Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Käynnistysongelma lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Käynnistysongelma lämpimänä

    Seuraavanlainen ongelman kulkupolku:
    - Ajan esim. kauppareissulle n.10km matkan ja kone kerkeää lämmetä normaaliin lämpöönsä eli sinne 90 asteen hujakoille. Auto parkkiin. Ajon aikana ei mitään erikoista (ei siis nykimisiä eikä muutakaan).
    - Takaisin lähtiessä, esim. n. 1,5 tunnin kuluttua autoa käynnistäessä...
    * Auto lähtee kyllä käyntiin, mutta kierrokset laskevat kovin alas ja kone meinaa sammua (joskus peräti sammumaankin asti pääsee) ellei vähän polkaise kaasua. Kaasun polkaisun jälkeen kierrokset nousevat normaalisti ja pysyvät normaaleissa tyhjäkäyntilukemissa (ei siis yritä uudelleen sammahtaa tai pudotella kierroksia alas) ja ajaminen sujuu taas täysin normaalisti (ei siis edelleenkään mitään nykimisiä tai muutakaan).

    Eli lämpimäksi ajon ja pienen tauon (1-2 tuntia) jälkeen käynnistämisessä on jonkun sortin pientä ongelmaa... mutta mitä? Yleensä alle puolen tunnin tai sitten yli 2 tunnin parkkeeraustauon jälkeen ongelmaa ei ole. Kylmänä lähtee kuin palmun alta ja ajon aikana ei tosiaan ole mitään ongelmia missään vaiheessa (kaikki toimii kuten pitääkin ilman ylimääräisiä). Myöskään mitään vika- / merkkivaloja ei pala.

    Auto siis vuosimallin 2002 A4 Koneena 2.0 bensavapari

    Vinkkejä vian etsintään? Kiitos!!!

  • #2
    Joku anturi siellä varmaan on tullut tiensä päähän, vikokoodit nyt ensiksi jos sillä selviää.

    Comment


    • #3
      Vikakoodit luettiin huoltamolla, mitään ei löytynyt. Mystistä...

      Comment


      • #4
        Vaihda ainakin aluksi lämpötilananturi.

        Comment


        • #5
          Lämpötila-anturi vaihdettu n. vuosi sitten (nytkö se siellä jo temppuilis, perskules). Toimii kyllä ihan jees, ainakin jos mittaristoon voi luottaa. Lämmöt nousee normisti eikä mitään ihmeellisyyksiä oo ollu havaittavissa. Mut voinee sit aiheuttaa muita ongelmia...
          Niin ja lisäinfona, tulpat vaihdettu uusiin 1kk sitten, imu- ym. vuotoja ei löydy putkista tahi letkuista.

          Comment


          • #6
            Mittaristolle ja ECUlle taitaa olla omat anturinsa.

            Comment


            • #7
              Antaako viallinen lämpötilan anturi vikakoodia jos piuhat löis kiinni autoon? Jos ei sitten annakaan (mitä minä luulen) niin mikä vois olla seuraava epäily. Lähikorjaamolla sanoivat kyllä liputtavansa vahvasti tuon anturin piikkiin tätä ongelmaa...

              Comment


              • #8
                Jos mittaristolle ja ECU:lle menee kerran eri anturit niin voisiko se sitten olla niin, että vuosi sitten vaihdettiin se mittaristolle menevä (silloinhan oli sitä ongelmaa, ettei näyttänyt oikeaa lämpötilaa mittarissa ja väliin lämmöt mukamas notkahti alaskin, nyt ei tuota samaa juttua ole). Ja tästä johtopäätös (kuten Nikke Knatterton sanoisi), nyt olisi aika vaihtaa se ECU:lle menevä anturi, jos se sinne antaa jotain väärää lukemaa tai mitä se oli... Oisko, voisko? Kiitti!!!

                Comment


                • #9
                  Sama anturi eculle ja mittaristolle.

