Sähkömoottorit pikkukoneisiin taitaa olla mantra...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 polttoaine
Collapse
X
-
Comment
-
Comment
-
Voi E85 kokeilla ~35% isompien suuttimien ja säädettävän bpainesäätimen kanssa, mutta tuskin säätämättä kauhean paras tulee. Hienous kun on juuri siinä, että kipinää voi tarjota ihan järjettömästi.
Oli kai siinä kääntöä, kun paperilla niin lukee. Kuten sanottu, ahtopiikki sen teki, eikä ilmene ns normaaliajossa. Sen voi siitä mielessään deletoida.
Tänään tehtiin juurikin pikainen bensaversio samalle setupille, että voi ajella, jos e85 ei saatavissa. Joutui tulemaan 7-8 astetta sytkässä alas ettei naulaisi.
Comment
-
Mitä tolla nyt olen pikkasen kokeillut niin jos ei mitään vikaa autossa ole tällähetkellä (bensan syöttö tai CT sensori) niin pikkasen huonosti sopii 2.7t:hen pelkällä perusbensakartan rikastamisella.
Nimittäin osakaasu pysyy laihalla vaikka perusbensaa olen jo nostanut 80%. Täyskaasua en ole vielä lokittanut ja jännä nähdä miten sairaan rikkaalle se menee ellei jo HW lopu kesken tolla nostolla kun 98:lla IDC on ollut luokkaa max 70%. Tollasella perus 40% rikastamisella ecu menee vikatilaan normaaliajossa kun ltft osakaasulla nousee yli +25%. Tankillisella ajeli vain 360km joten matka-ajoonkaan toi ei sovi. Tosin kulutus on voinut olla normaalia suurempi vikatilassa.
Laitoin nyt vielä propellihattupäässä yhden tankin tota E85:sta, että voi tarkemmin kattella toimivuutta kun nyt on +80% bensaa ja lambdan osakaasukorjaus enää noin 10%.
Mites 2.7t ecu reagoi kun jäähyvesi on yli 90 astetta? Palotapahtumaa parantaakseen teoria olisi laihentaa seosta vaikka kummalta kuulostaakin kun täyskaasulla ajetaan ylirikkaalla jäähdytyksen vuoksi. Nimittäin se vag-comin CT on käynyt tyhjäkäynnillä jopa 99C kun mittaristo näyttää 90C. Tuo (mahdollinen dual purpose coolant sensor vika ) voisi liittyä tuohon teoriaa suurempiin (40% vs 80%) bensavaativuuksiin?
Pitänee palata 98:iin tämän tankin jälkeen kun ei noita letkuja ole tolle viinalle kehitetty muutenkaan.
Comment
-
Mulla (R)E85 sopii oikein hyvin matka- ajoon, tankillisella pääsee reilu 500km kun bensalla pääsi hädin tuskin 600km, eli nopeasti laskettuna rahaakin säästyy monta euroa / 100km. Ainoa ongelma tähän mennessä on ollut käynnistykset kylmänä, vaatii normaalisti enemmän kuin yhden starttauksen. Mutta sekin hoitunee kuntoon softaa muokkaamalla.
Comment
-
Kaveri heitti sellaisen idean, ku mä tota ässää tässä virittelen, et paa siihen toi "juuttuvasiipiturbo".Tolla 85RE:llä kai se vois olla mahdollista, just noitten pakolämpöjen puolesta.Oishan se kiva ku vääntö alkaa jostain abaut 2k.rpm ja jatkus sit rajoittajalle.Mut voi olla vaikee löytää moottorinohjausta jolla ton sais pelittään.
Comment
-
-
Uutisissa on ollu juttua nyt tuosta E10:sta ja sen soveltuvuudesta. Mites on Audien laita? Löysin Australiassa tehdyn selvityksen tuosta E10:sta (kun siellä ilmeisesti on jo siihen kanssa siirrytty. Tuon mukaan E10 toimii kaikissa Audeissa vuodesta -86 eteenpäin, paitsi AGP ja ALT koneille ei suositella kuin E5:sta. Tosin varmaan eri asia onko E10 optimaalinen ilman muutoksia polttoaineen syöttöön..
Näin mietityttää vaan noissa uutisissa kerrottu asia, että järjestöt ja muut tekevät selvityksen kaikista merkeistä ja malleista. Eikö noita jo ole jossain tehty, kuten tuolla Australiassa? Tuskin kuitenkaan kauheasti polttoainetekniikassa eroja vaikka Australian markkinoille oleva auto olisi. Kovasti tehdään jo tehtyä työtä :)
Jossain oli myös kehoitus vaihtaa polttoainesuodatin noin 1000km etanolilla ajon jälkeen, joska etanoli liuottaa tankista epäpuhtauksia paremmin ja saattaa alkuun tukkia suodattimen nopeammin.Viimeksi muokannut jounii; 30.11.2009, 14:27. Perustelu: näytti olevan sama asia jo aikasemmin ketjussa
Comment
-
Jonkun verran kengurumaan paikallistuntemusta voisin väittää tietäväni. Sen perusteella oma näkemys on että aika vähän yhtäläisyyksiä on sikäläisessä ja täkäläisessä kalustossa. Täällä mennään ostamaan sitä isoa perheautoa 1.3litraisella koneella, siellä pikkukotteroa V8:lla :D
Mutta tosiaan, varmasti Euroopassa on tutkimusta tehty muuallakin, mutta ei se kotimaisia tekijöitä estä tekemästä samaa asiaa toistamiseen.
Comment
-
koska etanoli liuottaa tankista epäpuhtauksia paremmin
Epämääräisten ajan kultaamien/nokemien muistikuvien mukaan muinaisella lyijy99:llä lötkö kulki näteimmin.
Comment
Comment