Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 polttoaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • E85 polttoaine

    1.4.2009 St1 -asemaketju aloitti E85 -polttoaineen (85% etanolia, 15% bensaa) myynnin Suomessa. E85:lla pitäisi oleman bensiiniä parempi puristuskestävyys, ja näinollen sillä pitäisi saada paremmin tehoa. Polttoaineenkulutus kasvaa huonomman lämpöarvon takia, mutta E85 on toisaalta bensiiniä halvempaa.

    Moottorin konvertointi E85:lle vaatisi siis suurempia suuttimia ainakin. Etanoli on ilmeisesti varsin syövyttävää (kumille ja alumiinille), joten polttoainelinjojen ja pumppujen kestävyys on kysymysmerkki. Onko porukalla tietoa Audien polttoainepuolen etanolinkestävyydestä? Joku ehkä jo kokeillutkin tankkiin kyseistä ainetta?
    Viimeksi muokannut A6tonen; 4.4.2009, 11:40. Perustelu: otsikon tarkennus

    #2
    S2forumin puolella on porukka ainakin ajellut tolla, olikohan norjalaisia tai ruotsalaisia kavereita.

    Approx 400hp/550nm at the wheels on E85, approx. 370hp/450nm at the wheels on 99 octane.
    Eräästä Rs2 projektista lainaus.

    Comment


      #3
      Onko tarvinnut millaisia muutoksia PA-linjaan?

      Tuossahan tuo olisi naapuripitäjässä ST1:n väkevöinti laitos, vielä kun myisivät sitä täällä päin. Kyllä minua ainakin kiinnostaisi käyttää, jos ei vaadi kohtuuttomia (kallíita) muutoksia autoon.

      Comment


      • #4
        http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=33232

        Tuossa linkki norjalaisen e85 juttuun

        Comment


        • #5
          Tota nyt pari päivää funtsinut(ja "unelmoinut" jo pitkään)... Kun toi kärry muutenkin on ikuisuusprojekti niin toi e85:nen on pyörinyt päässä.
          Kysymyksiä on liuta, vähän heikosti vaan suomessa tietoa vielä.
          Ilmeisesti boschin 044:n kestää e85:sta?
          Mites S2:n putket/letkut? Entä bensakisko, sehän on alumiinia...
          Kokeilemallahan noi selviää, mutta nyt olis mukavampi uusia kun auto ei ole ajossa.

          Kuinka paljon isommat suuttimet täytyy olla e85:lla? Jostain jäänyt päähän että 15% enemmän tarttis tavaraa, onko perää? Juuri vaihdetuissa olis vielä vähän varaa(eikä kuitenkaan mentäis 100%), mutta ei ehkä ihan 15%.

          Aah, tuosta norjalaisen ketjusta löytyi luku 35%. Eli tarttis jo 1000cc suuttimia että jäis vielä varaakin.

          EDIT2: Vaikuttaako E85 mitenkään katsastuskseen/verottajan mielipiteeseen? Mun naamakertoimella inssi kyllä auton hylkää muutenkin, mutta...
          Viimeksi muokannut Anamonta; 4.4.2009, 13:48.

          Comment


            #6
            S2:n bensakiskon kanssa tuskin tulee ongelmia, se nimittäin on rosteria.

            Comment


              #7
              Tarviikos tuo katalysaattoria samoin kun bensa et ei saastuta?

              Comment


              • #8
                Ecu, niinpäs muuten on. Miten mä mietin alumiinia...

                Noh, tossa suuttimia pyöritellessä tuli mieleen, että ei taida jaksaa hommaa. Tuskin toi 044 pumppukaan jaksais ja sekin on aivan uusi.

                Comment


                • #9
                  Siihen verotukseen liittyen elikkäs kysyin tullista josko toisi ulkomailta auton missä on tuo E85 valmius niin tässä vastaus:

                  1.1.2001 ensimmäisen kerran käyttöönotetun henkilöauton autoveroprosentti määräytyy ensisijaisesti hiilidioksidipäästöjen perusteella. Jos autolle on vahvistettu tyyppihyväksynnässä kaksi lukemaa, toinen bensiinille ja toinen etanolille valitaan alemman päästölukeman mukainen veroprosentti.


                  Sähköpostitse annetut vastaukset ovat osa Tullin yleisneuvontaa eivätkä ole sitovia. Tullihallitus voi antaa hakemuksesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun arvonlisäverolain, valmisteverotuslain, väylämaksulain ja autoverolain soveltamisesta, ei kuitenkaan autoverolain mukaisesta verotusarvosta. Tariffia ja alkuperää koskeva sitova tieto on pääsääntöisesti maksuton.

                  Comment


                    #10
                    ohhoh, jos toi pitää kutinsa ni äkkiä raahaamaan bifuel volvoja

                    Comment


                      #11
                      niin tai saabeja :)

                      harmi kun tätä re85 ainetta ei saa täältä tampereen seudulta mistään.

                      Comment


                        #12
                        Mulle on näillä näkymin tulossa yksi RS2 vapun jälkeen E85 säätöön. Jännä nähdä mitä tapahtuu. On nimittäin meikäläiselle ensimmäinen kokemus ko. aineesta.

                        Comment


                          #13
                          Tuon norskin ketjun luettuani käsitin, että olisi vaihtanut PA-järjestemään vain isommat suuttimet ja PA-pumpun. Ilmeisesti ei ole vaatinut muita muutoksia hardikseen? Pa-paineita säätämällä voi siirtyä taas takaisin bensiiniin..?

                          Comment


                          • #14
                            ST1 sivuilla lukee että vaatisi erilaisen polttoainesäiliön ym.

