Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FSI koneiden ongelma. Mähmä imupuolella.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Enpä tiedä tarviiko pakosarjaa tai turboa irrottaa kun en ole moista operaatiota tehnyt, mutta periaattessa sen voi tehdä siten että venat on kiinni per sylinteri eli palotilaan ei tavaraa menisi ellei venat ole täysin palaneet ja vuoda?

    Jotain kuvia mitä olen nähnyt niin liuotinta ja paineilmaa on käytetty ja sotkua paljon. öljynpoistoimuri vois olla kova sana liuottimien kanssa?

    Houhottimen väliin catc-can varmasti auttaa, mutta tukkia sitä ei voi enkä sitä myöskään konetilaan fillterin läpi päästäisi (hajut ohjaamoon).

    Comment


      #62
      öljynpoistoimuri vois olla kova sana liuottimien kanssa?
      Tuota olen visioinut mielessäni kun näitä olen lukenut ja suunitellut.
      Pitäis saada hyvä uskoinen uhr.. eikun asiakas jolle voisi tuon toteuttaa :)

      Comment


        #63
        Arto, sulla on tuossa dieselissä jo tehtaalta huohotusöljyn keräys/takaisinkierrätys.

        Comment


          #64
          Jep, näin mua tuossa taannoin valaistiin. Taas yksi asia, jossa vanha rivikone on uudempaa V-pataa parempi. =)

          Comment


          • #65
            catch can, pvc fix...

            Noniin... selailtuani pari päivää audifoorumeita, alko tuo huohotusilman aiheuttamien ongelmien poisto kiinnostaa. Lähetin alla olevan lontoonkielisen tekstin North American Motorsportiin, joka myy vipstaakeja ongelman korjaamiseksi. Mielenkiintoinen esitys pcv kaasujen kulusta löytyi täältä: http://forums.vwvortex.com/zerothrea...00829#56800829

            Toivottavasti tämä herättää keskustelua/ajatuksia! Onko kellään asennettuna moisia systeemejä? Steg1 Steg2? Entä löytyykö vastauksia (kokemusperäisiä tai muita faktoja) alla oleviin kysymyksiin?

            Hi! A couple of question about the BSH Stage 1/2 PCV Kits for Audi and Volkswagen 2.0T FSI

            1) If I understood correctly this will prevent the oil/water/fuel crap from entering the intake system and helps to keep the intake ducts and valves cleaner, right?

            2) Where do the pcv gases go through the valve cover rear port? Into atmosphere or are they somehow condensed and led back to the engine circulation? If they just vent into the atmosphere when engine is under boost, what is the whole "enviromental issue" with the factory way? i.e. whats the point in burning the pcv gases when idle or light load if under boost the pcv gases escape into the athmosphere?

            3) Regarding question no. 2, If the pcv gases are vented into the atmosphere through the valve cover rear port, what is the benefit from Stage2 Oil catch can?

            Seems interesting and worth doing, though!

            Best Regards,
            Mika
            Viimeksi muokannut Hupa; 21.4.2010, 15:54.

            Comment


            • #66
              Tulipa tänään laitettua itse tekemä keräyspönttö kannen ja ilmusarjan väliin!

              En tiedä onko hyötyä mutta kokeillaan tuleeko sinne mitään!

              Click image for larger version

Name:	P8170573.jpg
Views:	1
Size:	100,0 Kt
ID:	1599242

              Comment


              • #67
                Eilen otin pöntön pois jotta onko siellä mitään ja yllätykseni oli suuri kun se oli ihan täynnä!!!
                Vettä, bensaa ja muuta törkyä oli kertynyt + ylläri!
                En vaan tiedä mistä tuollainen on tullut!

                laitetaan parit kuvatkin! Huonoja kuvia kun puhelimella otettuja

                M6 pultti on vain havainnollistama kuinka isotiiviste on! :) On kyllä ohut tiiviste
                Attached Files

                Comment


                  #68
                  Palataanpa vanhaan aiheeseen. Äidin reilut 100tkm ajettu A2 1.6FSI sytytti moottorin vikavalon ja koodi viittaa "intake manifold tuning valveen", joka taas vaikuttaisi monissa tapauksissa johtuvan tästä FSI-mähmästä imupuolella. Ääni oli erittäin dieselmäinen, tyhjäkäynnissä pientä huojuntaa ja mielestäni tuntui vähän puhdittomalta.

