Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8tQ kone ei edes pyörähdä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8tQ kone ei edes pyörähdä?

    Tänään yritin käynnistellä ihan normaalisti autoa. Kun "starttasin" niin startti ei pyörähtänytkään? Siitä kuului sellainen melko terävä kloksahdus vaan. Akun jännite näytti 12V pintaa. Annoin apuvirtaa ja akkukin kerkes siinä latautua noin vartin verran ja kokeilin uudestaan samaa juttua, silloin oli akun jännite startatessa noin 13.5-14V tietämillä. (eli olisi pitänyt kyllä sillä jo startata).
    Sitten kokeilin porukalla työntää käyntiin sitä. No kokeilin kaksi kertaa ensin ykkösellä käyntiin ja sitten kakkosella käyntiin. Samaa teki kummallakin kerralla. Ei edes antanyt pyörähtää ollenkaan. Minusta saman tyylinen klonksahdus kuului tälläkin kertaa. Mielestäni vauhti oli riittävä ja pito hyvä kun oli hiekka pohja aja auton on neliveto.

    Se klonksahdus on sellainen kun startin rattaiden väliin olisi laitettu jokin kapula esimerkiksi. Eli se ei pyörähdä ollenkaan. Ulkona on tällähetkellä -10 astetta pakkasta ja autolla on viimeksi ajettu viime sunnuntaina. Auto on silloin jätetty parkkiin ihan toimivana? Mikä ihme siinä voisi olla? Mielestäni viimeistään sillä työntämisellä olisi edes pitänyt kone pyörähtää?

    Viimeaikaiset remontit mitä oon tehnyt mitkä ei kyllä pitäisi vaikuttaa niin kaikken apulaitteiden hihnat ja kiristimet olen vaihtanut. Vaihdon takia myös pakkasnesteet. ( kokeilin paisuntasäiliöstä että ei ole jäässä)

    Auto on Audi A4 -96 1.8tQ

  • #2
    jakopäästä tullu sekopää

    Comment


    • #3
      Kuulostaapi jo vähän isommalta remontilta jos ei kerta mäkistartilla edes kone pyörähä :/
      En kyllä ole ennen nähny konetta mikä olis niin tsokissa ettei pyöris ollenkaan
      Jokuhan sieltä koneesta on hirttäny kiinni ja pahasti...

      Comment


        #4
        Kyllä sen koneen pitäisi suurimmalla vaihteella ihan käsin nytkyttämällä pyöriä. Ykkösellä nyt
        harvoin saadaan kone pyörimään.

        Kapula rattaissa.

        Comment


        • #5
          Mutta voiko se olla niin että jos suoraan ehjänä olen sen jättänyt parkkiin nii voiko siellä olla sitten yhtäkkiä "kapula rattaissa". Hitto kun en hokannut työntää vitosella sitä ollenkaan.

          Uskaltaakos sitä yrittää lykkiä käyntiin reilu -10 asteen pakkasessa ihan normaalisti tälläsen ongelman kanssa? Huomena voisin meinaan yrittää pyörittää vitosvaihteella sitä konetta.
          Viimeksi muokannut -julle-; 15.1.2009, 23:34.

          Comment


            #6
            Jos nyt maalataan piruja seinille ja jakopää on sekopää, ja startilla on yritetty sekä kakkos-
            vaihteella niin samahan se tuo jos vielä kokeilee viitosella :)

            Kyllä se suurin rasitus hihnalle tullee juuri starttihetkellä kylmässä. Hihna on kankea ja
            jämähtänyt muotoonsa, ja sitten se revitäänkin 0-100 sekunnissa liikkeelle. Oletko varma
            ettei kone pyörähtänyt puoltakaan kierrosta ekalla yrityksellä? Minä en ainakaan osaisi
            huomata, niin tottunut olen vääntämään avaimesta että ihmettelisin tuossa tilanteessa vain
            kaasupolkimen huonoa vastaavuutta.

            Raota jakopään muovia ja kurkkaa onko siellä hihnaa edes.

            Comment


            • #7
              Ihan ensimmäistä starttaus kerrasta olen melko varma kun ihmettelin sitä outoa ääntä kun väänsin avaimesta. Eli mielestäni ei pyörähtänyt ollenkaan. Mutta siitä en ole iha täysin 100% että kun ensimmäisen kerran yritin työntää nii pyörähtikö se edes siinä puoltakierrosta.

