Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 polttoaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja TH
    Nimen omaan, harrasteautoilija kiittää. E85 tankkiin ja lisää ennakkoa ja boostia.
    Sanoppa katsastusmiehelle tuo.

    Mitäs ne, jotka ei aja ahdetulla? Moottorinohjaukseen kun ei saa kajota ja ilman softan muutosta (ja raudan) ahdetunkin moottorin teho putoaa. Ja mitens ne kellä PA-linja tai muut osat seoksen tiellä ei kestä alkoholilla ajamista?

    Ei sillä, en vastusta (todellakaan!) etanolia. Ottaa vaan aivoon tämä tapa, jolla autolijaa syytetään maailman tuhoamisesta. Lopettaisivat ensin hiilen polton energian tuotannossa, jos hiilidioksidi kerran on kaiken pahan alku ja juuri.

    Comment


    • #32
      Tuota päästöpolitiikkaa voisi ennakolta pitää ongelmana jos ajatellaan ajoneuvojen konvertointia E85 polttoaineelle. Eihän tuo muuten karmea homma olisi. Tankki ja polttoainelinja korroosionkestäväksi ja moottorinohjaus uusiksi. Pääpiirteittäin. Minimaaliset muutokset jos vertaa johonkin maakaasukonversioon (joka sallisi myös bensiinikäytön) kaksine tankkeineen tai vastaavasti jonkun eCorolla projektin jossa koko tekniikka vedetään mäkeen ja asennetaan tilalle 15ke sähköromua.

      Mutta se että konversio ei olisi monimutkainen tai kallis ja sallisi myös bensiinillä ajelun ei estä sitä ettei katsastusviranomaiset ja AKE käytännössä estä yleistymistä päästömenettelyllä.

      Porkkis: Mites sen RS2(?) kanssa kävi, tuliko säädettyä?

      Comment


      • #33
        Ensi vkl ollaan viisaampia eli ei vielä pitänytkään tulla.

        Comment


          #34
          Mitäs harrasteautoilua se on jos mihinkään ei kajota?
          Tuo on kuitenkin sellainen tuote mitä aika moni on odottanut suomen markkinoille.
          Toki en silti itsekkään ensimmäisenä olis munalukkoja bensapistooleihin kytkemässä, vaikka tuo nyt vihdoin tänne tulikin.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja TH
            Mitäs harrasteautoilua se on jos mihinkään ei kajota?
            Taas tosi hyvä kysymys katsastajalle (ja lainsäätäjälle)!

            Asianhan voi kyllä nähdä niinkin, että tulevaisuudessa on pakko ottaa harrasteautoksi ahdettu laite, että siihen löytyy soppaakin.. =)

            Comment


            • #36
              Mikä pakko sen on ahdettu olla? Tulee sitä voimaa vaparistakin, kun syöttää lisää soppaa ja lisää ennakkoa.

              Comment


              • #37
                Viina kestää ennakkoa paremmin, kipinän voi antaa jo edellisellä kierroksella. :-)

                Tarviikos tuo katalysaattoria samoin kun bensa et ei saastuta?
                Kylläpä sitä CO:ta tulee alkoholiakin epäpuhtaasti poltettaessa. :-/

                Comment


                • #38
                  No nyt on tehty. ADU E85 630cc dekat @3bar ja tuntuis toimivan ja kulkevan ihan jees. Sytkää tuntuu kestävän ihan hullun paljon. Nyt ylärundeilla 33 astetta täysvedossa. Voima-alueen seokset ~0.76 eli vähän turvarikkaalla. Vaatii siis keskimäärin rikkaampaa kuin bensalla, jolla tuo olisi jo hullun rikas.

                  Comment


                    #39
                    Jokin aika sitten oli Ruotsissa myytävänä RS2 780 heppaisena. E85 polttiksella oli luvattu 1000 hummaa. Polttoaineen annostelusta vastasi 2 kipaletta "044" Boschia. Nira oli moottorinohjausjärjestelmänä. Näin siis myyntitiedoissa oli.
                    Viimeksi muokannut RS2; 9.5.2009, 18:03.

                    Comment


                    • #40
                      No mitenkäs jos tää uus soppa on 106 oktaanista niin eikös tällä voi jo ahtaa suurempipuristeistakin moottoria?