                            Comment


                              #15
                              ST1 sivuilla lienee kaikkia pelotteita ettei porukka tankkaisi autoihin, joissa se ei toimi.
                              Vitosturbon motronicille voi kyllä tehdä 2 ohjelmaa eli bensalle ja e85:lle ja kytkin kajuuttaan. Vaatii vaan vähän harrastelua ja ongelmia voi ilmetä, jos tankissa onkin mikstuura eikä lähes täysin jompaa kumpaa.

                              Comment


                              • #16
                                Eli käytännössä kaksi motronicia (boksia) vai saako siihen samaan kytkimellä useamman softan?

                                Comment


                                  #17
                                  Samaan saa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No käytännössähän sitä ei voi viskata softasta toiseen vauhdissa eli ilmeisesti homma toimisi siten että ajetaan tankki lähes kuiviin yhtä ainetta, päätetään ostaa toista, tankille, tankkaus, kytkin toiseen asentoon ja taas menoksi?

                                    E85 kanssa viehtättää tuo arvioitu noin 106 oktaaniluku. Taloudellisempihan tuo ei sinänsä ole jos hinta on 80c luokkaa litra ja soppaa menee uutisten mukaan 25-30% enemmän kuin bensaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Viisastellaan:

                                      Auto(di) X
                                      Gasolin 8ltr sataselle= 10,4€/100km
                                      E85 11ltr sataselle= 8,8€/100km

                                      Saa ainakin hyvän mielen kun hiidioksidista jää 80% pois

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuota suuntaa laskin itsekin. Jos 13 litraa menee 98E ja sille on hintaa se 1,21-1,23 litra ja jos saisi sitten 30% suuremmalla eli semmosella 17 litran kulutuksella 80c litra E85. 15,9 euroa per 100km vs 13,6 euroa / 100km.

                                        Tuo hiilidioksidiajatus on ihan kaunis mutta jos meinaa että konversio todella yleistyisi pitäisi ensinnäkin olla ainetta tarjolla ja lisäksi tarjota porkkanaa eikä sitä ainaista keppiä siihen tarttuville. Toki tuossa noinkin jo jotain säästää jos tuo hinta tosiaan on 80c litra ja bensanhinta tuskin tästä ainakaan romahtaa. Tekee tuo 10000km ajolla jo päälle 200 euroa vuodessa.

                                        Sitten tietysti jos tuosta oktaanimäärästä saisi vielä ylimääräistä riemua tuolla ahto-viriviripuolella. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          eikai sillä tankkauspisteiden määrällä ole vaikutusta tuohon verottamiseen, meinaan jos bifueli autosta maksetaan 1/3 veroa normibensavehkeeseen verrattuna ni alkaa jo tehdä mieli pelastaa luontoa ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No jos kyseessä on uusi auto niin kyllä. Käytettyjen konvertoinnin osalta tulevan päästösidonnaisen käyttömaksun osalta pitäisi kyllä saada hyvitystä mutta ei ne maksut niin massiivisia tule olemaan että ne veneitä kaataisi. Tietysti jos vaikkapa tuommoiselle Urssille kaavailtu (omamassan mukaan) reilun 200 euron maksu pienenisi vaikkapa 50 euroon niin onhan sekin rahaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              ei kai se uusi tarvitse olla, vain sellanen että tiedoissa on e85:selle cog/kilsa tieto olemassa kuten tuolla yläällä luki, toku 90 luvun peleissä tälläistä ei ole, mutta varmasti mukavassa tuonti-iässä 2-5 vuotiaita alkaa löytymään

                                              Comment


                                                #24
                                                No käytännössähän sitä ei voi viskata softasta toiseen vauhdissa eli ilmeisesti homma toimisi siten että ajetaan tankki lähes kuiviin yhtä ainetta, päätetään ostaa toista, tankille, tankkaus, kytkin toiseen asentoon ja taas menoksi?
                                                Noin se toimisi tässä tapauksessa. Muuten voi kyllä kesken ajon käännellä kytkintä ja vaihtaa ohjelmaa nou prob.

                                                Itseä ei kiinnosta yhtään kuluttaako tuolla aineella vähemmän, mutta jos saa ns ilmasia hevosia... :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  E10 bensiini

                                                  http://www.taloussanomat.fi/liikenne.../200911199/139

                                                  Jahas mitenkäs lienee 10 prosenttisen kanssa?

                                                  Aika vähän infoa vielä saatavana...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Taloussanomat
                                                    EU:n polttoainedirektiivin mukaan bensiinin peruslaaduksi tulee viimeistään vuonna 2011 enintään kymmenen prosenttia etanolia sisältävä bensiini E10. Se ei kuitenkaan sovellu kaikkiin autoihin.

                                                    EU:n jäsenmaiden tuleekin vähintään vuoteen 2013 saakka pitää markkinoilla myös bensiiniä, jossa etanolia on enintään viisi prosenttia.
                                                    Ja harrasteautoilija kiittää! Onneksi Suomen autokalusto on kuitenkin niin vanhaa, että vanhaa 'saastelaatua' on pakko myydä ainakin 2020 asti. XD

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voi ristus näitä byrokraatteja.. Se on sitten soitettava parin vuoden päästä Shellille ja tilattava oma tankki V-Poveria pihaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                                                        Ja harrasteautoilija kiittää!
                                                        Nimen omaan, harrasteautoilija kiittää. E85 tankkiin ja lisää ennakkoa ja boostia.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joo, en näe mitään negatiivista viinabensassa. Bensakikottimen seuraavan koneen ajattelin tehdä E85 käyttöä silmälläpitäen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Toki, kannattaa muistaa nuissa mitoituksissa, että kakun määrä kasvaa aika rajustikkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X