Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 rohina ja vaihteiden vaihto ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 rohina ja vaihteiden vaihto ongelma

    Morjens!

    Eli ongelma ilmeni seuraavasti:
    Kiihdyttäessä ja vaihtaessa vaihdetta 2-->3 alkoi kuulua rohinaa.. Kolmonen ei mennyt edes sisään/päälle.

    Tällä hetkellä mikään vaihde ei meinaa mennä kunnolla sisään, muuta kuin pientä voimaa käyttäen.

    Paikallaan kytkin täysin pohjassa vaihdellessa vaihteita, jostain kuuluu rohinaa/hinkkaavaa ääntä! Ääni tihenee kierrosten noustessa.

    Jos kytkin ei ole täysin pohjaan painettuna ääntä ei kuulu, mutta vaihteiden vaihto kuitenkin usein tahmeaa.

    Painelaakeri?

    Jos jollain vastaavia kokemuksia tai enemmän tietoa asiasta ottaisin mielelläni kokemuksia vastaan.

  • #2
    Itsellä pitää ihan samanlaista meteliä, ei meinaa mennä kans vaihteet tupaan sitte millään.

    Painelaakeri lähtee vaihtoon, ei ole paljoa vaihtoehtoja.

    Comment


      #3
      Olen ostamassa autoa missä samanlaisia ongelmia. Vaihteet joutuu tyrkkäämään puoli väkisin välikaasulla. Mutta auto sammuksissa toimivat normaalisti. Ei ylimääräisiä ääniä kun vaihde sisällä. Autoon on tehty n:1500km sitten kytkimen vaihto ja myös vauhtipyörä on vaihdettu "kestävämpään". Menee varmaankin takuisiin kun liike on tuon vaihtanut mutta mikähän siellä nyt on ongelmana, voisiko olla ettei irroita kunnolla jompi kumpi sylinteri?

      Comment


        #4
        Jatketaan tarinaa. Auto on nyt tallissa ja vaihdettu on kytkimen pääsylinteri ja työsylinteri. Ilmattu kertaalleen, poljintuntuma on hyvä. Pakki menee huonosti päälle ja ykkönen takkuilee satunnaisesti.
        Pientä kiihdytystä kokeillessa kun menee yhtään paineen puolella alkaa hrveä tärinä, kierrokset nousee mutta nopeus ei. kuuluu myös outoa ääntä keulasta. Kaasun kun höllää äänet ja tärinät lakkaa. 2-vaihteella sama. Huomenna toinen ilmaus ja testi lenkki mutta epäilen että ei auta. oliskos neuvoja. mikä on voinut kytkimestä mennä noilla kilometreillä?
        Ja autohan on agu koneella ja 5 vaihteinen manuaali.

        Comment


          #5
          Kytkin luistaa?

          Comment


            #6
            Minusta kytkimen luistaminen ei ptäisi näkyä kuin kiekka mittarissa, ilman mitään ylimääräisi ääniä ja tietty hajuna?

            Comment


            • #7
              Jos kierrokset nousee mutta vauhti ei niin kyllä siellä kytkin luistaa -tai sitten jonkin muun sovituksen luistaessa kulkemiset loppuu samantien kokonaan (esim boorien...) Minä ainaskin huomasin kytkimen luistamisen ensimmäistä kertaa pienenä täristyksenä ja oudosta äänestä (joka ei ollut vain kierrosten nousu koneessa)

              Comment


                #8
                Sama se lie mikä sieltä on risa, mutta tuolla kuvauksella sen on oltava kytmestä lähtöisin. Jos poorit antaa periksi niin, että kierrokset nousee, mutta vauhti ei, on se ihan totaal kaput.

                Comment


                  #9
                  Kävin tuossa äsken ilmaamassa vielä uudestaan ja ei vaikutusta. autolla kyllä pääsee eteenpäin mutta kun kytkimen polkaisee pohajaan jää veto vielä päälle. pysähtyy kyllä kun jarrulla pysäyttää mutta moottorista kuulee että joku vastustaa. eli ei irroita eikä kytke. jotuu varmaan laatikon purku hommiin:) Vai onko vielä jotain mitä vois kokeilla?

                  Comment


                    #10
                    Uusi (upgrade)kytkin hyllyyn ja lootaa pois. Jos ei vika löydy pelkällä kytkimen irrotuksella, joudut avaamaan lootankin. Kytkimen vaihto ei mene missään tapauksessa hukkaan.. =)

                    Comment


                    • #11
                      Jos siellä on silmälaakeri, niin se voi olla rikki. Itsellä teki kerran tuon juuri tuosta syystä, ei kuitenkaan audi vaan toinen saksalainen.

                      Comment


                      • #12
                        Silmälaakerin hajoaminen tekee just nuo oireet. Mulla 200tq:ssa 1. ja pakki takersi ensin, sit alkoi kuulua sirinää ja vinkua, sit takersi jo kunnolla kaikkien vaihteiden päällemeno. Kytkin ei irrottanut, vaikka poljin oli pohjassa, vaan "pieni" veto oli koko ajan. Silmälaakerista oli lähteneet kaikki neulat liikkeelle.

