Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FSI koneiden ongelma. Mähmä imupuolella.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    FSI koneiden ongelma. Mähmä imupuolella.



    VAG:n oma artikkeli toi esille tuon ongelman. Yksi ehdotus disabloida EGR ja PVC höyryjen pääsy imusarjaan ja perään ettei se ei ole hyväksyttävää päästöjen takia : )

    Eli ei muuta kuin vesi/metanoliruiskuja noihin peleihin kiinni jo uutena niin pysyy paikat puhtaina ja tehot tallella.

  • #2
    Joo toi on viel ihan siisti, meinas itsellä poru päästä kun katsoin oman projektimoottorin imukanavia.

    Comment


      #3
      Jos omistaisin fsi:n, siihen tulisi kyllä ehdottomasti egr:n disabloiva softa.

      Comment


        #4
        On kai näitä isoja ja pienempiä FSI moottoreita purettu suomessakin jo lukematon määrä kantavien venttiileiden takia. Ympäristö pelastuu ja huoltokulut kasvaa...

        Comment


          #5
          Yks moottoriguru tosin sanoi että noissa FIS koneissa EGR on hoidettu valve overläpillä joten dedikoitua EGR:ää ei olis eikä siten sitä myöskään voi ohittaa ja tämä siis nimenomaan Audin FIS koneissa!.

          Comment


          • #6
            Kyllä yleensä suuntaus on ollut noihin ulkoisiin (ja jäähdytettyihin) EGR systeemeihin. Sisäiset EGR:t joissa nokka-akselissa on pakoventtiiliä imutahdilla raottava kyhmy, ei täytä uudempia (ja kireämpiä) päästömääräyksiä. Näin ainakin dieselpuolella.

            Comment


              #7
              Kylläpäs on kauhean näköiset kanavat. Ei hirveästi naurattaisi jos omassa olisi tuollainen "aikapommi". Todellakin vesiruisku pitäisi laittaa heti kun kaupasta ajaa pihalle. Mahtaako ne puhdistua jos laittaa vasta tuossa kuvan vaiheessa kiinni?

              Comment


                #8
                Voi Mähmä. Laittaisitko Ola linkin sinne volkkarin artikkeliin.

                Comment


                  #9
                  Kyllä olis pelko persiissä kun ekan kerran ottais ahtoja, jollon ruutta irrottais paskaa liikkeelle. Varmasti puhdistuu ajan kanssa jos on metanolin kestävä ruutta. Melkein ottasin kannet irti ja kunnon puhdistus jos ei konetta tarvi irrottaa niinkuin meillä. Ei pysty linkittää kun teksti on suljetulla sivustolla.

                  Seuraukset: decreased performance, misfires, catalytic converter damage ... etc.
                  Viimeksi muokannut ola; 26.3.2009, 22:32.

                  Comment


                    #10
                    Huh, onpas kammottavan näköiset venttiilit/kanavat :( Tuommoisesta möhnästä tulee varmasti harmia, kun se kuitenkin lähtee liikkeelle ennemmin tai myöhemmin.

                    Comment


                      #11
                      Itse artikkeli olikin ilmeisesti lähtöisin patentista.
                      http://www.bobistheoilguy.com/forums...Number=1414263
                      ja kuva 19tmiles ajetusta B7RS4:sta
                      http://www.rs246.com/index.php?name=...asc&highlight=

                      Apuja saa mm. :
                      http://www.wynns.be/news.aspx?l=EN&i...iarticleid=282 tai seafoam tuotteista

                      Comment


                      • #12
                        Ristus.
                        On tullut tässä viimeaikoina käytyä katselemassa ja koeajamassa uudempaa tuon sp:n tilalle ja miettiny miks pelkästään tyhjäkäyntiäänissä on valtavia eroja. Toiset kuulostaa lähes dieseliltä kun toiset on "normaaleja" naksuttajia. Tuo kyllä kertoo jo paljon miksi.

                        Pitäisikö nyt vaatia käytetyn auton imupuolen tarkastusta ja pesua ennen ostoa?

                        Comment


                          #13
                          Pystyisköhän omalla ajokäyttäytymisellä vaikuttaa karstan syntyyn? Jos antais aina kaikki liikennevaloista ja uskottelis itselleen, että siitä on hyötyä.

                          Comment


                            #14
                            Sen mitä tosta tajusin niin ainoastaan noiden puhdisteiden säännöllinen käyttö auttaa jos EGR toteutettu overlapillä. Tiedä sitten onko noissa pahimmissa kuvissa venttiilin tiivisteet vuotaneet kannen öljyjä tonne imupesään ja venttiileihin?

                            Irto EGR:t tukkoon ja vaikka katsastuksen ajaksi auki jos on näkyvä muutos

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                              Sen mitä tosta tajusin niin ainoastaan noiden puhdisteiden säännöllinen käyttö auttaa jos EGR toteutettu overlapillä. Tiedä sitten onko noissa pahimmissa kuvissa venttiilin tiivisteet vuotaneet kannen öljyjä tonne imupesään ja venttiileihin?

                              Irto EGR:t tukkoon ja vaikka katsastuksen ajaksi auki jos on näkyvä muutos
                              Mitkäs moottorikoodit on sellaisia missä on EGR overlapilla toteutettuna?

