Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.3 AAR ja käsittämätön tehottomuus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 2.3 AAR ja käsittämätön tehottomuus?

    Tuli tuollainen satku hankittua käyttikseksi ja heti alkuun ihmetytti paha tehottomuus. Eihän tuo varmaan mikään raketti ole varsinkaan automaatin kanssa mutta meno tuntuu siltä kuin käytössä olisi noin 50 hv. Ei kuitenkaan nyi eikä pätki mitenkään, kaasupolkimen puolivälin jälkeen vaan ei tapahdu mitään muutosta kiihdyvyydessä. Kiertää vapaallakin jotenkin vaikeasti.

    Tänään vaihdettu ääntävä bensapumppu, ei mitään vaikutusta. Bensansuodattimella ajettu 20 tkm, ilmansuodattimella 60 tkm, näytti vielä aika hyvältä mutta vaihtuu huomenna. Oireet viittaa toisaalta katin tukkimaan putkeen mutta katti ei helise kuten yleensä kun katti palasina. Päästöarvot CO 0,02% HC 4ppm, lambda 1,01, CO2 15,01 %, O2 0,59 että ihan priimaa pitäisi olla.

    Seuraavana listalla ilmansuodatin ja lambda, mitä muuta tulee mieleen?

  • #2
    Paljon koneella on ajettu? Vikakoodien luku(kai tosta ne saa luettua), ellei herjaa mitään ni sit puristusten mittausta, tulppien vaihtoa, nokka-akselin kuntoa ja jaon kohillaan oloa vois myös yrittää ihmetellä...

    Voi siellä olla äänenvaimenninkin tukossa, ei välttämättä helise mutta todennäköisesti tehottomuuskin olisi silloin ajoittaista. Siis silleen et joskus "voimaa" olis ja toisinaan ei.

    EDIT: Voiskohan toi olla jossain vikatilassa ja siksi rajoittaa tehoja, kannattaa tosiaan aloittaa lukemalla/luetuttamalla ne koodit.
    Viimeksi muokannut Kenda; 24.1.2009, 10:27.

    Comment


    • #3
      Menty jo lähes 300 tkm, aina hyvin ja ajallaan huollettu. Tulpat vaihdettu 6 tkm sitten. On sekä kylmänä että kuumana samanlainen, ei tunnu hetkeksikään paranevan, aina tasaisen heikko veto. Hihnan väärä jako on kyllä käynyt mielessä, ihmetyttää että päästöt pysyisi kohdallaan jos jako väärä. Käy nätisti tyhjäkäyntiä. Kierrätyksen jälkeen hiukan "putputtaa" putkessa. Pitääpä tuo jako kuitenkin tarkistaa.

      Comment


        #4
        Väärän kärkivälin tulpat aiheutti ex:sässäni lievää tehottomuutta. Muutenkin kannattaa sytytys ennakko tarkistaa, jos vaikka olisi jakajaa käännelty.
        Tarkista myös kaasuvaijerin kireys, ettei ole löysällä ja läppä jäisi osittain kiinni ja mikrokytkin naksahtamatta. Imu/pakovuotoja tuskin taitaa olla ku on päästö arvot noinkin hyvät.
        Vikakoodit tuosta pitäs onnistua lukea(tai sit ei).

        Mut tosiaan eihän se mikään raketti ole, maamoottori lähinnä.

        Comment


        • #5
          Vaijeri tuli tsekattua heti ensimmäisenä kun oireet on tosiaan juuri sellaiset kuin vaijeri olisi löysällä. Imuvuotoja tuskin on kun tosiaan päästöt ok ja kierrokset asettuu tyhjäkäynnille nätisti eikä humppaa. Myöhäinen sytkä voisi tosiaan oireilla noin. Jakaja vaan vaikuttaa siltä ettei sitä ole tehty säädettäväksi. Täytyypä tutkia tarkemmin tämäkin.

          Comment


            #6
            Kyllä ainakin NG:ssä, joka on sama kone, jakajalla säädetään perusennakko. Tosin siihen on olemassa jokin kommervenkki kuinka se tapahtuu ilman, että ecu puuttuu asiaan säädön aikana. Vanhemmissa KEIII-jeteissä on sulake paikka bensapumpun releen päällä, mut näissä uudemmissa versioissa ei ole, ainakaan mulla ei ollu.