                      Comment


                      • #41
                        Noniin. Teittekö softan myös bensalle? Onko tarkoitus nyt alkaa ihan ajella tuolla E85 vai jääkö tuo testiksi? Vähän saisi käsitystä miten ongelmallinen tuo pahoin peloteltu korroosioasia on.

                        Comment


                        • #42
                          Tarkoitus tehdä bensalle rinnakkaisohjelma ja vaihtokytkin kesemmällä. Nyt vain E85-ajossa siis ko. ajoneuvo.

                          Comment


                          • #43
                            Onko aiheesta joku tiedustellut varovasti konttorin suunnalta saisiko tätä ihan virallisesti alkaa tekemään "maailman pelastamiseksi"?

                            Comment


                            • #44
                              Ketä ihan oikeesti kiinnostaa mitä mieltä konttori on siitä onko tankissa tenua vai ponua?

                              Comment


                              • #45
                                Tämän tyyppisissä tilanteissa ei varmaan monia mutta viittasin lähinnä isoon kuvaan asiasta. Se jos RE85 alkaisi saada laajemmin (joka on tietääkseni ST1 tavoite) ja päästöjä maailman pelastamiseksi olisi todella tarkoitus vähentää yksi tapa olisi tukea tämän tyyppistä hommaa. Suhteellisen yksinkertainen konversiohan tämä on suhteessa sähköautomuutoksiin tai maakaasuautoihin.

                                Pidän vain todennäköisenä että ei-tehtaan tekemä softanmuutos sun muut ei tule Suomen / VTT kuvioissa menemään läpi niin hassua kuin se vaihteeksi onkin.

                                Comment


                                • #46
                                  Meinaat, että pitäisi verokevennyksiä saada, ku tulee E85:llä kukkia pakoputkesta? Tuskinpa saa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Siis re85 saa jo nyt verohelpotuksia 2v ajan, joten lisää on turha koittaa hankkia. Eikä vielä mikään taho ole vaatinut vtt tai muita testejä jos konversion tekee bensa-autoon, eikä varmaan ihan heti edes tule mieleenkään.

                                    Comment


                                    • #48
                                      No kuten sanoin tuskin Suomessa tullaan koskaan saamaan kuin keppiä ja raippaa mutta jos järkevästi ajatellaan, päästöjä tulisi vähentää ja asia tehdä järkevästi kyllähän RE85 konversioissa olisi pointtia. Polttoaineen hinta kilpailukykyiseksi (= ajaminen halvemmaksi kuin bensalla), konversiot liikkeiden kautta myyntiin ja vaikkapa sopivalla tukiporkkanalla kilpailukykyiseen hintaan. Avot kun alkaa rahvasta kiinnostaa.

                                      Mutta kuten sanottuna päästökäytännöt ja yleinen raippamentaliteetti tuskin tulee tuon tyyppistä win-win tilannetta koskaan saavuttamaan. Toinen suuri kysymysmerkki on myös se miten suuria määriä ST1 & co pystyy ainetta tuottamaan eli onko siitä loppupeleissä omatuotantoiseksi mainstream ratkaisuksi lähtöjäänkään.

                                      Tämän tyyppisessä viriviri käytössähän tuo on mielenkiintoinen vaihtoehto eikä sillä, kuten Teppo jo totesikin, ole väliä katsastuksessa mitä se polttaa kunhan läpi menee. Moni aihio ole virallinen monessa muussakaan suhteessa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kuinka paljon E85 nakuääni erosi bensan nakuäänistä ja tunnistaako orggisohjain E85 nakuäänen? Kestääkö näiden vanhojen pommien tankki kyseistä kuraa?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Nakuäänihomma jäi vähintäänkin epäselväksi. Usko loppui tuossa kohtaa eikä oikein uskaltanut enempää ennakkoa pistää, kun kuullut juttuja ettei sitä nakua oikein kuulisi. Lisäksi sade sekoitti hommaa, koska nakuluurien putkeen pisaroiden osuminen kuulosti melkolailla juurikin nakutukselta. Olen sangen skeptinen että motronic tunnistaisi tenun nakuäänen, mutta tiedä häntä.
                                          Eiköhän nämä ajan kanssa selviä.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Täällä ois jotain juttua tuosta E10 ja E5:sta.. ei kyllä ainakaan kovin hyvältä jutulta näytä...

