Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 Coupe 2.2 kysymyksiä tulevaisuuteen tähdäten.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 Coupe 2.2 kysymyksiä tulevaisuuteen tähdäten.

    Terve vaan pitkästä aikaa audi foorumille,vai olenkohan minä tänne edes koskaan mitään kirjoittanut,tunnukset kumminkin on ollut noin vuoden verran,mutta asiaan...

    Vuonna 2008 tuli hankittua Audi 90 2.3 Quattro ja kesän aikana oli sitten remonttia tehty niin paljon että ei järkee ja viat eivät vaan loppuneet (juris oudosti oikealle käännettäessä).

    No audin jälkeen tuli hankittua Mazda ja no se oli virhe,ei japanilaiset autot ole näihin kosteisiin oloihin tarkoitettu,mätä mikä mätä...

    Nyt on harkinnassa otsikon mukaiset kotteron osto,kyseessä siis tietääkseni 90 Coupe,etuveto ja koneena 2.2.

    -Onko tuo 2.2 kone kovinkin erillainen luonteeltaan,kestävyydeltään,huollontarpeeltaan kun 2.3?
    -Miten etuvedoissa yleensä on voimansiirto hommat,kestäävätkö käyttöä?
    -Millanen on käyttäytymään,veteleekö helposti tai jotain muuta? kokemukseni rajoittuu audin osalta tuohon quattroon ja muuten voi melkein sanoa että takavedoilla ajanut.

    -Katsomassani autossa saattaa taitaa olla jakopään remppa tulossa vastaan about 10-15tkm,paljonko vaihtoväli ohjearvot on?
    -Millanen homma vaihtaa,ahdasta? koko keula purkuun?

    Saako näihin osia ihan tarvike liikkeistä vai vaan merkkiliikkeeltä? quattron kanssa piti käydä välillä merkkiliikkeellä ja no hinnat niin kovia että ei ei ei...

    Mites ruoste ongelmat? quattro oli ruosteessa katto listoiltaan,lokari vilkkujen ympäriltä jne jne mutta kuulemani mukaan nu kohdat eivät kovin yleisiä,mitkä ovat?

    Eli siis vielä tiivistetty kysymys,onko jotain mitä yleisimpien tarkitus kohteiden lisäksi kannattaa tarkistaa/miten?

    Tuossapa noita kysymyksiä nyt jo noin alkuun,vastailla saa ihan rohkeesti.
    Niin ja linkkejä aihetta käsittelevään topiciin saa laittaa,mutta itse en oikein löytänyt ja ajattelin että kysympä sitten tässä samassa topicissa tulevaisuudessa jos kyseinen auto tulee hankittua...

    #2
    -Onko tuo 2.2 kone kovinkin erillainen luonteeltaan,kestävyydeltään,huollontarpeeltaan kun 2.3?
    Ei, jos vertaa KV:ta ja NG:tä keskenään, niin vanhemmassa koneessa saat varautua vanhojen kumiosien totaalisen vaihtamiseen.

    -Miten etuvedoissa yleensä on voimansiirto hommat,kestäävätkö käyttöä?
    -Millanen on käyttäytymään,veteleekö helposti tai jotain muuta? kokemukseni rajoittuu audin osalta tuohon quattroon ja muuten voi melkein sanoa että takavedoilla ajanut.
    Riippuu rengastuksesta. Vakiorengastuksella ei takuulla vetele edes urissa.

    -Katsomassani autossa saattaa taitaa olla jakopään remppa tulossa vastaan about 10-15tkm,paljonko vaihtoväli ohjearvot on?
    -Millanen homma vaihtaa,ahdasta? koko keula purkuun?
    90-120tkm riippuen kertojasta, mahtuu vaihtamaan ilman keulan purkua (mikä sekään ei ole kovin suuri operaatio). Jakopääjumpasta löytyy foorumilta juttua aika paljon.
    Saako näihin osia ihan tarvike liikkeistä vai vaan merkkiliikkeeltä? quattron kanssa piti käydä välillä merkkiliikkeellä ja no hinnat niin kovia että ei ei ei...
    En ole vanhoihin quattroihin juuri mitään osaa hakenut merkkiliikkeestä, joko Tepolta (search forum) tai sitten paikallisesta varaosaliikkeestä, kunhan ensin itse on kahlannut osavalmistajien katalogit ja menee numeroiden kanssa osia tilailemaan.

