Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 20v lötkö tärisee eikä kiihdy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    200 20v lötkö tärisee eikä kiihdy

    200 20v lötköön on ilmaantunut outo vika. Jos ajan moottoritiellä 80km/h tasakaasulla ja esimerkiksi ohitustilanteessa painan nopeasti reilusti kaasua, autossa alkaa tuntua tärinä eikä auto kiihdy. Tärinä lakkaa heti ku höllää kaasua ja hitaasti kaasua lisäämällä autolla voi kiihdyttää pienillä vaihteilla vaikka kierrokset punarajalle asti. Tärinä alkaa siinä kohdassa kun moottorin pitäisi alkaa tuottaa vääntöä (ahtopaineet nousee) ja tuntuu siltä ihan kuin moottori tai kardaani alkaisi täristä/väristä. Tärinä on tasainen nypytys, ei nykivä.

    Auton kaikki kaikki ahtoletkut on vaihdettu silikonisiin ja bensansuodattimen + tulpat (molemmat marmoritiskiltä haetut) vaihdoin viime kesänä. Kesällä auto toimi ongelmitta kaasupohjassa kiihdytyksissä. Voiko vika olla esim. vanhassa bensapumpussa, että sen tuotto ei enää riitä kun ajellaan ahtopainella? Kevyessä ajossa (ei ahtopaineilla) auto toimii hyvin, joskus normiajossakin kyllä saattaa tuntua muutamia kevyitä nykäyksiä. Kumma kun motroniciin ei tartu vikakoodeja, vai huomaako se mitenkään esim. huonoa bensansyöttöä?

    #2
    Ahtovuoto, eli myös vaikka "ahtoletkut" on vaihdettu, on sitä painetta siellä pienissäkin huohotinpuolen letkuissa.

    Comment


      #3
      Vähän myös vaikuttaisi siltä, että ahdoilla ei jokainen sylinteri saa kipinää. Missäs kunnossa on tulpanjohdot? Tulpatkin voi testata vanhoilla, jos et ole roskiin heittänyt. Ne kun voi hajota vaikka seuraavana päivänä uusimisesta.

      Comment


        #4
        Jari, tarkoitatko näitä huohotinletkuja, esim. tuo nro 1: http://www.vagcat.com/p/B141/103870.png Pääseekö noihin siis sama paine kuin normaaliin ahtoputkistoon? 1,5 vuotta sitten minulla tuli alkuperäiseen kumiseen ahtoletkuun reikä ja silloin kyllä auto nykäisi tosi rajusti kiiihdytyksissä. Tämä uusi ongelma on vain tasainen tärinä ja kiihtyvyyden puutos.

        Pasi, vanhat tulpat minulla on edelleen tallessa ja voin kokeilla toimiiko niillä paremmin. Uudet tulpat ovat Bosch F5DP0R, vanhoissa oli muistaakseni parin kirjaimen/numeron ero, Boschit nekin kuitenkin oli ja auto toimi hyvin niilläkin. Tulpanjohtoja en ole auton omistusaikanani vaihtanut. Kesällä tulppia vaihtaessa niitä tutkiskelin enkä silloin huomannut, että johdot olisivat kovettuneet tai murtuneet mistään kohtaa. Voiko sytysongelma ilmetä noin "tasaisesti", koska se tärinä ei rynkytä/nykitä autoa ollenkaan.

        Comment


          #5
          Noista kyse, mutta "paine" oli nyt vähän huonosti itseltäni muotoiltu. Mutta vuoto siellä aiheuttaa MAF:in sekoilun, koska se vuoto tulee siis ilmamäärän mittauksen jälkeen.

          Mutta tuo oire "tasainen tärinä / nypytys" ja vedon puute viittaa mielestäni joko sytkäongelmaan (ja tulpat ja johdot erinomainen veikkaus) tai sitten "ahtovuotoon" jossa alipaineletkut tapetilla jos niihin ei ole muutosta tehty (koska muut oli kerran laitettu).

