Olen elänyt sellaisessa käsityksessä, että ABC myy tällä hetkellä kyseisen yrityksen polttonestettä asemillaan. Etanolin yleistyessä olisi loogista, että toimittaja toimittaisi myös etanoia jakelupisteisiinsä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 polttoaine
Collapse
X
-
Eikös autoihin kannattaisi laittaa omat ruiskut etanolille eli täysin erillinen järjestelmä . Kiihdytyksessä ruiskuttaisi etanolia esim. suoraan palotilaan. Kaksilitraisesta turbosta saataisiin kolmelitraisen tehot. Kokonaiskulutus olisi pienemmän moottorin takia pienempi normaali ajossa.
Comment
-
Etanolillahan on se ikävä ominaisuus, että se tahtoo rikkoa bensalle tehdyn järjestelmän tiivisteitä.
Jos etanoli ja bensa olisivat molemmat omissa piireissään, olisi siitä ainakin se hyöty, ettei etanoli pääsisi raiskaamaan bensapuolen tiivisteitä.
Vaan mene ja tiedä olisiko tuo mikään hyötyä verrattuna kahden rinnakkaisen pa-järjestelmän aiheuttamaan järjestelmän kompleksisuuden kasvamiseen. Kait niitä etanolin kestäviä tiivareitakin on keksitty.
Comment
-
Aika monta tuhatta kilometriä on ajettu E85:llä parilla eri autolla muutaman vuoden aikana, eikä vielä ole tiivisteitä tai letkuja raiskattu polttoaineen toimesta. Ei ole edes ruostetta tankissa, vaikka toisessa autossa on peltinen ja aika usein tyhjänä. Muuten on kyllä metanolinkin kestävä bensalinjasto pumppuineen, mutta toisessa aivan vakio vuodelta 1995.
Comment
-
Olen elänyt sellaisessa käsityksessä, että ABC myy tällä hetkellä kyseisen yrityksen polttonestettä asemillaan. Etanolin yleistyessä olisi loogista, että toimittaja toimittaisi myös etanoia jakelupisteisiinsä.
Comment
-
Joo, toinen on ahdettu ja ohjelma muutettu. Toinen on vapari ja sekin on tietysti säädetty uudestaan, mutta muita muutoksia ei tehty. Vaparissa ei tullut yhtään lisää voimaa, mutta muut ominaisuudet kyllä auttoi. Nyt on puristuksia nostettu reilusti, mutta testaamaan en vielä ole päässyt.
Comment
-
Nyt aletaan päästä asian ytimeen. Kerrotko vähän tarkemmin speksejä. Itellä AEB koneinen A4 ja kovasti kiinnostaisi kokeilla tuota pirtubensaa. Nyt mitä olen alan julkaisuista lukenut, nakuääni on alhaisempi ja vaikeammin tunnistettavissa kuin mitä bensalla. Eli nyt siitä pitäs olla jo enemmän faktatietoa käytettävissä. Pumpulla ahdettujen jenkki-pelien omistajat on varmaan aika mielissään, kun nyt "pumpusta" saa pirtubensaa ja voi nostaa ahtoja, kun imuilman lämpö tippuu +150C -> +50C (lainattu V8:sta 9/10).
Comment
-
Mä yritän selittää sen nyt niin yksinkertaisesti kun osaan: mekaanisesti ahdettu V8+bensiinin korkea lämpöarvo nostaa sen ahtimen läpi kulkevan ilman lämpötilaa. Tenubensassa matalampi lämpöarvo, moottorin lämpötila pienempi ja tällöin myös ahtimen läpi virtaava ilma on alhaisempi. Ahdin "kiinteästi" moottorin päällä ->moottorin tuottama hukkalämpö johtuu suoraan siihen ahtimeen ja tällöin myös sen läpi virtaava ilma on kuumempaa, kun ei ole välijäähdytystä käytettävissä. Tää menee nyt ot:ksi hieman, mutta toisaalta jos tenubensa käy vaikka uuteen S4:n, niin silloin tää on taas relevanttia... ehkä?
Comment
-
Ei mulla nyt mitään faktaa, mutta aika huuhaalta kuulostaa. Ilmalla on niin nopea matka sylinteriin, ettei se kyllä juurikaan lämpeä matkalla (pienellä kaasuläpän aukeemalla lämpee vähän, mutta se ei ole oleellista). Eikä palamislämpö sitä imuilmaa lämmitä, vaan imusarjan lämpö mikä sitten taas korreloi jäähdytinnesteen lämpötilan kanssa aika suoraan. 100asteen lämpötilan alenema vaatisi aika moista eroa imusarjan/ahtimen lämmössä, niin isoa että alumiini taitaisi ainakin olla sulana.
Comment
-
Mut eikös se lämpö jokatapauksessa mene sinne sylinteriin? Olkoon se ilmassa tai höyrystyneessä etanolissa. En kyl tosin mikään fysiikan rohvessori ole... Tosin voipihan sillä olla palamistapahtuman kannalta merkitystä, jos ilma on viileätä ja polttoaine kuumaa vrt. toisin päin.
Comment
-
Mut eikös se lämpö jokatapauksessa mene sinne sylinteriin? Olkoon se ilmassa tai höyrystyneessä etanolissa.
Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
Comment
-
Ei mene, etanolin lämpötila kun ei nouse. Itseasiassa homma menee niinpäin että etanolin lämpötila laskee sen höyrystyessä, ja kylmä höyrystynyt etanoli jäähdyttää sitten myös imuilman. Jännää tämä fysiikka.
Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
Comment
-
Niin, mutta köyrystyminen vaatii energiaa ja energia muuttaa muotoaan. Eli lämpö menee sylinteriin eri muodossa ja muuttuu siellä liike-ja lämpöenrgiaksi. Ja lähinnä tässä tapauksessa se ympäristöstä imetty lämpö hyödynnetään liike-enrgiana. Kiehuminen vaatii aina energiaa. Esim. kylmä laitteiden tuottama jäähdytys on juurikin kiehumisen tulos.
Comment
-
http://www.kaleva.fi/uutiset/etanoli...-maassa/879357
RE85 myyntiin koko maassa. Tarkoittaneko sitten koko ST1 ketjua vai mitä meinannee.
Comment
-
Ei mene, etanolin lämpötila kun ei nouse. Itseasiassa homma menee niinpäin että etanolin lämpötila laskee sen höyrystyessä, ja kylmä höyrystynyt etanoli jäähdyttää sitten myös imuilman. Jännää tämä fysiikka.
Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
Comment
Comment