              Huomenna täytyy valoisan aikaan yrittää työnnellä ja kurkkia tarkemmin. Yritin prkl lähteä selvistäpäin vielä baariin tuossa tunti sitten mutta matka tyssäs lyhkäseen.:) :(:(:(

              Comment


              • #8
                Mitenköhän sitä mäkistarttia on oikeen yritetty? Ja mikähän nyt ei pyöri, startti vai kone?

                Jos kone ei pyöri niin silloin renkaatkaan ei pyöri(mäkistartissa) jos kytkin on nostettuna ja on joku vaihde päällä...

                Miten tehdään mäkistartti/työnnetään käyntiin: virrat päälle, kytkin alas, kakkosta silmään, työnnetään auto riittävään vauhtiin ja sitten kytkimen nosto vauhdissa ylös. Pitäisi lähteä käyntiin jos startissa on ongelmaa. Näin ainakin vanhemmissa vehkeissä.
                Viimeksi muokannut Kenda; 16.1.2009, 01:38.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja -julle- Näytä viesti
                  Uskaltaakos sitä yrittää lykkiä käyntiin reilu -10 asteen pakkasessa ihan normaalisti tälläsen ongelman kanssa? Huomena voisin meinaan yrittää pyörittää vitosvaihteella sitä konetta.
                  Olisikohan kuitenkin turvallisempaa kokeilla räikällä hihnapyörän päästä.
                  -Molempiin suuntiin.

                  Vitosella väkisin murjomalla saa sen koneen vain entistä huonompaan kuntoon.

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa pyöritellä sitä konetta kampiakselin päästä.

                    Ottaa tulpat pois ja tarkastaa onko joku sylinteri täyttynyt nesteestä/hydraulilukko.

                    Jos auton olet ehjänä samuttanut niin ei jakopää mene rikki sammuttamalla.

                    Onko joku paikka jäätynyt/vetopuolelta yms.

                    Auto lämpöiseen

                    Jos moottori ei pyöri 5 vaihteella paikallaan nytkyttämällä ei se pyöri hinaamallakaan rikkomatta paikkoja

                    Comment


                      #11
                      Jakopää yleisimmin hajoaa startatessa tai sammuttaessa. Jos kone pyörii räikällä hyvin ja tuntuu normaalilta, niin mittaa jännitehäviö moottorin ja auton rungon välillä. Ja muutenkin, että sähköä tulee oikeasti niin kuin pitääkin.

                      On -10 asteen pakkasella aika mahdottoman jäykkä lykkiä työntämällä nelikkoa käyntiin ja vielä senkin takia, kun ei oikein hyvin rullaavia nämä ole.

                      Comment


                      • #12
                        Mitenköhän sitä mäkistarttia on oikeen yritetty? Ja mikähän nyt ei pyöri, startti vai kone?
                        Mäki startti on kyllä tehty oikein. Ei sentäs eka kerta siihen. No renkaatkaan ei pyörähtänyt olenkaan mäkistartin yhteydessä kakkos vaihteen kanssa.

                        Nähtävästi olis kyllä fiksuin vaihtoehto jos saisi auton lämpimään johkin. Melkonen urakka on sekin kun joutuu puskurin ja coolerin repimään että saa hinauskoukun näkyviin. (mutta eiköhän se tällähetkellä ole pienin huoli. :) pien miinus talli on hyvinkäällä ja auto on tampereella. ) Jahka päivä valkenee niin kokeilen nyt paikallaan nytkytellä vitos vaihe päällänsä että mitä tapahtuu. Tärkein nyt olis saada auto lämpöseen..
                        Viimeksi muokannut -julle-; 16.1.2009, 08:37.

                        Comment


                          #13
                          Nosta tulpat ylös ennen kun koitat pyöritellä. Se on se ainoa kurkistusikkuna männän päälle. Taskulampulla näet onko männän päällä pakkasnestettä, bensaa vai venttiilin kappaleita.

                          Comment


                          • #14
                            Vitosella kun nyt nytkyttelin niin koneen sain pyörimään. Eli nyt on ongelma startissa? Kokeilin vielä käynnistyskaapelilla akun miinuksesta moottorin kannakeeseen varmistaakseni kunnon maa kontaktin. Työntämisellä nelikkoa on melko kankea työntää käyntiin.. se pitäisi vetää käyntiin mutta ehkä hieman ronski keino tähän väliin kun ei siitä nyt tiedä että mikä on vikana. Fikusin kait nyt olisi että sen saisi lämpöseen johonkin..

                            Comment


                              #15
                              Startin päävirtakaapeli poikki/menossa poikki?? Harvinainen vika, mutta yhden sellaisen kaverille joulun pyhinä korjasin. Eli kysessä kuparipunosjohdin, mikä lähtee solenoidin päävirtasillasta ja menee startin rungon läpi + hiilille.

