Katos vaan. Joku muukin on joutunut miettiin näitä asioita, kun kerta noita on markkinoillakin tarjolla. Eli tässä voitas olla oikeilla jäljillä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
FSI koneiden ongelma. Mähmä imupuolella.
Collapse
X
-
Paljon kysymyksiä...
Jos pakoputkessa on painetta, niin ejektorivaikutusta ei synny, koska paine on kovempi kuin virtauksen aiheuttama imu. Tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla virtausnopeutta ei vain ole putkessa kovinkaan paljoa. Katsokaa vaikka millaisella vimmalla savu pyrkii putken päästä pihalle kun auto käy tyhjää.
Vakiona kaikki huohotushöyry painetaan takaisin imuilman sekaan, koska se on joku ympäristöasetus tai vastaava joka vaatii, että huohotushöyryn sisältämä öljy pitää polttaa. Isossa mittakaavassa jopa järkevää, kun ajatellaan, että auto saastuttaa muutenkin.
Siellä turbon imuputkessa ei tarvitse olla mitään imua, jotta huohotus toimii, koska kampikammiossa on imuputkea suurempi paine isolla kuormalla, höyry siis purkautuu sinne imuilmaan luonnostaan.
FSI koneissa siis se huohotushommelin sisältämä takaisku menee täysin kiinni heti kun ahtopaine nousee, eli kampikammiossa vallitsee silloin vakuumi, kun ajellaan vaikka motaria. Tällä on polttoainetalouteen positiivinen vaikutus, koska edestakaisin liikkuvien ja pyörivien osien ilmanvastus pienenee. Kun kaasua painetaan, niin takaisku sulkeutuu, ja huohotus alkaa toimia imuputkeen.
Jos imuputkeen menevän lähdön tulppaa, niin täytyy varmistua siitä, että huohotin on tarpeeksi suuri. Itse olen tämän toteuttanut siten, että kampikammiosta venttiilikoppaan tuleva paineentasausletku ja vakiona venakopasta imusarjaan menevä letku viedään öljynerottimelle, joka purkaa höyryt ulkoilmaan.
Nämä ovat olleet kilpureita, joissa tämä on siis sallittua. Katuautossa veisin höyryt takaisin imuputkeen. Esim tollasessa +500hv TFSI koneessa öljynerottimen päällä oleva pikku filtteri on kesän revittelyjen jälkeen täysin kuiva, vaikka sieltä kuorma päällä tuleekin melko sankka valkoinen tuprakka, eli öljyt linkoutuvat syklonin seinille ja palaavat rakentamaani paluulinjaa pitkin takaisin öljypohjaan. Ei mikään yksinkertainen systeemi asentaa tai toteuttaa, mutta on ainakin mun kokemuksella toiminut.
Itse olen kokeillut tuota pakoputki-ideaa yhdessä autossa, ja vierestä seurannut toista, kummassakaan ei toiminut. Vähän luulisin, että tuo toimii lähinnä vaimentimettomassa kiihdytysautossa, jolla vedetään aina läpät pystyssä.
Jos tuollaisen pakoputkihuohottimen saa toimimaan, niin käytössä pitää olla joku saman tyylinen kaksiosainen systeemi kuin vakionakin, eli pienellä kuormalla huohotetaan imuputkeen ja isolla kuormalla pakoputkeen, mutta se ei silloin ratkaise tätä imupuolen mähmöittymisongelmaa.
Comment
-
Ehdin tässä jo tovin katsella uudempaa ja pienempää Audia pienemmällä koneella (menee omissa ajoissa ~90% nykyisen auton potentiaalista täysin hukkaan..) Luettuani tämän ketjun läpi, en ole ollenkaan niin kiinnostunut enää, mutta kysellään nyt silti.
Tuosta moottorin kunnosta lienee mahdoton saada vihiä ilman avaamista? Tyhjäkäynnistäkään maallikko tuskin tunnistaa mitään. Voiko tuo ongelma aiheuttaa jotain tuhoisia seurauksia? Sen ymmärsin että käynti voi olla epätasaista ja tehoja kateissa, mutta tarkoitan jotain varsinaista ongelmaa, mikä estäisi autolla ajamisen. Onko noissa ollut ongelmia jakoketjun kanssa? Muistelen, että jossain VAG:n pienessä fsi koneessa oli ongelmia ketjun kanssa. En muista mikä kone se oli, mutta mietin että päteekö se kaikkiin fsi koneisiin.
