Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1,8tq b6 avj käynti- ja päästöongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1,8tq b6 avj käynti- ja päästöongelma

    Otsikon mukainen rinkelikeula tuli sattuman kautta pienellä riskillä hankittua. Autossa HC-arvo korkealla, joka on ihan ymmärrettävää epäsäännöllisen pätkimisen takia. Auto siis pätkii tyhjäkäynnillä ja kierroksilla epäsäännöllisesti (tupsahtelee). Kulutusmittari näyttää 10-30 litraa sataselle tasakaasulla maantiellä 80kmh vauhdilla.

    Saatteeksi myyjältä seuraavia tietoja:
    Viime katsastuksessa ollut ongemia päästöjen kanssa. Auto ollut pajalla ja asentaja ihmetellyt sytytysennakon heittelyä, sitä kuitenkaan kummemmin tutkimatta. Lukeeko moottorin ohjainlaite kierrosluvun imunokan päästä? Nokkaketju kuulostaisi rallattavan jonkinverran, joten voisiko se selittää ajoituksen heittelyn ja välillä sytyttämättä jättämisen?

    Viime kesänä edellinen omistaja on myös teettänyt ohivuotomittauksen josta arvot ovat 3:ssa pytyssä 3-5% ja yhdessä sylinterissä 14%. Onko ero jo hälyyttävä?
    Itse mittasin eilen puristuspaineet, jotka olivat 1 ja 4 sylinterissä 11bar. 2 ja 3 sylinterissä 10bar. Eli vaikuttaisi, että nuo 2 ja 3 vuotavat hiukan enemmän. Onko ero jo merkittävä?
    Autossa on myyjän mukaan karalan softa. Senverran itse valohoitoa antaessani tutkin että suuttimet ja turbo ovat isommat sekä kytkin vaikuttaa vaikuttaa jäykemmältä painaa eli lienee vaihdettu.
    Autoon on vaihdettu ainakin maf, puolat, tulpat, lämpötila- anturi.

    Onko enemmän näitä pelejä ropanneilla kokemuksia vastaavasta käyntiongelmasta? Kiitos kaikille jotka jaksoi lukea saatikka vastata.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 21.3.2009, 12:31. Perustelu: Pari kappalejakoa lisätty.

    #2
    Puolavika? Auto osaa kyllä aika kattavaa vikadiagnostiikkaa, joka kannattaa lukaista.

    Comment


    • #3
      Koodit luettu. Kyllä siellä misfireä oli ollut aiemmin, mutta kaikki puolat on vaihdettu. Haihtuvien kaasujen venttiilistä siellä oli kanssa koodi, jotain circuit open siinä oli. Mistä sytkän vaeltelu voisi johtua? Anturivika? Nakuanturit?

      Comment


      • #4
        Lisätään vielä sellainen huomio, että kylmällä moottorilla toimii jonkin aikaa normaalisti. Aika mystinen tuo ongelma on, pitää joku päivä katella oskilloskoopilla sytkäpuolta kun kaveri kerkee.
        Miten rikkinäinen lambda oireilee? Kuinka kaukana turbosta vakioputkistossa tuossa b6 on lambda ja katti?
        Mistä saisi suomenkielisen käyttäjän oppaan tuohon autoon, kun tuossa alkuperäisessä puhutaan saapasmaan kieltä?

        Comment


        • #5
          Katti on heti ahtimen jälkeen ja sen molemmin puolin on lambdat.

          Comment


          • #6
            Jees, kävin tuossa tarkastamassa tilanteen ja 2 lambdaa siellä oli, molemmat ennen kattia 25cm välein. Katti on siellä etupenkkien kohdilla. Auto on vuosimallia -01 ja sähkökaasulla, kuten ikäisensä ksittääkseni on. Tiedä sitten kuka tuon on todellisuudessa rakentanut/ lastuttanut, kun mitään papereita toimenpiteestä ei ole.
            Turbo on garret gt2560r ja suuttimet siemens deka 006. Voiskohan tuota softaa jotenkin testata?
            Kun olisi moottorin ohjainlaite, jossa on vakiosofta ja vakiosuuttimet niin voisi kokeilla alkaisko toimimaan niillä.
            Toisaalta kyllä ihmettelen tuon katin/ lambdojen sijaintia...
            Viimeksi muokannut Teemu.R; 22.3.2009, 18:29. Perustelu: virhediagnoosi

            Comment


            • #7
              Mun tietääkseni kaikissa b6:sissa katin kuuluisi olla heti turbon jälkeen, ootko tarkistanut onko lambdojen johtoja jatkettu jossain kohtaa, ja millasessa kunnossa jatkos/itse johto on?