    Eli siis vielä tiivistetty kysymys,onko jotain mitä yleisimpien tarkitus kohteiden lisäksi kannattaa tarkistaa/miten?
    Imupuolen tiiviys (alipainevuodot tappavat KV-moottorin käytettävyyden), takajarrut, öljyvuodot, lämmityslaite ja syyläri, aluksi.

    Comment


    • #3
      "Ei, jos vertaa KV:ta ja NG:tä keskenään, niin vanhemmassa koneessa saat varautua vanhojen kumiosien totaalisen vaihtamiseen." Eli onko just näissä pelkona että menee kaikki kumiosat uusiks vai vielä vanhemmissa?

      Joo no onneks mitä nyt olen myyjän kanssa rupatellut niin syyläri,ja jarrut ovat kuulemma vuodensisään vaihdettu.

      Autohan siis on ajettu jotain 250tkm (en muista tarkkaa) ja jako pää kuulemma tehty joskus 200 pintaan eli ilmeisesti se ei nyt niin älyttömän kiireinen olisikaan,eli menis kesähelteiden hommiks.

      Muutenkin kuulemma ihan käyttökuntoinen vehje,vikoja mitä kertonut, 2 peukalonpään kokoista ruoste täppää takana,eestä toinen "iskari" päästää kolahduksen montuissa,niin ja no jako pää oli sitten seuraava mutta jos vaihto väli jotain 80 tuhattakin niin ei nyt ihan heti olisi vastassa.

      Comment


        #4
        Kattele muuten 4wd ennemmin, jos olet quattrolla ajanu, niin tulee ikävä takavetareita viimeistään talvella. Ja kyllä ne ajamista rentouttaa mukavasti kesälläkin.

        Comment


        • #5
          Joo kyllähän sitä muuten mutta budjetti on nyt varsin niukka joten siksi etuvetokin harkinnan alla,säästäis varmastikkin myös kulutuksessa...

          Mutta kyllähän se voi olla että ikävä tulee mutta kai se on yritettävä hyväksyä että aina ei voi voittaa kun opiskelija on.

          Semmonen tuossa välähti mieleen kysyä että paljonko tommosesta kuvaillista "kannattaa" maksaa?? Eli kertauksena vielä Audi 90 Coupe 2.2 etuveto,about 250 tkm,sähköllä lasit ja luukku eli ei ihan karvahattu.myyjän mukaan yleisesti siistissäkunnossa.Vikoja ilmeisesti pari peukalonpään kokoista ruoste kohtaa ja iskari.Kaikki autothan ovat yksilöitä se on tiedossa ja myyjän puheet on useimmiten myyjän puheita mutta ainahan jonkun "yleispätevän" arvio löytyy vaikka sitten kuulopuheiden perusteella.

          Comment


            #6
            En osaa tuon coupen arvoa arpoa, mutta kyllä "hyviä" yksilöitä saa ihan kelpo hintoihin ja samaan hintaan kuin etuvetoserkkuja. Tuo mun avanti maksoi autoliikkeessä 3keur?!?! noin vuosi sitten. Ja ei nuo ny niin paljoa enemmän quattrolisää tee...

            Comment


              #7
              Coupessa tuppaa olemaan tuota imagolisää vaikka ovat teknisesti liki samoja autoja ysikympin kanssa. Toki coupen takakontti on käytännöllisempi.

              Comment


                #8
                Ja jos pilkkua n***aan, niin coupehan ei ole 90, eikä 80, vaan ihan vaan coupe. Vaikka monesti näkee puhuttavan 90 coupesta monissa myynti ilmoituksissa.