                              Comment


                                #16
                                Olenpa joskus sellaisenkin nähnyt, että startti hajoaa siten, ettei kone pyöri lainkaan. Eli startin ratas jää kehälle ja startti niin pirusti jumiin.

                                Mutta se nyt ei tätä keissiä koske jos kone pyörii.

                                Comment


                                • #17
                                  Asia ratkesi ainakin toivottavasti kokonaan!!
                                  Elikkä kun kone kerran pyöri niin ajattelin että ei ole suurempaa riskiä vetää auto käyntiin. Kun vedimme nii nitinän ja natinan jälkeen kone hörähti käyntiin. Käyhean kuminkatkun keskellä kone pelti ylös ja fikkarin kanssa etsimään hajun lähdettä. Laturin hihna poikki!! Kaikki rullat pyöri käsivoimin mutta laturin rulla ei liikahdakkaan. Sitten kateltiin laturin alle ja sielä oli vettä (Eli jäätä) ja ihan selvä diagknoosi että laturi täynnä vettä! Empä ole ennen ajatellukkaan asiaa kun minulla on tuossa konepellissä ilmanpoistoaukko juurkin laturin päällä.. eli sieltähän se vesi on sinne päässyt. Noh nyt täytyy saada auto lämpimään ja uus hihna paikalleen ja toivotaan sormet ristissä että ei ole laturi tai mikään muukaan ole vioittunut tästä.

                                  Jos kaikki on kunnossa nii täytyy suunnitella siihe joku pellin käikäle ohjaamaan vesi muualle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hyvä hyvä!

                                    Laita uusi hihna. Lämmitä föönillä laturi. Aja tallille. Ota kaljaa:).

                                    Laita pelti laturin päälle jotta ilmanotto toimii edelleen pellissä.

                                    Mikäli koet, että ilmanotosta ei ole suurta hyötyä laita pelti ennemmin aukon alle viistosti.

                                    Talvella ilmeisesti kone saa viileää ilman skooppiakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kiitos että jaksoit kirjoittaa selventävän tekstin siitä miten homma ratkesi. Nämä viestit
                                      ovat ehkä arvokkainta antia tässä foorumissa. Liian moni viestiketju on jäänyt siihen että
                                      ongelman oireet on kuvattu erittäin tarkasti, maustettuna muutamalla "minulla on sama
                                      ongelma" viestillä ilman että kukaan olisi kirjoittanut miten ongelma on loppujen lopuksi
                                      ratkennut.

                                      Onko sinulla siis konepellissä jotkut ilmanpoisto/otto-reiät leikattuna? Ei oikein auennut minulle
                                      että miten laturiin pääsee vettä tuon verran.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu siinä on ilman poistoaukko ennemminkin kun se on siinä niin päin.. Se on juuri sopivasti niin edessä että se kippaa suoraan laturin päälle vettä.. En tiä näkyykä tässä kuvassa mitenkään järkevästi. Mutta kuitenkin

                                        http://s263.photobucket.com/albums/i...DSC01637-1.jpg

                                        Tai tosta..

                                        http://s263.photobucket.com/albums/i...t=DSC01630.jpg

                                        No ei kovin hyviä kuvia..
                                        Mutta joo täytyy suunnitella siihen joku fiksun näköinen pelti lärpäke melkeempä laturiin kiinni ja maalaa vaikka mustaks. Luulen että vedellä on ollut osuutta asiaan kun joskus kesälläkin tahtoo hieman puhteettomasti lähteä käyntiin. (vaikka vaihoin viimekesänä laturin ja akun siihen) Luulen että sielä on ollut vettä ja saanut sitä kautta maa vuotoja ja akku pukkuhiljaa tyhjentynyt. Tai sitten vaan olen kuvitellut asian. Mutta kuitenkin laturilla on pitempi elinkaari jos se ei kuitenkaan kokoajan olis likomärkä. On meinaan kiva alottaa alusta sama remontti minkä tein tossa joulu lomalla. Vaihoin silloin juuri ne kaikki apulaite hihnat ja kiristäjät. Samallailla purki taas koko purkki. ;) Jep kalja maistuu vaikka siihe asti kun sain sovittua tampereelta tallipaikan lainaksi sunnuntaille. Eipä tarttenut hinata autoa hyvinkäälle asti kuitenkaan. Jep kaljalle.. --> :)
                                        Viimeksi muokannut -julle-; 16.1.2009, 23:07.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X