Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic sekoilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Eivät AudiCenterillä enään anna varaosanumeroita. Itse kysyin ja vastaus oli tuo.

    Comment


    • #62
      Noh, onneksi saksasta saa ihan auton valmistenumerolla.
      Helpompi vaan jos olis antaa ainakin suuntaa antava varaosanumero.

      Comment


      • #63
        Eipä se kysyminen näemmä haittaa. Audi jälleenmyyjältä tiedot.
        Varaosanumero: 01J927156DR
        Hinta: 1482€

        Tuo multitronic ohjainlaite siis sopii vaihteistoon FNW. Käsittääkseni tuossa nuo viimeiset kirjaimet saattavat vaihdella, itse numero kai on sama jopa eri vaihteistoille. Ja kyllä, on vissiin tarkkaa eli pitää olla oikea ohjain oikeaan vaihteistoon.

        Näyttäis siltä että Kreivi on törmännyt hieman "asennevammaiseen" varaosamyyjään. Toki olen itsekin tällaiseen törmännyt. Kerran kyselin auton tietoja, että minkälaisia huoltoja tehty jne. niin erään audiliikkeen huoltoneuvoja sanoi, ettei niitä anneta. Noh, hieman ihmettelin.
        Kysyin sitten toisella paikkakunnalla toisen kerran samaa niin vastaus oli, että mikä on rekisterinumero ... *napu napu* Mitä haluat tietää?
        Sain ihan kaiken mitä kysyin. Tämä huoltoneuvoja jopa erikseen katsoi virtapiirikaavioista, että mihin kohtaa pitää kytkeä parkkitutkan summerin sammutusnappi. Aika erilaista palvelua saa eri liikkeissä.

        Comment


          #64
          Niin ja jos se vika on esim. Kepin asentotunnistin F125 niin sen voi korjauttaa Sercapilla 430€+ rahdit.

          Comment


          • #65
            Mitenkäs tuohon Multin toimintaan vaikuttaa ilmalämpötilat. Nyt ilmojen lämmetessä pakki jysähtää välillä melko karkeasti päälle. Lisäksi lievää nykimistä havaittavissa, kun jarruttaa valoihin ja lisää kaasua niiden vaihduttua vihreiksi. Taitaa mennä pakat ja ketju uusiksi?

            Comment


              #66
              Muuta vaikutusta en ole havainnut, kuin pakkasella alueiden kytkeytyminen on hidasta. Mutta niinpä se tahtoo olla kaikissa automaateissa, joissa vaihteet kytketään öljynpaineella.

              Comment


              • #67
                No niin, kyllä kai se nyt alkaa olla tuo multitronicin älylaatikko valmista kauraa.
                Eilen lähtiessä liikkeelle tuntui niin kuin vaihteet olis kadonneet. Auto meni ihan hitaasti eteenpäin mut ihan kuin olis ollu 1 silmässä ja jos painoi kaasua niin kierrokset vaan nousi.

                Noh tänään sitten sama mutta vielä huonommin, että ilman kaasua eteni ihan ryömintävauhtia ja jos painoi kaasua niin kierrokset vaan nousi ja meinas pysähtyä. Oletan, että tunnistimet ei enää tunnistaneet, että on tikku D kohdassa vaan jotain D ja N väliltä joten vaihteisto päätti et turvallisempi valita N. Vaihteistotaulussa ei näkynyt mitään.

                Noh, auto sammuksiin ja uusi yritys ja kas, pääsi normaalisti matkaan. Nyt aletaan kuitenkin olla siinä kohtaa, että ihan pakko on tehdä asialle jotain, eli siis vaihtaa se multitronicin älyboksi tai korjata. Riippuu vähän uuden hinnasta kumpaa tekee.

                Comment


                • #68
                  Täytyypä etsiä nuo tiivisteet tuon ohjainlaitteen irroitukseen. Siinä on kansi päällä niin siihen tarvii ilmeisesti aika samankaltaisen tiivisteen kuin esim. jossain tiptronicin öljypohjassa ja sitte sähköjen liittimelle soikean kaksoishuulitiivisteen ja pari O-rengasta nuustajille. Tietääkö joku nuo varaosanumerot?

