oiretta että menee liian pienelle vaihteelle liian aikaisin. ABS-anturit? Vikakoodeja ei löydy.
Comment
-
Ohjainlaitteessa, joka on laatikon peräpäässä kiinni. G182 on input speed ja G195 ja G196 on output speed. Nämä anturit eivät anna vikakoodeja. Jos öljynvaihtoja on laiminlyöty, niin on mahdollista että antureissa on sen verran metallihilettä että ne eivät toimi oikein.
Comment
-
Hyvä, kiitos tiedosta. Soittelin aiemmin talvella Keski-Pohjanmaalla toimivalle automaattilaatikkokorjaajalle ja hän epäili ettei vika olisi itse laatikossa vaan että ABS-järjestelmä "valehtelee" nopeudesta? Tarkennuksena vikakuvaukseen lisään vielä että 1-6 "tikkuvaihteet" toimivat oikein mutta molemmissa automaattiasennoissa kaasupolkimen vapauttaminen aiheuttaa äkillisen pienemmälle vaihtamisen. Öljyn vaihdoin itse syksyllä koska edellisestä vaihdosta oli epäselvät merkinnät öljyn tyypistä. Nämä oireet alkoivat kuukauden pari tuon öljynvaihdon jälkeen. Sitä ennen eteenpäinmenon kytkin oli itsekseen muuttunut äkäiseksi, otti kovasti kiinni. Tämä kyllä saatiin kuntoon sopeutuksella.
Pitkän seisonnan jälkeen kun laitoin akkukaapelin paikalleen niin ABS-valo paloi, sammui noin 200m ajon jälkeen, samoin se alkoi palaa pidemmän painamisen jälkeen (esim mäkkärin autokaistalla). ABS ei toimi valon palaessa.
Summa summarum, laatikon perä auki ja ohjainlaite esille?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiOhjainlaitteessa, joka on laatikon peräpäässä kiinni. G182 on input speed ja G195 ja G196 on output speed. Nämä anturit eivät anna vikakoodeja. Jos öljynvaihtoja on laiminlyöty, niin on mahdollista että antureissa on sen verran metallihilettä että ne eivät toimi oikein.
Mistä muualta tuohon voisi etsiä syyllistä kuin itse laatikon sisällä olevasta ohjainlaitteesta?
Comment
-
Selvitykset jatkuu eli pysyykö toimivalla Multitronic-vaihteistolla varustettu auto jyrkässä ylämäessä D-vaihteella ja tyhjäkäynnillä paikallaan?
Ja jos ei pysy, vaan auto lähtee muutaman sekunnin jälkeen valumaan hitaasti taaksepäin, niin onko kytkinpakka vai ketju todennäköisempi paikka, josta vaihteisto luistaa, kun kaksoismassavauhtipyörä on viime kesänä jo vaihdettu?
Comment
-
Eihän se jaksa jyrkässä ylämäessä pitää d vaihteella pitää paikallaan? Jarrua joutuu kyllä polkemaan jos paikallaan haluaa pysyä? Tosin voin kyllä olla väärässäkin.
Eipä kyllä ikinä ole tilannetta että mäessä yrittäisi pitää autoa d-vaihteella ja tyhjäkäynnillä paikallaan. Eikä kyllä tee mieli edes kokeilla :)
Jos parkki asennolla ei pysy niin sit kyl on vikaa
Ohjekirjan multitronicin huomioita kuvassa, ainakin siinä sanotaan että auto ei pääse eteen tai taaksepäinViimeksi muokannut a1pp4; 1.8.2023, 18:04.
Comment
-
Audi A6 2.0 TDI (2008) - Multitronic-mittausarvologgaus (01J)
Nykivän Multitronic-laatikon ohjainlaite kävi Sercap Oy:ssä tarkastuksessa, eikä sieltä löytynyt vikaa. Vaihdelaatikon mekaanisten ongelmien korjauksen kustannusten johdosta pitäisi ennakkoselvittää, mikä osa laatikossa on vikaantunut vai onko nykimisongelma kuitenkin lähtöisin moottorin puolelta.
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa, mitä alla olevia Multitronic-vaihdelaatikon ohjainlaitteen mittausarvoja kannattaisi VCDS:llä logata ja onko jotain mittausarvoja, joita tulisi/kannattaa verrata keskenään? Ja loggauksen jälkeen jostain pitäisi myös löytää kunkin mittausarvon raja-arvot, kun en niitä erWinistä onnistunut löytämään.- 001-4 – Road speed [KMH]
- 002-1 - Lever Position [P-ZP-R-Z-N-ND]
- 002-4 - Gear Selected [PRND123456]
- 004-3 – Output Sender 1 - G195 Driving
- 004-4 – Output Sender 2 - G196 Driving
- 007-1 - Engine RPM - 0 to 7000
- 007-2 - Transmission - Input RPM G182
- 007-3 - Transmission - Output RPM G195+6
- 008-1 - TPS Output - 0 to 100%
- 008-2 - Actual Trans - Output RPM G195+6
- 008-3 - Specified Trans - Output RPM
- 008-4 - Actual Trans - Input RPM
- 009-3 - Actual Engine - Torque Nm
- 009-4 – Engine RPM
- 010-1 - Forward clutch - adaptation curve
- 010-3 - Transmission - Fluid Temp
- 010-4 - Specified - Clutch Value
- 011-1 - Reverse clutch - adaptation curve
- 011-4 - Specified - Clutch Value
- 013-1 - Clutch Pressure
- 013-2 - MF Pressure
- 017-4 - Specified clutch - Torque (clutch1)
- 020-2 - Specified Engine- RPM Up to 1200
- 020-3 - Specified Trans - RPM Up to 1200
Comment
-
Input output kierroslukuja seuraamalla voisi päätellä johtuuko nykiminen vaihteistosta. Epäilen että näin ei ole johtuen variaattorin hitaudesta nopeuden muutoksiin. Turbiini laatikko voisi aiheuttaa nykimistä. Yleisempää on kierrosluvun heijaaminen josta foorumilla on enemmänkin juttua.
Äkkinäinen nykiminen on todennäköisesti sytytyshäiriöitä tms.
- 1 like
Comment
Comment