Tietääkö joku tahoa joka noita puhdistaa pk-seudulla? Mitähän mahtaa maksaa, molemmille lohkoille? Noin suunnilleen, pelkkä valistunut arvauskin riittää. Tarkoitan kunnon 'kannet irti' -puhdistamista. Ei liene kuitenkaan kovin halpaa, kuullostaa työläältä hommalta. Ja itse tekeminen ei ole minun kohdallani vaihtoehto. Ei riitä tieto, taito, mielenkiinto eikä työkalut. Helpompaa viedä auto ammattilaiselle joka tietää mitä tekee.
Koitan tässä vielä itselleni jotenkin perustella, miksi kannattaa ostaa uudempi n.100tkm ajettu fsi Audi, vaikka nykyisessä autossa ei ole tekniikkaa puolella mitään vikaa. Joitain satunnaisia ohjainlaitteita joutuu silloin tällöin vaihdattamaan, mutta se on vielä aika pientä verrattuna ongelmiin tekniikassa. Järki sanoo "ei", mutta kokemuksesta tiedän, ettei järkeä kannata täysin kuunnella uutta autoa hankkiessa.
Ei pitäisi lukea näitä juttuja. Tieto lisää tuskaa.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja hamilton69Tässä yksi video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=8nTNk36cHE4
Onko tuolle mekaaniselle puhdistukselle miten tarjontaa tänä päivänä? Suositeltavia tekijöitä, tai tekijöitä ylipäänsä?
Jossain vaiheessa tuo on kai edessä. Samalla viimeistään se öljyn erotussuodin huohotukseen, ettei tarvisi ainakaan niin udein olla tekemässä.
Comment
-
Oma A8 D3 tuli juuri käytettyä puhdistuksessa, kilsoja vajaa 240 tkm ja mönjää oli joo :)
Työn teki Espoossa Samin Autopaja pähkinäpuhalluksella ja voin suositella paikkaa. Kierroksille ilmestyi kulkua ja kaupunkiajon epämääräisyydet hävisi. Menee nyt todella tasaisesti ja hyvä niin.
Rs4 koneessa virtautettu 30% eroja ennen/jälkeen kannen virtauksessa eli kyllä ne karstat isommissa määrin haittaa, varsinkin jos irtoilevat.
Enpä tiedä mitä tohon keksisi tulevaisuutta varten, ehkä tyytyä vaan putsaamaan. Vesiruisku olisi helppo homma mutta kun tolla autolla ajetaan lähes aina vaan pintakaasulla, joten ison kuorman vesiruutta triggeri olisi liian harva.
Comment
-
On siitä varmaan mitään apua, mutta ei se kokonaan poista ongelmaa. Nokea sinne pääsee kuitenkin, mutta se ei varmaan takerru paikkoihin ihan niin hanakasti, jos sieltä otetaan huohotuksen tuoma öljy pois seasta.
Eikös sun bitukassakin ole öljylle syklonierotin?
Comment
-
Vieras
Audi RS4 4.2 FSI imukanavat puhdistettu mekaanisesti.
Autosta on mitattu jollain sovelluksella ( kerron kun asiakas muistuttaa mikä se oli) tehot ennen puhdistusta, nyt odotetaan tuloksia kun kanavat puhtaat.
Karua kuvaa miltä 180tkm ajetun kanavat näyttää.
Seuraava käytetään dynossa ennen ja jälkeen, jotta saadaan lisää verifikaatiota hyödylle ( Repo olikin jo aiemmin samanlaiseen koneeseen mittaukset tehnyt, vuosia sitten).
Nyt kun on menetelmä hallussa suunnilleen, niin näitä voi jo alkaa tekemään enemmänkin.
Hintoja voi kysellä s.postilla.
Comment
-
Vähän offtopicina. Itsellä kun on tuollainen 4.2 BAT 334hv -06 koneellinen A6, joita tehtiin 05/06 asti ennen tuota FSI 4.2:sta. Niin onko kovasti eroava tuosta FSI tekniikasta, ja onkohan tuota mähmää pyörinyt myöskin näissä moteissa?