                  Comment


                    #69
                    Nuo tiivisteet ei ketään konkurssiin aja, joten marmorilta saat varmasti oikeat.

                    Comment


                    • #70
                      Kieltämättä olet oikeassa. Jonkun kympin ne voi maksaa mutta halpaahan se on verrattuna itse 1500€ nuustajaan verrattuna. Aattelin et jos joku valmiiks tietää osanumerot mutta saahan ne tuolta VAG tiskiltä.

                      Comment


                        #71
                        Ei näytä tiivisteet paljon maksavan. Tiiviste 01J301475A nykyinen korvaava 01J301475N numerolla 12 hinta n.10€ ja 01J927213D numero 36 n.15€
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          Hienoa KimmoL! :-)
                          Tuostahan näkyy kaikki tarpeellinen. Audin ohje tuon ohjainlaitteen irroitukselle (eli J217) kertoo että tiivisterenkaat 01J325413 (kohta 31) pitäisi myös vaihtaa. Liittyvät ilmeisesti kahteen anturiin tuossa J217 (liittäisin tähän tuon toimintaohjeen mutta kun oon niin kädetön etten sitä saa tehtyä).

                          Nyt tarkoitus lähettää tuo nuustaja Sercapin korjattavaksi. Tilailen nuo tiivisteet VAG huollosta. Raportoin että miten homma onnistui ja tuliko kuntoon. Pientä dileitä tulee kun auto on toki pois ajosta kun nuustaja on pohjoisessa. Kuulemma jos ma lähettää, niin kyllä pitäis pe olla takaisin osa. Ja pakata kannattaa järkevästi, että ei liian pieneen rasiaan kun tulee vähän vaikeuskerrointa ja jännitystä lisää kun muutama anturinvarsi on poikki.
                          Viimeksi muokannut Hoth; 10.7.2014, 19:50.

                          Comment


                            #73
                            Ymmärrän kontekstista mikä nuustaja on, mutta mikä on nuustaja?

                            Comment


                            • #74
                              Pulla on ihan oikein ajatellut. Tarkoitan tuota älyboksia kun sen pitäisi ehjänä "haistella" (=nuustaa) mihin asentoon kuski on vaihdekepin laittanut. Nyt nuustaja ei oikein osaa tulkita P & N asentoja. Toistaiseksi ymmärtää R & D asennon niin auto vielä liikkuu.

                              Comment


                                #75
                                Hitsi mulle ei aukea edes tuo nuustaaminen, nuuskiminen kyllä. No jatketaan aiheesta. :)

                                Comment


                                • #76
                                  Täällä oli juuri samat oireet kuin edellä mainittu.
                                  Joskus lisänä oli vedon päälle jäänti jarrutettaessa ja sitä myöden auton sammuminen. Vika F125 on ollut jo useamman vuoden päällä, mutta nyt lisäksi tuli joku venttiilin ajoittainen vika.
                                  Käyttöautolla sanoivat että boksi vainaa ja niitä ei saa korjattua. Käskivät tilata itse uuden että säästäisi edes muutaman kympi. Pikku googletuksella löytyi sercapin ilmoitus ja boksi lähti sinne. Vajaa viikko ja auto liikkui taas ilman minkäänlaista vikaa. Ja kerrankin se toimintatonni riitti hyvin, vaikka lisähommana oli öljynvaihto+ rahti sercapille.

                                  Niin ja laatikko kuulemma alkuperäinen, vaikka mittarissa 456tkm...

                                  Comment


                                    #77
                                    Tiedän toisenkin yli 400tkm ajetun multitronicin ja pelaa yhä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Eli siis toivoa on. Huomenna lähetän nuustajan Rolloon (pulla tykkää tuosta sanasta :D ). Onneks ei ole tässä kohtaa niin tarvetta autolle, niin voi olla pukkien päällä vaikka viikon.

                                      Arto tilas vissiin marmorilta uudet tiivisteet kun eikös boxin päällä ole sellainen kansi kun se boksi osin ainakin ui öljyssä? Tarkoitus on tilata uudet tiivisteet huomenna.