            Comment


              #7
              Olisko jako hampaalla pielessä tai pakoputki tukossa.

              Comment


              • #8
                Tänään tuli kyseiseen laitteeseen vaihdettua virranjakajan kansi ja pyörijä jonka jälkeen tuntui että olisi löytynyt joku 50 hepoa lisää. Selkeä muutos oikeaan suuntaan, nyt kun painaa kaasua niin kone tuntuu edes reagoivan. Vapaalla kierrätettäessäkin reagoi selvästi polkimeen herkemmin. Kakkoselle vaihtaessa jopa sutii lumella.. mitä ei aiemmin tapahtunut, hyvä mittari.. :) Kansi vaikutti ihan originaalilta ja oli hiukan sen näköinen että olisi lyönyt läpi joistakin kohdista. Kuparikontaktit aivan karstassa. Eivät ole nuokaan osat ikuisia vaikka taitaa olla niin että eivät kuulu edes huolto-ohjelmaan. Ainakin kannattaa yli 250 tkm ajetussa jo vaihtaa, varmaan vaikuttaa kulkuun.

                No nyt täytyy vielä jahdata ne puuttuvat 33 hepoa jostain, liekkö piileskelevät tulpanjohdoissa tai ilmanputsarissa. Sytkä ja jako täytyy kyllä vielä tarkistaa, kiitos vinkeistä.

                Comment


                • #9
                  Minulla oli molemmissa Audeissa ostohetkellä jako pielessä.
                  Kun laittoi merkit kohdilleen, niin toisessa ei tapahtunut juurikaan muutosta. Minusta lähinnä alavääntöä katosi tai sitten vääntöä tuli ylös ripaus lisää, niin pehmeni se vaikutelma erikoisesta alaväännöstä. -Tuota kun ei saa sammumaan edes kolmosella paikoiltaan rykäisemällä kytkimen ylös.
                  Kulkenut muutenkin aina hyvin ja vaikka vaan 2.0, niin selkeästi pirteämmän oloinen kuin verrokit, 2.2 ja 2.3 koneiset 100:set.

                  Tuosta profiilin 2.3:sta puuttui ehkä se 30 hevosta ja oli ostohetkellä tosi laiskan oloinen. Vieläkään se ei mikään raketti ole, mutta epämääräisissä olosuhteissa suoritettujen mittausten perusteella kiihtyy nyt 0-100km/h ihan kohtuullisesti.
                  Ääni siis jaolle.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, nyt on sitten loputkin hevoset löytyneet. Oli edellinen omistaja näköjään laittanut Beru Ultra-X UX79 nelikärkiset tulpat edellisellä kertaa ja ne ei oikein tässä koneessa tunnu toimivan. Jotenkin epäilyttäviä noi Berun Ultra tulpat muutenkin kun markkinoivat niitä sillä että 8 eri tulppaa muka käy 93% autoista, vähintääkin epäilyttävää. Mielestäni aika erikoista että Berun saitin mukaan tämä nelikärkinen UX79 käy muka 2900 eri autoon vaikka perustulppaa näkyy olevan vähän joka koneelle aivan oma mallinsa. No nyt on osoitettu että tähän vanhaan Audin koneeseen sitä ei kannata kenenkään ruuvata. Pienellä Googlettamisella selvis että ei ole ollut ainoa moottori jossa ovat aiheuttaneet ongelmia.

                    No nyt on originaalit 3 kärkiset Bosch WR8LTC+ tulpat kiinni ja auto muuttui täysin. Nyt käy paljon siistimmin tyhjäkäyntiäkin ja vetää muutenkin normaalisti.

                    Että ihan vaan vinkkinä kaikille että sillä on oikeasti väliä mitkä tulpat autoonsa laittaa.

                    Comment


                      #11
                      Joo tahtoo näissä kaikissa audin koneissa olla semmoinen homma, että pelaavat vain alkuperäisillä bosch-tulpilla. Vaikka katalogien mukaan muutkin käyvät. Hieno homma että ratkesi ongelma. Vinkkinä annettakoon, että 98:sin tankkaaminen tuo myös hieman pirteyttä kyseiseen mottiin.

                      Comment

                      Working...
                      X