Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7 bit kannenpulttien kiristysmomentti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.7 bit kannenpulttien kiristysmomentti

    Kyseessä olis S4 -98 2,7BiT AGB kone.
    Tänään pitäisi kone lyödä nippuun mutta muutamat kiristysmomentit hakusessa.
    Hukassa olisi siis kannenpulttien kiristymomentit ja nokka-akselien laakeripukkien kiristysmometit.

    #2
    Kannenpultit kiristetään kahdessa vaiheessa, ensin 60 Nm, sitten 180 astetta. Voi myös kiristää kaksi kertaa 90 astetta.

    Nokkapukkien momentit on 10 Nm.

    Comment


      #3
      Suuri kiitos noista tiedoista, pääsee heti huomenna kasaileen konetta.

      Kannenpultteihin joutuu ilmeisesti tekemään jonkun erikoispitkän avaimen kun tuntuu olevan todella pienet koloset jossa pultit on. Jotain vinkkejä? Tai jos jostain voisi kohtuuhintaan ostaa sellasta avainta?

      Comment


        #4
        No joutuu tekemään, tai ennemmin ehkä ostamaan. Se kun ei ole mikään normikanta, vaan niinkuin torx mutta suorakulmaisilla reunoilla.

        Itse tilasin avaimen työkaluliikkeeseen, se on Hazet 25799
        Viimeksi muokannut okkim; 20.2.2009, 22:45. Perustelu: Muistin oikean työkalun...

        Comment


          #5
          Ajattelin kokeilla bilteman tuotetta, hieman joutuu kulmia hiomaan mutta tuskin kestävyys tai sopivuus siitä kärsii.

          http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/10-363_h.jpg

          Comment


            #6
            Kyllä se sinne hiomalla menee (ei silti sovi täydellisesti), mutta jos lipsahtaa niin itku tulee. Auki olen tuollaisella ottanut, kiinni en uskaltaisi laittaa.

            Comment


            • #7
              aeb:n kannenpultteihin ostin hylsyn Työkalutorilta ilmeisesti samanlainen kanta pulteissa. Myyjä kertoi hylsyn olevan RIB kantainen.

              Comment


                #8
                Tuon ässään (ja moneen muuhunkin) sopivan avaimen nimi on Polydrive. Tiedä sitten mikä tuo RIB on?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                  Auki olen tuollaisella ottanut, kiinni en uskaltaisi laittaa.
                  Jotenkin olen luullut että avaamiseen käytetty voima olisi jonkun verran suurempi kuin kiinnittämiseen tarvittu voima, luulen vaan, olen siinä iässä.. :)

                  Hyvin tuntui kiristyvän pultit eikä lipsumisesta ollut tietoakaan kun hioi kulmia vaan sen verran että nihkeesti upposi kantaan.

                  Comment


                    #10
                    Hyvä että onnistui :)

                    Meinasin vaan sitä että avatessa ei haittaa niin paljoa jos lipsahtaa, mutta kiristäessä joutuu poraamaan pois ja avaamaan (sekä vaihtamaan) kaikki jo kiristetyt pultit.

                    Comment


                      #11
                      Ainakin tähän hetkeen asti kaikki mennyt vähän liiankin hyvin, kone odottelee tallissa autoon pääsyä, hieman murkinaa naamaan ja takasin tallille laitteleen paikalleen. Toivotaan että huomenna pääsee ajeleen. :)

                      Comment


                        #12
                        Olikos koneessa jotain vikaa kun se piti avata?

                        Comment


                          #13
                          Olikos koneessa jotain vikaa kun se piti avata?
                          Olihan siinä, koko homma alkoi siitä kun piti vaihtaa pelkästään termostaatti. Kaikki meni ihan hyvin ensimmäiseen käynnistykseen asti, kävi todella huonosti. Keula auki ja ajoituksen tarkistus ja "hienosäätöä", hyvältä näytti. Keula kasaan ja käymään, edelleen kävi huonosti. Puristuspainemittarilla jokainen sylinteri läpi ja yhdessä pytyssä ei ollenkaan puristuksia. Moottori irti ja kannet auki, tuloksena yhden imuventtiilin lautanen reilusti vinossa. Vieläkään ei ole selvinnyt mikä olisi moisen aiheuttanut.

                          Nyt moottori roikkuu jo keulalla, huomenna varmaankin pääsee ottamaan ensisavut. :)

                          Comment


                            #14
                            Otitko hihnan pois kun vaihdoit termostaatin? Ei kait siinä muuta ole voinut tapahtua kuin että jako meni kuitenkin pieleen.

                            Onko sulla ne erikoistyökalut nokkien ja kampuran lukitusta varten?

                            Comment


                              #15
                              http://personal.inet.fi/private/auto...cking-Tool.pdf
                              Tuota käytin mallina kun tein oman lukitustyökalun, jätin nuo kantit kokonaan pois eli suorasta 5mm teräslevystä ajoin laserilla suoran tangon, keskireiät muutin suuremmaksi ja kokonaispituutta joutui kasvattamaan 101mm. Koska nuo kantit jäi pois, nokkahihnaa ei voinut irrottaa tanko paikallaan. Kasausvaiheessa laitoin nokkahihnan paikoilleen, tanko nokkien väliin, hihnapyörät irti, hihnankiristin paikoilleen, käänsin kampiakselin ajoitusmerkkiin ja kiristin hihnapyörät. Tanko pois, pyöritin muutaman kerran konetta ympäri ja totesin ajoituksen olevan edelleen paikoillaan. Kone kasaan eikä toiminut.

                              Jotain kyllä tuossa meni pieleen kun kerran venttiili oli kierossa. Ihmetyttää vaan se että miksi vain yksi meni kieroon eikä kaikki saman kannen venttiilit.

                              Comment


                                #16
                                Pyörikö kampiakseli ihan vapaasti kun käänsit sen merkkiin (luultavasti kyllä...)? Ettei se siinä vaiheessa vääntänyt venttiiliä.

                                Aika erikoiselta kuulostaa, olisi kiva tietää mikä meni vikaan ettei itse kompastu siihen. Mutta enpä kyllä usko kun on muutaman kerran tuo tullut jo tehtyä, niin olisi se jo napsahtanut jos olisi osuakseen ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Ihan "vapaasti" se pyöri, tietysti pientä vastusta oli puristuksista johtuen mutta mihinkään ei kolahtanut. Aika pitkällä varrella saisi kyllä vääntää että venttiili menisi kieroon.

                                  Tuossa vielä kuva lukituskalusta.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #18
                                    Lopussa kiitos seisoo kun vaan jaksaa näpertää. Auto käy kuin uusi eikä ongelmia ole vielä ilmaantunut. Vakionopeudensäätimenkin sain tänään paikallisessa huollossa pelittämään.

                                    Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, nyt on aika hyvin selvillä mitä kaikkea osia tarvii jatkossa vaihtaa, jarrut menee ainakin uusiksi ja ilmastoinnin kuivaimelta kabiiniin menevä putki ja varmaankin kompuralle menevä. jos jollakin on ylimääräisenä niin saa tarjota. Kuivain menee myöskin uusiksi.

                                    Kiitos kaikille infoa antaneille.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X