Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilien naputuksen haitasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Venttiilien naputuksen haitasta

    Seuraava problemaa olen haarukoinut foorumilta: Adr-kone muuttuu "dieseliksi", kun lämmöt noussut normaali lämpöön. Eli joitakin minuutteja tyhjäkäyntiä (800-900 rpm) ajon päätteeksi ja (ehkä?) venttiilit alkavat naputtamaan äänekkäästi. Liikkeelle tai kierrokset hetkeksi 2000 niin äänet taas normaalina. Auto muuten käyttäytyy normaalisti vedon, kulutuksen ym. osalta. Diagnoosina aikaisemmista keskusteluista joko öljypumppu tai hydrauliset nostimet? Itse kysymys olisi, että onko kiire korjaamolle vai voiko viivästyttää seuraavaan isompaan huoltoon? Mitä tällainen venttiilien "naputus" voi oikein saada aikaiseksi? Se kuitenkin esiintyy normaali käytössä aika harvassa tilanteessa. Koneella ajettu 211000 km.

    Ja vielä, tältä sivustolta on saanut paljon apua ongelmiin (auton.. henk.kohtaiset koitan ratkaista itse...), niin miten tuo jäseneksi liittyminen? Jäseneksi liittyminen-sivulla edellisen vuoden tietoa, mutta onnistuuko liittyminen sieltä silti?

    #2
    Olethan tarkistanut että öljyä on tarpeeksi? Öljyn vähyys nimittäin pahentaa naputusta todella paljon (ja lyhentää nostimien elinikää).

    Comment


    • #3
      Jep. Öljyt juuri vaihdettu ja vanhoihin öljyihin Liqui Molyn MotorCleanit juuri ennen vaihtoa. Öljynä nyt Mobil 3000. Naputus esiintyi jo vanhoilla öljyillä sekä myös uusilla, ehkä alkaa nyt vähän myöhemmin.

      Koneessa pientä öljyvuotoa ainakin venttiilikopassa. Tiiviste menossa vaihtoon, kun kerkiän. Tekniikan ihmeitä niin tuntematta, vaikuttavatko moiset öljyvuodot pahasti öljynpaineisiin?
      Viimeksi muokannut erämies; 15.3.2009, 09:27. Perustelu: Kirjoitusvirheitä...

      Comment


        #4
        Jos paine laskee niin alhaiseksi että nostimet alkavat naputtamaan, pitäisi öljypaineen valvontareleen alkaa huutamaan. Ääni nostimille.

        Comment


        • #5
          Ääni öljypumpulle. Ainakaan 1.8T koneessa (AEB) ei valvota ollenkaan tyhjäkäynnin painetta. Koneessa on muistaakseni 1.4 bar anturi jota seurataan n.1700rpm ylöspäin. Eli vaikka tyhjäkäynnillä paineet menisivät nollaan, ei tule mitään varoitusta.

          Voisit tarkistaa VAG-COMilla, että missä tilassa on mittariston puolelta löytyvä öljynpaineanturin tilatieto tyhjäkäynnillä. Jos ei ole tilassa "Oil pr. OK", on tod näk pumpussa tai anturissa vikaa. Jos tyhjäkäynnillä näkyy "Oil pr.<min", kokeile nostaa kierroksia ja katso millä kierroksilla tuo muuttuu tuohon OK arvoon.

          Tuo mittaus onnistuu tietysti myös suoraan anturilta, joka sijaitse öljynsuodattimen jalassa (musta, 24mm kannalla oleva anturi josta lähtee yksi piuha ainakin AEB:ssä). Eli mittaa jännitettä anturilta. Kokeile mitä on auto sammuksissa virrat päällä ja mittaa muuttuuko käynnissä ollessa. Jos ei vieläkään muutu niin kokeile nostaa kierroksia.

