Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tt pitää hurjaa ääntä käynnistettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tt pitää hurjaa ääntä käynnistettäessä

    Niin eli mikähän tota tt:tä (-00 1.8tq) vaivaa kun jos sen käynnistää kylmänä niin muutaman sekunnin päästä kuuluu naks ja sitten rupee kuulumaan hirveä vinkuna jostain moottorista. Tätä kestää noin 3-10 sekuntia ja sitten se rauhoittuu. Se ei tee aina sitä mutta melko usein.
    Voiko joku hihna olla menossa rikki tai liian kireällä/löysällä mikä/miten? On nyt tehnyt tuota jo monta kuukautta ajettu 210tkm.

  • #2
    Tekeekö vain plussakeleillä vai myös pakkasella?

    Comment


      #3
      Onko ilmastointi päällä? Nyt ei ole juuri pakkasia ollut, joten se voisi mennä päälle. Kokeile ilman sitä jos se oli päällä. Kompura tai sen laakeri voi olla vainaa.

      Comment


        #4
        Laturi herää ja kuormittaa väsynyttä kylmää moniurahihnaa hetkellisesti kovaa ennen lämpeämistä.

        Comment


        • #5
          Tekee erityisesti pakkasilla.. Plussakeleillä ei tee hirveän usein..

          15.01.2009 11:46oliverLaturi herää ja kuormittaa väsynyttä kylmää moniurahihnaa hetkellisesti kovaa ennen lämpeämistä.
          Mitä tolle hihnalle voi tehdä, ettei pitäis niin hirveetä mekkalaa. Mitä jos hihna menee rikki? Onko kallis vaihtaa?

          Comment


          • #6
            Jooh, on sitten ennemmin tuo oliverin ehdottama juttu.
            Ajattelin samaa kui okkim mutta pakkasilla tuo on koko lailla mahdotonta.

            Comment


              #7
              Ajattelin samaa kui okkim mutta pakkasilla tuo on koko lailla mahdotonta.
              Paitsi jos kysyjällä on autohalli/-talli ja unohti sen mainita.

              Comment


              • #8
                Totta tosiaan. Eihän tuollainen voi autokatosmiehellä käydä mielessäkään.

                Comment


                • #9
                  Auto on ulkona.

                  Comment


                    #10
                    Mitä tolle hihnalle voi tehdä
                    Vaihda se. Kyllä 8v rupeaa olemaan moniurahihnalle ihan riittävä kidutusaika.
                    Eikä tarvitse mennä merkkikauppaan teettämään sitä. Lähikorjaamokin osaa auttaa puoleen hintaan.

                    Comment


                    • #11
                      Laturi herää ja hihna luistaa tai laturisi valittaa.

                      Ensin kannattaisi vaihtaa hihna ja sitten ehkä myös hihnan kiristin.

                      Hihna on edullinen ja pystyt sen itse vaihtamaan.

                      Comment


                      • #12
                        Lainataas vanhaa ketjua. Oireet lähes samat, tosin auto eri.

                        Elikkäs oma silmäterä, A4 -01 awx. Tosiaan kun starttaa, muutaman sekunnin päästä rupee ulisemaan niin pirusti, ääni voimistuu jos antaa kierroksia, mutta loppuu n.10-15sek päästä. Ja ääni mun korvalla tulkiten viittaa selkeesti hihnan luistamiseen.

                        Viime jakopäärempassa(~44tkm sitten) on vaihdettu myös ilmastoinnin ja laturin remmit, joten olettaisin niiden olevan vielä kunnossa. Ja laturin hihnassa näyttäisi olevan automaattikiristin. Voisiko se olla kuitenkin kyykähtänyt, ja päästää hihna luistamaan? Onko se paha vaihtaa?

                        Ilmeisesti ilmastoinnin hihna on tiellä laturin hihnan vaihtoa ajatellen. Voiko hihnoihin suihkia jotain kiineriä tms. ja testailla onko vaikutusta? Mites muuten onko haittaa jos autoa käyttää ilman laturin remmiä?

                        Kauheesti kysymyksiä, jospa joku viitsisi vastata :)
                        Niin ja nämä vinkumiset on alkaneet nyt plussa/vesikelien yhteydessä. Voisiko vaikuttaa?
                        Ja tosiaan autolla ajettu 221tkm ja risat..