              Comment


                #8
                Kyllä se katti AVJ:ssa on originaali-asennuksena heti ahtimen jälkeen. Putkisto ahdistaa jo K04:llä, joten tuon ahtimen kohdalla on tietysti putkisto/osa putkistosta vaihdettu. Lienee siis joku virikatti laitettu.

                Comment


                • #9
                  Juu, eli en huomannut tuossa mainita, että lambdat ovat heti turbon jälkeen noin metrin ennen kattia. Onko noissa alunperin 2. kattia?

                  Johtoja ei liene jatkettu, koska ovat siinä turbon jälkeen eli lähellä alkuperäisiä paikkoja. Ainoastaan katti puuttuu niiden välistä.

                  Comment


                    #10
                    Hmm, vikakoodit on luettu toivottavasti?

                    Ehkä joku paremmin uuden motronicin sielunelämästä olisi sen jälkeen paikallaan ihmettelemään...

                    Comment


                    • #11
                      Juu, koodit on luettu.

                      CODE 001:
                      16684 P0300 Random sporadic:
                      multiple
                      cylinder:
                      misfire
                      detected

                      CODE 002:
                      16685 P0301 Cylinder sporadic:
                      1:misfire
                      detected

                      CODE 003:
                      16686 P0302 Cylinder sporadic:
                      2:misfire
                      detected

                      CODE 004:
                      17834 P1246 sporadic:
                      Evaporative
                      emmision (EVAP)
                      system pure
                      control valve
                      circuit: open

                      CODE 005:
                      17658 P1250 Fuel
                      level too low


                      Tommosia siellä oli muistissa minulle tullessani. Josko joku osaisi kertoa noista sen kummemmin, kuin sytkäkatkoksia ollu ja bensa joskus loppunut.

                      Comment


                      • #12
                        Taas uutta juttua käyntiin liittyen. Auto tuntuisi alkavan käymään hieman nätimmin tyhjäkäyntiä lämpimänäkin, kun antaa käydä pidemmän aikaa koskematta kaasuun.
                        Koodeihin/ katti asiaan ei liene kellään kommentteja? ..Siis miksi noissa on 2 lambdaa, mitä virkaa toisella on? Onko näissä viritykseen liittyen siirretty katti taaksemmas, pois lambdojen välistä?

                        VAG- huollossa useamman vuoden työskennellyt kaveri oli sitä mieltä, että jakoketju ei autossa rallata. Totesin nenäkeppien päissä olevien hammasrattaiden, kiristäjän liukupinnan, ketjun kunnon olevan ok ainakin silmämääräisesti tarkastellen. Kiristäjä tuntui myös liikkuvan.

                        Minkä perusteella ECU säätää imunokan ajoitusta näissä vehkeissä. Öljynpaineella toimiva systeemihän tuo nokan ajoituskin on (kiristin pukkaa ketjua ylös tai alas?), sähköisesti ohjattu? Onko näissä ollut ongelmia?

                        Löytyykö Kuusamon lähistöltä VAG-COM osaajia?

                        Comment


                          #13
                          Siis miksi noissa on 2 lambdaa, mitä virkaa toisella on?
                          Toinen lambda on katin jälkeen ja se tarkkailee katalysaattorin toimintaa. Katin jälkeinen on kapeakaista, kun taas ennen kattia on laajakaista, joka sitten ohjaa seoksia.

                          Comment


                            #14
                            Onko näissä viritykseen liittyen siirretty katti taaksemmas, pois lambdojen välistä?
                            Kyllä.

