Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

6A moottorin kannen höyläys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 6A moottorin kannen höyläys

    Onko kukaan viritellyt 6A moottoria? Olisi kiva tietää paljonko kannesta saa höylätä tai paljonko puristussuhde saa olla, kun ajetaan 98:silla? Vakionahan on jo melko korkea puristussuhde (10,5), mutta se menee kivutta 95:tosella. Kokemuksia myös muista 6A:n viritykseen liittyvistä asioista saa kertoa.

    Eihän tuon moottorin virittämisessä juurikaan mitään järkeä ole, mutta kun on kone- ja kytkinremontti tulossa, niin miksei samalla vähän viilailisi... Etenkin kun voin itse höylätä tuon kannen koululla.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 12.2.2009, 00:03. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

  • #2
    Melkein olisin sitä mieltä, että jos nyt muuten toimii ok niin jättäisin räpeltämättä. On saanut ihan jonkun verran tässä taistella tyhjäkäynnin kanssa, vaikka ei oo kai edes mitään erikoisuuksia tehty tuohon omaan. Eräs kokenut asentaja tuumasi pakokaasupäästöjä mittaillessa että on melko herkkä kone "häiriöille".

    Comment


      #3
      Sama konehan tuo periaatteessa on kuin volkkarin 1.8 16v ja yhtä pyttyä lyhempi kuin nämä paljonpuhutut 20v vitoset. Uskoisin että ilman osainvestointeja kannen pyörittelystä ei havaittavaa eroa saada. Jos puristuksia meinaat nostaa niin tarkista että venttiilit ei osu mäntiin, ei kai siihen muuta estettä ole sinänsä. Sitä en osaa arvioida paljonko kärsii höylätä.

      Comment


        #4
        Lisää vain sytkäennakkoa niin paljon kun auto sietää.

        Comment


          #5
          Muistaakseni ei edes pysty ottamaan juuri mitään, tulee seetit vastaan.

          Comment


          • #6
            Sen verran tarkennusta, että tarkoitus ei ole hakea suuria tehoja, vaan tehdä pieniä parannuksia, joita voin itse tehdä. Joka tapauksessa kone on purettava, sillä se kolisee siihen malliin. En siis aio sijoittaa ainakaan montaa senttiä enempää kuin on pakko, että saan moottorin toimimaan kolinoitta.

            Comment


              #7
              Kannen höyläys puristussuhteen parantamiseksi ei välttämättä ole parannus. Nokka-akselilinja voi kärsiä, niinkuin aina käykin jos kieroksi mennyt kansi oikaistaan jyrsimessä.

              Ehdottaisin puristussuhteen nostamiseksi selvitysjumppaa männän lakien kanssa, sen päälle kansi, imusarja ja pakosarja siivottaviksi. Uudet nokat. Ehkä se 11:0 puristussuhde vielä toimii, mutta siitä jos menee yli pitää a) käyttää miedompia ennakoita b) ajaa ihmebensalla. Not cheap.

              Jos pelkkä puristussuhteen nostaminen on vain se pointti hyötysuhteen parantamiseksi, suosittelen turboahdettua tupaöljymoottoria. :)

              Pyhä kolminainen epäyhtälö joka pätee poikkeuksetta ihan kaikkeen.
              halpa + hyvä <> nopea
              halpa + nopea <> hyvä
              nopea + hyvä <> halpa

              Eli jos senttibudjetilla mennään, saa mitä tilaa. :)) Niin se vain on.

              Comment


              • #8
                Joo en uskokaan, että saisin mitään suuria tehoja kannenlaskulla, mutta juuri tuollainen 11:1 oli mielessä. Imukanaviin en aio koskea, muuten kuin katson, että kanavat kohdistuu imusarjaan hyvin, sekä jos mahdollista niin ohennan ohjureita. Pakokanavia saatan suurentaa ylöspäin jos mahdollista, sekä ohennan ohjureita, jos mahdollista. Nuo pakokanavatkin on tietysti saatava kohdistettua pakosarjaan
                Nokka-akseleita en aio ostella. (Mielummin säästän rahoja johonkin kunnon aihioon, kuten S2:teen)

                Comment


                • #9
                  Sillä vaan lähdin tuota puristussuhdetta kyselemään, kun kuulin että joissain Audeissa olisi jo vakiona ollut tyyliin 12:1 puristuksia. (Voi kyllä olla, että nuo puheet on täyttä pa....)