                  Ensiapuna ruikin kelpo annoksen carb cleaneria kaasuläpältä sisään koneen käydessä (ja tuli todettua että liika on liikaa siinä vaiheessa kun liekki löi käsille sellaisen pamauksen kera, että korva soi loppupäivän). Vikakoodi pysyi poissa seuraavat 120km, joten alustava putsailu saattoi kenties auttaa. Kiihdytyksessä ainakin maksimitehon MAF-arvot vaikuttivat ihan järkeviltä (85-90g).

                  Kysymys kuuluu: Onko tähän mähmän poistoon keksitty uusia toimivia vippaskonsteja? Tuossa koneessa imusarjan irrottaminen vaikuttaisi olevan lievästi sanoen v-mäinen juttu, joten kaikenlainen kemikaalikäsittely kuulostaisi houkuttelevalta. UK:ssa näyttävät suosivan Wynn's direct injection power -nimistä suihketta, kun taas USAssa ilmeisesti Seafoam on hyväksi todettu. Ja Fortéltakin löytyisi "air intake cleaner". Vesi-metanoliruiskua ei ainakaan pysyvästi viitsisi tuollaiseen äidin kauppakassiin asentaa...

                  Comment


                  • #69
                    APR-Finland ainakin mainosti viime syksynä ko. puhdistusta:
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=106338

                    Comment


                      #70
                      Kiitos, vaikka tuon olen itse asiassa huomannutkin. Tuo on varmasti asiallinen tapa tehdä kunnon puhdistus, mutta hintaa tuleekin reilusti kun huomioi että tuossa autossa vaikuttaisi olevan ison työn takana että pääsee noihin käsiksi, eli ei taida muutama satanen riittää.

                      Comment


                        #71
                        Itse epäilen aina puhdistustapaa, jossa irroitettva tavara menee palotilaan. Mitä on FSI mömmöjä nähnyt, niin mielummin isommalla työllä osat käteen ja koneellinen/ manuaalinen puhdistus.
                        Vikakoodin poissa pysyminen voi johtua vain siitä, että vian tunnistukseen menee aikaa ja valon syttymiseen vaaditaan monia vikakertoja.

                        Edit: Ohjeaika imusarjan irroitukselle ja kiinnitykselle on 2.2h BAD-koneessa.

                        Comment


                          #72
                          Totta tuokin, joskin epäilisin että pehmennyt töyhkä ei nyt niin isoa vauriota voi tehdä, kai.

                          Vaan jos reilussa kahdessa tunnissa irtoaa niin eipä sitä kannata poppaskonsteja paljon yrittää - jotenkin näytti huomattavasti hankalammalta. Eli pitää selvittää minkä pajan FSI-puhdistus-paketti vaikuttaa houkuttelevimmalta, ottaen huomioon että tuo osa kannattaa samalla vaihtaa jos siinä on oikeasti vikaa eikä vain likaa.
                          Viimeksi muokannut okkim; 14.6.2012, 07:08. Perustelu: Poistettu turha lainaus.

                          Comment


                            #73
                            Mulla ei itse puhdistukseen ole mitään poppakonsteja, toi APR;n puhdistus vaikuttaa ihan asialliselta. Jollain kemikaalilla sitä voi yrittää liuotella ämpärissä, keksii vaan että mikä toimii tehokkaasti ja kohtuu nopeasti. Tehostaa vielä pulloharjalla.

