Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö käy laihalla ja syö öljyä :(

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötkö käy laihalla ja syö öljyä :(

    Eli auto on -89 100 quattro 10v turbo, kone on mc2. Ajettu reilu 330 tuhatta. Onkohan se ruisku nyt ke vai pelkkä k? Määräjakajan kylkeen menee piuhoja ja pitää surinaa kun käy. Oisin laittanu kuvan mut en osaa :(

    Juuri tehty kansiremontti ja samalla vaihdettu turbo muutaman vuoden uudemmasta S2:sta. Samalla vaihdettu säädettävä hukkaportti, vanhemmasta mallista mut modattu et voi vähän paineita nostella. Vanhasta pamahti kalvo puhki. Tällä hetkellä ahtaa noin 0.9. Mitattu teollisuus mittarilla. Ja autossa on kiinni AutoGaugen seosmittari. Ei varmasti ole hirmu tarkka, mut kyllä siitä suunnan seoksille saa.

    Ennen kansiremppaa sai mittarin mukaan kakkua riittävästi. Sillon ahdot oli tasan 1, säädetty turbosmartin boost teellä. Sit rupes puksuttamaan hyvän tuoksuista savua rajusti, eli pahvi antoi periks. Nyt kiinni 20v tiiviste. Vanhan turbon laakerit oli aivan loppu, akseli liikkui jokasuuntaan vähintään riittävästi :) Eli nyt turbo luultavasti herkempi.

    Tyhjäkäyntiä auto käy mittarin mukaan vähän rikkaalla, paitsi kovilla pakkasilla. Eilen tyhjäkäynnillä seokset näytti samaa kuin moottorijarrutuksessa, eli ei mitään. Ja saman teki ajossa. Rajua nykimistä ja hyvä et sai 80 pidettyä mittarissa. Pakkasta oli lähemmäs -20. Ja tyhjäkäynti vähän heittelee, vika vissiin ISV:ssä.

    Mut pienemmillä pakkasilla pintakaasulla pysyy jotenkin kartalla. Mut heti kun antaa lisää kaasua niin heittää laihalle. Välillä toimii vähän paremmin, voi polkaista jopa kaasun pohjaan ja pysyy melkein rikkaalla. Mutta sitten kun kierrokset nousee yli 4000 niin bensaa rupee löytymään. Eikös jettiläinen avaa lisärikastuksen siinä vaiheessa? Ja jos vetää kaasu pohjassa vaikka yli 5000 kierroksen niin isommalle vaihdettaessa kakkua ei löydy yhtään. Heittää mittarin mukaan täysin laihalle, nykii ja tuntuu et puutuu täysin. Kaasua pumppailemalla tai päästämällä hetkeksi tyhjäkäynnille saa seokset taas vähän järkevimmiksi ja nykimisen melkein pois.

    Vaikuttaisi et kovan kiihdytyksen jälkeen järjestelmän paine laskee niin alas et ei jaksa liikuttaa bensaa sylintereille asti.

    Vessanpöntön kansi on tarkistettu, liikkuu herkästi. Bensansuodatin ja ilmansuodatin on vaihdettu ja pumppu käytetty irti ja tarkistettu et ei oo tankin pohjalla hirveesti paskaa. Ja myös tulpat käytetty irti ja kaikki saman värisiä, voiko tästä päätellä että suuttimet ovat kaikki yhtä tukossa :) eikä vain yksi.. Myös mahdollisia ilmavuotoja etsitty silmämääräisesti ja puhaltelemalla.
    Vaihdettu myös virranjakajan kansi ja pyöriä.
    Vikakoodit yritetty lukee, mut auton piuhoissa vika..

    Eli auto käy melkein aina laihalla isommalla kaasulla kunnes kierrokset nousevat yli 4000. Useimmiten silloin kääntyy rikkaalle niinkuin kuuluukin. Mut vedon jälkeen hetken aikaa tosi laihalla. Pintakaasulla pysyy seokset kartalla, varsinkin alle 2000 kierroksella. Joskus ei. Ja kunnon vedätyksen jälkeen menee hetkeksi todella laihalle.

    Viittaako oireet bensapumpun vajaaseen tuottoon? Vai mihin?
    Huomenna yritän keretä ostaa tarpeet bensanpaineenmittarin valmistukseen. Paljonko paineiden pitää olla? Tyhjäkäynnillä, ajossa?

