Jos tukkoon vedät, niin merkkivalo syttyy. Eli vaatii softaan muutoksen, kuten toisaalla jo mainitsin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
FSI koneiden ongelma. Mähmä imupuolella.
Collapse
X
-
Vieras
-
Vieras
-
Tulipa avattua rouvan 191 tkm ajettu TFSI, imusarja ja putsattua mähmät pois. Sellanen 10mm kerros oli kanavan yläosassa. Sellasia kovempia nappuloita oli siellä karstan seassa.
Oli muuten hyvin kannattava putsaus, käyntihäiriöt loppui ja alavääntöä alkoi taas löytyä ja muutenkin tuntuu kulkevan paremmin
Kuvissa ei oikein näy mutta venttiilin varsi on möhnän sisässä puoliksi eli kanava on tukossa varren takaaViimeksi muokannut pipo_esa; 24.9.2013, 20:58.
Comment
-
Muistakaa että tämä ei ole vain TFSI tai FSI koneen ongelma vaan koskee kaikkia suora ruiskutuskoneita. Suoraruiskutuskoneita oli monilla valmistajalla aikaisemmin kun VW tai Audilla Bensiini koneilla on omat ongelmat ja dieseleillä omat. Bensiini kone niin imusarjassa on alipainetta jos kaasuläppä(ventiilivaren tiivisteet). Dieselillä mielestäni ei ole kaasuläppä vaan teho säädetään ruiskutusmäärällä. Siten on esimerkiksi BMV missä ymmärtääkseni teho säädetään joissakin bensini malleissa valvetronic järjestelmällä eli venttiilin nostolla. Mutta ymmärtäkseni BMW ei ole suoraruiskutuskonetta. Mutta monissa dieseleissä on läppä, mutta minuun ymmärtääkseni tämä liity siihen että kun kone sammutetaan niin halutaan että se varmasti pysähtyy mutta sillä ei ole mitään tekemistä tehonsäädön kanssa.
Tässä varoituksen sana itse tehdyille öljyn erotus sarjoille. Suomessa on pakasta pahimmassa tapauksessa 35 aseteta eli tämä on huomioitava. Hohotuskaasuissa on myös kosteuta joka saata jäätyä ja aihetta ongelmia .Jopa monilla autotehtailla on vaikeuksia suunnitella toimiva järjestelmä kaikissa olosuhteissa. Eli veikkaan että jos itse pystyt suunnitteleman paremman niin on ammattilainen koskien eri aineiden suodaamista. Nuorempana auttelin ihmisiä ostamaan käytettyjä autoja ja eräs asia mitä tarkistin 1980-1995 luvulla oli huohotusjärjestelmä jos sinä oli tehty muutos eli esimerkiksi että hengitti suuraan atmosfäärin niin silloin päättelin että koneessa oli vika tai loppuun ajettu.
Tälläsi autoja löytyi vaikkapa Audi myyjiltä(siihen aikaan VAG myyjä) vaihto autohallista. Siten vielä mainita joskus lueskelin olisiko olut vuona 2005 taulukkoja myydyistä voitelu öljyistä Suomessa ja kuinka paljon palautuu kieräytykseen ja muistelen kun katselin tilastoja niin jäin ihmettelemään että minne häviää joka vuosi niin suuri määrä voitelu öljyä, se oli mielestäni täysin käsittämätön luku joka vuosi. Mutta tilastot on aina vain suuntaa antavia. Mutta tämä on aivan sama asia kun renkaat kuulu, minne se pari kg kumia joutuu takasin luontoon teiden varsille tämän voi laskee kun huomioidaan uusien myytyjen renkaiden määrä per vuosi.Viimeksi muokannut okkim; 24.9.2013, 21:53. Perustelu: ÄLÄ RIVITÄ ITSE, anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyinen näyttö.
Comment
-
Vieras
Kyllä siinä osittain asian viereen ja jopa hutikin osutaan, mitä nyt tajunnanvirrasta osaan suodattaa.
