Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Biturbon virityskeskustelua nokkien osalta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mulla on yhet joutilaat uudet rs4 nenät pajalla. Jos jotakuta kiinnostaa. Voisivat irrota kohtuu hinnalla.

    Comment


      #32
      Entäs hinta? Onko tuossa neljä nokkaa?
      1700€ tienoilla. Käsittääkseni neljä nokkaa.

      Kukaan mitannut/löytänyt netistä paljonko rs4 turboilla pakopuolen paine on jos ahtopaine on 1.5 bar tienoilla?

      Comment


        #33
        ihan muistista heitän että pakopaine on huomattavasti korkeampi kuin ahtopaine. AW:ssä noista kolmisen vuotta sitten keskusteltiin ja mittailtiin. Voit itsekin laittaa egt:n tilalle (olikohan jarrunipan kierteet) sovittimen ja jatkat sitä kuparijohdolla ja perään painemittari.

        egt anturi nippusiteillä sivuun ettei osu mihinkään.

        Comment


          #34
          Onkohan a6 2.7t ja s4 imunokissa mitä eroa, kun näkyy osanumero olevan eri?

          Comment


            #35
            Jos jotain käytännön eroa, niin sanoisin niiden korkeintaan olevan vielä miedommat.

            Comment


              #36
              Minulla on yhdet sellaiset hyllyssä, voisin joskus vertailla.

              Comment


                #37
                Vakionokkia tuli mittailtua ja Imunokissa tosiaan tuo 7,5 mm nostoa. Pakonokissa on noin 10 mm nosto.

                Imunokkien keskimmäiset venttiilit (eli joka sylinterin keskimmäinen) on pienemmällä nostolla ja vissiin perusympäryllä kuin muut venttiilit. Nosto noin 0,5 mm pienempi.

                Comment


                  #38
                  Onkohan a6 2.7t ja s4 imunokissa mitä eroa, kun näkyy osanumero olevan eri?
                  Rullamitalla mitattuna a6 2.7t nosto olis jotain alle 8mm (ehkä tuo 7,5mm).

                  Comment


                    #39
                    Jatketaas keskustelua. Osui silmiin jonkun jenkin teksti, se oli laittanut 2.8 nokat ässän vakiokansiin, ja tehoa oli tullut reilusti lisää. Toki ahtoakin oli nostettu pari napsua. Ei tuo nyt ihan huono ole?
                    Ja sitten jos mietitään noita Cat camsin nokkia, niin mikä niistä olisi paras vaihtoehto Isoille tehoille? Ja kuinka helposti tulee ongelmia päästöjen kanssa esim noilla 1004052 nokilla? Pääseekö läpi kunnon kattien kanssa, vai pitääkö mennä lasolit tankissa?

                    Ja kolmanneksi, olisko Loban nokista mihinkään? Ne ovat samanhintaiset kuin Cat camsit ja spekseiltäänkin aikalailla samat.

                    Ja sitten vielä Dbilaksen nokat, valinnan vaikeuksia... Vai vieläkö löytyy jotain muita vaihtoehtoja? Joku noista pitäisi valita.
                    Viimeksi muokannut okkim; 22.12.2012, 21:41.

                    Comment


                      #40
                      No mun kokemus noista 2.8 nokista oli erittäin laginen alarekisteri 3500 rpm asti ja sitten ei juuri mitään lisää. Toki kierroksilla oli muita virtaustulppia koneessa silloin vielä eli ylärekisteri ei toiminut muutenkaan mutta en sitä lagista alakertaa kaipaa ollenkaan.

                      Sen lagisen alakerran takia vaihdoin ne pois, oli sen verran suolesta se.

                      Jenkit..

                      Comment


                        #41
                        Vayne huomasiko tuon lagisuuden persdynon lisäksi logeissa? Muutamia logeja on tullut vastaan, jossa verrattu S4/2.8 nokkia niin logien perusteella ei lagaa orkkiksiin verrattuna. Mutta logit ei aina kerro ihan kaikkea.