    Auttakaa!! Kovat halut ois päästä ajelemaan isommalla kaasulla, mutta kun ei uskalla. Kiitos jo etukäteen!
    Viimeksi muokannut J.Balinen; 2.2.2009, 18:02.

    #2
    K:ssa on lohkon kyljessä ohjauspaineensäädin, johon menee määräjakajalta kaksi bensaletkua. KE:ssä tuota ei enää ole, vaan se on korvattu määräjakajan kyljessä olevalla sähköventtiilillä.

    Eikö MC2:ssa ole ohjaukselle lambda? Mites sen kunto? Seokset poskellaan, kun säätyy lambdan mukaan ja kun vedetään urku auki eikä lueta lambdaa, ok?

    Minusta jos yli 4000 jaksaa vetää kaasu pohjassakin, bensapumppu kyllä syöttää ihan ok.

    Mites kaasuläpän mikrokytkin? Tunnistaako täyskaasun ok?

    Comment


    • #3
      Ohjauspaineen säädin lyötyy lohkon kyljestä, mutta siihen ei mene alipaine letkua. siis ei ole paikkaa sille. Määräjakajan kyljessä on myös mötikkä mihin menee liitin ja joka tosiaan surisee kun on käynnissä. Jos irrottaa liittimen tyhjäkäynnillä alkaa käymään tosi huonosti.

      Mut eikös just ke:ssä ole se lisärikastus 4000 jälkeen?

      Jos polkasee kaasun pohjaan niin yleensä alle 4000 kierroksen on joko täysin punasella seosmittari tai seilaa laihan ja optimin välillä. Ja alle 2000 kierroksen pysyy rikkaalla, eikös lamda vaikuta alle 2000 kierroksen seoksiin eniten. Mut sitä ihmettelen et vedon jälkeen heittää täysin laihalle ja palautuu hetken kuluttua jos antaa käydä tyhjäkäyntiä.

      Täytyy huomenna tarkistaa toi mikrokytkin. Mites se tapahtuu?

      Tänään kävin ostamassa mittarin ja letkua, huomenna saan banjoliittimen ja siihen tehtyä ylimääräisen lähön. Sitten selviää paljonko järjestelmässä paineita. Paljonko perus pumpun pitäis jaksaa puskea?

      Comment


        #4
        Kaasuläpän johto irti ja mittarilla vain mittailee kaasuläpän liittimistä, että kaasu kiinni, auki ja täysin auki tapahtuu mittarissa muutosta. Olikohan 1-2 navat yhdessä kaasu kiinni, 2-3 kaasu täysin auki? En muista, jotenkin noin.

        Pääpaine pitäisi olla hieman yli 6bar.

        Mistään lisärikastuksesta kierrosten mukaan en ole kuullut. Jotain karttojahan siellä kyllä jo on, joiden mukaan yrittää säädellä. MC2:nen on vähän inhottava, sillä se on sekamelska kaikkea hämärää yhdistettynä K:sta ja KE:stä. MC1:ssä on K-jet, joten kyllä tuossakin on K-jet, mutta hämärä sellainen. Melkein KE, mutta ei ihan eikä ihan pelkkä K:kaan...

        Vakio ECUhan siten ei tykkää aina hyvää paineiden nostamisesta.

        Comment


        • #5
          Mittasin bensan paineet ja 6 barin mittari pompsahti tappiin ja pysyi siellä vaikka seosmittarin mukaan välillä kävi tosi laihalla. Ja kun sammutti niin jäi vielä 3 baria. Eli ei ole bensapumpussa vikaa.

          Samalla mittasin sähkömittarin "piip" toiminnolla kaasuläpän liittimen. Kaasu kiinni oli 1-2 navat yhdessä mut sit ku avas kaasua ja kaasu kokonaan auki ei yhdistyny mitkään. Eli siinä ainakin jotain vikaa. Auttaiskohan puhdistus vai joutuuko uuden osan hankkimaan?

          Mites tärkeä on imuilman lämpötila anturi? Eikös se oo siinä coolerissa kiinni just ennen imusarjaa? Miten päin niiden piuhojen pitää olla? Tällä hetkellä liittimet näyttää aikas huonoilta.

