Audi episodi No nn:
Audi A6 2,5tdi tip tronic -98
Ongelma: Automaattilaatikko luistaa.
Vika tulee esiin kun auton on käynnistänyt ja ajanut n. 5km matkan, sen jälkeen mittaritauluun ensin syttyy luiston eston keltainen valo (ASR) ja samalla hetkellä tuntuu autosta pieni nykäys kun auto ei enää vedäkään samalla tavalla. Pari sekuntia tämän jälkeen alkaa myös kaikki vaihteenvalitsimen valot PRND432 palaa yhtä aikaa mittaristossa. Autolla voi ajaa vielä, mutta tuntuu selvästi että laatikko luistaa. Varsinkin sen huomaa sen jälkeen paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, jolloin kierrokset pitää nostaa 1500-2000rpm, ennekuin koko rottelo lähtee liikkeelle.
Vika korjaantuu kuin ?itsestään? jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, silloin laatikko toimii taas normaalisti, mutta vain ne ensimmäiset n. 5km, jonka jälkeen tulee taas sama ongelma esiin eli samat valot alkaa palaa ja laatikko alkaa luistaa.
Lähi historiaa:
1. Etsin 1,5vuotta 5:n eri korjaamon voimin ongelman aiheuttajaa rengaiden tärytykselle 80-90km/h tasaisella nopeudella ajettaessa. Vika lopulta korjaantui niinkin yksinkertaisesti kuin vaihtamalla laatikon öljyt 2 kertaa 10.000km välein. Viimeisin niistä tehtiin n. 5000km sitten. Tällä asialla ei välttämättä yhteyttä nykyiseen vikaan?
2. Noin viikko ennen laatikon luistamisen alkamista autoon vaihdettiin laturi (ei merkki korjaamossa). Merkkiliike väittää että nimenomaan tämä uusi laturi on vian aiheuttaja.
Toimenpiteet:
1. Olen kokeillut jo laatikon nollausta, mutta siitä ei ollut apua tähän vaivaan.
2. Käytin autoa myös 2 kertaa paikallisella merkkikorjaamolla, joka ei saanut vikaa korjattua. He vaihtoivat ensimmäisellä käynnillä ilmamassamittarin, (oli antanut alhaisen jännitelukeman) tämä ei auttanut laatikon luistoon pätkääkään vaikka väittivät vian korjaantuneen sillä. Eivät olleet edes huomanneet ilmamassamittarin vaihdon jälkeen tehdyn koe ajon aikana että ?auton? mittaristossa valot palaa niin kuin joulukuusessa, väittivät vaan että laatikko oli kunnossa. Että sellaista merkkiliikkeen huoltoa (laskusta kyllä huomaa että kävin merkkiliikkeessä, mutta ei muusta).
Annoin suoraa palautetta huoltoon ja tutkivat uudelleen laatikkoa (lue: testeriään), tällä kertaa todeten että vika olisi laturissa tai moottorin ja laatikon ohjausjärjestelmässä. Heidän testeriinsä tuli vikakoodi, lataus on liian heikko. Väittivät tällä kertaa, että koska lataus on liian heikko, niin laatikko pistää itsensä ?hätätilaan? aiheuttaen tämän koko laatikon luistamis-ongelman.
Olen hieman epäileväinen tästä diagnoosista, varsinkin heidän ensimmäisen metsään menneen diagnoosin ja korjaustoimenpiteen jälkeen, sekä myös sen vuoksi että mittarin mukaan laturi tuottaa virtaa jatkuvasti 14,0..14,5V:n jännitteellä. (silloin kun vanha laturi oli rikki, se tuotti enään 8-10V)
Kysymys kuuluukin onko muilla ollut vastaavan kaltaisia ongelmia ja miten ne on saatu korjattua?
T: autisti
Audi A6 2,5tdi tip tronic -98
Ongelma: Automaattilaatikko luistaa.
Vika tulee esiin kun auton on käynnistänyt ja ajanut n. 5km matkan, sen jälkeen mittaritauluun ensin syttyy luiston eston keltainen valo (ASR) ja samalla hetkellä tuntuu autosta pieni nykäys kun auto ei enää vedäkään samalla tavalla. Pari sekuntia tämän jälkeen alkaa myös kaikki vaihteenvalitsimen valot PRND432 palaa yhtä aikaa mittaristossa. Autolla voi ajaa vielä, mutta tuntuu selvästi että laatikko luistaa. Varsinkin sen huomaa sen jälkeen paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, jolloin kierrokset pitää nostaa 1500-2000rpm, ennekuin koko rottelo lähtee liikkeelle.
Vika korjaantuu kuin ?itsestään? jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, silloin laatikko toimii taas normaalisti, mutta vain ne ensimmäiset n. 5km, jonka jälkeen tulee taas sama ongelma esiin eli samat valot alkaa palaa ja laatikko alkaa luistaa.
Lähi historiaa:
1. Etsin 1,5vuotta 5:n eri korjaamon voimin ongelman aiheuttajaa rengaiden tärytykselle 80-90km/h tasaisella nopeudella ajettaessa. Vika lopulta korjaantui niinkin yksinkertaisesti kuin vaihtamalla laatikon öljyt 2 kertaa 10.000km välein. Viimeisin niistä tehtiin n. 5000km sitten. Tällä asialla ei välttämättä yhteyttä nykyiseen vikaan?
2. Noin viikko ennen laatikon luistamisen alkamista autoon vaihdettiin laturi (ei merkki korjaamossa). Merkkiliike väittää että nimenomaan tämä uusi laturi on vian aiheuttaja.
Toimenpiteet:
1. Olen kokeillut jo laatikon nollausta, mutta siitä ei ollut apua tähän vaivaan.
2. Käytin autoa myös 2 kertaa paikallisella merkkikorjaamolla, joka ei saanut vikaa korjattua. He vaihtoivat ensimmäisellä käynnillä ilmamassamittarin, (oli antanut alhaisen jännitelukeman) tämä ei auttanut laatikon luistoon pätkääkään vaikka väittivät vian korjaantuneen sillä. Eivät olleet edes huomanneet ilmamassamittarin vaihdon jälkeen tehdyn koe ajon aikana että ?auton? mittaristossa valot palaa niin kuin joulukuusessa, väittivät vaan että laatikko oli kunnossa. Että sellaista merkkiliikkeen huoltoa (laskusta kyllä huomaa että kävin merkkiliikkeessä, mutta ei muusta).
Annoin suoraa palautetta huoltoon ja tutkivat uudelleen laatikkoa (lue: testeriään), tällä kertaa todeten että vika olisi laturissa tai moottorin ja laatikon ohjausjärjestelmässä. Heidän testeriinsä tuli vikakoodi, lataus on liian heikko. Väittivät tällä kertaa, että koska lataus on liian heikko, niin laatikko pistää itsensä ?hätätilaan? aiheuttaen tämän koko laatikon luistamis-ongelman.
Olen hieman epäileväinen tästä diagnoosista, varsinkin heidän ensimmäisen metsään menneen diagnoosin ja korjaustoimenpiteen jälkeen, sekä myös sen vuoksi että mittarin mukaan laturi tuottaa virtaa jatkuvasti 14,0..14,5V:n jännitteellä. (silloin kun vanha laturi oli rikki, se tuotti enään 8-10V)
Kysymys kuuluukin onko muilla ollut vastaavan kaltaisia ongelmia ja miten ne on saatu korjattua?
T: autisti
Comment