                        Tuo Okkimin laittaman linkin autossa on R770@2bar+ ahtoja eli oletuksena vähän eri ilmamääriä hönkii...ainakin oletuksena.
                        Viimeksi muokannut Mikse; 22.12.2012, 23:33.

                        Comment


                          #42
                          Unohdetaan ne 2.8 nokat vähäksi aikaa, ja mietitään vähän noita "isompia" nokkia ;)

                          Sen verran vielä "OT", että yhdessä ässässä on 2.8 nokat RS4 turboilla eikä se tunnu yhtään lagiselta, päinvastoin.

                          Käsitinkö nyt oikein että nuo Cat camsin nokat on hiottu alkuperäisistä? Mutta siellä lukee myös näin: "Manufactured from Hollow Steel Billets with integral rear chain verniers." Taulukossa puhutaan OEM:stä.

                          Jotenkin mua ei nuo alkuperäisestä hiotut oikein innosta, liekö turhaa vieroksuntaa?

                          Comment


                            #43
                            Dbilas on typerä (kuin myös schrick) kun ei kerro millistä milliin aukioloa. Nuo markkina-asteet kun heittävät välillä vähän miten sattuu ja alkurampit voi nokissa olla vaikka kuinka loivia. Vertailua noiden perusteella ei oikein pysty tekemään.

                            Cat 4052 jättäisin kyllä sellaisenaan kauppaan, mutta 4052 imu ja 4050 pako vois olla ihan mielenkiintoinen. Eivät ole tosiaan tehty alkuperäisistä.
                            Alkuperäisistä hiomista on turha vierastaa, mutta aika rajallisesti niitä voi tavallisesti muokata. Eri juttu sitten, jos tekee mekaaniseksi koneiston.

                            Imunokan säätöä pyrkisin kyllä rajoittamaan reippaiden nokkien kanssa. 18 asteen (vai mitä olikaan) kääntö on pitkän aukiolon nokan kanssa ihan helvetisti.

                            Kannattaa joko apinoida jotain hyvin toimivaa juttua tai sitten opiskella ja kokeilla itse. Molempien vaihtoehtojen kohdalla pitää asennoitua siihen että eka ratkaisu ei ehkä miellytäkään vaan pitääkin apinoida jotain muuta tai opiskella/kokeilla lisää. Ja sekin pitää pitää mielessä, että vaikka ei eka koeajolla naurattaisi, uudelleenajoituksella voi alkaa jo hymy nousemaan. Tai seuraavalla ajoituksella, tai sitä seuraavalla...

                            Koostakaas vaihtoehtoisten orkkisnokkien speksit tänne niin joku varmaan niistäkin voisi jotain älynväläyksiä saada.

                            Comment


                              #44
                              2.8 nokista:
                              Persdynolla tuon huomasi sen verran selkeesti, luulin aluksi autossa olevan vikaa. Keräsi ahtoja hitaammin ja esim isoilla vaihteilla maantiellä tuli välillä tunne ettei kiihdy ollenkaan. Vakio nokilla kun tulee se vakio reilu kiihtyvyys tyhjäkäynniltä lähtien. Ehkä Rs4 hyrrät on sen napsun verran raikkaammat alakerrasta, ettei tuo vaikuta niihin.

                              Mutta nyt kun mulla on ahdistavat tekijät koneesta saatu pois ja koneella nokan aikaistukselle useita eri softaversioita niin ajattelin kokeilla uudestaan (imunokka kun vaihtuu helposti). Saan tarvittaessa aikaistuksen kokonaan pois tai sitten 300 rpm välein ylös asti.

                              Comment


                                #45
                                Oliko vaynellä Viperin softa 2.8 nokkakokeilussa? Eikai ne 2.8 nokat voi huonot olla RS4-turboja isommilla kun kerran itse LOBAkin jopa suosittelee niitä omien nokkiensa budjettivaihtoehdoksi.:) Toki koskee varmaan enemmän isokanavakansia.