                                            http://www.aamulehti.fi/uutiset/koti...ensalla/143327

                                            tuossa lisää tietoa australiasta.. http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html


                                            "Audi All current Audi vehicles must run on minimum 95 RON fuel (premium unleaded petrol).All Audi models since 1986 will run satisfactorily on E10 except as listed below:Audi A3 1.8L(Engine code “APG” 2000 onwards) and A4 2.0L(engine code”ALT”2001 onwards) will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel(European Standard EN 228) However, E10 ethanol blended petrol is not recommended for these vehicle models as there are material compatibility and drivability issues E10 may be used in emergency situations."

                                            "Volkswagen All Volkswagen petrol engine vehicles will operate satisfactorily on E10 but Volkswagen does not recommend it."

                                            Mitenköhän tuo 2.0TFSI kestää/toimii tuolla E10:lla vai toimiiko ollenkaan

                                            taitaa Dieselin omistajat olla tässä kohtaa parhaiten turvassa

                                            Comment


                                            • #52
                                              Aika ikävää toimintaa, mikäli noi viinabensat tuodaan pakotettuna kaikille väkisin. Aiheuttaa turhaa vastustusta ja närää autoilijoissa, kun asian voisi hoitaa niinkin että kaikki siirtyisivät viinabensoihin vapaaehtoisesti.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tuota itekkin mietin, että miten nämä 2.6/2.8 litraset vanhemmat ja lähinnä oma ABC moottori. Tuon mukaan ei pitäisi olla huolta, tietysti eri asia miten vaikuttaa tehoihin ja kestoon..

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Selvitän just asiaa tuosta RE85 konversiosta. Aken mukaan mitään ongelmaa ei verotuksellisesti ole eli auto menee läpi ilman mitään dieselveron tyyppisiä rankaisuja. Toki tämä on myös johdonmukaista koska jo markkinoilla olevat markkinalliset flexifuel ratkaisut kuitenkin menee bensiiniautoina ilman lisäveroja. Konttori selvittää nyt sitä päästöpuolta miten se menee ja mitä muutoskatsastus käytännössä vaatii.

                                                  Näiden asioiden kanssa kun pysyisi mopo nyt käsissä. Autoilijoille kun on tehty perinteisesti melkoisia keikauksia historian aikana. Tuotu joku uusi systeemi markkinoille, tuettu ja kannatettu sitä ja sitten jonkun vuoden jälkeen vedetään matto alta.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Hah, piti katsoa tuota etanolin palamiskaavaa ja päästöjä ja heti pomppasi tähän eli ei kovin paha - no aika:
                                                    http://www.youtube.com/watch?v=PiiMDh71FjY

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Jenkki-mallin propagandaa. =)
                                                      Aika rajuja väitteitä ja raakaa yleistystä, mutta kai tuossakin joku totuuden siemen on. Aika rankka väite tuo Osakan ja Sao Paolon välisen eliniän odotusarvon eron linkittäminen autojen polttoaineeseen ja siitä johtuviin päästöihin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Akella ei olisi verotuksellisesti mitään sitä vastaan mutta ilmeisesti muutos rinnastetaan mm maakaasukonversioon ja näin ollen autosta tulisi olla esim VTT pakokaasuspeksit minkä mukaan päästöt RE85 määritellään. Eli käytännössä tuo pykälä hillitsee reilusti ellei jopa käytännössä estä virallisen konversion tekoa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tiedustelin kanssa asiaa jossain vaiheessa ja mulle kyllä jäi kuva että tyyppihyväksytty kitti käy, eli kaiketi tüw lapun omaavat sarjan kelpuutetaan, voi tietty olla että ymmärsin väärinkin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Juu. Kyllä tyyppihyväksytty riittää mutta miten niitä lienee saatavilla?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Hyvin tuolla aamulehden puolella joku tokasi, et mites ruohonleikkurit + kumppanit ku noi uudet polttoaineet tulee.

                                                              Naurettavaa tämmönen.
                                                              Helppohan se on siellä penkin takaa huudella mitä lystää, ku auto+kuljetta on leasing ( ei tarvii ite autoa tankata)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X