Mikä on venttiilikopan oikea kiristysmomentti, moottorina C4:sen 2.8 V6?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 venttiilikopan kiristysmomentti?
Collapse
X
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viestiVoin sanoa, että paskat on 10Nm... Soitin Audille viime viikolla samasta asiasta kun vaihdoin venakopan tiivisteet ja ostin uudet pultit kansiin. Sanoivat 10-15Nm. Laitoin 10Nm ja aloin kiristämään meni uusi pultti heti poikki.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikajSulla on ollut jotain tinapultteja tai rikkinäinen momenttiavain, kyllä M6 8,8 pultti kestää 10Nm.
Mun momenttiavaimessakin 10nm on pienin vääntömomentti, mutta ei ehtinyt naksahtaa 10Nm momenttiavaimessakaan ennenkuin jo napsahti poikki koko mutteri. Ja vastakierteellä pois vaan, onneks otin ylim muttereita marmorilta ja sain vaihdettua. Nyt vaan vaikka on uudet venakopan tiivisteet niin vuotaa yhä öljyä sieltä ns. vasemman venakopankannen takaa välistä... Pitää varmaan käydä ostaa moottorin tiivistysmassaa kun ei alkp tiivisteet pidä.Viimeksi muokannut lowe low; 3.8.2011, 11:50.
Comment
-
Kaikki "halppis" avaimet eivät naksahda noin pienillä lukemilla tasaisessa väännössä vaan sitä pitää härnätä pumppaamalla niin saa naksahtamaan. Mutta kyllä maalaijärkeäkin saa käyttää että jos se avain ei nyt naksahda niin ei tarkoita et pitää vetää hampaat irvessä pientä pulttia kiinni! Järkikin sanoo et eihän se kestä mahdotonta kiristystä.
Comment
-
Iso momenttiavain on pienen pultin kiristämisessä täysin tunnoton, että ei siinä oikein voi muuhun luottaa kuin avaimen toimivuuteen. Momenttiavaimen kuuluu naksahtaa tasaisessa väännössä ja se joko naksahtaa, tai sitten se ei naksahda ja pultti naksahtaa.
Jos avainta joutuu härnäämään, niin momentti ei ole silloin oikea ja kannattaa siinä kohtaa siirtyä näppituntumaan ja ottaa tunnottomuutta aiheuttava avain pois välistä, häiritsemästä.
Comment
-
"Iso momenttiavain on pienen pultin kiristämisessä täysin tunnoton" No olen täysin samaa mieltä! Mutta ei sitä millään kahden metrin varrella pidä mennä kääntelemään.Ja komppaan myös että ei niitä tarvitse vetää momentilla kiinni mutta jos sen nyt tekee niin ei ainakaan sillä "isolla" avaimella vaan mahdollisimman pienellä missä sitä tuntoa on. ja olen vieläkin sitä mieltä että jos se nyt ei jostain syystä naksahda niin ei tarvitse olla hölmö ja jatkaa vaan vääntöä niin kauan että pultti katkeaa. Kuitenkin kaikki tietää mitä semmonen pultti kestää ja mitä ei.
Comment
-
Halvemmissa avaimissa toi pitää ihan hyvin paikkaansa, mitä itseltäkin pääasiassa kotoota löytyy. Laadukkaissa avaimissa sen sijaan ei luonnollisestikkaan ole noin, jos se asteikko alkaa 32Nm, se myös toimii siinä kohtaa.
Halvemmatkin avaimet toimii ihan hyvin, alkusäätökin yleensä ihan tontillaan. Kunhan tosiaan jätetään se ihan alin osa momenteista käyttämättä. Autotallikäytössä kalibrointikin pysynyt ihan hyvin vuosia kohdallaan, muistaa vaan jousen jännityksen ottaa pois käytön jälkeen.
Comment
-
Itse ostin muutaman tuollaisen halpis-momenttiavaimen ja mittasin & kalibroin pikaisesti tuossa työmaalla.
Tulokset on nähtävissä täältä: Klik
Kyseessä jotain kiinanpojan tekeleitä, muistaakseni IKH:n laatikkoon pakattuja. Tuosta aika hyvin näkee saman mitä Mika tuossa yllä kirjoittelee. Virhe on ilmoitettu prosenteissa.
Comment
Comment