Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT höyryää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT höyryää

    Moro!

    Olen tuore TT:n omistaja ('99, 132kW, etuveto) ja siksi tämäkin kysymys voi mennä kokemattomuuden piikkiin, mutta parempi katsoa kuin katua.

    Eli pesetin äsken TT:n harjattomassa pesulassa.
    Kun tulin pesulasta autotallille, huomasin, että TT:n keulan audimerkkien kohdalta tupruttaa reippaasti vesihöyryä. Sammutin auton ja höyryntulo lakkasi pian. Annoin auton kuivua n. 10 min. ja käynnistin uudelleen.
    Höyryäminen alkoi heti kohta uudelleen. Ja varsin reippaana. Pidin autoa käynnissä n. 5 min ja katsoin loppuisiko. Ei loppunut.

    Kysymys kuuluukin: Mistä moinen höyryäminen johtuu?
    (menikö pesulan paineruiskun ansiosta vettä väärään paikkaan?
    Vai olisiko jopa mahdollista, että paineruisku rikkoi jonkun osan?)
    Höyry siis tuli aivan auton nokasta.

    Kiitos, kun autatte aloittelijaa.

  • #2
    Moi,
    Ei pitäisi olla huolta. Tuntuu aina höyryävän pesun jälkeen kyseisestä paikasta. On aina lopppunut, kun on kuivunut ajon jälkeen. Jos nesteet eivät ole jäähdytysjärjestelmästä kadonneet, ajelet vaan.

    Comment


    • #3
      Kiitoksia vastauksesta. Ajattelinkin, että menee varmaan neuroottisuuden piikkiin. :)
      Täytyy antaa nyt kuivua ja mennä testaamaan höyryt muutaman tunnin kuluttua. Jäähdytysneste oli ajon jälkeen n. sentin min-viivan yläpuolella eli
      tarvinnee joka tapauksessa sitä lisätä lähiaikoina. Katsotaan onko sitä kadonnut höyryämisen seurauksena.

      Eikös jäähdytysnesteen pitäisi olla säiliössä hieman ylempänä ajon jälkeen?

      Comment


      • #4
        Kyllähän se neste lämmetessään laajenee, eli lämpimällä koneella saattaa nestepinta olla korkeammalla kuin kylmällä.

        Comment


        • #5
          Toinen sattumus tänään: kun käynnistin autoa moottori lämpimänä, niin lähti käyntiin, mutta sammui saman tien. Onko muilla samoja kokemuksia ja onko normaalia?
          Vanhalla autolla (NewBeetle) ei tuollaista ilmennyt. Moottorikin toki oli eri (2.0 bensa).
          Hieman kun sitten antoi kaasua käynnistäessä niin lähti.

          Comment


          • #6
            Eipä ole lämpimällä koneella ollut ongelmia.
            Seuraat asiaa, voihan siitä jonkun huollon aiheen löytää.

            Comment


            • #7
              Kävin hetki sitten kokeilemassa ja höyryämistä ei enää esiintynyt.
              Näyttää siis olevan TT:n ominaisuus: antaa pesun jälkeen itselleen
              höyryhoidon! :D

              Jäähdytysneste oli tosiaan laskenut moottorin jäähdyttyä min-merkille.
              Outoa sikäli, että auto oli vasta huollossa. Luulisi, että siellä olisivat lisänneet
              jäähdytysnestettä. Öljyn tasot sentään olivat siellä missä pitääkin.

              Comment


              • #8
                Tuosta käynnistymisestä ja samantien sammumisesta tuli mieleeni, meidän talouden tuo A4 b5 tekee juuri noin, eli lähtee käyntiin ja sammuu samoin tein, mikäli lukupuola (ajonesto) hylkää virta-avaimen. Silloin mittaristoon tosin syttyy tuo keltainen avaimenkuva. Enkä tosiaan tiedä onko TT:ssä vastaavanlainen ajonesto, mutta juolahtipa mieleeni.

                Comment


                • #9
                  Ahaa, jos en väärin muista, niin olen TT:n mittaristossa nähnut tuon keltaisen avaimenkuvan. Täytyypä tarkkailla syttyykö se palamaan, jos sammuminen uusiutuu. Onko tuo "vika" sitten korjattavissa mitenkään?
                  (ja onko se lukupuolassa vai kuluneessa avaimessa?)

                  Comment


                  • #10
                    Itse olen toistaiseksi korjaillut vikaa paineilmalla lukkopesään puhaltamalla, sekä varovasti ihan crc:tä suihkauttamalla. Vika lienee yleensä kuluneessa puolassa, ja mikäli en väärin muista, viisammat korjatkoon, tuo puola ei ole mitenkään mahdottoman hintainen eikä sen vaihtaminenkaan kovinkaan paha rasti. Näin ainakin tuossa b5:ssa.

                    Edit:

                    Haulla löytyy näköjään reilusti asiaa tuosta.
                    Viimeksi muokannut Hakke; 24.3.2009, 20:06.

                    Comment

                    Working...
                    X