Minä tiedän: tehdään niin että koko Suomen kansa hommaa RE85-autot ja sitten päästöverot putoaa 80% ja autoverotkin 60%. Valtio ei varmaan keksi mitään uusia kivoja veroja?
Niinpä, tuota olen sanonut ja kirjoittanut myös tänne palstalle. Sama se mitä me tehdään niin valtion "viisaat"
antavat sitä keppiä....
Kyllä ne verot nousee, sitten ku käyttäjiä on riittävästi. Täytyyhän se perinteisen bensan jättämä aukko jollain korvata. Oon kyllä itsekin ootellu, et milloin tota 85:sta sais täällä Oulun seudulla.
Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
Älä kokeile! Kyllä polttaa ja käsi punoittaa. Testasin 80% votkalla. Pääsi ainetta valumaan vähän kämmenselän puolelle ja koko käsi oli tules.
Etanolin etu on kai siinä, että palamislämpötila on alhaisempi kuin bensalla, mutta saadaan lähes sama paineen nousu "suljetussa" tilassa.
Jos polttoaine syötetään ennen ahdinta tai imusarjaa, imuilma tietysti jäähtyy höyrystymisen vaikutuksesta. Museomoottoreita?
Juttelin viikolla parin ruotsalaisen flexifuel auton omistajan kanssa. Totesivat että nyt alkoi bensakausi- E85 ja pakkanen on huono yhdistelmä. Kummatkin kiroili myös kun huoltoväli (ainakin volvon bi-fuelissa) on 10 tkm. Joskus aikoinaan VTT testasi kylmälabrassa etanoliauton päästöjä kylmäkäynnistyksissä- kaikkea kivaa myrkkyä pukkas- mm formaldehydiä (vrt 80-luvun lastulevykeskustelut)
Ehkäpä tuo on Brasiliassa toimivampi polttoaine kuin Pohjoismaissa.
Älä nyt, jos siinä kasin padassa on vaan vähän enempi buustia :D
1,2 bar ahdoilla mennään ja vielä olis varaa nostaa 1,5. Ja uhkas vielä asentaa remmiahtimen siihen. Miten se nyt menikään: "kun antaa pirulle pikkusormen"?
Juttelin viikolla parin ruotsalaisen flexifuel auton omistajan kanssa. Totesivat että nyt alkoi bensakausi- E85 ja pakkanen on huono yhdistelmä. Kummatkin kiroili myös kun huoltoväli (ainakin volvon bi-fuelissa) on 10 tkm. Joskus aikoinaan VTT testasi kylmälabrassa etanoliauton päästöjä kylmäkäynnistyksissä- kaikkea kivaa myrkkyä pukkas- mm formaldehydiä (vrt 80-luvun lastulevykeskustelut)
Ehkäpä tuo on Brasiliassa toimivampi polttoaine kuin Pohjoismaissa.
niinpä niin, etanoli kun kerää enemmän kosteutta kun bensiini... mitenköhän käy 95e10 kanssa? Kukas korvaa jos menee polttoainelinjat jäähän, kun jää ekoilla pakkasilla etanolista kosteutta sinne? Ei ainakaan maahantuoja, jos kerran valtio määrää että pitää olla pontikkaa tankissa?!
Kunhan ei ois palamistapahtumat lämpötila sen 100c viileämpi etanolilla verrattuna bensaan. Rupee menemään aika utopistiseksi:)
Imuilman lämpötila laski 50 asteeseen 150 asteesta kun vaihdettiin bensiinistä etanoliin. Näin siinä v8:ssa sanotaan. En ota vastuuta kirotusvirheistä =D
Ei se kosteuden kerääntyminen edes ole suurin ongelma noissa e85 autoissa, vaan se, että etanoli ei halua muodostaa palamiskelpoista seosta pyttyyn pakkasella. Eli kylmäkäynnistyksessä pitää ruutata niin paljon soppaa, että se 15% osuus bensaa riittää sytyttämään. Tokihan siellä on sitten vastassa aina se, että liikaakaan ei saa ruutata, että ei mene kone nestelukkoon.
Oisko tuo talvirajoitteisuus kierrettävissä tankkaamalla vanhanliiton bensalla ja vaihtamalla softa? Vai onko suuttimien kokoero jo sitä luokkaa, ettei samoista ruutista voi työntää molempia ulos? Ainakin uudemmissa ECUissa on käsittääkseni useampi muistipaikka ja käytettävän softan vaihto onnistuu esim. VCDS:llä. Korjatkaa jos olen väärässä..