                            Comment


                            • #74
                              Kertyykö tuota viherhippien hörhöilyjen aikaansaamaa sludgea myös AEB:iin? Jos kertyy, niin auttaako "öljykoppa -> keräyssäililö -> filtterin kautta ilmakehään"-systeemi (imupuolelle menevä letku tukittuna) sen ratkomisessa? Ja pysyvätkö seokset kunnossa? Ja missä tossa on PCV-venttiili (sekin pitäisi ilmeisesti tukkia)?

                              Comment


                              • #75
                                Ei kerry aeb:iin kun ei ole suorasuihkutus kone.

                                Comment


                                  #76
                                  Ja AEB ei kerää senkään vuoksi että siinä ei ole EGR:ää.

                                  Comment


                                    #77
                                    Tuolle A2:lle ei ole vielä tehty mitään, katsotaan uusiiko vika, joka tapauksessa lienee edessä imusarjan irrotus ja putsaushommat.

                                    Huomasinpa tuossa että esim. uudessa 1.8TFSI on suorasuihkutuksen lisäksi myös suihkutus imusarjaan joitain kuormitustilanteita (osakuorma) varten. Tuohan voi parantuneen hyötysuhteen ja muiden haettujen etujen lisäksi ratkaista tämän "mähmäongelman". Vaikka suihkutus on imusarjaan vain osa-aikaisesti, voisi kuvitella että se estäisi kohtalaisen hyvin karstan kerääntymistä venttiileihin ja toisaalta huuhtelisi imusarjasuihkutukseen siirtyessä liat välittömästi pois.


                                    [OT] Vai että huohotus, EGR tai FSI ovat viherhippien hörhöilyä. Naurattaa aina välillä kun kaikkia "uusia" päästöjä vähentäviä juttuja pidetään viherpiiperryksenä. Harva silti olisi valmis siihen, ettei liikenteen ja teollisuuden päästöihin olisi ikinä kiinnitetty huomiota. Voisi jopa täällä olla kohtalaisen "tunkkainen" ilma ja nykyistäkin likaisemmat vedet, jos teollisuuden ja liikenteen päästöt per tuotettu tonni tai liikuttu kilometri olisivat esim. 80-luvun tasolla. Toki näitä juttuja voi toteuttaa huonosti ja hyvin, ja yleensä ensimmäiset yritykset (esim. bensan suorasuihkutus) eivät aina ole täysin onnistuneet...[/OT]

                                    Comment


                                      #78
                                      Taitaa silti esim. egr-venttiilistä olla aiheutunut enemmän päästöjä, kuin ilman...

                                      Comment


                                        #79
                                        Alkuperäinen kirjoittaja tunppi Näytä viesti
                                        Taitaa silti esim. egr-venttiilistä olla aiheutunut enemmän päästöjä, kuin ilman...
                                        Olisiko tälle väitteelle jotain pohjustusta antaa?

                                        Comment


                                          #80
                                          En kyllä FSI:tä laittaisi ekohippeilyn piiriin, kyllä sillä saadaan sen verran optimoidumpi palaminen aikaan, että tehotkin nousee samalla. Ei sitä muuten olisi esim Le-Mans kilpureihin aikoinaan otettu käyttöön.

                                          EGR on kyllä pahimman asteinen kirosana

                                          Comment


                                            #81
                                            Lainaus:
                                            Alkuperäinen kirjoittaja tunppi Näytä viesti
                                            Taitaa silti esim. egr-venttiilistä olla aiheutunut enemmän päästöjä, kuin ilman...
                                            Olisiko tälle väitteelle jotain pohjustusta antaa?
                                            Ensimmäisenä tulisi mieleen noussut kulutus huonomman hyötysuhteen takia, mutta kulutetut litrathan ekohippien mielestä ei nosta päästöjä (80-luvun hirveet ekoteot kun auto kulutti alle 7l/100km, mutta ei ollu vähäpäästönen, vrt katillinen vastaava auto, joka kulutti 8-9l/100km on sitten kauhee ekoteko :) )

                                            Comment


                                              #82
                                              Yritetään nyt pitää ne hiilidioksidi- ja saastepäästöt erillään, vaikka luonnollisesti joku yhteys niilläkin tietyissä asioissa on. Anti-ekoilijoiden mielestä toki ainoa oikea moottori on kaasareilla ruokittu katiton työntötanko-V8, jossa huohotus ulkoilmaan. Kaikki muu on hippeilyä - there's no replacement for displacement - tai ainakin kaikki muu on ituhippeilyä.