                        Comment


                        • #13
                          voi sitä käyttää ilman remeliä, ei vaikuta sähköihin muutenkuin että ei vaan lataa.

                          ei kannata suihkia kliinereitä, harvemmin se hihnareitti öljyssä on (tai on muualla vikaa)
                          voisit kyllä kokeilla hihnaspraytä ?

                          esim http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=60-9722

                          Comment


                          • #14
                            Voi käyttää ilman remmiä.

                            Hihnasprayt ovat kyllä sellaisia poppakonesteja, että en itse niihin koskiski pitkällä tikullakaan. Moniurahihna on kuitenkin niin halpa, että mielummmin vaihdan hihnan kuin käytän mitää aineita vanhaan hihnaan.

                            Kannattaa tarkistaa, että ilmastoinnin hihna on kireällä. Jos on niin seuraavaksi tutkimaan laturin vapaakytkin ja laturin hihnan kiristin.
                            Viimeksi muokannut turbokiisseli; 29.3.2010, 09:54.

                            Comment


                              #15
                              Kiristin tuossa ei ole kovin vaikeasti vaihdettavissa, alakautta onnistunee ja samalla vaihtuu hihnatkin. Olisi ehkä hyvä vaihtaa samalla se pyörä, ja koko kiristimen vipumainen kiinnityspalikka pultteineen, nimimerkillä pultti väsyi laturin vapakytkimen rikkonnuttua ja koko kiristinasetelma irtipoikki. Onneksi apulaitehihna ei hyökännyt jakohihnan kimppuun.

                              Dieselissä vesipumppua pyörittää jakohihna, joten hyvin voi pyöräyttää konetta ilman apulaitehihnaa. Viskon flekti ei tietenkään silloin pyöri mutta varalla on sähkötuuletin. Ohjaustehostin ja laturi ovat myös silloin pois toiminnasta.

                              Kiljunta voi johtua laturin vapakytkimen laukeamisesta, tämä rasittaa vuorostaan kiristäjää aika paljon. Väpättääkö sinulla kiristin tyhjäkäynnillä?

                              Miten tuo ilmastoinnin hihnan kiristin toimii näissä, eihän se säätöjä vaadi eihän?

                              Gatesin PDF sanoo paljon tuosta kiristimestä. Kuvassa 4 on kiristinasetelma kiinnityspultteineen kokonaisuudessaan, ainakin osa siitä kokonaisuudesta. Kuvassa 7 oma tilanne laturin vapaakytkimen rikkoontumisen jälkeen.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Kiljunta voi johtua laturin vapakytkimen laukeamisesta, tämä rasittaa vuorostaan kiristäjää aika paljon. Väpättääkö sinulla kiristin tyhjäkäynnillä?
                                Kyllä se siinä kokoajan elää se kiristin. Tämäkö on nyt sitten melko varma merkki vapaakytkimestä? Onko jotain helppoa tapaa varmistaa tai muuten testata?

                                Tuo ilmastoinnin hihna ilmeisesti olisi ihan käsisäätöinen, mikäli oikein tulkitsin kuvaa.

                                Lähdenpä tästä autolle hihnoja vemputtamaan, ehkä sitten ollaan taas viisaampia..

                                Comment


                                  #17
                                  Laturia pitää voida pystyä pyörittämään toiseen suuntaan esim sen tuulettimen siivistä varovaisesti tökkäämällä. Jos se pykii tai ei liiku kumpaankaan suuntaan on vapaakytkin rikki. Vaihtolaturi on vajaa 300€ ja ehkä järkevin ratkaisu jos noin menee.

                                  Vapaakytkimen elinikä on noin 207 tkm.

                                  Itse hoitaisin asap, sillä jos kiristimen pultti katkeaa voi huonossa lykyssä käydä vielä huonommin, totalschaden.

                                  Onko se kiljunta yhtäjaksoista, vaiko pumppaavaa? Paheneeko ulina/kiljunta jos tyhjäkäynnillä kääntelet rattia?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tulipahan hieman tutkittua tuota asiaa. Eli vikinä on suoraan verranollinen ilmastoinnin päälläoloon. Tästä päättelin, että ilmastoinnin hihna luistaa. Eli mahdolliset vikakohteet: löysä hihna tai kompura kaputt. Eiks je?

