Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mnullakin ratissa tuntuu "värinää" auton ollessa paikallaan esim tyhjäkäynnillä. Syy (minulla) lienee "väsyneissä" motin kiinnityskumeissa? En aikonut vielä vaihtaa, koska ongelma on pieni.
Ymmärtääkseni asiaa on vaikea testata mitenkään. "Kiinnityspuslien" vaihto taitaa olla ainoa testi? Minulla on mittarissa 164000 km joten kiinnitys on hieman väsynyt sanoo hoviasentajani. Keskuslukituksesta ( myös bensaläpän) on ollut täällä puhetta. Kokeile hakua.
Minulla värisee kanssa mutta auto on vasta 116000 ajettu joten kiinnityspuslista se ei kyllä voi johtua. Joku on joskus sanonut että lambdojen vaihto voisi auttaa, onko kokemuksia tai tietoa?
Minun autolla on ajettu jo 211tkm. Värinän lisäksi, koneesta kuuluu vähän "rapinaa".
Tarkkaan kuunneltaessa huomaa että ääni tulee koneen päältä keskiosasta.
En usko että kyseessä on kuluneet nostajat, koska venttiilikoppien kohdalta tuntuu kuuluvan ihan terve ääni.
Mutta eihän keskellä ole kuin imusarja, eihän se voi pitää ääntä. Muovit purkasin pois ja tarkistin ettei siellä ole mitään löysällä. En viitsinyt imusarjaa irrottaa, koska ei vika voi olla siellä??!?
Tuosta äänestä sen verran vielä, että vertailu kohtana on toinen Audini jossa on myös abc 2.6 ja molemmissa venttiilikoneiston ääni kuulostaa samalta.
kts. haulla imusarja. Löytyy juttua abc koneen imusarjasta. Siellä sisällä on ohjain joka vanhemmiten irtoaa ja lopulta hieroo pohjan (muovia) puhki. Jos ei ole vielä puhki niin irroita, pura pohja ja heitä irronnut ohjain mäkeen, kasaa ja ajele. Jos on puhki, korjaa hitsaamalla tai tilaa uusi korjaussarja (uusi pierburg pohja, kerhon varaosavastaava auttaa jos olet jäsen). Merkkiliikkeessä touhu maksaa noin 2100 + työt
Kiitoksia, pitääkin tutkia!
Jos tarkistan asian ja irroitan imusarjan, niin pitääkö tiiveste uusia?
Kävin katsomassa päällisin puolin uudestaan ja huomasin imusarjan muovikotelon ja lohkon välissä vähän kosteutta...haisi bensalle. Jos kotelo olisi rikki, niin sehän tulvisi? Tämä taas vaikuttaa tiivistevuodolta.
Onko ohjaimelle jotain numeroa etka:ssa? paljonko uusi ohjain maksaa?
Huh, mistäs tuokin hinta mahtaa muodostua :)
Sen saa ilmeisesti itsekkin korjattua? Ainakin ymmärsin niin, kun mainitsit hitsaamisesta.
Ja minun pitäisi olla clubin jäsen lähiaikoina. Lähetin lomakkeen muutama päivä sitten.
Samalla kun rupean avaamaan konetta, niin vaihdan jakohihnan, vesipumpun ja termostaatin samalla. Ja mahdollisesti myös nostajat, koska koneella on ajettu jo 211tkm. Nostajathan on ilmeisesti helppo vaihtaa. Selviääkö ilman nokkien irroittamista vai miten on? Entä mitäs muuta pitää varata nostaja remppaan... nostajia ei taida saada varaosina, eli taitaa maksaa aikast paljon?
Kaikki muut paitsi nostajat näyttää löytyvän motonetista, voiko laatuun luottaa. Eli
mitä voi ostaa motonetistä ja mitä ei?
Teemu mainitsi "lambat" mahdolliseksi syyksi värinään. Ei vaikutusta kokemuksen mukaan. Mietiskelin, jotta olisiko tehostimella mitään tekemistä asiaan? Pumppu painaa painetta, joka voi välittyä pienenä ravistuksena rattiin? Audissahan on varsin suuri tehostus?
Satasessani tuntuu olevan todella suuri tehostus, ohjaus on todella kevyt...ehkä jopa liian kevyt. Toisin kuin omassa A4:ssa, jossa ohjaus tuntuu jäykistyvän nopeuden mukaan.