          Jos olis tärinä ja veto+tehoa on, niin silloin sinne voimalinjapuolelle.

          Comment


            #6
            Ite katsoisin myös virranjakajan pyörijän

            Comment


              #7
              3B:ssä en ole käyttänyt venttiilikopan mustaa muovista suojusta pariin vuoteen. Aiemmin oli ongelmia täysikaasukiihdytyksissä, rötäsi ja pahasti.

              Meinasin jo tulpanjohtosarjan vaihtaa, mutta paljastui että lyhyessä ajossa ja kostealla kelillä suojuksen alle kerty kosteutta, isot kipinä maadoittuivat venttiilikoppaan. Vika poistui 10 minuutissa kun varmisti että johdot kulkevat nätisti ja ovat kuivia.

              Suojuksen poiston jälkeen ei ole ollut entisenlaista tarvetta edes kiristellä tulppia aina muutaman tuhannen välein. Ennen löystyivät. Tämän suhteen voi toki olla käsitysvirhekin, ajotapa on saattanut muuttua, kun ei ole tullut niin paljoa lunta viime aikoina.

              Comment


                #8
                Ite katsoisin myös virranjakajan pyörijän
                Miten pyörijästä näkee onko se ok? Virranjakajan kansi pois ja tutkailee sisuskaluja, mutta mihin siellä kannattaa kiinnittää huomio? :)

                Kyllähän tämä vähän alkaa tuntua siltä, että sytkäpuolella saattaisi olla jotain mätää. Pitääpä käydä illan pimennettyä tutkailemassa noita osia. Minulla on tuo musta suojus paikoillaan, voin kokeilla näpätä sen pois muutamaksi päiväksi.

                Comment


                  #9
                  Ei saa olla syöpymiä metalliosissa. Pyörijä on liimattu akseliin, eli ei lähde ehjänä. Ja jos vaihdat älä laita sitä leveää mallia jota moni autotarvikekatalogi suosittelee.

                  Comment


                    #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...05&postcount=6

                    Comment


                      #11
                      Tänään aamulla ennen töihin lähtöä otin venttiilikopasta pois sen muovisen tulpanjohdot peittävän suojan. Käytin myös tulpanjohdot irti tulpista ja tarkistin ettei tulpat ole löysällä. Tulpanjohtoja en ehtinyt kovin tarkasti syynätä, asettelin niitä vain hieman paremmin. Käytin johtoja irti myös sytytyspuolasta. Töihin ajellessa tuntui, että auto olisi kestänyt hieman paremmin ahtoja (en voinut testata kaasupohjassa efektiä).

                      Mutta äsken käytiin lötköllä syömässä kapungissa (auto täynnä ukkoja) ja 80km/h vauhdista kun polkaisin kaasun pohjaan niin ahtopaineet nousee 1.4-1.5 bariin (erillisen ahtopainemittari) ja sama tärräys alkaa. Miten tuonne nyt noin paljon voi tulla painetta? Eikö hukkaportin jousen pitäisi aueta jossakin 1 barin kohdilla? Muistelen että kesällä kaasupohjassa vedättäessä sain maksimiksi noin 1.1 bar (autossa ABT 260PS lastu). En kehdannut kokeilla ajaa kaasu pohjassa ylipaineilla pitempää (tärinä) mutta ylipaineen sain kyllä toistettua aina kun vaan survaisee kaasun ihan pohjaan. Tuosta varmaan pitäisi ainakin nyt olla tarttunut jokin vikakoodi, pitää illalla käydä vag-comilla lukaisemassa mitä motronic kertoo.

                      Comment


                        #12
                        Hukkaportin kalvo puhki tai N75 (ahtopaineensäätösolenoidi) likainen/rikki tai N75:n letkutukset puhki.
                        Voisin pystyä tarjoamaan tuohon sellaisen reippaamman ohjelman jolla ne ahdot oikeasti kuuluu olla mainitussa haarukassa. YV:llä voi tästä jutella.