                                Okkim: vaikka ei noita jenkkien löpinöitä kukaan usko, mutta juuri noita Catcamsin 1004052 nokkia ainakin 034 suosittelee mimenomaan todella isoille tehoille. Kuulemma potentiaalia yli 100 heppaa enemmän kuin 2.8 nokissa. Päästöasioista kannattaa varmaan kysyä myös vaikka 034:ltä. Heillä varmaan tietoa asiasta on kun Kaliforniassa ovat.
                                Viimeksi muokannut Lupe-81; 23.12.2012, 12:07.

                                Comment


                                  #46
                                  Ei ollut Viper softa vielä silloin, nyt olisi softia eri versioita nokille.

                                  Eipä varmaan kukaan virivalmistaja ajattele nokkia käyttöalueella normiajossa palautteidensa parissa, virinokka kun syö aina sieltä pois. Tuo edellinen kokeilu oli sen verran negatiivinen normiajoon, että lähti nokat takas tallin hyllylle mutta jospa kokeilis nyt uudestaan :)

                                  Radallakin kurvista ulos 3-vaihteella on mukavempi, kuin 2-vaihteella lipsuen ja heti rajoittajaan. Sen verran eroa noissa heräämisissä oli, että sen ajan setupilla olisi noin käynyt.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tässäpä S4, RS4 ja 2.8 imu- ja pakonokkien speksit.

                                    Perhana kun eivät näytä käyriä noista, ja kaikki firmat samalla tavalla. Saisi paremmin selkoa. Mun järki ei nyt riitä pähkäilemään noita asteita, varsinkaan kun en tiedä mikä olis hyvä.

                                    Porkkis, mikä noissa Cat camsin 4052 pakonokissa mättää?
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut okkim; 25.12.2012, 21:57. Perustelu: Lisäystä...

                                    Comment


                                      #48
                                      Oli noita logejakin jokunen toki, ohessa yksi. Ja todella tuo alarekisteri tuntui hengettömältä (2000-3000 välillä korostettuna vielä), kierroksilla saattaa tapahtua paremmin vielä, kun noissa oli tekniikassa vielä pari ikävää tulppaa rajaamassa kierroksien menoa..

                                      Fats noissa molemmissa täysin sama mutta radalla 2.8 versio on hidas.

                                      Mutta kokeilen keväällä uudestaan vielä, kun nyt tekniikka on hyvässä iskussa.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #49
                                        Nyt on aika monen nokat specsit laitettu mutta ei vielä yhtään kommenttia asiasta ymmärtäviltä..

                                        Pystyykö specsien perusteella sanomaan, miten powerband muuttuu nokkien vaihdolla? Yleinen mielipide tuntuu olevan, että virinokilla alarekisteristä häviää vääntö mutta yläkierroksilla tulee hyödyt. Mutta miten on Loban specsien kun yhdet dynokäyrät RS4 vs Loba nokat niin väähtöä/tehoa tulee lisää koko kierrosalueelle. Tiedä sitten onko enempi kikkailun tulosta vai onko erilaisella filosofialla specsit väsätty?

                                        RS4 vs Loba nokat. Autona RS4/LO700 ahtimet
                                        Edit: Loban nokilla 0,2bar pienemmät ahdot ( 1,9 to 1,75bar, new 1,7 to 1,5bar)
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut okkim; 15.1.2013, 10:41. Perustelu: Lisäsin kuvan forumille niin ei katoa

                                        Comment


                                          #50
                                          Herätellääs aihetta kun tullut (yritetty) perehdyttyä nokkiin ja niiden specseihin kun alkoi kiinnostamaan tehon lisäys.
                                          Loban nokat joita ei taida kovin helposti mistään enää löytää voisi olla kohtuu hyvä vaihtoehto vaikkakin kuullut välillä toisenlaisiakin käyttäjäkokemuksia.