Voisiko joku vielä listata nostin remontissa tarvittavat osat tiivisteineen ja muut osat jotka kannattaa
vaihtaa samalla. Lueskein kyllä muita topicceja, mutta ei ihan kaikkea löytynyt.
*EDIT* Kävin juuri katsastuksessa. Tyhjäkäynnillä hyvät päästöt, mutta korkeimmilla kierroksilla menee yli. Tuloksena hylky! Missä vika? Auto nykii pikkaisen ajossa. Jos vika on lambdoissa, niin mistä niitä saisi varaosina?
Lambdoista on ollut paljonkin puhetta= haku. On halvempia ja kalliinpia. Autosähköliikkeet/ tarvikeliikkeet niitä myyvät merkkiliikkeen lisäksi. Minulla maksoi kpl 117 ? (kalliimmat= paremmat?). Nostajien hinta ei ole kovin paha esin jäsenetuna tilattaessa Tepon kautta. Suosittelen liittymistä jäseneksi. Saat jäsenmaksun "takaisin" ekan tilauksen yhteydessä. Nostimien vaihto vaatii nokka-akselien irroituksen, mutta on simmpeli homma V 6:ssa kun tietää mitä tekee ja on muutama erikoistyökalu. Ps tehostukseen tottuu nopeasti.
Oireet täsmäävät omaani.
- päästöt tyhjäkäynnillä ok
- kierroksilla taivaissa
- nykii varsinkin heti tyhjäkäynnin yläpuolella
- imusarjan sisältä kuuluu kolinaa/räminää ja tyhjäkäynti hieman vaeltelee äänen tahtiin
Imusarjan pohjassa on reikä. Tietojeni mukaan korjaamisessa on ainakin kolme vaihtoehtoa:
1) vaihda uusi imusarja 2000 + ?
2) tilaa Pierburg korjausosa kerhon varaosavastaavan tai maahantuojalta (Atoy). Omani on ollut tilauksessa tammikuusta saakka. Ensi viikolle on luvassa. Tiedä sitten tuleeko.
3) irroita imusarjan pohja ja paikkaa se muovihitsauksella tai kysy jostain teollisuustarvike myymälästä joku bensan kestävä kitti.
- 2 ja 3 kohdissa imusarjan sisältä irronnut ja vian aiheuttanut ohjain poistetaan kokonaan
- kaikissa tapauksissa kannattaa varautua uusilla tiivisteillä. Imusarjan pohjaan ei tietojeni mukaan ole tiivistettä saatavana joten kannattaa irroittaa varovasti.
Tulipa vain mieleen vielä 4:skin vaihtoehto. Jos reikä on näkyvissä ja sormien ulottuvilla, niin miten olis pala ilmastointi teippiä hätä ratkaisuna ? Mitäpä paremmin asiaa tuntevat olette mieltä ?
Tänään tuli vaihdettua molemmat lambdat ja kaikki tulpat. Nyt auto vastaa kaasuun ja ei pätki enää
painettaessa kaasu pohjaan. Nyt vois käydä yrittämässä leimaa.
Nyt meni katsastuksesta läpi, eli vika oli lambdoissa.
Tuli vaihdettua myös uudet öljyt ja nyt auto käykin paljon tasaisemmin. Ei ropise enää, eli tuntuu sillä öljylläkin olevan vaikutusta :)
Oli saksan pojat tainneet käyttää vähän väärää öljyä. Ainakin ne perkeleet oli vaihdelleet öljyjä imemällä, koska öljyproppu ei lähtenyt irti vaan piti irrottaa öljypohja ja hitsata kunnon pultti kiinni öljyproppuun ja lämmittää proppua, sitten vasta irtos. Välissä oli jotain liiman kaltaista :)
Lambadoissa ei vikaa:) Olen pikku hiljaa huomannut,että ratissa tuntuu enenemälti määrin ravistuksia. Tyhjäkäynnillä pientä= "väsyneet" motin kiinnittimet" ?. Ajossa (n50- 60 km/h) hieman suurempaa= epätasapainoiset renkaat? Katsastus ok. Mitä veikkaatte? Pitäisi saada ajaa vastaavaa autoa niin saisi vertailun. Sama koskee monasti kysyttyä automaatin vaihteiden vaihtoa.
Comment