          Comment


            #6
            Eli siinä ei sitten sitä 0,4 rajakatkaisijaa ole?! No näköjään ei nykyään ole turvallista olettaa mitään. :-O :-/

            Comment


            • #7
              ADR-koneessa on alapaineelle eli merkkivalolle perinteinen painekytkin siellä 0.4bar nurkilla joka sammutta valon mittaritaulussa.
              Ei ne tiivistevuodot paineeseen vaikuta.
              Viimeksi muokannut evinrude; 16.3.2009, 15:48. Perustelu: tarkennusta

              Comment


              • #8
                Oletko varma ettei nakutus kuulu nokkien välisen ketjun kiristäjästä?

                itellä sama kone ja samat oireet ja ääni tosiaan kuuluu kiristäjästä, väliillä ääntää kovastikin tyhjäkäynnillä, välillä ei, riipppuu ilmeisesti miten kiristin säätää venttiilien ajoitusta.
                Kiristin on kertaalleen vaihdettukin mutta ääni jatkuu(puolivuotta oli hiljaista), ilmeisesti korjaamo jätti ketjun vaihtamatta ja ääni johtuu venyneestä ketjusta, nain olen ainakin kuvitellut.
                Viimeksi muokannut makinma; 19.3.2009, 15:26.

                Comment


                  #9
                  Itellä naputteli AD:n täyssynteettisillä öljyillä kuumana joutokäynnillä. Castrolilla ja Valvolinella ei naputa. 230500 km ajettu ja kone ei ole ollut vielä auki tietääkseni..?

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa mittailla ne öljynpaineet mekaanisella mittarilla. Myös noissa tilanteissa jos nokkaketjun kiristin ääntelee...

                    Comment


                    • #11
                      Niin ne öljypumppu tai nostimet oli sellaista maallikon päättelyä muista keskusteluista eli varma en ole mistään, paitsi että moottorista se kuuluu. Ja ehkä enemmän sieltä ketjun päästä, mutta vaikea sanoa. Nyt olen viikon ajellut ongelmasta tietoisena ja täytyy sanoa, että sitä ei huomaa normaali ajelulla helposti, jos ollenkaa. Pari kertaa olen kokeillut jättää tyhjäkäynnille ja jos öljyn lämmöt on jo 90 asteessa, niin aika tarkalleen 3 min päästä alkaa naputus kuulumaan hiljalleen koveten. Ja sitten naapurit veikkaa jo dieseliksi...

                      Kun vai kerkiän, koitan viedä auton piuhojen päähän, josko sieltä jotain selviäisi. Tai varmaan ammattimies osaa sanoa jotain ilman piuhojakin.

                      Tuo eri öljy homma on varmaan semmoista, mitä kannattaa vielä kokeilla.

                      Comment


                      • #12
                        Omassa autossa yritin saada tuota täsmälleen samanlaisessa tilanteessa ilmenevää nostimien naputtelua pois eri öljyillä ja forte-käsittelyllä, mutta ainoa todella toimiva keino oli öljypumpun vaihto...

                        Eli nostimet naputteli juuri kuumilla öljyillä parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.

                        Comment


                        • #13
                          Minkähintanen mahtaa öljypumppu olla? Oma kone 1.6 ADP ja oireet ovat myös nostimien naputus, jonka pohjalta ajattelinkin aluksi nostimet vaihdattaa.

                          Comment


                          • #14
                            Jos tyhjäkäynnillä ei kuulu aluksi mitään ja sitten minuuttien päästä alkaa naputus on syyn oltava öljypumppu, tai sen sihti on vaan tukossa. Joku oli sitä sihtiä saanu putsattua öljypohjan propun kautta ja fortet koneeseen, sit jotain hyvää 5w-40 öljyä. Jos ei auta niin uus öljypumppu.

                            Comment


                            • #15
                              Kyl se alkaa jo heti raksatus kuulumaan tyhjäkäynnillä. Sekä kylmänä että lämpimänä.

