Aamupahoinvointiako?
Pakkasta oli ollut noin -20C ja tolppaa ei tiedossa joten aamukäynnistys oli hieman hyytävissä olosuhteissa edellisen päivän pitkän ajon jälkeen.
Aamulla kone pärähti käyntiin ja savutti hieman startin jälkeen. Reippaan ajon jälkeen aina hieman odottaa pientä pöllyä, mutta, nyt oli enemmän. Kone seis ja miettimistä.
Lyhyt ajo ja ohut savu-usva vaan jatkui, joten auto seis ja konepelti ylös. Paikkojen tutkimista. Koneko kuollut ? Ei mitään näkyvää, mutta öljykorkin aukaisun jälkeen painetta korkista, joten huohotti.
Auto parkissa ja korkki raollaan ja 25min koneen lämmitystä pakkasessa. Vedet saavutti todella hitaasti 100C. Odotuksen jälkeen paine loppui korkin alla ja meno maistui taas.
Huohotusjärjestelmä oli tehnyt jäätä jonnekin. Vielä ei tiedä minne. Mahdollisuuksia on monia, mutta liekki-rautalanka lähtee ensimmäisenä. ja ehkä laitan huohotuksen metalliputkien päälle hieman lämpöeristettä. Kondenssivesi ja sen jäätyminen huohotinputkistoon on pirullista.
Huohotustahan ei pitäisi kauhiasti olla, mutta onhan noita kilsoja jo takana ja boostiakin käytetty reippaasti.....
Opetus:
Jos savuttaa talvella kovassa pakkasessa kylmän startin jälkeen, epäile huohotussysteemin jäätymistä ja avaa heti öljykorkki ja lämmitä pitkään rauhassa paikalla ö-korkki auki ja odota, että paikat sulaa ja paineenmuodostus loppuu.
Pakkasta oli ollut noin -20C ja tolppaa ei tiedossa joten aamukäynnistys oli hieman hyytävissä olosuhteissa edellisen päivän pitkän ajon jälkeen.
Aamulla kone pärähti käyntiin ja savutti hieman startin jälkeen. Reippaan ajon jälkeen aina hieman odottaa pientä pöllyä, mutta, nyt oli enemmän. Kone seis ja miettimistä.
Lyhyt ajo ja ohut savu-usva vaan jatkui, joten auto seis ja konepelti ylös. Paikkojen tutkimista. Koneko kuollut ? Ei mitään näkyvää, mutta öljykorkin aukaisun jälkeen painetta korkista, joten huohotti.
Auto parkissa ja korkki raollaan ja 25min koneen lämmitystä pakkasessa. Vedet saavutti todella hitaasti 100C. Odotuksen jälkeen paine loppui korkin alla ja meno maistui taas.
Huohotusjärjestelmä oli tehnyt jäätä jonnekin. Vielä ei tiedä minne. Mahdollisuuksia on monia, mutta liekki-rautalanka lähtee ensimmäisenä. ja ehkä laitan huohotuksen metalliputkien päälle hieman lämpöeristettä. Kondenssivesi ja sen jäätyminen huohotinputkistoon on pirullista.
Huohotustahan ei pitäisi kauhiasti olla, mutta onhan noita kilsoja jo takana ja boostiakin käytetty reippaasti.....
Opetus:
Jos savuttaa talvella kovassa pakkasessa kylmän startin jälkeen, epäile huohotussysteemin jäätymistä ja avaa heti öljykorkki ja lämmitä pitkään rauhassa paikalla ö-korkki auki ja odota, että paikat sulaa ja paineenmuodostus loppuu.
Comment