Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 polttoaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Olen elänyt sellaisessa käsityksessä, että ABC myy tällä hetkellä kyseisen yrityksen polttonestettä asemillaan. Etanolin yleistyessä olisi loogista, että toimittaja toimittaisi myös etanoia jakelupisteisiinsä.

    Comment


    • #92
      Eikös autoihin kannattaisi laittaa omat ruiskut etanolille eli täysin erillinen järjestelmä . Kiihdytyksessä ruiskuttaisi etanolia esim. suoraan palotilaan. Kaksilitraisesta turbosta saataisiin kolmelitraisen tehot. Kokonaiskulutus olisi pienemmän moottorin takia pienempi normaali ajossa.

      Comment


        #93
        Puhutaanko nyt uusista vai vanhoista autoista? Uusissa ne yhdet suuttimet riittävät aivan hyvin ja vanhoissa suorasuihkutuksen rakentaminen kansiin ei kuitenkaan ole ihan läpihuutojuttu.

        Comment


        • #94
          Ihan yleistä mietiskelyä oli. Kyllä mielestäni erillinen systeemi olisi paremmin hallittavissa. Esim. uusissa etanolia suoraan sylinteriin ja bensa vaikka imusarjaan. Vanhoissa kummatkin vaikka imusarjaan, mutta erillisinä.

          Comment


            #95
            Jälki asennus hommana tuo suorasuihkutus menee sellaiseksi hommaksi ettei ketään täys järkinen sitä rupea rakentelemaan. Tosin rakentelu piireissä ei taida olla kovin montaa täysjärkistä, jos edes sitä yhtäkään :)

            Comment


              #96
              Etanolillahan on se ikävä ominaisuus, että se tahtoo rikkoa bensalle tehdyn järjestelmän tiivisteitä.

              Jos etanoli ja bensa olisivat molemmat omissa piireissään, olisi siitä ainakin se hyöty, ettei etanoli pääsisi raiskaamaan bensapuolen tiivisteitä.

              Vaan mene ja tiedä olisiko tuo mikään hyötyä verrattuna kahden rinnakkaisen pa-järjestelmän aiheuttamaan järjestelmän kompleksisuuden kasvamiseen. Kait niitä etanolin kestäviä tiivareitakin on keksitty.

              Comment


                #97
                Aika monta tuhatta kilometriä on ajettu E85:llä parilla eri autolla muutaman vuoden aikana, eikä vielä ole tiivisteitä tai letkuja raiskattu polttoaineen toimesta. Ei ole edes ruostetta tankissa, vaikka toisessa autossa on peltinen ja aika usein tyhjänä. Muuten on kyllä metanolinkin kestävä bensalinjasto pumppuineen, mutta toisessa aivan vakio vuodelta 1995.

                Comment


                  #98
                  Olen elänyt sellaisessa käsityksessä, että ABC myy tällä hetkellä kyseisen yrityksen polttonestettä asemillaan. Etanolin yleistyessä olisi loogista, että toimittaja toimittaisi myös etanoia jakelupisteisiinsä.
                  ABC:lla ja St1:llä on vain yhteinen hankintayhtiö NEOT Oy ( www.neot.fi ), joka toimittaa perusbensan. Re85 on St1:n oma tuote eikä sitä toimiteta muille ketjuille.

                  Comment


                  • #99
                    TJS ,Ootko tehny softaan muutoksia vai ajellu sellasenaan.
                    Onko vapari autoja vai ahdettuja.

                    Comment


                      ohjelma muutettu ja ahdettu peli.

                      Comment


                        Joo, toinen on ahdettu ja ohjelma muutettu. Toinen on vapari ja sekin on tietysti säädetty uudestaan, mutta muita muutoksia ei tehty. Vaparissa ei tullut yhtään lisää voimaa, mutta muut ominaisuudet kyllä auttoi. Nyt on puristuksia nostettu reilusti, mutta testaamaan en vielä ole päässyt.