                        Comment


                          #13
                          Taas on tutkittu ongelmaa. Työnsin pään konehuoneeseen ja imaisin siitä hukkaportin letkunipasta "alipainetta" ja laitoin kielen siihen tukkeeksi. Kyllä siellä alipaine pysyi eli hukkaportin kalvo lienee ehjä? Seurasin myös letkut N75:lle asti enkä huomannut yhdenkään olevan rikki. N75 näytti päällepäin ok:lta, mutta pitää mitata täsmääkö sen vastusarvot korjausoppaissa oleviin arvoihin.

                          Kumma kun minkäänlaisia vikakoodeja ei vag-com löytänyt, kun tarkistin niitä ajon jälkeen. Olisi luullut että ainakin tuosta yliahdosta tarttuu vikakoodi, tosin eipä motronic näyttänyt mitään turvakatkaisua silloin tekevän. Moottorin takaa kiertävän huohotinletkun huomasin olevan hieman öljyn ja/tai tahmean lian peitossa, letku tuntuikin hieman pehmeältä. En ole varma olenko sotkenut letkun hydrayliikkaöljyllä vai vuotaako letku jostakin, moottorin taakse ei oikein nähnyt.

                          Kaverikin kävi illalla kokeilemassa autoani ja oli samaa mieltä että pätkiipä "tasaisesti". Vian on pakko olla sellaisessa osassa, joka hyydyttää jokaisen pytyn sytystä yhtä paljon tai pudottaa kerralla monta pyttyä pois pelistä. Pitänee kokeilla vaihtaa aluksi vaikka virranjakajan kansi uuteen ja tarkistaa pyörijä.
                          Viimeksi muokannut JaMZ; 4.3.2009, 21:48.

                          Comment


                            #14
                            Koitapas nyt niitä tulppia, ei oo kovin iso homma.

                            Comment


                              #15
                              Ei tästä pikkukylästä tahdo löytyä Boschin tulppia kuin ruohonleikkureihin, niin kokeilu vähän venähti. :) Sain nyt viimeinkin hankittua uudet Bosch FR5DC tulpat, jotka autossa oli viime kesään asti (kesti ajaa kaasu pohjassa) ennekuin korvasin ne Bosch F5DP0R platinatulpillta. Tulppia vaihtaessa kurkkasin tulpanreiästä mäntiä, näytti olevan aika ruskeat. Kesällä kun katsoin tulpanreiästä, pystyin lukemaan männän päältä jotain tekstiä, ilmeisesti numerot "89". Nyt näitä numeroita ei enää näkynyt, ilmeisesti karsta peittänyt. :( Laitoin uusilla tulpilla auto käyntiin, ihan hyvin kuulosti käyvän ainakin kylmällä koneella.

                              Moottoritiellä huomasin kuitenkin että sama vika vaivaa edelleen. Kaasua painaessa näillä uusilla tulpilla alkoi täristää jo hieman aiemmin kuin platinoilla. En oikein usko että vika on tulpissa, platinat vain sytyttävät hieman paremmin. Koeajolta takaisin tullessa huomasin liikennevaloissa, että kuumana kone pätkyttelee tyhjäkäynnilläkin. Ihan kuin välillä jokin pytyistä ei sytyttäisi. Hetken aikaa käy tasaisesti ja kohta taas pari pätkäisyä, joskus jää pätkimään/nypyttämään pitemmäksikin aikaa ja moottorin tärähdykset tuntee hytissä. Tarkemmin kun muistelen niin platinatulpillakin saattoi silloin tällöin kuulua joskus pätkäisy tyhjäkäynnillä mutta ei läheskään niin herkästi kuin näillä "halpis" FR5DC:llä. Onko sytytysjärjestelmässä osa, joka ei kuluneena toimisi kunnolla moottorin tai moottoritilan lämmettyä? Maanantaina saan uuden virranjakajan kannen. Vaihdan sen kerralla uuteen ennakoivana huoltona vaikka nykyisessä ei vikaa olisikaan.