                                    Mutta kyllä se laturikin jotain pientä rohinaa pitää. Täytyypi kokeilla tuota flektistä pyörittämistä vielä, ja tarkistaa se laturin kohtalo. Ei vaan millään huvittaisi 300egen laturia vaihtaa, kun huomasin siinä samalla ajaessa, että edessä on myös etulaakeriremppa.. Noh, pysyy ainakin mieli virkeenä kun kokoajan on jotain! ;)

                                    Niin, kiljunta siis tyhjäkäynnillä pientä skvik,skvik skvik. Ja kun vähän antaa kierroksia, niin skviiiiiiik. Jos tämä selvensi yhtään :) Ratinkääntelyäkään ei tullut testattua, kokeillaan sekin kohta kauppareissulla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tulipahan hieman tutkittua tuota asiaa. Eli vikinä on suoraan verranollinen ilmastoinnin päälläoloon. Tästä päättelin, että ilmastoinnin hihna luistaa. Eli mahdolliset vikakohteet: löysä hihna tai kompura kaputt. Eiks je?
                                      Vastaavat oireet oli mulla edellisessä TDI Passatissa. Kirrasin hihnan melkoisen tiukkaan ja loppui.

                                      Tiedä sitten oliko se vika kuitenkin kompurassa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Samanlaisia tutkimustuloksia omasta autostani tänään. Käynnistyksen jälkeinen 10 s kitinä loppuu heti kun painaa ilmastoinnin ECON-nappia. Uudet hihnat on jo, mutta pitäisi kerätä motivaatiota mennä makoilemaan lumisohjoon. -10°C on melkein parempi ulkoruuvamiskeli, pysyy ainakin kuivana.

                                        AC-hihna näyttää minulla aika uudelta, lieneekö jäänyt vain ranelta kiristin liian löysälle? 30 Nm pitäisi pitää momenttia siinä kun lukitsee sen paikalleen. AC-huolto olisi varmaan myös poikaa, eikös se kompura rasitu enempää mitä vähemmän on kamaa? Vai mitä muuta vikaa <kop kop> voisi ilmetä?

                                        ECON-napin ja ratin pyörittämisen vaikutukset kertovat näissä ennen 5/2003 tehdyissä siitä kumpi hihna kitisee. Näppärää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hmm, tänään on vinkunat loistaneet poissaolollaan.. Sinänsä hyvä, mutta toisaalta pelottaa että sieltä kompurasta on jotain irronnut, eikä enään vastusta hihnan pyöritystä. Noh, perjantaina auto nosturille, niin pääsee kurkkimaan sinne.

                                          AC-huolto olisi varmaan myös poikaa, eikös se kompura rasitu enempää mitä vähemmän on kamaa? Vai mitä muuta vikaa <kop kop> voisi ilmetä?
                                          Juurikin noin se tietääkseni menee. Tai yleensäkin väärä kylmäaineen määrä. Itsellä kans AC-huolto edessä, ei mitään tietoa koska viimeksi tehty. Onkos näihin se ilmastoinnin lauhdutin vaihdeltu samalla, kuulin jotain sellaista huhua? Onkohan isokin lisäkustannus?

                                          Comment


                                            #22
                                            AC-hihna näyttää minulla aika uudelta, lieneekö jäänyt vain ranelta kiristin liian löysälle?
                                            Ranesta en tiedä mutta noilla hihnoilla on tapana venähtää niin että kymppitonnin sisään vaativat jälkikiristyksen. Myös kiristimen laakeri saattaa olla huonona.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuo on totta. Omassakin hihna oli jakopäänrempan jäljiltä uusi ja oli huomattavan paljon löysempi ensimmäiseen kiristyskertaan nähden.

                                              Comment


                                                #24
                                                Omassa olikin sitten 850 cm hihna, kun oikea on 841. Vikinä on nyt loppu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eipä tullut vaihdettua hihnaa, oli mukamas kiire. Kiristin hihnan kunnolla, ainakin toistaiseksi on pysynyt vikinät kurissa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X