Vanhempiin Motronic-purkkeihinhan joutuu kai vaihtamaan lutikat, muttei olisi tekemätön paikka sekään. Olen pyöritellyt tuota E85-asiaa tuon oman 5-zyl.-projektin tiimoilta. Josko sitä tinneriä saisi pumpusta kohta tältäkin Suomen nurkalta..
Kyllähän tuota saa vaikka AAN/ABY/ADU ecuun kytkimellä vaihtuvan softan. Suuttimetkin saadaan sopimaan kumpaankin käyttöön, ei ne niin rajun kokoiset viinalla ole. Taisi vieläpä load signaali olla sopeutettavissa tuonne 700cc nurkille ajotietokonetta varten :D Tokihan sitten kun lähdetään tuonne tonnin päälle suuttimissa voi vanhemmilla ecuilla tulla aikasta paksu tyhjäkäyntiseos bensalle.
Jostain olin lukevinani, että jakeluverkko olisi tarkoitus laajentaa maan kattavaksi, oliko ensi vai peräti tämän vuoden loppuun mennessä. Itse olen ajatuksesta todella mielissäni. Nyt lähin on joko Porvoossa tai Lahdessa. Ihan sinne asti ei viitsi lähteä tankkaamaan.. =)
Itsekin mielelläni muuttaisin autoni E85 ruokaiseksi mutta ongelmana on just tuo polttoaineen tankkauspaikat. Ja kun ristiin tankkaaminen ei onnistu kaitenkaan mitenkään. Pitäis olla tankissa joko E85 tai 98 bensaa että vois vaihto ohjelmalla pelata.
Vähän menee turhan hankalaksi käyttiksen kanssa. Melkein tekisi mieleni luulla, että kun tankin ajaa riittävän tyhjäksi, voi vaihtaa laatua lennosta. Tämä ainakin noille sopeutuville moottorinohjauksille. Voi toki olla sytä lähteä maltilla hakemaan uusia nakurajoja siirryttäessä etanolista bensiiniin..
Tekisin mielelläni kokeita tuolla omalle beevitosella mut en oo keksiny viel softaa millä pääsen sorkkimaan polttoaine- ja sytytyskarttoja. Ite ajan 98% ajoistani ST1 e85-jakelualueella et sinänsä ko muutos ei tuottais päänvaivaa.
Jumppaat siinä asemalla aina uudet suuttimet paikalleen tai säädettävällä FPR:llä lisää tai pois (vielä epämääräisempi). Noin niinkuin pellepeloton mielessä jos kauheasti hinguttaa kokeilla :)
Taitaa muutenkin vaatia pioneerihenkeä RE85:sen käyttö, kun halvemmaksi se ei taida tän hetkisillä hinnoilla tulla. Tietenkin rajummin ahdetut autot on erikseen, jos sillä haetaan lisätehoja/vääntöjä.
Ei taida riittää tuolle E85:lle että arpoisi polttoainepaineella suurinpiirtein ruiskutusmäärät kohdalleen ja antaisi happianturin hoitaa loput?
Lämä pohjassa ajettaessa tulee sitten oletettavasti ongelmia, vaiko?
Ja toisaalta sytytys on bensalle aseteltu, eli etu jäisi jokatapauksessa puolitiehen...
Periaatteessa pelkkä seos säätö riittää. Kylmäkäynnistyksessä tulee kyllä ongelmia (e85 vaati järettömät ruiskutukset alkuun, alkoholi kun ei tykkää höyrystyä kylmässä koneessa). Lisäksi jää saavuttamatta täysi etu, koska viina kestää ennakoita ihan toisella tavalla kuin bensa.
Ainakin 5syl kone vaan nyki ja kakoi kaasu pohjassa ennen kuin lisäsi reilusti sytkäennakkoa vaikka seos oli jo hyvinkin kohdallaan. Hyötymielessä sytkään koskematta e85:llä ajelu on muutenkin ihan hölmöläisen hommaa.
Kiinnostais toi oma BAM säädättää, mutta kenelle viedä ja missäköhän hinnoissa pyörii?
Nykyisessä harisen softassa pientä säätötarvetta, joten samantien vois siirtyä E85:seen..
Comment