                  Comment


                  • #10
                    Itsellä aivan vastaava ongelma profiilin autossa, sillä erotuksella, ettei pieni kaasun polkaisu auta. Kun starttaa kaasupohjassa, niin saattaa lähteä käyntiin. Auton saa aina pienen käynnistelyn ja kaasunpainelun jälkeen käymään normaalisti. Vika ilmenee kun koneen ajaa lämpimäksi ja antaa seistä niin kauan, että lämmöt laskevat hiukan. Kylmällä tai aivan kuumalla koneella ei ongelmaa ole. Koneen tyyppi BEX.

                    Vikakoodeja ei anna. Taidan aloittaa lämpötilaanturin vaihdolla?

                    Comment


                    • #11
                      Kokeileppas ottaa lämpötilan-anturin johto irti, kun moottori on lämmin. Jos auto lähtee normaalisti käyntiin, niin vika on todennäköisesti lämpötila-anturissa.

                      Comment


                      • #12
                        Niin, vois koittaa ottaa anturin johdon irti, kun auto tekee vian. Kun ei tosiaan tee sitä aina, ei läheskään aina.

                        Comment


                        • #13
                          Missä kohti on lämpötila anturi?

                          Comment


                          • #14
                            1,8T:ssä ainakin kannen pään paikkeilla aivan rintapellin tuntumassa vesiletkulähdössä, joutuu vähän ahtaassa tilassa ähräämään, samassa mötikässä 2 eri anturia moottorin toimintaa ohjaava G62 ja lämpömittarin viisaria ohjaava G2. -haulla pitäis löytyä vaihdosta juttua

                            Jos ei tuon vaihdolla korjaannu niin vihjeeksi että kampiakselin asentotunnistimen vika aiheutti minulla satunnaisia käynnistys vaikeuksia juurikin puolilämpimällä koneella, jätti kyllä muistaakseni vikakoodia: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82282

                            Comment


                            • #15
                              Pitänee tännekin kertoa, vaihdettu lämpötila-anturi, luulin jo ongelman ratkenneen mutta eipä ratkennut.

                              Mitä ihmettä tässä voi seuraavaksi tehdä, kun vikakoodeja ei anna :) Kaasuläppä?

                              Comment


                              • #16
                                Mulla oli vastaavanlainen ongelma.
                                Käynnistyi hyvin ja kylmänä toimi moitteetta mutta lämpimänä sammui tyhjäkäynnillä jos ei pitänyt kierroksia selvästi tyhjäkäyntiä korkemmalla.
                                Syynä oli viallinen ilmamassamittari, joka vaihdettiin ja ei enää ongelmia.
                                Mulla kyllä oli vikakoodina: "seos liian rikas".

                                Comment


                                • #17
                                  Minullakin on vähän samanlainen ongelma. Ainut ero on se, että auto ei meinaa lähteä kylmänä lähes tulkoon ollenkaan käyntiin, vaan sitä saa starttailla hetken aikaa. Sitten kun lopulta auton saa käyntiin kaasua pumppaamalla ja starttailulla, niin se toimii moitteettomasti, ei nyi eikä mitään. Seuraavaksi jos ajan vaikkapa kaupan pihaan ja käyn nopeasti kaupassa noin 15min niin auto lähtee ykkösellä käyntiin, mutta tuntuu että se tukehtuisi jollei paina nopeasti kaasua. Suhteellisen rasittava vika.

                                  Ajokkini kerran jättikin minut jo kotipihaan ja sen seurauksena siihen vaihdettiin uusi bensapumppu. Sen jälkeen toimi hetken moitteettomasti, mutta sitten tuli nämä käynnistysongelmat. Missähän mahtaisi olla vika?