          Tänää kun ajelin töistä kotiin auto toimi hetken aikaa niiku piti. Het ku polkas kaasun pohjaan pomppas rikkaalle ja pysyi siellä. Ja lisäyksenä edellisiin et kylmänä käy vielä helpommin laihalla. Jopa ykkäösellä ja pintakaasulla saattaa heittää punaselle.

          Het ku kerkeen ni otan kaasuläpän anturin irti ja puhdistan. Ja myös imuilman lämpötila anturin, jos se on siinä coolerissa kii?

          Tuleeko mitään muuta mieleen ihmisille mitä vois katsastaa?
          Voiko lamdaa testata mitenkään?

          Comment


            #6
            Imuilman lämpöanturin piuhojen järjestyksellä ei ole väliä. Se on vain vastuhun liittyä kuin ahtopaineiden säätöön. Jos on rikki, paineita ei nosteta.

            Lambdan voi tietyissä tapauksissa "testata" nyppäämällä sen irti ja katsomalla muuttuuko mikään. Mutta väärin välillä näyttävän lambdan testaaminen on vähän kinkkisempää. Oskillaattorilla voi katsoa, että signaali oskilloi yli 1Hz taajuudella.

            Tosin nyt en osaa sanoa, mitä tuon ECU luulee, kun lambdan ottaa kokonaan irti. Luuleeko, että on koko ajan laihalla vai ymmärtää, ettei lambdaa ole?

            MC2:nenhan osaa sitten myös vikakoodeja ja kaiken lisäksi vielä osaa jo pitää ne muistissa sammutuksen jälkeenkin. Niitäkin voi vilkaista.
            http://www.sjmautotechnik.com/troubl...f_MC2.html#led

            Sitten on vielä määräjakajan sähköpotikka, ohjauspaineet yms, yms..

            Comment


            • #7
              No nyt tuli sit vähän isompi ongelma eteen. Yks päivä moottoritiellä kun taas pysyi rikkaalla niin kolmosella vedätin kaasupohjassa sinne 150 tienoille ja satuin vilkasemaaan peruutuspeilistä ja kiva sininen savu pilvi seuras perässä...hymyilytti..no ei todellakaan! Ja ahtoja ei ole nyt sitä 0.9 baria, avasin Eculle menevää venttiiliä eli siis katkasee vissiin siinä 0.65 barissa.
              Sit moottoritieltä parkkiin ja öljytikkua katsomaan.
              Alarajassa oli ja paineet vain noin 1 bar tyhjäkäynnillä. Lisäsin öljyä litran verran mittatikun ylärajaan mut paineet silti tyhjäkäynnillä noin 1.5 tai vähän alle, ja 2000 kierroksella 2 ja 3 barin välissä. Ja 4000 kierroksellakin vain vähän reilu 3 baria. matalalta vaikuttaa? Ja silloin kun auto käynyt laihalla en ole antanut kenkää. pintakaasulla pyrkinyt köröttelemään.

              Kansiremontin jälkeen auto on haissu öljylle, välillä enemmän ja välillä vähemmän ja välillä ei ollenkaan. Alkuun pistin turbon piikkiin, mut ei vissiin olekaan se.

              Eilen sitten mittasin puristukset ja 1 pytyssä oli reilu 8.5 ja muissa karvan alle 9. Mut sit huomasin et 4 ja 5 sylintereiden päällä oli öljyä. Eli vaikuttaako siltä et kannentiiviste taas vaihtoon, vai voisiko olla et Kantanen on asentanu varren kumit väärin? Eikö kuitenkin viittaa kansipuoleen eikö lohkoon? Toivottavasti, sanokaa joku et asia on näin!! pliiis!! Mites öljynpaineet? Öljyinä Teboilin Diamondin perus täyssynteettiset. Mitä olen rempassa sössinyt?

              Mitä teen? auttakaa!! Rupee loppumaan huumori täysin! Käynkö ostamassa uuden tiivisteen ja pultit ja viikonloppuna vaihtoon? Vai vaihdanko venttiilivarren kumit ensin? Ja pistänkö 20v vai 10v tiivisteen?

