Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

T5 huohotussysteemin jäätyminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • T5 huohotussysteemin jäätyminen

    Aamupahoinvointiako?

    Pakkasta oli ollut noin -20C ja tolppaa ei tiedossa joten aamukäynnistys oli hieman hyytävissä olosuhteissa edellisen päivän pitkän ajon jälkeen.

    Aamulla kone pärähti käyntiin ja savutti hieman startin jälkeen. Reippaan ajon jälkeen aina hieman odottaa pientä pöllyä, mutta, nyt oli enemmän. Kone seis ja miettimistä.

    Lyhyt ajo ja ohut savu-usva vaan jatkui, joten auto seis ja konepelti ylös. Paikkojen tutkimista. Koneko kuollut ? Ei mitään näkyvää, mutta öljykorkin aukaisun jälkeen painetta korkista, joten huohotti.

    Auto parkissa ja korkki raollaan ja 25min koneen lämmitystä pakkasessa. Vedet saavutti todella hitaasti 100C. Odotuksen jälkeen paine loppui korkin alla ja meno maistui taas.

    Huohotusjärjestelmä oli tehnyt jäätä jonnekin. Vielä ei tiedä minne. Mahdollisuuksia on monia, mutta liekki-rautalanka lähtee ensimmäisenä. ja ehkä laitan huohotuksen metalliputkien päälle hieman lämpöeristettä. Kondenssivesi ja sen jäätyminen huohotinputkistoon on pirullista.

    Huohotustahan ei pitäisi kauhiasti olla, mutta onhan noita kilsoja jo takana ja boostiakin käytetty reippaasti.....

    Opetus:
    Jos savuttaa talvella kovassa pakkasessa kylmän startin jälkeen, epäile huohotussysteemin jäätymistä ja avaa heti öljykorkki ja lämmitä pitkään rauhassa paikalla ö-korkki auki ja odota, että paikat sulaa ja paineenmuodostus loppuu.

    #2
    Öljynvaihdon jälkeen kävi noin joululomilla. Kirosin uudet öljyt ensimmäisenä. Ainut kerta olikin tuo, vaikka pakkasta oli vain 20 astetta. Lämmittely auttoi ja ongelma poistui. Tosin en avannut öljykorkkia silloin, mutta hieman myöhemmin ihmettelin valkoista liejua korkissa, joka sekin oli ekaa kertaa korkkiin ilmestynyt.

    Comment


    • #3
      Itellä ollu RiSan kanssa vastaavaa. Mulla oli kyllä joskus aikanaan se syklone-systeemikin. Silloin yritin eritämällä saada jäätymistä kuriin, ei auttanut..
      Poistin syklooonin, ei sekään auttanut.
      Loppujen lopuks eristin kaikki huohotinputket ja letkut.
      Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

      Comment


      • #4
        Kerran on kakkosesta jäätynyt, mutta kaiketi johtui omatekoisen letkun luttuun taipumisesta. Tarttis varmaan sille jotain nyt keksiä ennen rovaniemen ironbutt-koetusta. Nyt vkl ei ollut ongelmia vaikka lähtölämpötila oli -23 astetta ja melkein koko luotettavuustestiksi tarkoittamani 700km ajomatka oli aika kylmässä ilmanalassa.

        Comment


        • #5
          Minulla kakkonen jäätyi kerran oikein huolella liekki-rautalanka-hässäkästä, jonka jälkeen heitin sen lepikkoon. Myöskin siinä vieressä ollut kalvoventtiili sisälsi aika reippaasti vettä kun sen vaihdoin.

          Mahtaakohan rautalangan puutteesta olla jotain konkreettista harmia, yrittääkö tuo toimia jonkinlaisena öljynerottimena huohotus-systeemissä?

          Comment


          • #6
            Itse työnnellyt 100tkm ilman rautalankahärveliä. Tiedä sitten onko hyvä vai huono juttu :)

            Comment

            Working...
            X