                        Comment


                          #13
                          Vituttaa vaihtaa uutta osaaa kun vanhalla setilläkään ei ole ajettu kuin n: 1500km. Tämä siis edellisen omistajan toimesta.

                          Mistä silmälaakerista nyt puhutaan?

                          Comment


                          • #14
                            Mun käsittääkseni silmälaakerilla tarkoitetaan sitä laakeria, joka on kampiakselin takapäässä. Se tukee kytkinakselia. Se mulla oli ainakin mennyt tohjoksi ja aiheutti kuvailemasi oireet. Pitää irrottaa kytkin ja laatikko, jotta sen voi vaihtaa. Itse en hommaa omaan autooni tehnyt, enkä ollut tavallisuudesta poiketen edes paikalla remonttiapuna, joten ihan tarkat ohjeet jää multa antamatta.

                            Lainaus Overdrivelta:
                            "Jos kytkin oikeesti irroittaa niin jumiutunut kytkinakselin silmälaakeri (kiinni kampurassa tai vauhtipyörässä) tekee tommosta. Laatikon pyörivät kamat ei pysähdy vaihdetta kytkettäessä, vaan kykinakseli jää pyörimään kampuran mukana, ja varsinkin ykkönen ja pakki tuppaa rusahtamaan herkästi. Kaikissa vehkeissä ei varsinaista silmälaakeria edes tosin ole.."

                            Sain käpälääni kumminkin poistetun laakerin, ja se oli aika heppoisen näköinen ajatellen, että se pyörii aina kun kone käy. Helppo sanoa jälkiviisaana, että kannattanee vaihtaa aina, kun on loota irti autosta. Ajamalla vika pahenee, ja lopulta ei mene mikään pykälä päälle ennenkuin koneen sammuttaa. Mä ajoin 20 km pajalle kakkosella yöllä, jotta en olis kehätiellä tukkeena =)
                            Viimeksi muokannut siirikonna; 15.7.2010, 18:51.

                            Comment


                            • #15
                              se pyörii aina kun kone käy
                              On todellakin hepposen näkönen ja kannattaa vaihtaa kytkimen kanssa samalla mutta korjataan sen verran että sehän pyörii siis vain silloin kun kytkin on pohjassa. Kun kytkin on kiinni niin kampiakseli/vauhtipyörähän pyörii samaa vauhtia kytkinakselin kanssa.

                              Comment


                              • #16
                                Vauhtipyörän reikään kun kurkkaa niin siellä se silmälaakeri on. Hankala irroittaa kotiulosvetäjillä mutta jonkun uloslyöntityökalun tekee nopeasti.

                                Comment


                                  #17
                                  Silmälaakeri kokee kierroksia kun koneen ja kytkinakselin nopeudet eroavat. Eli esimerkiksi paikallaan ollessa vaihde vapaalla on silmälaakerissa kierroksia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin tänään liikkeessä jossa tuon kytkimen asensivat ja sanoivat selityksen jälkeen, että kytkin rikki.... No ei ollu uutinen. Nyt sitten laatikkoa irti eikai siinä muu auta. Jos tuon asetelman joutuu irrottamaan, tuon silmälaakerin varmaan tuntee jo käsin pyörittämälläkin että onko kunnossa?

                                    Pystyykö tuota kytkimen toimivuutta "liikkuuko työsylkkä niin kuin pitää" testaamaan esim. auto paikallaan 2 vaihde tupaan ja startilla liikkeelle? Ja tätä ennen otettu työsylinteri kokonaan irti.
                                    Viimeksi muokannut tapza_s; 21.7.2010, 18:39.

                                    Comment


                                      #19
                                      No nyt on laatikon irroitus siinä vaiheessa, että pitäis saada se möykky sieltä konehuoneesta pois. Kaikki hilut on irrotettu koneesta paitsi vaihteen siirrin hässäkkä ja laatikon päädyssä oleva tukikumi. Tarviiko näitä irrottaa?

                                      Olen ymmärtäny että laatikkoa pitää pyöräyttää kuskiin päin mutta kuinka paljon ja pitääkö konetta laskea? Muuta huomioitavaa?

                                      Comment


                                        #20
                                        No nyt on laatikko irti ja vikakin löytyi. Olipa kytkimestä lähtenyt vähän osia irti ja tippuivat lattialle ku otin asetelman irti. Lisäksi kytkin kopassa oli jonkin verran metalli hilettä:) Ei muuta kun reklamaatiota osien toimittajalle...

                                        parit fotot

                                        http://kuvablogi.com/nayta/2723580/
                                        http://kuvablogi.com/nayta/2723662/

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mistäköhän mättää itellä vaihdettiin juuri korjaamolla valeon kiinteä kytkinpaketti vanhan antautuneen tilalle ja muuten kaikki menny ihan mallikkaasti mutta nytten kytkin pohjaan painettuna kuuluu rohinaa ja asetelma kuulemma ottaa kiinni siirtohaarukkaan tai johonkin nastaan.

                                          Paria prikkaa olivat kokeillut laittaa työsylinteriin ettei pääsisi liikkumaan niin paljon mutta ei kuulemma vaikutusta. Oli siinä vanhassakin kuulemma jotain samaa kulumaa mistä nyt ottaa kiinni mutta ei se ennen ole mitään meteliä pitänyt.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X