                        Comment


                        • Nyt aletaan päästä asian ytimeen. Kerrotko vähän tarkemmin speksejä. Itellä AEB koneinen A4 ja kovasti kiinnostaisi kokeilla tuota pirtubensaa. Nyt mitä olen alan julkaisuista lukenut, nakuääni on alhaisempi ja vaikeammin tunnistettavissa kuin mitä bensalla. Eli nyt siitä pitäs olla jo enemmän faktatietoa käytettävissä. Pumpulla ahdettujen jenkki-pelien omistajat on varmaan aika mielissään, kun nyt "pumpusta" saa pirtubensaa ja voi nostaa ahtoja, kun imuilman lämpö tippuu +150C -> +50C (lainattu V8:sta 9/10).

                          Comment


                            miten etanoli imuilman lämpötilaan vaikuttaa??

                            Comment


                            • Ilmeisestikin siinä tarkoitettiin sylinterin sisään tulevan ilman lämpötilaa. Bensalla siis +150C ja Etanolilla se oli +50C, näin sen käsitin. Oli hieman epätarkasti muotoiltu tuo edellinen viesti.

                              Comment


                              • Tuo oli siis ääripäästä toiseen kuvattu, ei mikään keskiarvo. Ja siis tuo perusidean varmaan kaikki ymmärtää että tuo etanoli palaa kylmempänä kuin bensiini ja tällä on siis tehoa nostava vaikutus.

                                Comment


                                • Mä yritän selittää sen nyt niin yksinkertaisesti kun osaan: mekaanisesti ahdettu V8+bensiinin korkea lämpöarvo nostaa sen ahtimen läpi kulkevan ilman lämpötilaa. Tenubensassa matalampi lämpöarvo, moottorin lämpötila pienempi ja tällöin myös ahtimen läpi virtaava ilma on alhaisempi. Ahdin "kiinteästi" moottorin päällä ->moottorin tuottama hukkalämpö johtuu suoraan siihen ahtimeen ja tällöin myös sen läpi virtaava ilma on kuumempaa, kun ei ole välijäähdytystä käytettävissä. Tää menee nyt ot:ksi hieman, mutta toisaalta jos tenubensa käy vaikka uuteen S4:n, niin silloin tää on taas relevanttia... ehkä?

                                  Comment


                                  • Ei mulla nyt mitään faktaa, mutta aika huuhaalta kuulostaa. Ilmalla on niin nopea matka sylinteriin, ettei se kyllä juurikaan lämpeä matkalla (pienellä kaasuläpän aukeemalla lämpee vähän, mutta se ei ole oleellista). Eikä palamislämpö sitä imuilmaa lämmitä, vaan imusarjan lämpö mikä sitten taas korreloi jäähdytinnesteen lämpötilan kanssa aika suoraan. 100asteen lämpötilan alenema vaatisi aika moista eroa imusarjan/ahtimen lämmössä, niin isoa että alumiini taitaisi ainakin olla sulana.

                                    Comment


                                      Aika viilee motti pitäs olla jos meinaa imuilmaa lämpösäteilyllä jäähdyttää 100C:) Pitänee lukea tuo V8:sin artikkeli.

                                      Comment


                                      • Vaan höyrystyessään etanoli sitoo huomattavan määrän lämpöä, paljon enemmän kuin bensiini. Tästä seuraa imuilman lämpötilan lasku (sen pisteen jälkeen mihin etanoli ruiskutettiin). Eikös jossain kiihdytysvehkeissä ole nähty jopa kuuran peitossa olevia imusarjoja kesäkuumalla?

                                        Comment


                                          Mut eikös se lämpö jokatapauksessa mene sinne sylinteriin? Olkoon se ilmassa tai höyrystyneessä etanolissa. En kyl tosin mikään fysiikan rohvessori ole... Tosin voipihan sillä olla palamistapahtuman kannalta merkitystä, jos ilma on viileätä ja polttoaine kuumaa vrt. toisin päin.