                                          Nuo Dbilaksen 9,1/10,8 nostoilla olevat nokat näin maallikon silmiin näyttäisi hyvältä vaikka noista 1.0mm duratioita ei kerrotakaan.
                                          Dbilaksen 9,4/11,0mm noston nokat, mielipiteitä?

                                          Yksi vaihtoehto olisi hiotuttaa vaparin nokista mieleiset.

                                          Noista 1.0mm duratioista jo aiemmin ketjussa puhuttu mutta miten "herkkä" on niiden vaikutus kun OEM nokkiin vertaa niin esim. Loban nokissa asteet hyvin lähellä vakioita ja pakonokissa jopa hieman vähemmän (miedothan Lobat on muutenkin).

                                          10% teholisäys keskialueelta juurikaan menettämättä olisi hyvä resepti ;)

                                          Comment


                                          • #51
                                            Aukeamis- ja sulkeutumisajoista muutama nyrkkisääntö:
                                            -Imuventtiilin sulkeutumisaika vaikuttaa millä kierrosalueella täytös on paras, mitä myöhemmin sulkeutuu niin sitä ylemmillä kierroksilla toimii ja päinvastoin, aikainen sulkeminen parantaa alavääntöä. Suurin syy muuttuville venttiilinajoituksille.
                                            -Pakoventtiilin aukeamisaika on kompromissi moottorin hyötysuhde vs. pakoenergia turbiinille. Mitä aiemmin aukeaa niin sitä enemmän energiaa (kuumempaa pakokaasua) menee ahtimelle, mitä myöhemmin aukeaa niin sitä enemmän kampiakselille kun paisumisvaihe jatkuu pidempään.
                                            -Imuventtiilin aukeamisaika ja pakoventtiilin sulkeutumisaika määräytyy enemmänkin edellämainittujen tekijöiden jälkeen halutun huuhtelun pituuden sekä mekaanisten rajoitteiden kuten venttiilikoneiston kiihtyvyyksien, männän väistämisen tarpeen yms. perusteella.

                                            Huuhtelun pituuden lisääminenhän siirtää myös kierrosaluetta ylemmäs yleisesti ottaen, turboahdetussa riippuu sitten ahtamisjärjestelmän kokonaishyötysuhteesta (onko pakopaine yli vai alle ahtopaineen) onko tästä enemmän hyötyä vaiko haittaa ja millä kierrosalueella.

                                            Helpottaa analysointia kun piirtelee exceliin nostodiagrammit ja vertailee huuhtelukolmion pinta-alaa ja noita edellämainittuja imuventtiilin sulkeutumista sekä pakoventtiilin aukeamista.

                                            Sittenhän tietysti maksiminostolla on suoraan vaikutusta vain jos kannen virtaus ylipäänsä paranee lisänostolla, epäsuoraan taaskin jyrkemmällä rampilla etua pienemmillä nostoilla tulee. Samoilla maksiminostoilla voi vaan rampit olla eri nokissa erinäköiset ja mekaaniset tekijät yleensä rajoittaa sitä eli duraatiota voi joutua lisäämään rampin pehmentämiseksi vaikka siitä ei muuten olisikaan hyötyä jos nostoa haluaa lisää.

                                            Monitahoinen aihe niin hankala sanoa oikein muuta kuin että "kaikki vaikuttaa kaikkeen" ja "riippuu koko muusta setupista". Pitkälti testaamallahan se paras nokkasetuppi löytyy.
                                            Viimeksi muokannut jcarlson; 13.12.2016, 15:20.