                                              Kertokaa vielä miten se EGR olennaisesti heikentää bensamoottorin hyötysuhdetta? Dieselit ovat asia erikseen, mutta unohdetaan ne tästä (niissäkin toki tavoitellaan alempia NOx-päästöjä).

                                              Käsittääkseni sytytystulppamoottorissa EGR:ää käytetään lähinnä palotapahtuman lämpötilan laskemiseen, jolloin saavutetaan alemmat typen oksidien päästöt. Itse asiasa EGR voi oikein toimiessaan ymmärtääkseni jopa parantaa hyötysuhdetta (avoimempi kaasuläppä, vähemmän lämmönhukkaa moottorin pinnoilta, jne.). Näin siis vähennetään saastepäästöjä (NOx), polttoaineenkulutusta lisäämättä. Toki jos moottoria ei ole suunniteltu fiksusti, EGR:n kautta tuleva karsta voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin ja laskea hyötysuhdetta, mutta tämä taitaa olla lähinnä juuri näiden FSI-koneiden ongelma.

                                              Ja mitä tulee katalysaattoreihin: Kyllä, ilman katalysaattoria nykyautokin voisi olla hieman polttoainetaloudellisempi. Mutta jopa ituhippi on tajunnut, että ykkösprioriteetti on leikata ihmisille haitalliset päästöt pois ja sen jälkeen keskittyä siihen, miten saadaan polttoaineenkulutus ja sitä kautta CO2-päästöt alemmalle tasolle. Kaupunkien ilman on puhdistunut valtavasti erityisesti katalysaattoreiden ansiosta enkä usko että edes tämä katiton kaasari-työntötanko-jätti-V8-mies ihan vakavissaan haluaisi poistaa kattia kaikista autoista.

                                              Comment


                                                #83
                                                EGR:rää käytetään bensakoneessa myös pumppaushäviöiden pienentämiseen eli bensan säästöön. Kertaalleen jo poltettua pakokaasua päästetään palotilaan tuoreen ilman sekaan ja tällä tavalla moottori tavallaan vaikuttaa kokoistaan pienemmälle tai tehottomammalle ja kaasupoljinta joutuu survomaan syvemmälle. Eli läpät auki enemmän ja siten pienemmät pumppaushäviöt.

                                                Tästä toimintaperiaatteesta saattaa EGR:n tulpaajalle tulla havainto, että moottori vetää paremmin koska pienemmällä kaasuläpän avauksella tapahtuu enemmän. Mutta toimivan systeemin tulppaamisella saavutetaan loppujen lopuksi vain korkeampi polttoaineenkulutus osakaasulla. Täyskaasualueilla EGR:ää ei kai vielä pahemmin käytetä?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Dieselin tapauksessa ainakin kaasuunvastaavuus parani oleellisesti, kun EGR poistettiin käytöstä. Toki muistettava, että sillä systeemillä oli kilometrejä takana kohtuullisesti.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Btw... aiheuttaakos tommonen möhnä jonkin asteista tukkoisuutta alakierroksilla? Jotenkin olen havainnut lievää laiskistumista nollasta tonne 3000 kierrokseen asti... TFSIllä ajettu 61tkm.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Ilmeisesti muilla ei ole kokemusta laiskistumisesta möhnän takia ?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Vaikea sanoa onko laiskistunut, kun on jo niin tottunut omaan autoon. Oireita on ainakin tällähetkellä huono kylmäkäynnistys, välillä tekee tyhjäkäynnillä sellaisen oudon rykäyksen ja diiselimäinen käyntiääni. Ei ole vielä päässyt käyttämään imusarjaa auki. Pistän kyllä kuvia kunhan se saadaan auki. Autolla ajettu 100tkm eikä mitään vikakoodeja ole vielä. Onko tuosta seafoam käsittelystä kokemuksia täällä?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          vesiruisku