                            2 lambdaa siellä oli, molemmat ennen kattia 25cm välein.
                            Veikkaisin tuon sekoittavan järjestelmän toimimista. Ei toinen lambda voi tarkastella katalysaattorin toimintaa, jos se on ennen sitä.

                            Comment


                            • #15
                              Ellei sitte sitä toista lambdaa ole lastuttamisen yhteydessä ohjelmoitu pois. Esim siitä syystä että moottorivikavalo saadaan pois häiritsemästä. Itsellä on kans katti auton alla ja jatkoroikalla( lamdan jatkopiuha docpowerilta 50e) katin jälkeen, mutta ilmeisesti liian kylmä paikka koska vikavalo paloi silti. Karala sitte syksyllä ohjelmoinnin yhteydessä poisti 2. lambdan käytöstä, meni päästöist ja yleensäkin kats läpi.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos osallistumisesta aiheen pähkäilyyn.
                                Mitähän tuo kapeakaista sitten käytännössä juttelee ekulle? Onkohan muuta merkitystä kuin vikavalon sytyttäminen jos katissa ei tarpeellisia muutoksia kaasuihin synny.
                                Tehty lienee sitten softaan sellainenkin muutos ettei turhaan sitä valoa polttele sen takia, kun se ei tuossa pala.

                                Saa nähdä saako tähän asiaan tolkkua, vai pitääkö lähteä kiikuttamaan Karalalle, Hariselle tai vastaavalle nerolle. Kuka olisi lähinnä Kuusamoa oleva ammattilainen?
                                Huhun mukaan Karalan tekemähän tuo alunperin on, mutta itsellä ei ole tietoa kun kuitteja auton mukana ei ole.
                                Edellinen omistaja on käyttänyt autoa digituningilla, jossa olivat koittaneet vakiosoftaa, mutta eihän se tuollaisilla suuttimilla pelaa sillä softalla.
                                Olivat laittaneet sitten tuon takaisin samantien. En tiedä näkeekö sitä, mutta oli kuulemma sanonut se kaveri että taitavasti tehty tuo ohjelmointi ja sen pitäisi olla kunnossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Hep taas!
                                  Eilen tutkittiin kaverin kanssa autoa diagnostiikkalaitteella. Ihmeellistä on se mitä ohjelma sallii ilman vian ilmeentymistä. Esimerkiksi maffin johdon irroitus ei tee vikaa muistiin. Käynti kyllä muuttuu hetkellisesti piuhan irroittassa/ kiinnittämisessä. Muuten maf on ilmeisesti kuitenkin ehjä, koska ajossa käyrä nousi jonnekkin n. 170 g/s ?
                                  Myöskään imusarjanpaine tietoa ei löydetty laitteella, joka ei kylläkään ole kaverille kovin tuttu testeri.
                                  Kysymys kuuluu, piilotetaanko virisoftassa joitain anturitietoja, ettei ne sytytä vikavaloa (esim. korkeampi ahtopaine)? Tällöin myös vikadiagnostiikka hankaloituu, koska testerit eivät näytä mahdollista vian aiheuttavaa anturia ja kaikki pitää testata mittaamalla anturit suoraan?

                                  Ihmetyttää myös tuo sytytysennakon heittely tyhjäkäynnillä 3-22 astetta vaeltaa.

                                  Ja lopuksi vielä. Käynti tosiaan paranee koneen lämmön ollessa aivan flektin käynnistymisen rajalla.

                                  Ja vielä loppujen lopuksi. Onko Kuusamo- Oulu- Rovaniemi-Kajaani- akselilla VAG-COM taitajaa, joka viitsisi vilkaista rakkinetta? Ilmoittautumisia otetaan vastaan. =)

                                  Itsellänikin kiinnostaisi tuo ohjelmisto, mutta ehkä hienoisesti kielimuuri hankaloittaa hommaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaanpas jaarittelua.
                                    Seuraava kysymys liittyen bensanpaineisiin. Onko AVJ koneisissa alunperin bensan paluulinjaa ollenkaan? Tuossa sitä ei ainakaan ole, vaikka bensalinjan kiinnikkeissä onkin paikat paluuputkelle konehuoneessa. Alustan muoveja en viitsinyt alkaa enää tälle illalle irroittelemaan.