                  No uskotaan... Mitä tarkoitat tuolla osakuormien tappiin viilauksella? Eikös tossa ole kuitenkin jonkun sortin sytytyksen ohjausyksikkö(vai hoitaako pääteaste osaksi niitä hommia)? Nimittäin jakajassahan ei ole osakuorma säätöä (eikä myöskään keskipakosäätöä).
                  Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 12.2.2009, 19:56.

                  Comment


                    #10
                    Unohda se kannenlasku, sovita mieluummin kanavat ja viilaa virranjakajan osakuormat tappiin.

                    Idea mitä ajan takaa on että isommilla ennakoilla saat voimaa käyttöön kun taas puristussuhteen nostaminen laskee sitä pelivaraa mitä ennakoilla voit saada. Eli mahdollisesti 98 oktaanisen kanssa voit käyttää aika rajuja ennakoita, mutta jos nostat puristussuhdetta joudut helpostikin pelaamaan miedoilla ennakoilla ja hyöty on plus miinus nolla.

                    -> Käytä sitä muokkaa nappia, lisää edelliseen viestiin, niin pysyy kuosissa nämä juttelut.

                    Comment


                      #11
                      Jos kanavia aikoo pirrailla, niin voi niistä surutta valuröpelöt tasoitella ja mahdolliset pykälät sieltä läheltä seetiä mitä on koneistuksesta saattanut jäädä. Pakokanavien (ja imukanavienkin) suurennus ei välttämättä ole hyvä idea, koska tällöin myös virtausnopeus laskee ja todennäköisesti pienemmillä kierroksilla huuhtelu huononee.

                      Comment


                      • #12
                        Joo eipä noita "uusien" moottoreiden kanavia kannata pahemmin suurentaa, pakokanavia korkeintaan ylöspäin.

                        Ja sitä kannen höyläystä ei voi tehdä. Imuventtiilien toinen reuna on ihan kannen tasossa (ihan kuten joku jo mainitsikin).

                        Comment


                        • #13
                          Mimmosella tuloksella ennakonsäätöä voisi kokeilla ACE mottiin?

                          Comment


                          • #14
                            Tosta alkuperäisestä aiheesta kertoisin jos jotakuta kiinnostaa kuulla miten kävi.

                            Kun moottori oli purettuna lattialla löytyi kolinan aiheuttaja kiertokangenlaakerista. Kannessa tasopinnassa oli pienen pienet syöpymät vesikanavista palotilaan, joten kannesta oli pakko höylätä vähän.

                            Kokeilun haluisena lähdin kuitenkin virittelemään. Kun mittailin tarkemmin huomasin että voihan tätä kantta laskea. Eli kannesta otin niin paljon ,kuin vain pystyi ottamaan, kuitenkin niin että jäi oikaisu vara. Eli lopulta siitä pystyi ottamaan 0,55mm. En jaksanut laskea kuinka paljon puristussuhde nousi, vaikka mittasinkin palotiloja useampaankin kertaan, kun tein niistä yhtä suuret. Kaikkia venttiileitä tuli muotoiltua jonkun verran. pakokanavista poistin purseet, ohensin ohjurit ja pyöristin kulmat. Pakokanavan reikä (juuri ennen kuin menee pakosarjaan) oli tehty kanteen poraamalla, joten kulmat oilvat todella suuret. Pakosarjankin kevyesti silottelin (sisä puolelta) ja kohdistin kanteen. Imukanavista ohensin ohjurit, poistin purseet ja pieni riskikin oli otetava kokeilu mielessä, kun poistin pienet muhkurat, jotka olivat juuri ennen ohjuria edeltävää mutkaa. Mäntiin tein suuremmat kolot imuventiileille, jos vaikka innostuisi vielä nokkiakin vaihtelemaan. Männät, kiertokanget, ja männäntapit tasapainotin grammavaa´an avulla. Vauhtipyörästäkin tuli sorvattua 2,4kg(kehältä) pois.