              Ja seoksista vielä. Pienemmillä pakkasilla toimii kunhan kone lämpenee. Mutta silloinkin välillä heittää laihalle kun polkasee ja päästää kierrokset korkeammalle ja vaihtaa isommalle. Eli pysyy rikkaalla vedon loppuun, mut sit kun uudestaan polkasee niin ei. Mut nyt enemmän häiritsee toi öljy..
              Viimeksi muokannut J.Balinen; 2.2.2009, 19:58.

              Comment


              • #8
                Kävin Koneistamossa kysymässä mielipidettä ja sanoi et on aika varma et vika alakerrassa. 80/20 alakerralle. Öljyrenkaat vuotaa, joka ei näy puristuksissa eikä ohi vuodoissa. Ei kai auta kuin hyväksyä tappio ja purkaa kone osiin.

                Käski kuitenkin vielä ensin ottaa kannen pois ja pyörittää konetta niin et sylinterit tasalla ja sit kaikkien päälle samanverran vaikka löpöä. Jos löpö häviää jostain sylinteristä niin sit ainakin vuotaa renkaat. Ja näkee kai sen tiivisteestä myös. Mut kuulostaishan toi vähän kummalta jos just rempattu kansi ois vikana taas? Vai mitä ootte mieltä?

                Kannattaako osat ostaa koneistamolta vai muualta? Koneistamon arvio oli 350-400 euroa kaikki. Eli laakerit, renkaat ja tiivisteet ja jakopäänremmi ja rullat ja v-pumppu. Kuulostaako pahalta?

                Kannattaako muuta vaihtaa? Jos kaikki muuten näyttäis olevan kunnossa?

                Comment


                  #9
                  Helpompihan se nyt ainakin on ensin purkaa kansi ja tsekata ne venaohjurit. Tosin melkein samoilla lämpimillä sitä ne öljyrenkaatkin katsoo. Vähän enemmän vaan tulee kuluja tiivisteistä jne, jos nostat mukit ylös.

                  Tarjoan remonttikaljat koko remontin ajaksi jos löydät konetta pyörittämällä asennon jossa kaikki pytyt samalla tasolla :)

                  Comment


                    #10
                    Männän päästä voi nähdä myös vinkkiä, jos öljy on tullut alakerrasta.
                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.2.2009, 20:39.

                    Comment


                    • #11
                      Eli ei taida remonttikaljoja tulla :D

                      Eli jos männän reunat on kuivat tai märät niin mihin viittaa? En oo vielä tarkistanu mut täytyy se vielä tehdä ennen kuin ryhtyy muihin toimenpiteisiin.
                      Kaveri just neuvo että kannattaa kaataa löpöt tulpanreijistä ja tarkistaa sitä kautta vuotaako alas.

                      Mites voiko alakerran remontin tehdä irroittamatta kantta? Jos joutuu siihen menemään.. tuleeko lisätöitä? säästäis vain yhen Victorin ja pultit...rupee olemaan käyttöauton pito aikas kallista :)
                      Viimeksi muokannut J.Balinen; 3.2.2009, 20:47.

                      Comment


                        #12
                        Öljy putsaa männän pään reunoilta.

                        Only when the top of the piston is heavily coated with a carbon deposit, with the exception of areas next to the cylinder walls which will have the appearance of
                        being washed clean by oil, it is a fair indication that the piston rings are not controlling oil.

                        Comment


                          #13
                          Ei se alakerta purkaudu ilman, että nostat kannen pois.

                          Comment


                            #14
                            Eikö ne männät lähde alakauttakin, kun pudottaa kampiakselin kera? Mutta onko järkeä jättää kansi tarkastamatta, jos alakerran laittaa kuntoon. Vastaus on ei.

                            Comment


                            • #15
                              Seuraavat remonttikaljat tiedossa sille joka vetää vaggineesta männät alakautta poikkeen..

                              Tuus Jaakko käväseen niin kattotaan endoskoopilla miltä pytyt/männät/venttiilit näyttää.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä ne männät sieltä pois tulee, takaisinlaitto onkin toinen juttu.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli joutuu ostamaan ite remonttikaljat :D

                                  Olli tuun huomenna töiden jälkeen käymään. Katotaan mitä se on syöny. Thänks!!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hep!

                                    Joka päivä oppii jotain uutta:)
                                    Eihän ne männät alakautta tule, ehjänä. Nyt se on omin silmin todettu.
                                    Eikä tarviikaan, nyt näyttäis siltä, toivottavasti.