                              Comment


                                #16
                                Jos et oo juopottelemassa, niin käypä pimeässä katsomassa tyhjäkäynnillä että lyökö kipinää sytkäjohtojen läpi. Kuulostaa vahvasti siltä että vanhat johtimet ovat vaihtokunnossa. Johtimen vastus tulisi olla 6 kiloooohmia, muistaakseni. Plus tietysti uudet kansi + pyöriä hankintaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Berun sarjaa saa suht vähällä rahalla ebaysta.

                                  Comment


                                    #18
                                    rsroope heitti hyvän vinkin. Aikaisin tänä aamuna ajoin auton pimeälle metsätielle, konepelti auki ja jäin tuijottelemaan sytkäjohtoja. Hetken ehdin odotella kunnes kuului terävä ZAP ja jossakin vilahti. Tarkemmin kun konehuoneeseen katselin niin huomasin että 5. pytyn tulpanjohdon 90-asteen kulmapalasta iskee kipinä aina silloin tällöin venakoppaan. Otin ko. tapahtumasta 2 videotakin:

                                    Pimeässä metsätiellä:
                                    http://s617.photobucket.com/albums/t...t=pimeassa.flv

                                    Autohallin valossa, kun tiesin mistä kohtaa kuvata:
                                    http://s617.photobucket.com/albums/t...valoisessa.flv

                                    Kun katsoin 5. pytyn johdon kulmapalaa tarkemmin, niin siitä löytyi pari semmoista pientä halkeamaa/reikää, ihan kuin olisi jollakin piikillä pyöritelty. Tarkistin myös muista johdoista kulmapalan niin 2. pytyn johdosta löytyi kulmapalasta halkeama. En kyllä huomannut että se olisi iskenyt kipinää venakoppaan kuten 5. pytty. Tässä pari kuvaa johdoista:
                                    http://img134.imageshack.us/img134/9...ulpanjohto.jpg
                                    http://img134.imageshack.us/img134/1...ulpanjohto.jpg

                                    Aiemmin olin tutkaillut/puristellut vain niitä tulpan ympärillä olevia eristeputkia ja itse johtoja mutta tuota kulmapalaa en ollut sen tarkemmin katsonut, se kun tuntuu niin "jämäkältä", mutta ilmeisesti sekin voi hajota. Vaihdoin jo platinatulpat takaisin ja niillä ei iske tyhjäkäynnillä venakoppaan kuin tosi harvoin. Kokeilen nyt ensin hankkia uudet johdot ja vaihdan samalla sen virranjakajan kannen ennakoivana huoltona. Ilmoittelen sitten miten kävin. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuota Berun sarjaa on mulle tarjottu paljon halvemmalla Suomesta. Tais olla jopa alle satasen.

                                      Mutta toi linkin myyjä on ihan ookoo, tavara on mitä pitää ja tulee suht nopeesti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt on asennettu uudet Berun sytkäjohdot ja uusi Bremin virranjakajan kansi. Vanhassa virranjakajan kannessa oli pientä hapettumaa, mutta ei syöpymiä. Pätkintä/tärinä loppui ja nyt voi taas ajella kaasu pohjassa. :) Tosin edelleen nostelee paineita yllättävän korkealle, ei kuitenkaan tee mitään hätäkatkaisua. Harmi kun en ole asentanut seosmittaria, sillä saisi varmuuden että onko nuo paineet "turvalliset". Pitänee hommailla uusi N75 ja kokeilla josko se rauhoittaisi paineet sinne max 1.1 bariin missä ne kesälläkin oli.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei se laihalle varmastikaan vedä vaikka menisi vähän "yli kartalta". Nakutuksien kuuntelu sen sijaan voisi olla viisasta.
                                          1.4 barilla menee eri tavalla, ilmoittele kun tahdot sellaisen :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X