Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin kumiletkuja uusimaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin kumiletkuja uusimaan?

    Moottorin kumiletkut hapristuvat ajanmittaan.. Mietin tuossa jos alkais pikkuhiljaa korvaamaan noita moottorin kumiletkuja uusilla ennen kuin murtuvat omia aikojaan.

    Nyt ajattelinkin kysyä foorumilaisilta millainen letku olisi "parasta" ja mitkä letkut kannattaa korvata uusilla ensimmäisenä? Ja onko ylipäänsä kukaan tehnyt tällaista ennakoivaa "korjausta"?

    Onko joku Motonetin tusinaletku viisas valinta vai onko olemassa jotain spesiaalimpaa/parempaa. Tuossa 1.8t moottorissa tuntuu noita letkuja menevän vähän joka suuntaan. Aika paljon noissa alkuperäisissä näkyy myös olevan valmiita taivutuksia mutta kai niitä pystyy korvaamaan (ainakin osan) suorillakin letkuilla.

    Kertokaa vinkkejä tai tyrmätkää koko ajatus... :)

    #2
    Nooin uudessa autossa vielä letkut haperoidu... :-)

    Comment


      #3
      No ellei tosiaan vuosien saatossa kumilaadut ole oleellisesti huonontuneet niin tuskin kannattaa lähteä vielä vaihtamaan. Jos joku fetissi siihen on niin esim. doc power näyttäisi myyvän konehuoneen letkustoja poikittaiskoneeseen.

      Comment


        #4
        Hyvinkin 2001:ssä on jo huohottimet huonona. Omassa 2003 1.8t octaviassa sain jo viime kesänä vajaan 150tkm kohdalla vaihtaa 2 huohotinletkua.

        Comment


        • #5
          Huohottimen letkut tosiaan varmaankin mahii nopeammin kuin
          muut letkut..

          Ainakin se venttiilikopan kyljestä lähtevä letku joka on tosin joku erikoisvalmiste (haarantuu kahdeksi) tuntuu jo vähän mahineelta ja paskaa myös konetta siitä liitoksen juuresta vaikka olen koettanut kiristellä.

          En tiedä onko nuo kumilaadut muuttuneet vuosien saatossa mut ainakin nykyset kumikengät happanee muutamassa vuodessa - tästä siis Batman päättelyllä ajattelin luontevasti että nuokin auton letkut voi mahia suht nopeesti.. ;)

          Idea tässä olisi siis välttää jo ennalta noita vuoto ym. ongelmia... Ylikorjaamaan ei tietenkään kannata ruveta.

          Comment


            #6
            Juurikin se hassu Y-letku oli toinen jonka uusin. Toinen oli hoikempi mutkaletku imusarjan alla.

            Comment


            • #7
              Minusta se ei ole mitenkään hassu idea uusia noita ihan muuten vaan.

              Tuli itsekin laitettua ihan joka alipaineletku uusiksi dieselin konehuoneesta viime kesänä, vaikka yksikään ei ollut rikki.
              Auto on tosin "jo" niinkin vanha kuin -99 (toki kilometrejä on) mutta niin ne vaan oli melkoisen haperoa tavaraa.
              Useimmat sai puukon kanssa veistellä irti kun katkesivat pienestäkin voiman käytöstä.

              Kustannukset taisi pyöriä tuossa hommassa alle parissa kympissä.

              Comment


              • #8
                Paljonko muuten maksoit tuosta Y letkusta? Se ainakin näyttää
                juuri semmoiselta jota saa vain alkuperäisosana ja josta revitään tähtitieteellinen hinta..


                Niin ja onko ideoita ostaakko normaalit letkut Motonetistä vai mistä?
                Meinaan olis sama vaihtaa kerralla sellaiset letkut jotka ei mahi...

                Comment


                  #9
                  06A103221BH marmorilla 70e tai tepolla 40e.

                  Comment


                  • #10
                    Silikoniletkut on ihan hyvää tavaraa. Myös kunnon klemmarit kannattaa laittaa ei siis mitään puutarhaklemmareita.

                    Comment


                      #11
                      4-vuotta vanhassa autossa olen tavannut huohotinjärjestelmän letkuja, jotka ovat ihan purukumia. Opelin Vectra oli auto.

                      Comment


                      • #12
                        Itse meinasin ratkaista letkujen uusimisen rosterista tehdyillä haarakappaleilla ja motonetistä tms. haen letkua.. Marmorin hinnat "genuine audi parts" letkuille on aika suolaiset.. :)

                        Comment


                          #13
                          Yhteen vanhaan etuvetovolkkariin juottelin kerran kuparisista putkinippeleistä sopivan haravan, ja liitin sen sopivilla letkukappaleilla yhteisiin kiinni. Pelasi niin kauan kuin auto käytössä oli.

                          Avoputkella on aika hyvä nippavalikoima myymälässä, sieltä oon jonkin verran hakenut - kannattaa tosin mainita että tulee autoprojektiin - saattaa saada vähän rapattia.

                          Comment


                            #14
                            Letkut ja kumiputket on tosiaan hinnoissaan marmorillla. Ajovalonpesurin letkulle sanoivat 12,80€/m hintaa ja minimi määrä 5m. Hi-Flexiltä haettuna käypäinen 10mm letku 1,96€/m. Se 8m kieppi maksoi siis vain pari euroa enemmän, kuin metri OEM-kamaa. Kontrastiksi, tilasin töihin happoputkia ja saumattoman 12x1,5mm putken hinnaksi jäi alle 10€/m..