                                    Eli Allradi oli heti sitä mieltä et oisko vaan käyny niin et huohotinputkisto ois jäätynyt tukkoon. Autoa kuitenkin säilytetään yöt lämpösessä tallissa ja päivät pakkasessa. Kerää vettä siis..

                                    Ekaks kuitenkin vilkasu turbon ja coolerin väliseen letkuun ja yllätys yllätys, ÖLJYÄ! Koneesta kadonnut öljy löytyi, ohhoh.

                                    Sitten entisen omistajan valmistama huohotin "systeemi" auki ja aivan tukossa. Eikä edes jäätä vaan IT teippiä? Jeesusteipillä tiivistetty liittimeen putket. Teipit liikkuneet sopivasti tukkimaan koko letkun. Että semmonen ratkaisu.

                                    Sitten purkuautosta alkuperäinen irti ja paikalleen. Nyt hengittää :D
                                    Samalla uusi öljynsuodatin ja johan paineet pompsahti. Nyt jo heti 2000 kierroksella lähentelee 5 baria.

                                    Hemmetti että on hyvä ja helpottunu olo!!!!!!
                                    Jos se nyt oli noin halpa ja vähä töinen remontti?? Toivotaan toivotaan...

                                    Nyt taas voi keskittyä ruiskuun ja yrittää saada seokset kohilleen. Sitten vaan kovaa ajoa et saa öljyt hävitettyä putkistosta.

                                    On muuten kuskinpuoleinen vetarin suojakumi halki. Täytyy huomenna hakea uus...

                                    Kiitos vielä Allradille!!!

                                    Comment


                                      #19
                                      Hyvä, että ratkaisu löytyi noinkin helpolla. Toivotaan, että vika oli tuossa :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt pari päivää ajeltu ja öljyn haju vähentynyt ja paineet pysyneet hyvinä ja öljyt koneessa. Ja tulpat ja männät näyttää puhtaammilta :D JES! Voikohan jo tuulettaa ja lähtee ottamaan "parit" oluet juhlan kunniaksi?

                                        Nyt sit taas seoksien kimppuun:

                                        Tänään otin irti ISV:n, kaasuläpän kytkimen ja imuilman lämpöanturin. Kaikki "pesin" rasvanpoistajalla ja mittailin ja ISV:tä napsuttelin 9 voltin patterilla. Muut toimi paitsi kaasuläpän kytkin. Sen jo tiesin etukäteen ja kävinkin eilen kysymässä paljon uusi maksais. Hinta oli 117 tai 170 euroo. En muista kumpi. No päätin purkaa ja katsoa saisko kuntoon.

                                        Sain kytkimen auki ja kaikki näytti päälisin puolin hyvältä. Sit rasvanpoistajaa sisään ja huljuttelua ja puhdsistelua ja mittaus. Ja toimii!!! tyhjäkäynnillä 1-2 yhessä ja täyskaasulla 2-3. JES! Palikat takasi ja imuilman anturin johdot juotin kiinni. Käytin myös akun irti parin minuutin ajan. Sit koeajolle..

                                        Lämpösellä koneelle seokset juuri niinkuin pitääkin, rikkaalla kun painaa polkimen lattiaan. Mutta kun vedättää kierrokset korkeammalle ja vaihtaa isommalle niin taas tiputtaa täysin laihalle ja pätkiminen alkaa. Tuntuu kuin menisi johonkin safemodeen joka taas laukeaa muutaman minuutin päästä? Voisko olla sytkäpuolella ongelma? Eli tällä hetkellä ei vaivaa kuin tuo..

                                        Vikakoodit pitäis lukea mut ei onnistu. Ei tule pistokkeeseen virtaa. Onko kellään sähkökaavioita autosta jos löytyis syy. Tai voiko virran ottaa piuhaan autosta muualta?

                                        Tänään myös tilasin jakohihnan ja hilppeet ja vesipumpun(vuotaa) sekä vetarin suojakumin. Mistä muuten kannattaisi ostaa Sytkäpiuhat. Kysyin myös niitä merkkiä Bosch ja 25 euroa KAPPALE. Ei tekis mieli laittaa ihan noin paljoa niihin..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Just tos yhes topikis johdoista puhuttiinki. Berut kannattaa laittaa. Eli johdon vastus aina 6k ohmia johdon pituudesta riippumatta.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X