                Suosittelen tutustumaan ohjelmaan nimeltä ETKA. Coupea kun ei aina varaosagatalogit tunne, mutta 90 ja 80 tuntee. Ja hyvin usein coupesta löytyy noiden mallien osia. Voit näin tarkistaa etukäteen mistä malleista löytyy vastaava osa, ja kertoa sen tarvike liikkeessä.

                Kolkkaava iskari voi myös olla väljä yläpäänlaakeri, jonka vaihto ei ole paha homma, tosin ei iskarinkaan.

                Comment


                • #9
                  Juu kiitos tuosta,vastasit ennen kun kerkesin kysyä ;).Eli juu näin ymmärsinkin nytten näitä lukiessa että coupe on sinällään oma vehkeensä.

                  Ja juu niin minä vähän kanssa epäilin että vois olla se laakerikin,huominen osoittaa miten paha kolina sieltä sitten kuuluu.Erottaakos nuo kolinat sitten jollain konstilla että tuleeko laakerista vai iskuttimesta?

                  Ju pitääkin etsiskellä tuota ETKA systeemiä jostain varsinkin jos nyt auto osottautuu toimivaksi kapistukseksi ja tulee ostettua...

                  Comment


                    #10
                    Hankala korvakuulolla sanoa. Mutta jos kolahdus tuntuu rungossa asti, niin voisi sanoa että laakeri lopussa. Uus laakeri maksaa jonku ~15?.

                    Comment


                    • #11
                      Hinnat kyllä tuntuu olevan vähän laidasta laitaan (niinkun kyllä yleensäkkin jos autoja etsii) mutta tämmönen sattu esim silmään Nettiautosta . Ei kylläkään sitä coupe lisää mutta antaa vähän osviittaa...

                      Coupeissa saa sitten näköjään laittaa jopa yli tonnin lisää paalua pöytään.

                      Mutta mikäs se nyt oli kohtalo tuon kone jutun kanssa,eli kannattaako laittaa vähän enemmän rahaa 2.3;een kun että ostain 2.2 koneella olevan (no joo hinnat kyllä melkein samassa) mutta onko 2.2 riskialttiimpi "sijoitus".

                      Comment


                        #12
                        Ite "höyrykoneisiine" tykästyneenä ottaisin vanhemmalla tekniikalla varustetun. Vähemmän ongelmapaikkoja jos kone takkuaa. Kuiteskin molemmissa on "k-jet" toisessa vielä sen lisäksi sähköjä siihen liittyen...

                        Comment


                        • #13
                          Joo siis fiksummalta/paremmin huollettavalta tuo 2.2 koneen imupuoli minusta näyttää (voin olla väärässäkin kun kuvissa lähinnä vain katsonut). Mutta onko koneet muuten samanlaisia lukuun ottamatta että 2.3:ssa KE-Jet ja 2.2 K-Jet (korjatkaa ihmeessä), ja 2.3:ssa vähän porausta kasvatettu?

                          Niin mitäs tämä sähkönlisääntyminen muuten meinaa? 2.3:ssa sähköohjatut ruiskut ja 2.2 jonkin sortin paine vai?

                          Setvitään asiaa nyt perinpohjin niin ei tule niin helposti paskaa ostettua ;D

                          Viimeiset 5 autoa kun voi sanoa että olleet täyttä kuraa, mazda piti olla ruosteeton mutta osoittautui kusetukseksi. Edellinen audi vaihdatti osia ihan urakalla (heti alkuun vuoronperään joka kulmaan laakerit ja semmosta, nykyään ehkä etuperä paskana jos vika ei muualta löytynyt). No mersu oli hyvä mutta varmaan suolakaivoksilla oleskellut, joka puolelta pinta ruosteessa ja maalipinta kun kevyesti hiottu jne, jne. Mielestäni olen suht hyvin autot tarkastellut ennen ostoa, mutta en sitten tiedä, ei siinä muuten kyllä mitään mutta ainoa vaan että, kaikki sattuneet 2 vuoden sisällä.
                          Viimeksi muokannut 8866; 19.3.2009, 14:48. Perustelu: Pilkkujen ja pisteiden jälkeen välilyönnit, helpottaa lukemista. Tästä eteenpäin itse.