BMW:llä on myös suorasuihkutteisia bensakoneita. Ahdettuja ja ahtamattomia ollut 2006 lähtien myynnissä. Valvetronic-tyyppistä säätöä (muuttuva venttiilinnosto) on ko. merkki harrastanut, mutta ei näissä suorasuihkutteisissa pois lukien uusimmat. BMW:n suorasuihkukoneissa on ihan yhtä lailla "mähmäongelmaa" kuin vaikkapa VAG:ssa, Lexuksessa ja vaikka muinaisessa Mitsubishi Carisma GDI:ssä (eli kyllä, ongelmia on muillakin). Hakemalla vaikkapa "N54 carbon deposit" löytää kauhukuvia karstaisista imuventtiileistä. Ongelma on myös valmistajilla laajalti tiedossa. Esim. BMW:llä on tiettyihin konetyyppeihin tehty suoraan imukanavaan sopiva sovite pähkinärouhepuhdistusta varten ja toki siihen liittyvät puhalluslaitteet ja korjaamo-ohjeet. Imukanavien/venttiilien puhdistusta tehdään ilmeisesti ainakin joissain maissa merkkihuolloissa "goodwillinä" asiakkaalle turhaan asiasta huutelematta. Ostin itsellekin puhallukseen sopivat vermeet, mutta kuulemma imukanavat/venttiilit ja "irrotusjäljet" näyttivät siltä, että siellä oli juuri käyty - ihmekös saksalaisessa merkkihuollossa määräaikaishuoltoon (öljyt, suodattimet) kului niin monta tuntia ;).
Ongelma koskee suorasuihkutteisia/ruiskutteisia koneita, mutta ilmeisesti erot ovat suuria moottorin toteutuksesta, moottoriöljyistä, jne. riippuen. Eikä se kyllä kaikkia suorasuihkutteisia bensakoneita koske - uusimmissa koneissa esim. Audilla ja Lexuksella on suorasuihkun kaverina imusarjasuihkutus tietyissä kuormitustilanteissa, joka tunnetusti pitää venttiilit puhtaana.
On aika luonnollista että käytettyä moottoriöljyä päätyy kierrätykseen aika paljon vähemmän kuin mitä myydään, jopa siinä tilanteessa että kaikki fiksusti toimittaisivat jäteöljyt keräykseen. Jos nyt ajatellaan reilusti yksinkertaistaen että: A) tyypillisesti öljyä kuluu 15tkm vaihtovälillä litra (ja toki monissa moottoreissa hemmetisti enemmän) B) keskimäärin ajetaan n. 25tkm/vuosi C) Suomessa on rekisterissä reilut kolme miljoonaa henkilöautoa -> Voiteluöljyä "katoaa" pelkästään henkilöautoissa n. 5 miljoonaa litraa vuodessa. Tunnetusti tämä öljy ei "katoa luontoon", vaan lähtökohtaisesti palaa ja poistuu pakokaasujen mukana.
Comment
-
Jos tuollasen metanoli/vesiruiskun laittelis, niin kuinkas taajaan/paljon sitä tarttis käyttää, jos olis vaan tarkotus pitää paikat puhtaana? Ja onko sakki laitellut noita vesi/metanoliruiskuja autoihinsa?Viimeksi muokannut Volkkarijermu; 2.10.2013, 10:27.
Comment
-
BND Automotive mainostaa öljyänsä, joka ei paljoa höyryä ja saa aikaiseksi mömmöä:
http://www.bndautomotive.com/page/page/929427.htm
RS6-foorumilla siitä on vähä juttua. Onko kukaan täällä euroopan puolella kyseistä öljyä käyttänyt?
Comment
-
Vieras
-
Itse en ole mikään moottorimekaanikkoguru mutta työkalut kyllä pysyy käsissä, eli minkäslainen operaatio 07 2.0tfsi koneesta on irrottaa imusarja? Lähinnä kiinnostaa sen homman suuruus? Rupes nimittäin kiinnostamaan... auto pelaa kyllä hienosti, ei siinä mitään.