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hamilton69 Näytä viestiVähän offtopicina. Itsellä kun on tuollainen 4.2 BAT 334hv -06 koneellinen A6, joita tehtiin 05/06 asti ennen tuota FSI 4.2:sta. Niin onko kovasti eroava tuosta FSI tekniikasta, ja onkohan tuota mähmää pyörinyt myöskin näissä moteissa?
Comment
-
Vieras
On mähmää. Ei niin pahasti kuin nelipyttyisissä tai vapari kaseissa, koska huohotus on erilainen. Siinä kun kompuran irrottaa niin puhdistaa kanavat. Toki itse puhdistus vie aikaa eniten.
Comment
-
BG premiumhuolto & FSI bensamoottorit
Onko foorumilaisilla kokemusta BG premiumhuollosta FSI bensakoneiden kanssa? Lupaavat mm. hiilikarstan poistumista venttiileistä ko menetelmällä.
http://www.autohuoltomobiili.fi/bg-huoltopalvelut/
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HuHu Näytä viestiTuskin putsaa premiumi imupuolta. Siinähän sanottiin puhdistaa auton polttoainejärjestelmän ”polttoainesäiliöstä pakoputkeen”. Eli paikat, joissa bensaa menee.
Ja siinähän oli osoite, kun kelaa linkin sivua alas.
Tai sitten katselee täältä: https://www.bgprod.fi/huoltopisteet
Comment
-
Komppaan edellisiä. Aika vaikea sen pa:n seassa olevan aineen on puhdistaa imupuolta, jos siellä ei sitä polttoainetta liiku. Kaikenlaisia vippaskonstejahan tuohon on olemassa, mutta ei tuo nyt ainakaan 2.0 tfsi koneessa mikään ameriikan temppu ollut puhdistaa ihan mekaanisesti. Imusarjan tiputus oli vähän ahdas poikittaisessa, mutta muuten melko helppo, joskin sotkuinen homma. Motonetista ostin tätä varten jonkin harjasarjan, jossa oli messinki, teräs ja muovi(?) harjoja, jotka sai akkuporaan kiinni. Niillä vaan sitten jynssäs puhdistusaineen kanssa. Messinkisten kanssa sitten varovaisena, niistä alkaa harjakset irtoamaan jossain vaiheessa ja niiden pois saanti on hankalaa.
Comment
-
Naarmuttaakohan nuo messinki/teräsharjat venttiileitä? Näkisköhän tuon mähmän määrää kameralla purkamatta imusarjaa pois? Hirvittää kyllä ajatus, että puhdistetaan näillä menetelmillä niin, että kansi on paikallaan. Toki kun tarkasti tekee, niin ei pitäisi mitään pahaa päästä tapahtumaan.
Männät omaan vaihdettu Pörhöllä n. 20tkm sitten, mutta ei mitään tietoa onko venttiileitä remontin ohella puhdisteltu. Onko kokemuksia Oulun seudulla pajoista, jotka tätä puhdistusta tekee ja mihin hintaan? Aika vähän keskustelua tästä aiheesta tällä foorumilla(?) Onkohan kukaan rakentanut mitään toimivaa metanolisuihkutusta, jolla tämän saisi ehkäistyä :o
Comment
-
Putsauksesta tulikin useamman illan homma. Autona 2010 Audi S3. Moottori taitaa olla CDL. Imusarjan irroitus on todella hankala. Asiaan pitäisi hommata sopivan mittaiset jatkovarret yms. Imusarjan kannakkeen ruuvi (ZXN) meinasi aiheuttaa tunteiden nousua. Samoin edellä mainitut suuttimien teflon tiivisteet. Jäi hieman epävarma tunne tiivisteistä. Sorvasin kartion tiivisteen asennukseen, mutta supistustyökalun tekoon ei ollut terää. Tarvitsisi ehdottomasti työkalusarjan. Toivottavasti pitää. Yksi imukanavan peltiläpistä oli katki keskeltä. En keksi miten olisin tuon voinut rikkoa. Onko imuptkeen ruiskutettavia aineita suomessa. Linkin CRC purkia en löydä netistä kuin ulkomailta. Voisi ottaa huolto ohjelmaan. https://www.amazon.com/CRC-05319-Int.../dp/B00PHNQKR2
Tämän linkin ohjetta mukailin: https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=Ugh9vPz2Zd8
Comment
Comment