                                  Muita vikoja / "etuja" on tämä mahtava öljynkulutus ja yliherkkä öljyvalon anturi. (riittää kun ajaa 20km niin taas palaa valo)

                                  Auto on siis Audi A4 -03 2.0 vapari.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mä oon ilmamassamittarin vaihtanu ja kokeillu ilman liitintä yms... Luultavasti bensapumppu menee seuraavaks vaihtoon mulla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kävin tossa paikallisella Bosch car servicellä jutulla. Kerroin oireet ja kaveri epäili niiden perusteella, että polttoainelinjasta (ilm. paluu) pääsee paineet pois ja polttoaine "kiehuu" matalamman paineen vuoksi. Tämän takia ei saa aina "puolilämpimänä" heti ainetta, eikä täten käy tyhjäkäyntiä. Ilmeisesti siellä on joku venttiili, joka nyt vuotaa? Kaasupohjassa starttaamalla sitten saa käymään kun pitää kierroksia ylhäällä. Sitten auto toimiikin jo normaalisti. Huoltamon kaveri nyt ei lonkalta osannut sanoa, minkälainen järjesteltä juuri mun autossa on, joten selvitämpä ensin itse. Vien sinne, jos ei itse selviä :)

                                      Onko kenelläkään tietämystä, minkä kautta paineet vois sieltä hävitä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse painin lähes samanlaisen vian kanssa melkein kaksi vuotta.. Syyksi selvisi viallinen/vialliset suuttimet.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Miten saatiin selville, että suuttimet/suutin oli rikki? Voiko vika olla softassa? Autossa on Motestin softa ja ongelma alkoi sen jälkeen. Ei tosin heti mielestäni...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Olli Näytä viesti
                                            Miten saatiin selville, että suuttimet/suutin oli rikki? Voiko vika olla softassa? Autossa on Motestin softa ja ongelma alkoi sen jälkeen. Ei tosin heti mielestäni...
                                            Suuttimet kusemaan vaikka puolen litran limsapulloihin (varautuu sit uusin tiiviste/o-renkain ko ne vanhat tuppaa olemaan finaalissa irroitettaessa) ja eikun virtaa. Ja vikadiagnoosi on helppo: kaikista pitäis tulla tasainen suihku, eli sama määrä jokaisessa putelissa.

                                            Edit:
                                            polttoaineen paluulinjan puolelta harvemmin fuskaa, mutta syöttöpuolelta: bensapumppu(takaiskuventtiili), -filtteri(lähtö/tulo fuskaa), paineenvaraaja(kalvo särki, tahi lahna) - ja yksin tai erikseen summana.
                                            Viimeksi muokannut jabis; 17.7.2012, 22:16. Perustelu: Täydennys

                                            Comment


                                            • #23
                                              Miten saatiin selville, että suuttimet/suutin oli rikki?
                                              Olin vaihtanut autoon jo melkein kaikki mahdolliset anturit ja osat jotka tähän vikaan olisi voinut vaikuttaa. Sattui sitten kaverilla olemaan ylimääräiset suuttimet, niin otin ne kokeiluun ja sen jälkeen ei ole enää oireillut :)
                                              Itsellä vika oli niin harmiton, etten selvittänyt sitä niin hanakasti. Aina silloin tällöin vaihdoin osan.

                                              Vika itsellä oli semmoinen, että kun auto lämpeni täysin ja lähdit vaikka kaupassa käymään ja tulit hetken päästä takaisin, niin auto sahautti hieman pitkään ja lähti sitten käyntiin ihan normaalisti. Kaasua kun painoi starttauksen aikana niin lähti mielestäni helpommin käyntiin. Kylmänä ei ollut koskaan mitää ongelmaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jabiksen metodi on muuten hyvä, mutta siinä ei varsinaisesti selviä suuttimen vuotaminen. Laittaa samalla tavalla pullot alle, bensapumppu vaikka sulakerasian kautta hyppylangalla pyörimään ja tarkkailee tippuuko suuttimista bensatippoja.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ongelma ratkaistu. Softassa pieni klikki, mutta laitetaan tänään samantien kuntoon. Olisi vaan heti pitänyt epäillä sitä softaa, mutta kun vika tulee vain kun auton ajaa kuumaksi ja seisottaa noin 30min. Ei tullut vastaavaa tilannetta heti softan jälkeen ja muutenkin harvoin.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X