                                      Comment


                                        #79
                                        Kyllä, kannelle on oma tiiviste ja liittimelle oma.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Olipa homma irroittaa ohjain. Keskitunneli on aika ahdas ja pakoputket sokeroi homman. Sain kuitenkin kannen auki ja pois ja ohjaimenkin ehjänä irti. Työkaluarsenaali oli taas ihan kiitettävä. T-45 on oikea kärki, mutta piti käyttää kolmen mittaisella varrella olevia kärkiä ja jos jonkinlaista nivel- ja jatkopalaa räikkään. Onneks pultit ei oo piukassa vaan lähti suht helposti vaikka tavallaan isoja pultteja ovatkin. Yläosan pultit pitää avata melko sokkona, vähän peilin kanssa tiirailin missä ovat mutta kyllä ne löytyy.

                                          Mites sen lambda-anturin (jos se sellainen on) saa pakoputkesta irti (olisko catin kyljessä)? Sais vähän enemmän toimintatilaa asennukseen varsinkin kun mitenkähän se uusi kopan tiiviste pysyy asennuksen aloillaan. Tuntui olevan lambda kohtuu tiukassa.

                                          Muutoin vaihteisto näytti sisältä täysin kunnossa olevalta ja puhtaalta. Öljyssä ei ole koskaan ollut mitään "kiintoainesta", ainakaan silmillä havaittavasti.

                                          Comment


                                            #81
                                            Niin se V6 teetättää enemmän töitä. Omaan jumaltubolla olevaan nelosmoottoriseen ohjainlaitteen irroitus ja uuden kiinnitys öljynvaihtoineen kesti noin 30-40 min puheineen.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Noo, oon muutenki hidas tekemään, että kovin korjaamolle kannattavaa korjaamomiestä ei minusta sais (tai no ehkä se vois hieman pelastaa, että takuukorjauksia tulis ehkäpä keskimäärin vähemmän).

                                              Mutta hankalassa paikassa tuo on noin pitkittäin olevan 6-mukisen perässä.
                                              Tosin, oli se ruppana 307 pösön käynnistinkin vastaavassa paikassa, että mukavasti sai tehdä hommia, että sen sai irti.

                                              Että on nämä vanhat vehkeet aika paljon pukeilla. Sen takia on tullu hankittua nosturi niin helpottaa tekemistä. Olishan tuo muuten melko mahdoton. Nyt sai sentään toimistorullatuolissa istuen tehdä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Marmorilta tietoa ... (katso KimmoL listasta sijainnit)

                                                (12) 01J 301 475 A = 01J 301 475 N 10,30€
                                                (36) 01J 927 213 D 13,83€
                                                (31) 01J 325 413 30,49€/kpl

                                                Siis tuollainen uralla varustettu O-renkaan kaltainen ja halkaisija ~14mm maksais 30€! No en tilannut. Nuo kaksi muuta tiivistettä tulee. Tuo kympin kannen tiiviste oli jopa paikalla, eli olisko noita availtu marmorillakin vähän useammin (kun ei ne muuten juur varastoa talossa pidä).

                                                edit: Täytyy tänään hakea paketti matkahuollosta. Sercapin pojat toimineet nopeesti. Pe laitoin paketin puolilta päivin menemään ja tänään tuli ilmoitus, että on matkahuollosta noudettavissa. Odotan mielenkiinnolla, tuleeko kuntoon jne. Tuo ...475N on peltinen tiiviste. Ilmeisesti alkuperäinen tehtaalla laitettu oli jotain ... mitähän tuo olis, vihreää tiivistepaperia jossa jonkilaista muovia/kumia joukossa? Tuo peltinen on varmaan helpompi asentaa ahtaassa välissä kun on ns. "jäykkä".
                                                Palautetta pukkaa tuliko kuntoon.
                                                Viimeksi muokannut Hoth; 29.7.2014, 13:15. Perustelu: lisätietoja