                                    Onko noissa jokin erikoinen pumppu, joka muodostaa tarpeen mukaan paineen. Oisko sitten tuo pumppukin muutettu isommaksi virityshommissa ja bensanpaineet mitä sattuu. Pitänee mitata nuo paineet.

                                    Aiemmin vilkaisin b. suodatinta, ja siinä näytti 4. bensaputken paikkaa. Eli jotenkin erikoisempi tapaus taitaa tuokin olla vrt. muihin merkkeihin. Tarvikeliike tarjosi auton rekkarin mukaan normaalia 2. liittimistä suodatinta.

                                    Tulpat näytti olevan sangen epätasaisen väriset, joten liian suurta b.painetta voinee myös epäillä.

                                    OT: Mistä tuolla jäsenalueella keskustellaan. Onko samaan tyyliin kuin CRSC foorumilla, että siellä puhutaan tarkemmin tekniikkaan liittyvistä asioista?
                                    Laitoin toki toissailtana ACF jasenhakemuksen, joten pääseehän sitäkin aikanaan selailemaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Paineensäädin on suodattimessa. Ei paluulinjaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos tiedoista.
                                        Mittasin tuossa eilen b.paineen. Karvan alle 4 bar oli. Ahtojen mukaan b.painetta kertovaa systeemiä näissä sitten ei kaiketi ole. Eihän sillä sikäli ole merkitystä, kun suuttimissa riittää koko tuolla bensanpaineella noille ahdoille. Helppohan tuohonkin toisaalta kertova paineensäädin asentaa. Pitää sitten seuraavassa stagessa alkaa suunnittelemaan. Ahtamaton paine saisi mielestäni olla luokkaa 3 bar, pääsisi helpommin päästöraameihin...

                                        Ja asiaan. Meisselimyrkytystä jälleen annettu rinkelikeulalle. Mitoin pari anturia, kampiakselin asentotunnistimen ja imuilman lämpötila, molemmat olivat tyypillisissä arvoissa. Käytin irti myös ahtopaineen tunnistimen.

                                        Putsailin anturit samalla. Kampuran tunnisimessa oli aikas paljon metallihilua.
                                        Auton käynti kyllä parani aika paljon, muttei mielestäni ole vieläkään aivan sillä tasolla mitä odotan, kun vieläkin satunnaisesti töpsähtelee.
                                        Positiivista sekin, että kävin taas koittamassa maantie ajoa ja nyt näyttää jo kulutusmittarikin välillä alle kympin lukemia. Eihän nämä kaiketi vakionakaan mitään säästöporsaita ole.

                                        Onko porukalla mennyt näistä ahtopaineentunnistimia ja älyääkö tuo tunnistin kuinka paljon vakiota suurempia ahtoja. Mikä on tunnistimen merkitus moottorinohjauksen kannalta? Onko se ainoastaan merkkivalon sytyttäjä liiallisesta ylipaineesta? Vaiko peräti seokseen jollakin tavalla vaikuttava kapistus?

                                        Sellaisen huomasin kanssa, että n. 10 asteen pakkasesta käynnistettäessä ilman roikkaa, ei kestä vähään aikaan koskea kaasupolkimeen-> sammuu.

                                        Tällaista harrastelua tälläkertaa...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu... Tuosta edellisestä jäi pois, että tarvitseehan ecu tiedon ahtopaineesta ahtopaineventtiilinkin ohjaukseen.
                                          Asiasta neljänteen. Käytin autoa pakokaasumittauksessa selvittääkseni, että mitä siellä on pielessä. Tällaisia arvoja sieltä tuli:

                                          Joutokäynnillä:

                                          HC heitteli 150-250 välillä
                                          CO heitteli 0,2- 1,6 välillä
                                          O2 noin 1,3
                                          Lambda huojui siinä 1,04

                                          Kierroksilla hiukan lähempänä sallittuja arvoja, muttei merkittävästi.