                                                          Tuli tuossa viikko sitten avattua omasta 2.0fsi moottorista tuo imusarja ja myös bensatukki irroitettiin ja putsailtiin tuota imupuolta. 110tkm mittarissa ja löytyihän sieltä tätä kuuluisaa möhnää jo aikalailla, tämä siis tehtiin vaan ennakoivana huoltona. Auto ei ole minulla oireillut mitä nyt 12tkm olen tuolla kerennyt ajamaan. Putsauksen jälkeen kierrosherkkyys hieman parani ja auto taisi jopa vähän piristyä.
                                                          Jatkoa ajatellen ei kiinnostaisi joka vuosi olla avaamssa tuota imupuolta niin mielessä kävi hullu ajatus jos tuohon virittelisi vesi/metanoli ruiskun jolla saisi pidettyä tuota hieman puhtaampana. Mitään teho etuahan tuolla nyt ei saavuta kun vapari kyseessä, mutta onko koko hommassa ylipäätänsä mitään järkeä tohon moottoriin? Yritin googlella hakea juttuja jos joku olisi moisen viritelmän vapari fsi:hin tehnyt, mutta en moisia juttuja löytänyt. Nyt siis mielipitetä näihin vapari fsi:hin liittyen, turbo vehkeisiin en miettisi hetkeäkään näyhtyäni tuossa omassa tuon imupuolen.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tuossa ketjussa muutamaan kertaan on mainittu Seafoam käsittely, jota tuolla ison veden takana joillain foorumeilla ylistetään ihmeitä tekevänä aineena, jota lutrataan samasta pullosta imusarjaan, kaadetaan tankkiin ja jopa öljyn joukkoon. Todistajalausunnot lupaavat käynnin parannusta, kroonisen rahapulan loppumista ja emännän nalkutuksen vähenemistä...
                                                            Jopa audimiehet vannovat tuotteen nimeen:
                                                            http://www.audiforums.com/forum/audi...oblems-112161/

                                                            Mielestäni tuota tavaraa ei vaan saa suomesta (+ei edes euroopasta ?)

                                                            Veikkauksia, mitä tuo tavara lopulta on ? Tuolla on tuotteen käyttöturvatiedote:

                                                            http://www.seafoamsales.com/271-msdsseafoamen.html

                                                            joka ilmoittaa tuotteen olevan :

                                                            Pale Oil 40.00 - 60.00 %

                                                            Naphtha 25.00 - 35.00 %

                                                            IPA (suom, isopropanoli) 10.00 - 20.00 %




                                                            [LEFT]Joten jos kyseessä on avaruudesta tullut seos, se voi sisältää 25 % ihmeaineita, mutta kyynikko voisi sanoa että tavarassa on 115 % ;) vain nimettyjä aineita...[/LEFT]

                                                            [LEFT]Veikkauksia ?[/LEFT]

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Onko kukaan tukkinu 2.0FSI koneessa tota EGR:lle menevää putkea? Alkaa tekemään mieli tukkia toi kun käytin irti EGR:n ja imusarjan välissä olevaa putkea.

                                                              -Vaatiiko mitä muita toimenpiteitä jos tukkii?
                                                              -Vaikuttaako päästöihin kuinka paljon (katsastusmielessä)?
                                                              -Miten vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen vai vaikuttaako ollenkaan?

                                                              Jos joku kokeillut niin kokemuksia olisi kiva kuulla ihan käytännön toiminnasta.

                                                              Kuvassa oman koneen imusarjan puoleinen putkenpää, tulee siis egr venttiilistä toi putki.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X