Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 1.8S huohottaa öljylimaa menee kaasarille asti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 1.8S huohottaa öljylimaa menee kaasarille asti

    Kertokaapa viisammat että voiko tällaiselle ongelmalle tehdä juurikaan mitään. Auto on siis kasikymppinen 1.8S kaasarikoneella, ajettu noin 296tkm.

    Eli olen tässä pidemmän aikaa tarkkaillut ilmansuodattimen koppaan tulevan huohotinputken päässä esiintyvää vaalea öljylimaa, putsaillut ja ilmansuodattimenkin vaihtanut tässä tämän vuoden aikana pari kertaa kun oli niin öljyinen. No kuitenkin, eilen teki auto melkoisen tepposen. Lähdin käymään työkeikalla 30km päähän ja lähdin auto lämmitettynä, ja takaisin tullessa täytyy lähteä kylmänä kun ei ole lämpötolppaa käytössä. No kaikki menee hyvin, kuten yleensäkin, mutta tässä lähellä päätin pysähtyä shellillä ostamassa hieman hiukopalaa ja huomasin siinä shellin pihalla että nyt kyllä nykii ja pahasti. Ajattelin siinä sitten, että oisko kaasari ottanu vähän jäätä tms. No shellillä tuli käytyä ja ihan ok meni vielä ykkösellä liikkeelle lähteässe. Kakkoselle vaihtaessa alkoi sitte nykiminen ja päättyi sammumiseen. Pääsin kotia ajen tosi korkeilla kierroksilla, mutta auto sammui monta kertaa yrittäessä, kun monta kertaa kuitenkin pitää hidastaa esim. korotetuilla suojateillä.

    Aukasin kotona sitten ilmanputsarin kopan ja siellähän sitä limaa oli, ja näki että sitä oli kaasarille asti valunut varmasti. Putsailin ja käytin autoa jonkin aikaa tyhjäkäynnillä ja kävin ajamassa pienen lenkin että josko se puhdistais itteänsä. Todennäköisesti toimikin, kun aluksi savutti oikein kunnolla mutta sitten normalisoitui.

    Mutta niin, nyt periatteessa pelottaa taas lähteä liikenteeseen. Öljyt on aika vasta vaihdettu (teboil goldit, 5w-40) ja imuilman lämmitinputki on paikoillaan. Joten voiko tälle tehdä mitään ehkäistäkseen tämän ilmiön? Toisaalta mietin tässä että nyt on ollu melkoista lumipyryä ja kosteaa pakkastakin, ja näin vanha kone on jo sen verran väljäkin että sitä huohotusta joka tapauksessa esiintyy, mutta tämä on jo vähän liiallista omasta mielestäni.

    #2
    Kyllähän nämä vanhat tunnetusti huohottaa melkosen paljon, ja tuota limaa kertyy sitten imupuolelle tukkimaan paikkoja. Tietääkseni siis normaalia.
    Yleisin ohje taitaa olla vain "kovaa ajoa".

    Comment


    • #3
      Kokeile ohittaa imuilman lämmitysläpän termostaatti, joka on mitä ilmeisemmin ilmanpuhdistinkotelon pohjassa. Letkut vain irti ja yhdistää toisiinsa. Ainakin mulla loppui aikanaa 80:ssä kaasarin jäätäminen tuohon. Hengittää tällöin aina lämmintä ilmaa, paitsi täyskaasulla, jolloin imusarjassa ei ole alipainetta imemässä läppää kuuman ilman otolle. Kesäksi sitten palautus tehdasasetuksiin.

      Tuota vaaleaa tahnaa kertyy huohottimeen talvella varsinkin pätkäajossa. Auttaa jonkin verran kun ajaa koneen kunnolla kuumaksi hieman pitemmäksi aikaa, jolloin kosteus öljyistä/kampikammiosta haihtuu vähemmäksi.

      Comment


      • #4
        Joo tai tässä ei kaasarin jäätäminen sinänsä ole ongelma, mutta voisi kokeilla jokatapauksessa. Varmasti vähentäis kosteuden/kylmän pääsyä sinne huohottimelle päin. Mutta ajelin kyllä perjantaina Oulusta Vaalaan ja takasin, joten siinä ainakin kerkiää kone lämmetä jos millonkaan.

        Tulee kyllä joskus pätkää tosiaan ajettua, muistin just että tulihan sitä eilen, eli lauantaina, käytyä halpahallissa ja ei ollut aikaa lämmittää sillonkaan.

        Ja vielä loppukevennyksenä: Mulla muuten oli tuossa vuodenvaihteessa se lämpimän imuilman haitariputki irti siitä kannastaan (joka oli lähteny irti), ja sillon se kaasari vasta jäätikin :). Irtos joskus ennen joulunpyhiä ja ei saanu huoltamon aikaa (siinä piti sen verran tehä patenttia etten ite jaksanu alkaa nikkaroimaan) vasta kun tämän vuoden puolelle, ja tietysti monta reissua piti autolla tehdä :P

        Comment

        Working...
        X