                              Comment


                                #16
                                Kyllä vaan rauhoittaa mieltä kummasti katsella noita kuvia. Pihassa on kaksi FSI sahapukkia, jihuu

                                Comment


                                  #17
                                  Mitkäs moottorikoodit on sellaisia missä on EGR overlapilla toteutettuna?
                                  Mun lähteiden mukaan kaikki Audin FSI:t, mutta ne puhu jenkkimalleista, joissa voi olla ihan eri sydeemit kuin muiden maiden Audeissa. Luulis että irto EGR:n voi nähdä pahvien alta. Etsii vain jotain putkea pakopuolelta imusarjaan ja välissä on ohjattu säätöventtiili.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                    Mun lähteiden mukaan kaikki Audin FSI:t, mutta ne puhu jenkkimalleista, joissa voi olla ihan eri sydeemit kuin muiden maiden Audeissa. Luulis että irto EGR:n voi nähdä pahvien alta. Etsii vain jotain putkea pakopuolelta imusarjaan ja välissä on ohjattu säätöventtiili.
                                    Ok. Mitenköhän muut VAG FSI:t, samoja rautojahan ne pitkälti on. Ja helpottaakohan yhden kirjaimen lisääminen tuohon ongelmaan eli jos laittaa FSI:n eteen T:n niin onko tilanne parempi?

                                    Comment


                                      #19
                                      Turbo ja overlap, hyvä kysymys. Käsitin että tuon overlapin voi myös koodiguru ohjelmasta jotenkin disabloida.

                                      Periaatehan pysyy samana oli turbo tai ei ja turbossa noi PCV hässäkät todennäköisesti on myös kovemmalla kun ylipainetta käytetään.

                                      Jos itsellä olisi takuunalainen FSI niin EGR olis tulpattuna jos mahdollista ja vähintään kerran vuodessa tommonen puhdistuskäsittely tulis tehtyä. Takuun jälkeen metanoli/vesiruisku ainakin turboFSI:hin tulisi pukerrettua.

                                      Comment


                                      • #20
                                        On kyllä melko karun oloisia kuvia. Vähän pisti miettimään kun viime viikolla ostin 2.0 t fsi koneisen audin.

                                        Tuli vaan mieleen että onkohan sillä suuri merkitys tuohon paskan kertymiseen kun bensa ei "huuhtele" venttiileitä samalla tavalla kun normi ruiskussa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuli vaan mieleen että onkohan sillä suuri merkitys tuohon paskan kertymiseen kun bensa ei "huuhtele" venttiileitä samalla tavalla kun normi ruiskussa?
                                          Nimenomaan sillä on hyvinkin suuri merkitys. Tuo ongelma on lähes kaikissa suorasuihkutteissa koneissa, oli sitten diesel tai bensa.
                                          Tyypillistä tuolle on myös voimakas imuventtiilien ja istukoiden kuluminen. Joka yleensä oirehtii ensiksi huonona kylmäkäynnistyvyytenä = imuvenat kantaa.
                                          Viimeksi muokannut kalsket; 27.3.2009, 15:13.

                                          Comment


                                            #22
                                            Meneekö (T)FSI-kone vikatilaan, jos EGR:n vaan kylmästi tulppaa? Häly siitä varmastikin tulee, mutta se ei välttämättä haittaisi jos kone muuten pelaa ok.

                                            Comment


                                              #23
                                              Miten tehokkaasti esimerkiksi juuri tuonlainen kökkökerrostuma irtoaa pelkällä vedellä suihkutettuna hienojakoisesti imusarjaan?
                                              Entä mikä olisi vettäkin tehokkaampaa ainetta, jota uskaltaisi moottoriin suihkuttaa aina väliajoin - vai riittääkö pelkkä vesi(höyry) esimerkiksi palotilojen puhdistukseen?

                                              En tarkoita nyt polttoaineeseen lisättäviä myrkkyjä esim. epäsuorissa suihkutuksissa, vaan jotain, mitä vaikka sumutepullosta ruikkisi ilmanottoon.

                                              ps. Mikä siinä muuten on, että juuri yllä oleva, muun muassa EGR:n aiheuttama karsta on varmasti tiedostettu valmistuksen yhteydessä, mutta ratkaisua siihen ei ole integroitu auton moottoriin.
                                              Onko tämä taas sitä, että kaikesta on tullut kertakäyttöhyödykkeitä? :|

                                              Comment


                                                #24
                                                Pelkkä vesi on moottorissa olevien virtausnopeuksien ansiosta aika julma puhdistusaine.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vesi kyllä poistaa palotilasta hyvin kaiken pois mutta epäilen että kanavista ja venttiileistä se ei saa likaa irrotettua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    VesiMetanoliruisku kyllä puhdistaa sitten pahimmatkin skeidat pitemmän päälle venoista ja kanavista.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jep, metanoli kaverina lisää kivasti puhdistustehoa ;)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Enpä minäkään usko pelkän veden puhdistustehoon imusarjassa. Palotilassa se toimii, mutta ihan eri juttu, kun vesi höyrystyy kovassa paineessa&lämpötilassa siellä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Diarcia käytetään ainakin teollisuudessa muovimuoteissa ja alumiinityökaluissa. Onhan tuolla venttiilinkin kuva, onko kukaan testannut?
                                                          http://www.diarc.fi/fi/coating.html

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mä en ainakaan löytänyt tosta omasta moottorista mitään mikä olis pakokaasua voinut imupuolelle kierrättää, joten taitaa noissa olla toi nokilla takaisinkierrätys.

                                                            Mikä muuten saa ton pakokaasun menemään imuventtiilille/imukanavaan asti jos toi on toteutettu pakopuolen nokan "kyhmyllä", eikös imupuolella silloin ole imu myös niin sen ei pitäis sinne asti mennä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X