Edit. Tai oikeestaan kiinnostaa mihin tarvii varautua etukäteen? Helposti hajoavia/uusittavia osia?Viimeksi muokannut Sabotaasi; 2.2.2014, 13:29.
Comment
-
Olisikohan tämä möhnäongelma mahdollista kiertää vaihtamalla toisenlainen imunokka, jossa ei ole EGR-toiminnon edellyttämää overlappia? Tai vaihtoehtoisesti koneistaa vakionokasta tuo overlap alue pois.
Vai tehdäänkö tuo EGR-overlap imunokkaa kääntämällä aikaisemmalle, eikö näissä ollut säätyvä venttilien ajoitus, joka toteutettu nokkia säätämällä?
Comment
-
Imusarjan tiivisteen ja suuttimien tiivistesarjan kun hommaa niin ainakin BGB:ssä pääsee pitkälle. Tietty samalla voi vaihtaa korkeapainepumpun kupin ja muutakin. Suuttimien teflon tiivisteen asentaminen oli niin hanurista että en itse ainakaan enää sitä toistamiseen aio tehdä. Siihen on oma työkalunsa Boschilla mutta hinta on aika reilu.
Hyötynä putsaamisesta oli ainakin meillä että väänsi selvästi paremmin alakierroksilla ja misfiret häipyi.
Egr toimii nokkien säädöllä ja kun selvittelin niin sen disablointiin ei kukaan ollut perehtynyt.
Oma kokemus on että 150 tkm jälkeen on jo puoli imukanavaa tukossa
Comment
-
Mä tuossa kattelin nettietkaa, ja se ainakin oman kulkineen kohdalla väitti, että pakosarjasta lähtee putki pakokaasujen takaisinkierrätystä varten. Tällöinhän olis mahkuja poistaa tuo järjestelmä käytöstä. Mutta se vaan, että mitä muuta vaatii tuon disablointi ja kuinka se vaikuttaa koneen toimintaan tämän jälkeen.
Ilmeisesti paras tapa ratkaista mömmöongelma, on ostaa jenkeistä BND automotiven quantum blue moottoriöljyä, laittaa vielä varmuudeksi öljynkeruukanisteri huohotukseen (ellei siellä ole jo jonkinlainen olemassa alunperinkin?) ja EGR:n tulppaaminen.
Täällä kotomaassa varmaan ei kukaan ole hankkinut tuota BND:n öljyä? http://www.bndautomotive.com/page/page/929427.htm. Otin tuonne yhteyttä ja he tekevät öljyn "mittojen mukaan", riippuen siitä mihin autoon ja minkälaisessa ympäristössä autoa käytetään (kuumat autiomaat vai pohjoisen pakkaset). Tiedä sitten mitä litkua oikeasti on...Viimeksi muokannut Volkkarijermu; 15.2.2014, 11:48.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viestiImusarjan tiivisteen ja suuttimien tiivistesarjan kun hommaa niin ainakin BGB:ssä pääsee pitkälle. Tietty samalla voi vaihtaa korkeapainepumpun kupin ja muutakin. Suuttimien teflon tiivisteen asentaminen oli niin hanurista että en itse ainakaan enää sitä toistamiseen aio tehdä. Siihen on oma työkalunsa Boschilla mutta hinta on aika reilu.
Hyötynä putsaamisesta oli ainakin meillä että väänsi selvästi paremmin alakierroksilla ja misfiret häipyi.
Egr toimii nokkien säädöllä ja kun selvittelin niin sen disablointiin ei kukaan ollut perehtynyt.
Oma kokemus on että 150 tkm jälkeen on jo puoli imukanavaa tukossa
Netistä löysin tälläsen:
http://www.autoihinvaraosat.fi/audi-...keapainepumppu
EDIT. Linkin tuote ei taida olla omaan autooni sopiva, mutta esimerkkinä.
Meinasin vaihtaa venttiilikopantiivisteen, kun tihkuu öljyä, niin siinä samalla sitten irrottaa imusarjankin.
