toisenlaiset nokat
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Biturbon virityskeskustelua nokkien osalta
Collapse
X
-
Olikos se niin, että k04:ten kanssa ei kannattanut nokkia vaihtaa muunlaisiin?
Koska jos on kannet, jotka antaa hyvän alaväännön mutta ei virtaa korkeilla kierroksilla ja yläkireät nokat, joilla ei saa alavääntöä niin lopputulos on ettet saa kumpaakaan.
edit: Mikko perhana ehdit ekana.
edit 2: Joo siis kyllä rs/vaparin nokat pelaa ja toimii mutta hyöty on vähäinen ilman kansia.
PS. Olen joskus nähnyt S4 myynnissä joka oli täysin vakio, ei edes lastua mutta oli laitettu Rs4 nokat, tiedä sitten miten toimii... :)
Comment
-
Keskialueen pitäisi parantua paljonkin, ja jonkin verran ylhäältä. Ei ole penkityspapereita viimeisimmästä säädöstä joten ei ole antaa faktaa. Eka säätö penkissä oli ihan pelleilyä, loput säädettiin tiellä.
Silti yhden barin paineilla tuli 380 hv Harisen penkissä huonolla jäähdytyksellä. Autossa oli RS4 coolerit, ja 3" DP:t sekä 3" putkisto ja vaparin nokat. Ahtoja nostettiin sen jälkeen lisää, mutten muista paljonko (ehkä 1.3 bariin).
Comment
-
Juu en näe nokkien vaihdossa jyrkempiin juuri mitään hyödyllistä, pikemminkin menetetään koneen laajaa aluetta mikä nyt on erinomainen. Paljon asioita pitäisi muuttaa koneessa, mukaan lukien vähemmän rusina ahdin :) jotta nokkia edes miettisi.
Silloin tulisi autosta jo melko race muutenkin ;)
Comment
-
Juu ihan normi nokat sinne vaihtaisin jos vaihtaisin ja siis vaihtaisin ainostaan jos on pakko. Perse ei meinaan kestä vaihella noita ihan huvikseen :)
Eikös nokkien vaihtaminen ole enemmän vapareiden ja vanhempien autojen virityskeino, jossa ei voida ahtamisella saada lisää tehoa?
Comment
-
Monia pikkujuttuja voidaan kompensoida aina lisäämällä 0.1bar ahtoa ja voidaan todeta että olipa helpompaa näin. Vaan kun pikkujuttuja alkaa olemaan vaikkapa 20 kappaletta, on lisätty ahtoa se 2 bartsonia... ja aika harvaan viritettyyn jää monia kymppejä nostettavaksi pikkuahtimilla. Hyvä vapari on hyvä aihio ahdettavaksi.
Turbopuolella aihetta enempi vähempi juuri käsitellään.
Comment
-
Väärässä olette
Jos/kun koneesta halua tehoa niin pyttyyn pitää saada runsaasti ilmamassaa. Tämä voidaan saada aikaa kahdella tavalla: a) painetta lisäämällä, tai b) hengitystä muuten parantamalla, mieluiten kuitenkin c = a+b.
Vakionokat ja niiden ajotukset on kuitenkin tehty tasaista pientä voimaa ja pieniä päästöjä sekä taloudellisuutta tavoitellen. Kun kahdesta jälkimmäisestä ollaan halukkaita ensin mainitun parantamiseksi valmiita tinkimään niin itse en kyllä arastelisi yhtään pistää tuohonkin koneeseen jotakin muuta nokkaa. Tässä tapauksessa en kuitenkaan todellakaan tarkoita ainuttakaan audin koneista vakiona löytyvää nenää vaan jotakin aivan muuta.
Varsinkin suhteellisen korkeapuristeisessa ahdetussa koneessa on entistäkin oleellisempaa saada pyttyy suuri massa mahdollisimman pienellä paineella.
Comment
-
http://www.mrctuning.com/mrc530.php tuossa ei kuitenkaan ole ilmeisesti nokkia vaihdettu vaikka esim. imusarja on vaihdettu...
