Olisko kellään kuvia omasta vastaavasta projektistaan? Itsellänikin olisi sama operaatio edessä, oon kyllä pari jakohihnaa aikaisemminkin vaihtanut, mutta itellä on sellainen tapa että valmistaudun henkisesti mahdollisimman hyvin etukäteen aina uuteen hommaan, kun en kuitenkaan mikään ammattilainen ole.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ABC 2,6 V6 Jakohihnan vaihto n.2,5h
Collapse
X
-
Löysin hyvän blogikirjoituksen kuvineen netistä, nyt uskallan itsekin ryhtyä toimeen. Täytynee vielä varmistaa että muistaako kukaan paljonko tuo nokka-akselien lukituskampi maksaa marmorilla? Oletettavasti paljon, niin olisiko jollakulla lainata omaansa tässä Hämeenlinnan lähistöllä? Tai jos voisi ottaa siitä mitat niin voisin tehdä oman työpaikallani laserleikkaamalla ja kanttaamalla
Comment
-
Hihnan pituudet on tietyssä valmistustoleransissa, joten se vaikuttaa jakoon. Vaikka et sitä itse uskokkaan, niin kyllä hihnapyörien löysäys on se oikea tapa.
Tosin kyllä osa porukkaa vaihtaa jakajapumpullisiin dieseleihinkin jakohihnoja löysäämättä nokkapyörää, luottaen maalitussimerkintöihin, kun mikäs siihen jakoon nyt vaikuttaisi kun laittaa samalle hampaalle kuin vanhakin hihna ;)
Hihnojen pituustoleransseista löysin maininnankin V.A.G. Service itseopiskelu oppaasta, nro. 105, koskien Audi V8 moottoria.
Comment
-
Kävin perjantaina kyselemässä noista työkaluista Laakkoselta, niin hinnat yllättivät kyllä todella. Ensinnäkin tuo nokka-akselin lukitin, joka on siis periaatteessa lattarauta jonka melkein kuka vaan osaa tehdä itsekin, maksoi 130€. Kun taas tuo kampiakselin lukitin joka on vaativia koneistuksia vaativa pultti, maksoi 9€ o_O Ei liene vaikea arvata kumman työkalun ostin ja kumman teen itse...
Päivitetään vielä vähän, tänään jo tuli osa perille Ruotsista ja hintakin oli tippunu vielä 2€ mystisesti. Eli 7euroa Ruotsista tilattuna.Viimeksi muokannut Beornegar; 11.2.2013, 18:02.
Comment
-
Elsasta katsottuna:
Tensioning toothed belt
? Turn toothed belt tensioning roller with Allen key (A/F 8 mm) towards right and secure.
? Tighten toothed belt tensioning roller with second Allen key (A/F 8 mm).
? Check toothed belt tension between right-hand camshaft wheel and coolant pump.
? ? It should be possible to turn the toothed belt between camshaft wheel and coolant pump with thumb and index finger just about 90°.
? Tightening torque of toothed belt tensioning roller 45 Nm
Comment
-
https://www.youtube.com/watch?v=yuHfqt0NBlA
Tuo video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa. Näkyy hyvin kuinka paljon nokkapyörät liikkuu kiristettäes kun ne on irti.
Mongerruksesta ei vaan saa selkoa, niin voisko joku listata tähän samaan kaikki kiristys arvot?
Nokan pultit?
Kiristin?
Kuningaspultti?
12kpl ison kiilahihnapyörän pultit?
Muuta?
Comment
-
2.8 AAH:ssa oli kiristimen pultille annettu väärä kiristysmomentti. Ohjeessa oli yksi kiristysmomentti, mutta todellisuudessa oli käytetty kahta pulttikokoa ja se ohuempi pultti ei kestä virallisessa ohjeessa kerrottua kiristysmomenttia. Tarkista siis pultin paksuus ja vertaa ohjeen kiristysmomenttia yleisiin kiristysmomenttitaulukoihin. Meillä AAH:ssa pultin kovuus oli 8.8.
Olen AAH:n kiristysmomentteja joskus kysellyt. Haulla saattaa löytyä. Kuningaspulttia ei avattu, mutta muuten vedettiin kaikki momenttiin ja arvoista oli silloin juttua täällä.
Comment
-
Tuosta kun katot, vasemmalta olevat rivit on samassa numerojärjestyksessä kuin numerot oikean puolen kuvassa.
Dampperin pultteja on 8, ei 12. Niiden momentti 22Nm. Kunkkupultin momentti 200Nm + 180 astetta. Sitä ei tosin jakopäätä tehdessä ole pakko käyttää auki jos ei sitten päätystefa ole vaihtokunnossa, kasaus tietenkin uudella pultilla.
Comment
-
2,8 12v V6 kone jumissa, APUVA!
Eli alettiin jakohihnan vaihtohommiin.
Kampiakseli on merkissään.
Nokka-akselit on kohdallaan (isommat reiät sisäänpäin akselin päissä).
Hihna on kiristetty jne.
Jostain syystä kampuralta pyörittäessä emme saa konetta pyörimään
täyttä kierrosta?!? Ihan kuin joku ottaisi vastaan - mielestämme venttiilitkään
ei jumita.
Mikä hitto tässä mättää?!?!
Comment
-
Apulaitehihna pyörässä on viiva, joka on laitettu koneen kyljessä olevan muovisuojassa olevan nuolen kohdalle.
Ilmeisesti silloin kampura on kohdallaan?
Comment
-
Minä laittelin hihnapyörän merkin mukaan viikko sitten, meni vissiin tuurilla kohdilleen. Onhan siellä nyt varmasti kampura oikealla kierroksella?
Comment
-
-
Pyörintänopeusanturin reiässä lohkon vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Se taitaa olla etuakselin kohdalla, tai sen takapuolella. Siellä on musta anturi kuuden millin pultilla kiinni. Jos anturin reiästäkin kusee kone öljyä, niin se on 16x3 O-rengas siinä.
EDIT: Tuolla jonkinlainen kuva http://www.ebay.co.uk/itm/Camshaft-A...-/252184385230Viimeksi muokannut audiq; 14.7.2016, 16:05.
Comment
-
Ei tarvittu erikoistyökaluja - nokkien lukitusta varten tehtiin itse lattaraudasta ja parista pultista lukitsin. Hihnapyörän merkistä katsottiin kampiakselin asento (ja varmistettiin tulpan reiästä että kolmospytty oli yläkuolokohdassa kun hihnapyörän merkki oli kohdallaan). Jakp siis kohdallaan, mutta kone jumissa. Ongelma ratkesi kaatamalla dieseliä tulpan reikiin - tunnin odottelu ja pyöriteltiin konetta käsin. Ilmeisesti venttiileistä tai jostain oli tippunut karstaa männän päälle - siitä johtuen kone ei pyörinyt täyttä kierrosta käsin pyörittäen - diesel liotti karstat pois. Öljyt meni tietysti vaihtoon.
Comment
-
Jakohihnan vaihto
Moi!
Tuli tossa ostettua Audi A6 2,6 bensiini vm. 1995 km.340 000 ja jakohihnan vaihdosta viimeinen merkintä on 2004/160 000 km.
Mitenkähän on voiko olla ettei hihnaa ole vaihdettu jälkeen ja miten suuri työ on kyseisen jakohihnan vaihto ja vaihdetaanko myös jotain muuta samalla?
Elämäni ensimmäinen Audi ja ei mitään käsitystä koko auton moottorista.
Toivon asiallisia vastauksia ja olen tiedoista kiitollinen.
Comment
Comment