Huohotinputkessakin on reikä.
Sillä vaan, että tiedän mitä kysyä, kun menen varaosatiskille :)
Kyllä se sitten varmaan valkenee kun rupeaa purkamaan, ehkä!
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...6&postcount=32
Tuolla on kupin kuva, eli on paininkuppi nokan ja korkeapainebensapumpun välissä
Comment
-
-
Tuli tuotua Saksasta itselle A2 1.6 FSI ja toistaiseksi kaikki ollut ok auton kanssa. Nyt on toisinaan startatessa koneen käyntiääni alkuun todella karkea ja välillä kaasuttaessa kone tuntuu tahmaiselta.
Onko syypäänä juurikin tuo FSI koneiden kurankerääminen? Mitä ongelmalle pystyy tehdä, muuta kuin avata kone ja putsata? Auttaako Forte yms ongelmaan?
Comment
-
-
Oisko joku perehtyny tuohon TFSI:n (BGB) huohotusjärjestelmään? Tavoitteena olisi "TFSI imusarja ja välijäähdytin öljyvapaa 2015", jos se on suinkin mahdollista vaarantamatta koneen toimintaa. Tuosta venttiilikopan kannesta siis menee huohotusletku niin turbolle kuin imusarjallekin työntäen kyseisiin osiin sitä kuulua öljymöhnää, joka tukkii imukanavat ajan saatossa aiheuttaen mm. käyntihäiriöitä.
Tässä olisi vaihtoehtoja, joita on tullut mietittyä (ja joihin kaipaisin kommentteja):
a) Jos kaikki huohotuskanavat tukkisi, paine kampikammiossa nousisi liian suureksi ja joku tiivisteistä antaisi periksi ennemmin tai myöhemmin. Tässä tapauksessa voidaan varmasti puhua myös jonkin asteisesta öljyn pilaantumisesta (jollei öljynvaihtoväliä tihentäisi).
b) Jos pelkän öljynkeruusäiliön laittaisi niin se ei vielä tilannetta täysin pelastaisi, sillä öljy pääsisi edelleen turbon kautta välijäähdyttimeen ja siitä imukanaville. Tällä keinolla ei todennäköisesti olisi ongelmia kampikammion paineen eikä öljyn pilaantumisen kanssa.
c) Jos asentaisi öljynkeruusäiliön ja tukkisi turbolle menevän huohotusletkun. Tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla ei todennäköisesti olisi ongelmia. Suuremmilla kierroksilla koneeseen ei saataisi pelkällä öljynkeruusäiliöllä tarvittavaa alipainetta, jolloin ongelmana olisi kutakuinkin sama kuin kohdassa a.
d) Jos asentaisi öljynkeruusäiliön ja kääntäisikin turbolle menevän letkun pakoputkeen. Voisiko putkesta saada ejektori-pariaatteella tarvittavan alipaineen? Jos jollekin termi on outo niin tuolta löytyy lisätietoja. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ejektori Putken painekäyttäytyminen ei ole minulle ennestään tuttu, mutta voisiko se käyttäytyä kuten turbon aiheuttama paine? Kierrosten noustessa paine kasvaisi?
Nämä ovat vasta ihan vain ajatuksia ja tarkoitukseni on lähinnä saada keskustelua aikaan kyseisestä aiheesta.
Comment
-
a) joo, huohotuskanavia ei voi tukkia, muuten jostakin poksahtaa tiiviste. Useimmiten kampiakselin stefa, koska se on pinta-alaltaan suurin.
b) Turbo vuotaa aina vähän öljyä kompressoriin, joten tätä asiaa ei voi estää millään. Merkittävä osa tästä jää välijäähdyttimeen, joten kanavat eivät tämän takia kovin paljoa karstaannu.
c) Se turbolle menevä huohotinputki tulee TFSI koneessa käyttöön silloin, kun imusarjan paine on kovempi kuin kampikammion paine. Silloin huohotus toteutetaan imuputkeen juuri ennen turboa. Jos öljynkeruusäiliö on tarpeeksi suuri, niin sen voi tukkia, silloin kannattaa se alkuperäinen takaiskusysteemi poistaa siitä venakopan päästä ja korvata se markkinoilta löytyvällä billettiosalla.
d) Ejektorisysteemi ei toimi vakioautoissa, joissa on äänenvaimentimia.