Comment
-
Niin. Pakonokat jos haluaa biturboon "paremmat" kannattaa lähteä saman tien pois mistään vakionokista. 2.4-2.8L 30venttiili v6 pakonokat on samat kaikissa koneissa, myös ahdetussa. RS4 käyttää 2.4L koneista löytyvää imunokkaa. (Voitte ihan vapaasti tarkistaa ETKASTA, sieltä minäkin tätä luen).
Kansi vakionokillaan ei itseasiassa ole ollenkaan huono hengittämään, ei muuten onnistuisi tehtaan ilmoittamat käppyrät (vaikka näihin otettaisiin myös markkinointikikat mukaan). Vaparien/Risan kannet pystyvät toki hengittämään vielä rajummin, ja karkeanakin arviona esitän, että Risan VE arvot ovat todella uskomattomat tehdaskoneeksi.
Tässä kun olen katsellut erinäköisiä "virityksiä" maailmalta biturboon, on suurimmasta osasta jäänyt käteen vain pään pyörittelyä... Toki, tiloja on vakioympäristössä rajatusti ja "muutama" muukin asia kuin pelkkä kansien hengitys pitää muistaa. Vaikka ne vakiopakosarjat näyttävät vihonviimeisiltä kaikkien virtausoppien mukaan, on niiden pakko hengittää aikasta hyvin, että vakiokokoonpanot toimivat edes niin hyvin kuin toimivat.
Comment
-
Kansi vakionokillaan ei itseasiassa ole ollenkaan huono hengittämään, ei muuten onnistuisi tehtaan ilmoittamat käppyrät (vaikka näihin otettaisiin myös markkinointikikat mukaan). Vaparien/Risan kannet pystyvät toki hengittämään vielä rajummin, ja karkeanakin arviona esitän, että Risan VE arvot ovat todella uskomattomat tehdaskoneeksi.
Comment
-
Tuossa MRC500 paketissa on vakio kannet/nokat, 2001,5 imusarja pävitetty ja imuputket. Ja kyseinen paja on erään patonkimiehen S4:sta loihtinut 550hp vakio kansilla/nokilla (jotain muita muutoksia imupuolelle kylläkin) eli siinä mielessä kyllä virtausta noissa riittää ennenkuin alkaa oikeasti ahdistamaan. Ahtimet on kyllä jo jotain muuta kuin perus K04, tod. näk. RS6 ahtimilla otettu, vaikka onhan nekin K04:set. :)
Jukka kun kysyi nokkien vaihdosta K04 kanssa niin ei ehkä ole vaivan/hinnan arvoista vrt. teholisäykseen.Viimeksi muokannut Mikse; 11.3.2009, 17:13.
Comment
-
Vakionokkien ajoituksien säätökin on jäänyt ainakin omista havainnoista pois eli onko kukaan missään niitä säätänyt ?
Ainakin omassa ranskalaisessa sitä on tullut itse harrastettua hyvin tuloksin säädettävillä nokkapyörillä ja nykyään tuppaavat optimoimaan noita muuttuvia ajoituksiakin.
Comment
-
Olis 5tkm sisällä jakohihnan vaihto, jossa vaiheessa koneella kilometrejä noin 180tkm. Mikäs olis suositus noiden nostinten/nokkien suhteen?
Kumpika noista nokista on miedonpi? Kuvittelisi, että 2.8 vrt. 2.4 nokista 2.8 olisi miedonpi, miten lienee litratehot noilla vaparikoneilla?
EDIT:
näkyy olevan 2.8 litrateho hieman parempi (50.7 kW/l vrt. 50.4 kW/l)Viimeksi muokannut pv; 12.3.2009, 09:24.
Comment
-
Vakionokkien speksejä vaan esiin tänne sitä mukaa kuin niitä jostain vastaan kävelee. Voidaan sitten hämmästellä isommalla laumalla.
Tiettyä kapeakatseisuutta havaittavissa näiden sahapukkien virittelyssä jos mennään linjalla "MRC teki niin ja niin ja se on maailman paras tapa koska ne on aivan guruja. Teen siis itsekin niin enkä edes yritä selvittää tai miettiä miten voisi tehdä paremman". Samaa ilmiötä vuosia sitten S2forumilla aikani seurasin...
Kopioimalla toisen tekeleet voi saada korkeintaan yhtä hyvän.