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Homma tuli kuntoon. Nyt vaihteisto toimii varmaan suht niin kuin multitronicin pitääkin. Toisaalta lämpimänä (siis +50km ajettuna) kun piti pysähtyä joitakin kertoja liikennevaloihin niin kerran lähtiessä liikkeelle tapahtui kummallinen nykäisy. Ensin jalka jarrulta ja lähdetään liikkeelle mutta kun painaa vähän kaasua, niin tuntuu kuin kytkin olisi ihan hetkellisesti irroittanut ja taas ottanut tiukkaan kiinni. Siis sellainen pieni nykäys. Ei ole nyt toista kertaa tapahtunut. Autossa on 6 pakkainen kytkin ja eikös noita ole 7 pakkaiseksi vaihdettu että kestäis paremmin? Tarkkailen uusiutuuko. Mitään nytkytyksiä tai muuta ei ajossa esiinny vaan auto etenee erittäin hienosti ja tasaisesti. Onko nuo osat kalliit jos joutuu kytkinremonttiin? Meneekö ketju samalla ja mitä tämä sirkus vois maksaa jos niin huonosti kävisi?

                                                  Tuossa aikaisemmin joku kirjoitti että on alkuperäisellä multilla ajettu >450tkm niin siis ilman sen kummempia remontteja, että pelkällä öljynvaihdolla? Itse laitoin ohjaimen asennuksen yhteydessä uudet öljyt, ~4,5L (edellisillä oli ajettu 15tkm mutta turhaa säästää tuossa kohtaa kymppejä). VAG ohjeen mukaan täyttö ja VCDS lämpötilan tarkkailu, että milloin tulppa kiinni. Varmistin vielä, että siinä kohtaa ylimääräistä öljyä liruu ihan hiljalleen ulos.

                                                  Ohjaimen korjauksen jälkeen myös startissa ylimääräinen moottorin ryntäys poistui. Nyt käynnistyy normaalisti, ei siis käy kierrokset jossain 3000 paikkeilla. Olisko liittynyt noihin korjattuihin ohjaimen nastoihin.

                                                  Btw: Sercap ilmoitti, että vikaa oli F125 anturin alueella. Jotain nastoja poikki tai huono kontakti. Ei tarkempaa vikatietoa, toisaalta en tuon enempää itse tarvitsekaan. Ohjain tuli kuntoon.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Jotain nastoja poikki tai huono kontakti. Ei tarkempaa vikatietoa
                                                    Alumiinilankabondaukset poikki.
                                                    Ei noissa ohjaimissa mikään muu hajoakkaan, eikä mikään muu osa ole korjattavissakaan.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hoth Näytä viesti
                                                      Homma tuli kuntoon. Nyt vaihteisto toimii varmaan suht niin kuin multitronicin pitääkin. Toisaalta lämpimänä (siis +50km ajettuna) kun piti pysähtyä joitakin kertoja liikennevaloihin niin kerran lähtiessä liikkeelle tapahtui kummallinen nykäisy. Ensin jalka jarrulta ja lähdetään liikkeelle mutta kun painaa vähän kaasua, niin tuntuu kuin kytkin olisi ihan hetkellisesti irroittanut ja taas ottanut tiukkaan kiinni. Siis sellainen pieni nykäys. Ei ole nyt toista kertaa tapahtunut. Autossa on 6 pakkainen kytkin ja eikös noita ole 7 pakkaiseksi vaihdettu että kestäis paremmin? Tarkkailen uusiutuuko. Mitään nytkytyksiä tai muuta ei ajossa esiinny vaan auto etenee erittäin hienosti ja tasaisesti. Onko nuo osat kalliit jos joutuu kytkinremonttiin? Meneekö ketju samalla ja mitä tämä sirkus vois maksaa jos niin huonosti kävisi?

                                                      Tuossa aikaisemmin joku kirjoitti että on alkuperäisellä multilla ajettu >450tkm niin siis ilman sen kummempia remontteja, että pelkällä öljynvaihdolla? Itse laitoin ohjaimen asennuksen yhteydessä uudet öljyt, ~4,5L (edellisillä oli ajettu 15tkm mutta turhaa säästää tuossa kohtaa kymppejä). VAG ohjeen mukaan täyttö ja VCDS lämpötilan tarkkailu, että milloin tulppa kiinni. Varmistin vielä, että siinä kohtaa ylimääräistä öljyä liruu ihan hiljalleen ulos.

                                                      Ohjaimen korjauksen jälkeen myös startissa ylimääräinen moottorin ryntäys poistui. Nyt käynnistyy normaalisti, ei siis käy kierrokset jossain 3000 paikkeilla. Olisko liittynyt noihin korjattuihin ohjaimen nastoihin.