                            Imusarjan ja kuulerin välinen letku oli luokkaa 150€. Kumilaakso pyysi sopivasta pätkästä 60€, joka sekin tuntuu vähän kovalta, mutta otin kun kiire oli.

                            B4:n huohotinletkuja vaihtelin tuossa myös ja sellainen 5cm pätkäkin maksoi yli 20€. Aika hävytöntä, sanoisin.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                              Tuli itsekin laitettua ihan joka alipaineletku uusiksi dieselin konehuoneesta viime kesänä, vaikka yksikään ei ollut rikki.
                              Auto on tosin "jo" niinkin vanha kuin -99 (toki kilometrejä on) mutta niin ne vaan oli melkoisen haperoa tavaraa.
                              Useimmat sai puukon kanssa veistellä irti kun katkesivat pienestäkin voiman käytöstä.
                              2003 vuoden A4:sesta vaihdettu myös alipaineletku, tosin 2.0 bensakone. Uusi letku marmorilla 110+ eur, Tepon kautta puoleen hintaan. Vanha letku oli kahdesta kohtaa murtunut, sekä kaiken lisäksi osittain tukossa.

                              Comment


                              • #16
                                Ketjun aloittajan jäljillä tässä liikun ja kyselisinkin mistä kannattaisi lähteä ostamaan sellainen "perus" moottorin kumiletkujen päivityssarja? Myös silikooniset letkut kiinnostaa. Ja kunnon letkukiristimet/-klemmarit.

                                Veikkaan ettei nuo autoni alkuperäiset(?) letkut enää kauaa kestä, varsinkaan jos toteutan suunnitelmani auton tehojen kasvattamisesta (110kW -> 140kW). Ja vaikka kestäisivätkin, niin olisipahan sitten pahanpäivän varalle jo letkut olemassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse omistanut Audin nyt vuoden verran. Monilta vaivoilta olis säästynyt kun olis uusinut heti jo ostaes alipaine- ja huohotinletkuja. Alipaineletkuja vaihdettu: combivalvelta-imusarjan suuntaan..imusarjasta-ahtopainesäätimelle. Huohotin letkuja: y-haaraletku venttiilikopas ja se letku mikä lähtee lohkonkyljestä imusarjan alta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Uudet orkkisletkut toimivat ihan hyvin, vaikka vähän, tai vähän enemmän virittäisikin. Kestävät taas seuraavat 5-10v.
                                    Ei ne tietysti ilmaisia ole, mutta tuskin on joku Samcon-settikään.

                                    Comment


                                      #19
                                      Todennäköisesti kaivaa enempi verta nenästään jollain "viriletkusetillä". Tehtaan käyttämät kumiletkut ovat oikeasti laadukkaita, ja toimivat tarkoituksessaan enemmän kuin hyvin. Toki vaihdossa kannattaa laittaa käyttäjäystävällisemmät klemmarit kuin kertakäyttöiset ;)

                                      Comment


                                      • #20


                                        Tietääkös kukaan miten tuo letku nro 33 on kiinni tuossa säätimessä nro 1?

                                        Comment


                                          #21
                                          Luultavasti ihan painamalla, jossei etkan kuvassa ole kiristimelle osanumeroa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oon tuumannu et miks tehtaat käyttää alipaineletkuina sitä karvaletkua eikä tavallista kumiletkua. Osaako joku sanoa tähä järkevän syyn? Lämmönkesto?

                                            Comment


                                              #23
                                              Meillä ainakin tuo "karvaletku" on nitriilikumia, jolloin kestää myös lyijyttömän bensiinin. Tuo voisi olla yksi syy, ja kai se mekaanista kestävyyttä hieman parantaa tuo kangaspuonos siinä päällä. Keskustie 26:sta löytyy tuota letkua muistaakseni 3,2mm sisämitalla jos tarvitset. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä mulla laatikos on tuota karvaletkua jemmas, tää oli vain pientä mietiskelyä :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin palataanpas sitten alkuperäiseen kysymykseeni joka oli viestissä #20. Osaako kukaan neuvoa varmaa tietoa asian suhteen?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mä väittäsin et vain painamalla koska kyllä tuos kuvas jonkinmoinen klemmari näkys jos siä sellanen olis.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä se on ihan vaan painamalla, niinkuin nuo alipaineletkut tuossa pääasiassa muutenkin. Tuossa syssyllä just omasta 2.8:sta kaikki uusin.

                                                      Kannattaa muuten purkaa se koko imusarjan säätöhässäkkä irti ja puhdistaa kunnolla, omani oli melko paskainen... Tarkoitan siis tuota kuvan osakokonaisuutta "2A", lapsellisen helppo homma irrottaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Poikittaiskoneinen potilas ja tarvis sen muoviputkenpätkän joka tulee siitä kannen "t-haarasta" ja menee imusarjan alle toiseen t-haaraan. Uuden hintaa en ole vielä kysellyt marmorilta, mutta veikkaisin helvetin kallista kilohintaa muoviputkelle.

                                                        Onko joku onnistunu vääntään tuota putkea alumiinistä tai kuparista onnistuneesti? mitat nimittäin olis kivat, kun oma tuli varmaan 5 pikkupalana sieltä pois. Vai alkaanko suunnittelemaan öljynkeräintä tohon ylähaaran alle ja parempaa tulppaa alahaaraan?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X