                                          Noin suuri seoksen heittely tuossa on mielestäni ihmeellistä. Arveluttaa tuo 2. sylinterin suutin, koska tulppa siinä on aina tummempi kuin muissa pytyissä (kokeiltu eri tulpilla).
                                          Pitää vielä koittaa vaihtaa eri puola tuohon sylinteriin. Jos muutosta ei tule, sen jälkeen voisi koittaa vaihtaa suuttimia ristiin että vaihtaako tummempi tulppa osoitetta.
                                          Kaiken tuon rumban jälkeen on sitten edessä kaiketi suuttimien pesetys/ mittaus/ vaihto... Tai jopa perusmoottorin kunnostus, vaikka auto- alan ammattilaiset sanovat, että 1bar heitto puristuspaineissa ei merkitse bensiinikoneissa vielä moottori-/kansivikaa.

                                          Sellaisia ajatuksia vielä harhailee luonnottoman suuressa päässäni, että onko jäsenille missään alennuksia suuttimien mittauksista ja pesuista?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Katsatus lähenee ja konstit kovenee..
                                            Tänään ensitutustumiseni vag-comiin. Muutamia kysymyksiä asian tiimoilta.
                                            Alunperin ei vikakoodeja.

                                            Mikä on group 26? Tuossahan on jännitteistä kysymys.. eli onko puolien tai suuttimien jännite tuossa kyseessä. Tyhjäkäynnillä arvot olivat järjestyksessä vasemmalta oikealle 0,351; 0,468; 0,234; 0,234. Toisin sanoen kahdessa viimmeisessä kentässä olivat samat, kun taas kahdessa ekassa erit. Kierroksilla erot suurenivat siten, että pienin oli jopa alle voltin ja suurin yli 2. volttia.

                                            Group 50:
                                            Näkyy kierrokset kahdessa ensimmäisessä sarakkeessa, mitä meinaavat? Ensimmäisen sarakkeen kierrosluku elää ja on kokoajan alle sen, mitä vasemmalta alkaen toisessa laatikossa on. Tyhjäkäynnillä seilaa siinä 760-780rpm, kun taas toisessa pysyy tasaseen tuo 780rpm. Kierroksilla ero on jo yli 100rpm noitten välillä ja ensimmäinen lukema elää tasakaasullakin.

                                            Onko tuossa siis pyynti ja toteutunut, vai onko kahden eri anturin tieto. Eli onko toinen nokka-akselin tunnistimen antama ja toinen kampiakselin tunnistimen antama moottorin pyörintänopeuden arvo?

                                            Ja edelleen vakkomi näyttää myös, että ignition timing tyhjäkäynnillä heittelee rajusti sieltä noin viidestä reilusti yli 20 asteeseen.

                                            Mistä ryhmästä löytyy puolien ja suuttimien pulssi/ jännite?

                                            Siinäpäs oli sekavaa selitystä illan puuhasteluista.. Toivottavasti jollakin olisi jotain käsitystä siitä, mitä edellisellä tarkoitin.
                                            Viimeksi muokannut Teemu.R; 10.5.2009, 22:55. Perustelu: kirotuserheitä

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos suutinviaksi paljastuu, niin multa saa halvalla 1-8kpl AVJ-vakiosuuttimia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikös kellään ole tietoa tuosta measuring blocks group 026, mitä jännitteitä on?
                                                Maffi näytti 195 g/s ja vääntöä ohjelman mukaan oli ~330nm tuossa rakkineessa. Ahtoja näyttää ahtopainemittari 1bar, tuon vakkomin ilmoittamia ahtoja ei vielä osaa tulkita..
                                                Heitteleekö muilla ignition timing tyhjäkäynnillä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Teemu.R Näytä viesti
                                                  Eikös kellään ole tietoa tuosta measuring blocks group 026, mitä jännitteitä on?
                                                  Maffi näytti 195 g/s ja vääntöä ohjelman mukaan oli ~330nm tuossa rakkineessa. Ahtoja näyttää ahtopainemittari 1bar, tuon vakkomin ilmoittamia ahtoja ei vielä osaa tulkita..
                                                  Heitteleekö muilla ignition timing tyhjäkäynnillä?
                                                  Eikös 026 ole nakutustunnistinten arvot vai olenko ihan väärässä?
                                                  Samaan aikaan logaa 020, ja katsoo selittääkö nakutustunnistimen arvot sytkän myöhästyksen...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sytytysennakolla hienosäädetään tyhjäkäyntiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jepjep... Aika sekavalta vaikuttaa nuo logit näin äkkiseltään. Menee silmät ja suu sekasi, ku yrittää kattoa näyttöä joka on täynnä numeroita, pisteitä ja pilkkuja.
                                                      Kai se sitten niin on, ettei voortin miehestä ole vag- mieheksi.. =)

