S2:sta (ABY) on pidemmän aikaa vaivannut satunnainen sammahtelu. Tyhjäkäynniltä auto sammuu laakista, mutta käynnistyy heti nätisti kun avaimesta kääntää. En ole vian antanut häiritä, mutta viime aikoina sammuu entistä useammin. Joskus katkoo myös kiihdyttäessä (matalilla kierroksilla, ei korkeilla), mutta silloin lähtee luonnollisesti vauhdista käyntiin.
Tähän asti em. kuullostaa tyypilliseltä 20 vt-vialta, mutta asian tekee monimutkaiseksi ja turhauttavaksi seuraava, jokaisen sammumisen jälkeen esiintyvä vikakoodi:
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Huomatkaa siis, että kyseessä ei ole se normaali G28-koodi joka tulee jos kone ei ole käynnissä. Muita koodeja ei esiinny.
G28 on vaihdettu uuteen. Uusi käyntinopeusanturi ja myös muita sytkään liittyviä antureita on mitattu sekä yleismittarilla että skoopilla. Piuhat on mitattu ja kaikkia liittimiä puhdistettu ja räplätty (myös koneen käydessä). Boksia on koputeltu ja olen jopa reitittänyt G28:n ja G4:sen piuhat uudelleen mahdollisten häiriöiden välttämiseksi. Toisalta, niin voiko olla varma siitä että em. vikakoodi on syy, eikä seuraus, sammumiselle?
Vian satunnaisuus tekee siitä todella vaikeasti diagnostisoitavan. 99% ajasta kone käykin nätisti, mutta voi välillä muutaman kilometrin matkalla sammua useita kertoja.
ISV on lähes varmasti syytön, sillä tyhjäkäyntikierrokset ovat tasaiset eivätkä kierrokset "dippaa" kaasua nostettaessa. Virtalukkokin vaikutta olevan ok, sillä kun kone sammuu, niin virrat jäävät kuitenkin päälle.
Viitoskoneen Motronichan pitäisi vissiin toimia siten että jos Hall-anturi (G40) tai kampiakselin referenssianturi (G4) kuolee kesken ajon, niin boksi menee hätäohjelmalle, mutta kone pysyy käynnissä. Jos minä kuitenkin nyppään hall-anturin liittimen irti, niin kone jatkaa kyllä käymistään hetken, mutta sammuu todennäköisesti hyvin pian, viimeistään siinä vaiheessa kun antaa kaasua. Jos taas G4:sen nyppää irti, niin kone jatkaa kyllä käyntiään, mutta käynti muuttuu hetken päästä epätasaiseksi.
Tästä voisi ehkä vetää johtopäätöksen että G28:in signaali tai sen käsittely boksissa ei oikein toimi toivotunlaisesti? Mutu-fiilis on myös se että sammahtelu esiintyy useammin kylmänä, mutta tämä ei tarkoita sitä ettei lämpimänä sammu, eikä myöskään sitä että kylmänä aina sammuu.
Onko kellään vinkkejä mitä vielä tutkia? Itseltä alkaa pian neuvot loppumaan (boksivika?). BTDT kokemuksia otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Tähän asti em. kuullostaa tyypilliseltä 20 vt-vialta, mutta asian tekee monimutkaiseksi ja turhauttavaksi seuraava, jokaisen sammumisen jälkeen esiintyvä vikakoodi:
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Huomatkaa siis, että kyseessä ei ole se normaali G28-koodi joka tulee jos kone ei ole käynnissä. Muita koodeja ei esiinny.
G28 on vaihdettu uuteen. Uusi käyntinopeusanturi ja myös muita sytkään liittyviä antureita on mitattu sekä yleismittarilla että skoopilla. Piuhat on mitattu ja kaikkia liittimiä puhdistettu ja räplätty (myös koneen käydessä). Boksia on koputeltu ja olen jopa reitittänyt G28:n ja G4:sen piuhat uudelleen mahdollisten häiriöiden välttämiseksi. Toisalta, niin voiko olla varma siitä että em. vikakoodi on syy, eikä seuraus, sammumiselle?
Vian satunnaisuus tekee siitä todella vaikeasti diagnostisoitavan. 99% ajasta kone käykin nätisti, mutta voi välillä muutaman kilometrin matkalla sammua useita kertoja.
ISV on lähes varmasti syytön, sillä tyhjäkäyntikierrokset ovat tasaiset eivätkä kierrokset "dippaa" kaasua nostettaessa. Virtalukkokin vaikutta olevan ok, sillä kun kone sammuu, niin virrat jäävät kuitenkin päälle.
Viitoskoneen Motronichan pitäisi vissiin toimia siten että jos Hall-anturi (G40) tai kampiakselin referenssianturi (G4) kuolee kesken ajon, niin boksi menee hätäohjelmalle, mutta kone pysyy käynnissä. Jos minä kuitenkin nyppään hall-anturin liittimen irti, niin kone jatkaa kyllä käymistään hetken, mutta sammuu todennäköisesti hyvin pian, viimeistään siinä vaiheessa kun antaa kaasua. Jos taas G4:sen nyppää irti, niin kone jatkaa kyllä käyntiään, mutta käynti muuttuu hetken päästä epätasaiseksi.
Tästä voisi ehkä vetää johtopäätöksen että G28:in signaali tai sen käsittely boksissa ei oikein toimi toivotunlaisesti? Mutu-fiilis on myös se että sammahtelu esiintyy useammin kylmänä, mutta tämä ei tarkoita sitä ettei lämpimänä sammu, eikä myöskään sitä että kylmänä aina sammuu.
Onko kellään vinkkejä mitä vielä tutkia? Itseltä alkaa pian neuvot loppumaan (boksivika?). BTDT kokemuksia otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Comment