                            Kun olin jonkun verran saanut ajeltua nätisti "uudella" moottorilla aloin varovasti kokeilemaan voimavaroja. Matalilla kierroksilla (1000-2500) moottori oli täysin puutunut, mutta 2500-4000 kierroksilla alkoi tapahtua melkoisen hyvinkin. Sitten 4000 jälkeen vääntö alkoi laskea. Siinä vaiheessa tuli jo mieleen, että ei tainnut viilaukset täysin onnistua, vaikka moottori vetikin tuolla keski alueella selkeästi paremmin. Pari viikkoa sitten tuli ajeltua reippaamin pimeän aikaan, jonka jälkeen avasin konepellin jonka alta paljastui melkoisen kirkkaan punainen pakosarja. Ensin tuli mieleen, että pakosarjan täytyy ahdistaa melkoisesti. Sitten eräs kaveri sanoi, että sytytyksen täytyy olla todella myöhäisellä. Ja sehän oli. Aloin pikku hiljaa koputella jakajaa aikaisemmalle, aina välillä kokeillen moottorin tehoja. Lopulta ennakko oli useita asteita alkuperäisiä merkkejä aikaisemmalla (tein merkit ennen moottorin virittämistä). Loppu tulos oli se, että ala vääntö kasvoi todella roimasti alkuperäiseen verrattuna (nyt saa ajaa yhtä vaihdetta suuremmalla vaihteella taajama nopeuksissa kuin, ennen virittämistä). Keski alueen veto parantui todella paljon alkuperäiseen verrattuna ja ylä kierrostenkin veto parani jonkin verran.

                            Omasta ja kavereidenkin mielestä mootori parantui todella paljon alkuperäiseen verrattuna, etenkin kun ottaa huomioon, että rahaa en käyttänyt virittämiseen käytännössä lainkaan. Vauhtiakin on tullut kokeiltua kertaalleen ja otti helpohkosti (riippuu mihin vertaa) reilun kaksi sataa lasiin ja olisi ottanut enemmänkin, mutta siinä kohdassa oli pakko höllätä kaasua. Nollasta sataankin on tullut kokeiltua melko epätarkoilla mittauksilla (sekuntikellolla), mutta keski määrin ajaksi tuli n 8.5s

                            Lopputulos: todella tyytyväinen Audin omistaja.

                            Comment


                              #15
                              Hyvä homma! Punainen pakosarja viittaisi jo itse nokissa tai jakoajoituksessa olevaan hämyennakkoon. Varmistele että ne on kohdallaan, ja investoi vaikka säädettäviin pyöriin.

                              Comment


                                #16
                                Tarkastahan vielä että nokat on varmasti kohdillaan. Alavireä 16v antaa aiheen epäilykselle.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo tarkoitus olisi hommata jostain toinen nokkapyörä (hihnapäähän) ja koittaa tehdä siitä säädettävä. Sitten ketjupäähän aattelin ihan ostaa sellaisen pienen säädettävän pyörän

                                  Jonkun verran tuo alavireisyys johtui/johtuu tuosta sytytyksen ajoituksesta. Korkeammilla kierroksilla myöhäinen sytytys vaikutti enemmän tehoa alentavasti, kuin matalemmilla (niin kuin maalaisjärkikin sanoo).
                                  Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 1.5.2009, 11:55.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miten tuo pakokanavan kohdistus meni, oliko paljonkin kohdistettavaa? Mietin omaa projektiani silmälläpitäen että, teetättäisikö omaan pakosarjan vaiko pärjäisikö sitä orkkiksellakin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X