Omasta mielestäni ainoa katuautoihin sopiva ratkaisu on lisätä huohottimiin öljynerotin, ja kuljettaa huohotushöyry sinne, mihin se vakionakin menee, eli takaiskun kautta imusarjaan, ja venttiilikopan takaa imuputkeen.
4.2FSi:ssä on kolme pienenpientä syklonia peräkkäin toimittamassa tätä virkaa, mutta ne eivät riitä.
Itse luulen, että merkittävä osa tästä imukanaviin kertyvästä mähmästä tuleekin palotilasta, ja kertyy venttiiliin, koska kanavassa ei ole suuttimia huuhtelemassa venttiiliä bensalla puhtaaksi, joten kokonaan tämä karstoittuminen ei lopu niin kauan, kuin käytössä on pelkät palotilaan ruiskuttavat suuttimet.
Comment
-
-
Virtausnopeushan on putken halkaisijasta kiinni, ei vaimentimista tms. matkalla. Sama määrä kaasua menee läpi x-halkaisijalla oli siellä perässä pönttöjä tai ei.
Noin ainakin teoriatasolla. Virtausvastushan taas on suurempi, jos on vaimentimia, joten em. voi olla hyvinkin totta ja ejektorivaikutusta ei tule, koska pakokaasua työntävä voima on suurempi suhteessa, eli pakoputkessa on siis suomeksi sanottuna painetta. Tällöin paine kumoaa ejektorivaikutuksen(mikä lie virallinen nimi).
Comment
-
b) Turbo vuotaa aina vähän öljyä kompressoriin, joten tätä asiaa ei voi estää millään. Merkittävä osa tästä jää välijäähdyttimeen, joten kanavat eivät tämän takia kovin paljoa karstaannu.
c) Se turbolle menevä huohotinputki tulee TFSI koneessa käyttöön silloin, kun imusarjan paine on kovempi kuin kampikammion paine. Silloin huohotus toteutetaan imuputkeen juuri ennen turboa.
Jos öljynkeruusäiliö on tarpeeksi suuri, niin sen voi tukkia, silloin kannattaa se alkuperäinen takaiskusysteemi poistaa siitä venakopan päästä ja korvata se markkinoilta löytyvällä billettiosalla.
d) Ejektorisysteemi ei toimi vakioautoissa, joissa on äänenvaimentimia.
Omasta mielestäni ainoa katuautoihin sopiva ratkaisu on lisätä huohottimiin öljynerotin, ja kuljettaa huohotushöyry sinne, mihin se vakionakin menee, eli takaiskun kautta imusarjaan, ja venttiilikopan takaa imuputkeen.
Itse luulen, että merkittävä osa tästä imukanaviin kertyvästä mähmästä tuleekin palotilasta, ja kertyy venttiiliin, koska kanavassa ei ole suuttimia huuhtelemassa venttiiliä bensalla puhtaaksi, joten kokonaan tämä karstoittuminen ei lopu niin kauan, kuin käytössä on pelkät palotilaan ruiskuttavat suuttimet.
No kokeile.
Virtausnopeus ei riitä pienillä kierroksilla.
Virtausnopeushan on putken halkaisijasta kiinni, ei vaimentimista tms. matkalla. Sama määrä kaasua menee läpi x-halkaisijalla oli siellä perässä pönttöjä tai ei.
pakokaasua työntävä voima on suurempi suhteessa, eli pakoputkessa on siis suomeksi sanottuna painetta. Tällöin paine kumoaa ejektorivaikutuksen(mikä lie virallinen nimi).
Comment
-
Tuossa on valmis systeemi, niin ei tarvitse miettiä:
http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373
Comment
Comment