                          Comment


                            #14
                            Puhutko nyt siis nimenomaan 10v 2,3l koneesta? Niitä on myös 20v versiona jossa on hitachin sähköruisku, ts. k-jetin ongelmat puuttuu

                            Comment


                              #15
                              KE:ssa, KE-III:ssa mikälie on pohjalla ihan sama vessanpytyn kansi K-jetti, mutta ohjauspainetta kikkaillaan sähköisesti.

                              Comment


                              • #16
                                2.2 vs 2.3, kakspistekolmosessa on ainakin katti, hiukan erilaisen ruiskun lisäksi, liekö motti myös vähäpäästöinen? Muuten vissiin aikalailla samantyyppisiä koneita.

                                Älä ny hyvä mies mitään vajaavetoista hommaa, vaikka hinnoissa onkin hiukan eroa kuattroon nähden. Ja talven kulutuksessa varsinkin :p Mut, etuveto=ei hauskuutta. Alkaa kyrsimään pitemmän päälle :D
                                Viimeksi muokannut Kenda; 19.3.2009, 19:11.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja KEIII-jetissä ennakon säätö tapahtuu sähköisesti, KE-jetissä taitaa olla perinteisemmät menetelmät(?)

                                  Niitä on myös 20v versiona jossa on hitachin sähköruisku, ts. k-jetin ongelmat puuttuu
                                  Ja tuo mukanaan hitachin ongelmat:)
                                  Viimeksi muokannut VilleP; 19.3.2009, 19:42.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo siis juuri 10 venasta tarkotin kysymyksessä.

                                    Ja no niin kyllähän se vetävä voi alkaa kyrsimään (tai siis varmasti alkaakin) mutta jos hyvä on muuten niin saatan siihen joutua taipumaan.Toinen vaihto ehto ois sitten 100 quattro mutta en ulkonäöstä niinkään pidä ja no sitten mentäisiin mersuun ja bemariin mutta niissäkin kutoskonetta vaatii ja se taas ryyppää,niin kai se vaan on nyt vähän taloudellisempi valittava...ainahan sitä sitten saa auton vaihdettua jos jostain rahaa enemmälti tippuu...

                                    Comment


                                    • #19
                                      No ni,audi tuli otettua matkaan,pitää laittaa kuvaa vaikka illalla...

                                      Teknisiä vikoja ei tosiaan ole muuta kuin iskari.

                                      kone pelaa iloisesti ajossa jne,tyhjä käynnillä vaan meinaa koko auto täristä,pyörii muuten nättiä 1000rpm mutta tärinä on aika jännä?

                                      Niin ja no kone huone menee osittain pesuun,ilmeisesti huohotin ollut tukossa ja räpsässyt yhdest' letkuliitoksesta öljyä vähän sinne tänne,mutta ei siis vaikuttanut olevan mitään vakavaa...niin ja venttiilikopan tiiviste oli vähän fuskannut,voi poistua vielä kirimällä...

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuskin poistuu kiristämällä, mutta eipä tuo nyt kova eikä kallis keikka ole vaihtaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aika löysällä oli mutut mutta saa nyt nähdä vieläkö tihkuttaa...eipä tosiaan paha vaihtaa jos ei pidä,näkeepä samalla vähän kuntoa sisuksista...

                                          Tulpat tuli heti alkuun vaihdettua vaikka eivät pahan näköset olleetkaan mutta ehkä vähän tasaantu käynti.

                                          tuolla noita kuvia nyt kotterosta

                                          Comment

                                          Working...
                                          X