                                                      Btw: Sercap ilmoitti, että vikaa oli F125 anturin alueella. Jotain nastoja poikki tai huono kontakti. Ei tarkempaa vikatietoa, toisaalta en tuon enempää itse tarvitsekaan. Ohjain tuli kuntoon.
                                                      Vanhoja 5-levyisiä kytkimiä on vaihdettu 6-levyisiin, mutta silloin menee myös kytkinakseli ja joitain muita osia vaihtoon. Sitä en ole kuullut, että 6-levyisiä olisi upgreidattu 7-levyisiin. Eihän nuo kytkinosat sinällään kalliita ole, mutta niiden vaihtotyöstä sitten tuleekin enemmän kustannuksia.

                                                      Satunnainen nykäisy saattaa tulla myös moottoripuolelta, samoin kuin moottorin ryntääminen käynnistettäessä. Jälkimmäisen ilmiön kohdalla en usko laatikolla olevan mitään tekemistä, auto kun ei käynnisty muuta kuin P-asennossa, jolloin laatikko on irtikytkettynä moottorista.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Oukkei, no sotken ehkä siihen, että nyt näytössä käsivalintapuolella näkyy 1...6 niin tuon kytkinlevyhomman jälkeen siellä näkyy 1....7, tai olenko ymmärtänyt väärin? Samoihin kuoriin tuo taitaa mahtua. Ja jostain luin, että saattaa parinkin päivän tunnit mennä vaihtohommassa niin tuleehan siitä kustannusta jos on á 100€/h noin pyöreesti veloitus. Että ihan ei "toimintatonni" taida tuossa kohtaa riittää. Ohjainkunnostukseen riitti 600€ kaikkineen + oma aika joka on mulla halpaa.

                                                        Täytyy vielä tarkkailla tuota, että nykiikö. Tässä palstalla luki muualla, että jotenkin ajossa nytkyttäis ja se vaan pahenee kun nuo kytkinlevyt kuluu. Tällä hetkellä matka-ajossa ei ole mitään poikkeavaa. Tosi tasaisesti kulkee. Mutta sen oloinen se nykäys oli, että aattelin johtuvan kytkinpuolelta.

                                                        Tuo kierrosten ryntäys niin johtuisko sillä tavalla laatikosta, että jos autolla ei ollut hajua, että mikä kohta on kytkettynä? Erityisesti ei tunnistanut P&N asentoja. R&D tunnisti (paitsi juuri ennen korjausta kun en meinannut enää talliin saada, silloin ei tunnistanut enää D asentoakaan). Autohan käynnistyy jos on P&N koska ne on turvallisia (muistaakseni näin). Ainakin tuo ryntäys poistui kun laatikon ohjain korjattiin. Ei kyllä juuri aavistustakaan miksi se olisi vaikuttanut, mutta jos joku tietää niin valistakaa ihmeessä.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          A6 4B bensa-moottorilla (1.8/2.0/2.4) on vaihtoehtona vain tuo 6-kytkinlevyllä. Diesel-moottorilla 1.9/2.5 on mahdollista päivittää 6-> 7 levyyn. Näin ainakin Etkan mukaan.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Oukkei, no sotken ehkä siihen, että nyt näytössä käsivalintapuolella näkyy 1...6 niin tuon kytkinlevyhomman jälkeen siellä näkyy 1....7, tai olenko ymmärtänyt väärin?
                                                            Se, mitä vaihdekaavio näyttää käsivalintapuolella ei kerro kytkinlevyjen määrästä. Nyt on hyvä tietää, että multitronicin kytkin on pakkakytkin, jossa on 5-7 kpl levyjä ja se kytkee vaihteiston irti ja kiinni moottoriin. Useissa tavallisissa automaateissa on joka vaihteelle oma kytkin, eli sekoittaneeko tämä seikka sitten epäilemään, että ohjelmoitujen kiinteiden välityksien määrä jotenkin muuttuisi kytkinpäivityksen yhteydessä.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Autohan käynnistyy jos on P&N koska ne on turvallisia (muistaakseni näin).
                                                              Oma autoni ei käynnisty kuin vaihdevalitsimen ollessa P-asennossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X