                                          Comment


                                          • Mut eikös se lämpö jokatapauksessa mene sinne sylinteriin? Olkoon se ilmassa tai höyrystyneessä etanolissa.
                                            Ei mene, etanolin lämpötila kun ei nouse. Itseasiassa homma menee niinpäin että etanolin lämpötila laskee sen höyrystyessä, ja kylmä höyrystynyt etanoli jäähdyttää sitten myös imuilman. Jännää tämä fysiikka.

                                            Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.

                                            Comment


                                              Ei mene, etanolin lämpötila kun ei nouse. Itseasiassa homma menee niinpäin että etanolin lämpötila laskee sen höyrystyessä, ja kylmä höyrystynyt etanoli jäähdyttää sitten myös imuilman. Jännää tämä fysiikka.

                                              Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
                                              Ok. No sit. Ei tahdo tästä löytyä mitään juttua e85:sta käsitteleviltä sivuilta.

                                              Comment


                                                Niin, mutta köyrystyminen vaatii energiaa ja energia muuttaa muotoaan. Eli lämpö menee sylinteriin eri muodossa ja muuttuu siellä liike-ja lämpöenrgiaksi. Ja lähinnä tässä tapauksessa se ympäristöstä imetty lämpö hyödynnetään liike-enrgiana. Kiehuminen vaatii aina energiaa. Esim. kylmä laitteiden tuottama jäähdytys on juurikin kiehumisen tulos.

                                                Comment


                                                  Kellään tietoa saako E85:sta Seinäjoen seudulta mistään? Missä hinnoissa litra pyörii?

                                                  Itse itselleni vastaten. ST1 RE85:sta ei näytä saavan muualta kuin Espoo, Helsinki, Vantaa alueilta.
                                                  Viimeksi muokannut Thuppu; 25.11.2010, 22:46.

                                                  Comment


                                                  • http://www.kaleva.fi/uutiset/etanoli...-maassa/879357

                                                    RE85 myyntiin koko maassa. Tarkoittaneko sitten koko ST1 ketjua vai mitä meinannee.

                                                    Comment


                                                    • Ei mene, etanolin lämpötila kun ei nouse. Itseasiassa homma menee niinpäin että etanolin lämpötila laskee sen höyrystyessä, ja kylmä höyrystynyt etanoli jäähdyttää sitten myös imuilman. Jännää tämä fysiikka.

                                                      Samasta syystä etanolia voi polttaa vaikka kämmenellä jos haluaa. Höyrystyvä etanoli sitoo niin paljon lämpöenergiaa ja jäähdyttää kämmentä, että yläpuolella palava liekki ei kämmentä polta.
                                                      Tuo mielestäni selittää lämpötilan laskun, tosin saattaa olla, että lukihäiriössäni käsitin sen artikkelin väärin ja että se 50-150C haarukka oli itseasiassa se lämpötilan ero, eli imuilman lämpötila todellisuudessa vaikka 300 bensalla ja etanolilla jopa 150 astetta vähemmän. Juttelin kaverin kanssa kenellä on tuplaturbo+välijäähy V8 SBC pikkis ja se käyttää 98 tai 99:ä siinä ja imuilman lämpö n. +300C. Siitä päättelin, ettei se lämpö voi olla 50C tai sit on tosi kovasti ulkolämpö pakkasen puolella. Mut edelleen tää on pahasti ot:n puolella. Saisko siitä ahdetusta rinkelistä speksejä? Millä koneella se on ja kenen tekemä softa?

                                                      Comment


                                                        Imuilman lämpö +300C? Höpö höpö.

                                                        Comment


                                                        • Älä nyt, jos siinä kasin padassa on vaan vähän enempi buustia :D

                                                          Comment


                                                            Kunhan ei ois palamistapahtumat lämpötila sen 100c viileämpi etanolilla verrattuna bensaan. Rupee menemään aika utopistiseksi:)

                                                            Comment


                                                            • Minä tiedän: tehdään niin että koko Suomen kansa hommaa RE85-autot ja sitten päästöverot putoaa 80% ja autoverotkin 60%. Valtio ei varmaan keksi mitään uusia kivoja veroja?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X