                              Comment


                                #16
                                Mitäs jos mittaa ne öljypaineet? Loppuu ihmettely öljypumpun osalta? Hytikkaliikkeestä öljykellon (pitää tuossakin koneessa joku öljykello olla) adapteri, pätkä letkua, ilmausventtiili ja öljyä kestävä mittari esim. 0-6bar asteikolla.

                                Tosin ei tuokaan varmasti kerro öljypumpun tilasta mitään, kertoo vain paineen mikä järjestelmässä on. Jonkun viallisen öljykierron komponentin kautta voi painehäviö olla niin iso että kanteen asti painetta ei riitä.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja RS2 Näytä viesti
                                  Itellä naputteli AD:n täyssynteettisillä öljyillä kuumana joutokäynnillä. Castrolilla ja Valvolinella ei naputa. 230500 km ajettu ja kone ei ole ollut vielä auki tietääkseni..?
                                  Itse huomasin täysin saman, että AD:n öljyillä joskus naputteli sekä tuossa Audissa sekä G3 Cabriossa.. Nykyisin olen vain Castrolia käyttänyt eikä oo nakutuksia kuulunut..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos auto nakuttaa, niin tekeekö se sitä heti tyhjäkäynnillä? Omassa autossa kuuluu nakuttava ääni vedättäessä, mutta ei mitään ylimääräistä tyhjäkäynnillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nakuttava ääni vedätettäessa saattaa olla myös esim. pakosarjan tiiviste. Poikkeuksetta melkein nostajat naputtaa tyhjäkäynniltä asti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä huomio tuokin. Ääni ilmeni ku vaihdoin 3" downpipen. Voiko ääni siis tulla turbon ja dp:n välisestä tiivisteestä? Muttereiden kiristäminen vois olla paikallaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Toki vika siinäkin saattaa olla, kokeilet kiristää sen. Yleensä ennen turboa pitää vuoto olla että naputtaa, koska ahdin pehmentää äänet.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen. Vajaan 20 000 km ajon aikana ääni paikallistui nokkien välisen ketjun puolelle konetta ja alkoi vähän kerrassaan esiintymään helpommin/useammin/kuuluvammin. Jakohihnarempan koittaessa vaihdettiin samalla nokkienvälinen ketju ja kiristin. 150 km pyörittelyn aikana en ole saanut rallatusta enää toistumaan, eli syyllinen taisi löytyä. Ulkoisia merkkiä ongelmista oli vanhassa kiristimessä ketjun hakkaamat jäljet ketjua painavissa muoveissa ja kiristimen alla oleva siivilä oli puoliksi kadonnut.

                                            Näillä osilla remppaa pääasiassa tehtiin:
                                            Normaalit jakopään osat
                                            Hammashihna 058109119C (153-hampainen)
                                            Kiristinrulla 058109243E
                                            Kiertorulla 058109244
                                            Hydraulinen kiristin jätettiin tällä kertaa vaihtamatta (ajettu vasta 40 000 km). Mahdollisti kuitenkin 153-hampaisen hihnan.

                                            Ja sitten
                                            Nokkien välisen ketjun säädin 058109088B (eikä ollut kuin 700 € marmorilla... Jep. Myynti-palstalla yksi käyttämätön säädin myynnissä...)
                                            Nokkienvälinen ketju 058109229B

                                            Oli vähän suolainen tuo marmorin hinta, mutta kone auki pajalla ja käymätön osa asentajan kädessä....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Meikäläisellä on samanlaista naputus ongelmaa urssin koneessa. Kylmänä ei tyhjäkäynnillä naputa ja kun lämpiää ni alkaa naputuskin. Öljynvaihto on edessä aivan juuri niin ajattelin fortea koittaa, mutta todennäkösestihän se ei auta..

                                              Voiskohan se olla tuossa meikäläisenkin koneessa ö-pumppu myös vai löytyykö urssista jotain muita tyypillisiä mahdollisuuksia?

                                              Thanks!
                                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.11.2009, 01:45. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X