Comment
-
Porkkiksella tuntuu olevan guru allergia :) mutta toisiaan jos ei edes vakiokeppien arvoja ole esillä niin kyllä ne tiedot ensin pitäisi ihmetellä.
Eihän näitä koneita olla täällä edes viritelty paljoa, joten ymmärtää kyllä jos seurataan jonkun tekijän hyväksi todettuja modeja, kun ei suuremmin olla virittämässä.
Mutta vakiokeppien tiedot ja ajoituksen tiedot olisi hyvä näin alkuun saada, aina ei ole hyväksi vain lisätä rautaa tehojen toivossa, tutkimatta perustuksia.
Comment
-
2.7T miedompien versioiden ajoitukset löytyy ELSAsta, muita olen yrittänyt metsästää siinä onnistumatta. Nostoja ELSA ei kerro :(
AGB/AZB ja muiden miedompien ajoitukset, nokat perusasennossa
imu:
auki ATDC 10
kiinni ABDC 20
pako:
auki BBDC 38
kiinni BTDC 8
Muuttuva ajoitus vaikuttaa imunokkaan on/off periaatteella aikaistaen imunokkaa 22 astetta 1000-4000r/min välillä kun loadi yli 70% (tuo karkeasti, riippuu kierroksista 70-85% loadi)
Comment
-
Ei mulla toki guruallergiaa ole. MRC-allergia kyllä vähän on tuolta chiptuning-ympyröistä tarttunut. Koppavampaa ja itserakkaampaa kaveria saa hetken aikaa etsiä.
Tutkiskelin vähän tarjontaa. Schrickillä ei ole, catcamsilla on monta, mutta hinta voi hirvittää, dbilas hioo vakioista (vaparin?):
Catcams vakionostimien/jousien turbonokka:
0,1-0,1 1-1 max ykk-auki ajoitus
264/250 232/212 9.75/9.55 0.65/0.10 -4/56 46/-14
Dbilas ei kerro millä nostolla asteet, oletettavasti nollasta nollaan
268/256 9,1/10,8 1,0/0,8 22/66 60/16
640 euroa, ei mielestäni kovin paha 4 nokan hionnalle. Näistä ajoittamalla voisi tulla aika maukas.
Comment
-
Revolver jenkeissä koitti rajumpaa nokkaa muutama vuos takaperin, mutta sitä ei oikein saatu toimimaan silloin.
AW:ssa jos laittaa hakusanaksi SDR cams tai revolver niin pitäis löytyä. Eikös toi Doug tuominnut jo noi catcamsin tekeleet kun olivat jotenkin tyrineet.
Katotaan jos saan jostain noita arvoja kaivettua. Pieni muistikuva myös sellaisesta että jenkki kansissa oli eroavaisuuksia eurokansiin, joten ebay metsästyksissä tarkkana.
Comment
-
Olipa vaikeeta : )
Kanavat:
APB S4
intake = 42.64 W X 26.85 H
exhaust = 36.06 dia
ATQ 2.8
intake = 56.60 W X 26.72 H
exhaust = 35.87 dia
AZR RS4
intake = 55.52 W 26.75 H
exhaust = 32.28
speksit Nyen wikistä
http://s4wiki.com/wiki/Cams
Comment
-
2.8 nokassa näyttäis olevan imuventtiilien sulkeutuminen 22 astetta myöhemmin (alakuolokohdan jälkeen?). Overläppi suht sama kuin s4. Yht'äkkiä tuntuis, että pienemmän imukanavan kanssa tuo vois toimia -> kun pienessä kanavasta seos saatu vauhtiin, niin sen massa ja nopeus parantaisi täytöstä (ainakin jostain kierrosluvusta ylöspäin)?
EDIT:
Nettistä näyttäis löytyvän mainintaa, että huipputeho jopa pienenee vakioista rs4 nokkiin siirryttäessä (maksimiteho siirtyy korkeammille kierroksille, mutta muu kone hengittää huonommin tällöin).
Minkälaisia asteita/nostoja mahtaa olla 3.0 pakonokissa?Viimeksi muokannut pv; 13.3.2009, 07:57.
Comment
Comment