                                            Comment


                                              #52
                                              Pakoventtiilin aukeamisaika on kompromissi moottorin hyötysuhde vs. pakoenergia turbiinille. Mitä aiemmin aukeaa niin sitä enemmän energiaa (kuumempaa pakokaasua) menee ahtimelle, mitä myöhemmin aukeaa niin sitä enemmän kampiakselille kun paisumisvaihe jatkuu pidempään.
                                              Ja varmaan se että alakuolokohdassa pako on riittävästi auki, että mäntä ei kohtaa tarpeetonta painetta pakotahdilla?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Painetta on pytyssä sen verran rajusti enemmän kuin pakokanavassa että kovin paljoa sen venttiilin ei tarvitse alakuolokohdassa olla auki.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Voisiko carlson tehdä noilla osaamisilla analyysia miten Loban nokat toimisi verrattuna 2.8 nokkiin. Kolmioita minä en osaa piirtää ;)
                                                  Specsit täällä https://s4wiki.com/wiki/Cams
                                                  Ja/tai millä duratioilla Dbilaksen nokat soisi olla?

                                                  Ja jos noista Loban nokista pitäisi tehdä napsua ärjymmät niin millä muutoksilla, oletuksena (ja varmaan ihan käytännössäkin), että vaparin kannet ei ahdista. Pakopaine varmasti on suurempi kuin ahtopaine etenkin kun ahtimesta otetaan "kaikki irti".

                                                  Muista specsejä jos pitää laittaa, että on helpompi suunnitella nokat niin laitetaan tarvittaessa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Noille Loban nokille ei ole taulukossa annettu aukeamis- ja sulkeutumisaikoja mutta näyttää järkevältä ja varmaan toimii paremmin kuin vaparin nokat, vaikuttaisi olevan ajateltu katuauton herkkää turbomoottoria jossa pakopaine on yleensä ahtopainetta korkeampi. Vaparin nokat käy paremmin isoturboisiin ahdettuihin kilpamoottoreihin jotka käyttäytyy enemmän kuin vapari.

                                                    Dbilaksen nokista on noiden linkkien takana vielä vähemmän tietoa, oletettavasti nuo aukeutumis/sulkeutumisajat sekä duraatiot on kuitenkin 0.1mm nostolla joka on melko tyhjän kanssa. Noista kahdesta kuitenkin tulee fiilis että 9,1/10,8 nostolla olevat nokat on enemmän vapariin tarkoitettu ja 9,4/11,0mm nostolla olevat on turbokoneeseen.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Joo Dbilaksen 1.0mm duraatioista ei tietoa (ainakaan vielä). Minkä specsien perusteella oletat Dbilaksen 9,1/10,8 nokkien olevan enemmän vapariin ja toiset taas turbokoneeseen? Yritän tässä päästä vaan jyvälle etenkin kun nuo ajoituksen luvut ei kerro mulle paljoakaan.
                                                      Viimeksi muokannut Mikse; 14.12.2016, 00:43.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Noissa 9,4/11,0 nokissa on vähemmän overlappia, imu sulkeutuu aiemmin ja pako aukeaa aikaisemmin. Samansuuntaiset erot on nähtävissä myös vakionokissa RS4/S4 vs. 2.8V6. Imupuolella on (mainos)duraatiota vähemmän mutta maksiminostoa on enemmän joten ramppi lienee jyrkempi. Positiivinen asia mutta venttiilikoneisto joutuu korkeilla kierroksilla kovemmille.
                                                        Oletettavasti on ajateltu että viritetty vapari kiertää korkeammalle, nokkavalmistajalta olisi kiva saada myös tieto mille kierroksille asti vakio venttiilikoneisto pysyy kasassa..
                                                        Kierrosalue millä huipputehoon pyritään on oikeastaan teholukemaa oleellisempi tieto nokkien valinnassa.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Miten paljon vakionokkia pystyy yleensä hiomaan ennen kuin hytikkanostimien kanssa alkaa tulla ongelmia? Tässä tapauksessa 2.8, joiden nosto 8,8mm ja Dbilas tarjoaa samoja specsejä myös hiottuna. Nostoa tulisi lisää 0,6mm 9,4mm imunokalle ja saman verran pakoselle.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Lisäinfoa sain ja kommenttia kaipaisin

                                                            Dbilas 9,1/10,8mm nokilla 1,0mm duraatiot 224°/220°
                                                            Dbilas 9,4/11,0mm nokilla 1,0mm duraatiot 206°/228°

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X