                                                      No leikki sikseen. Group 020 näytti tyhjäkäynnillä nollaa kaikissa neljässä kentässä, kovemmassa vedossa sitten näytti välillä jotain lukemia 0. ja 6. väliltä.
                                                      Eli tarkoittanee, ettei tyhjäkäynnillä korjaa ennakkoa nuo nakut ainakaan.
                                                      Sekin askarruttaa, että miksi tuossa on 4. noita kenttää vaikka eihän tunnistimia ole kuin kaksi?

                                                      Ymmärrän kyllä senkin, että pienillä ennakon muutoksilla hienosäädetään käyntiä, mutta kuulostaako tuo noin 5-25 asteen välillä vatkaaminen enää normaalilta?

                                                      Saako mistään suomenkielistä sepostusta noista eri kanavista, että mitä kaikki tarkoittaa?
                                                      Mitä mielestänne kannattaisi logittaa tässä tilanteessa, kun vikakoodejakaan ei tule.
                                                      Kiitos jaaritteluun osallistujille.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Logien sekavuuteen voit vaikuttaa vaihtamalla wintoosan asetuksista numerokäsittelyä tai käyttämällä tiedoston vaikkapa notepadin läpi ensin ja korvaamalla , -> ; ja . -> ,

                                                        Sen jälkeen taulukkolaskennassa pitäisi aueta nätisti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Morjesta pöytään audeileva kansa!
                                                          Sama kakka edelleen.
                                                          Vaihdettu kampuran asennontunnistin, nenäkepin asennontunnistin, nakuanturit, kokeiltu vakiosuuttimia, joilla ei edes käynnisty (hörähtää kyllä). Softa lienee räätälöity paikoillaan oleville deka 006 suuttimille (eikö riitä softassa oleva suutinten aukioloaika noille vakiosuuttimille?). Paljonko vakiosoftassa on suutinten aukioloaika tyhjäkäynnillä?

                                                          Tuli tuossa näpyteltyä noita measuring grouppeja tappiin asti ja sieltähän alkoi löytyä group 201-> taas jotain dataa.

                                                          Esimerkiksi group 249 resistance 0,00 kOhm. Minkähän vastusta tuokin ilmaisee?

                                                          Groupissa 218 massflow pysyi 0,00 g/s, joka jossain aivan alkupään groupeissa näyttää liki 200g/s parhaimmillaan.

                                                          Mitä tarkoittavat group 000:ssa nuo numerot?

                                                          Ja edelleen?-> group 050; A/C-low; compr. off. Sama näyttää olevan groupissa 137. Mitä noista voisi päätellä?

                                                          Kerpele.. Oisko kellään lainata/ vuokrata/ myydä vakiosoftalla olevaa ecua? Sillä eliminoisin moottorin ohjainlaitteen mahdollisen vian, sekä voisin koittaa noita vakiosuuttimia.
                                                          AAAPUUUVA! =)

                                                          Kaikki vinkit vag-comin kanssa ovat tervetulleita. porkkikselle kiitos vinkistä ja dumolle osista.

                                                          P.S. Syt. ennakko heittää syvällisemmän tarkastelun perusteella siten, että jää jopa muutaman asteen jälkeen YKK:n tyhjäkäynnillä? Oisko tämä sitten jo ECUVIKA? Voiko muut asiat enää vaikuttaa ennakkoon noin?
                                                          Viimeksi muokannut Teemu.R; 19.5.2009, 22:15. Perustelu: lisäys

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tässä yksi VAG-COM vinkki:
                                                            http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/index.html

                                                            Löytyy lista noista groupeista ja mitä mikäkin tarkoittaa. Esim. A/C compr. offista en olisi kovin huolissani - kylmästöinnin kompura vain on pois päältä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X