Otsakkeen oireet alkoivat syksyllä ilmojen kylmetessä ja ovat voimistuneet sekä pidentyneet ilman lämpötilan laskiessa.
AUTO:
- urS6 aan -95 automaatti
- Mittarissa ~200tkm
OIREET:
1. Auto seisoo yön yli ulkosalla.
2. Startin jälkeen menee aina tarkalleen 30 sekunttia kunnes metakka alkaa. Sitä ennen käy tasaisesti ja hiljaisesti.
3. Ääni kuuluu parhaiten moottorin sivulta/alta. Voimakkaimmin ääni kuuluu vasemman eturenkaan puolelta. Moottorin yläpuolelta ääntä ei juurikaan erota.
4. Ääni seuraa kierroksia. Paikallaan vaihdetta vaihtaessa ääni hiljenee vaihdon kohdalla hieman.
5. Metakka kestää näillä nolla keleillä yleensä 3-4 minuuttia kunnes hiljenee ja katoaa kokonaan.
Auto toimii muuten aivan normaalisti myös silloin kun metakka on vielä päällä ja lähtee ajamaan.
JO TUTKITTUA:
- Kattien lämpösuojat käyty läpi ym. pohjan potentiaaliset äänen aiheuttajat.
- Puristukset mitattu -> kunnossa ovat.
- Moniurahihnan kiristin vaihdettu.
- Nokkien välinen ketju vaihdettu.
- Kaikki etupään P-putkien kiinikkeet vaihdettu.
- Lohkoa käytetty parhaimmillaan 7h eikä mitään vaikutusta äänimaailmaan.
- Laatikon öljyt ja suodin vaihdettu ~40tkm sitten. Vanha öljy ei ollut vielä niin pahan näköistä eli oli joskus jo vaihdettu.
ÄÄNI:
Näitä on aina niin helppo kuvailla.
Ääni vaikuttaa sellaiselta kuin joku jousi raapisi peltilevyä. Ikäänkuin jousta pyöritettäisiin peltilevyä ympäri.
Pitääkö vaihteiston turbiini tuollaista metakkaa kun yhteistyösopimuksen irtisanomispäivä lähestyy vai mikä tuollaisen äänen voisi aiheuttaa?
Hyviä ja huonoja ehdotuksia otetaan vastaan.
Voin lähettää ääninäytteen nille joita äänet kiinnostaa.
Tosin tämä ääni ei mielestäni vastaa oikein livenä kuultua, mutta on ehkä suuntaa antava.
AUTO:
- urS6 aan -95 automaatti
- Mittarissa ~200tkm
OIREET:
1. Auto seisoo yön yli ulkosalla.
2. Startin jälkeen menee aina tarkalleen 30 sekunttia kunnes metakka alkaa. Sitä ennen käy tasaisesti ja hiljaisesti.
3. Ääni kuuluu parhaiten moottorin sivulta/alta. Voimakkaimmin ääni kuuluu vasemman eturenkaan puolelta. Moottorin yläpuolelta ääntä ei juurikaan erota.
4. Ääni seuraa kierroksia. Paikallaan vaihdetta vaihtaessa ääni hiljenee vaihdon kohdalla hieman.
5. Metakka kestää näillä nolla keleillä yleensä 3-4 minuuttia kunnes hiljenee ja katoaa kokonaan.
Auto toimii muuten aivan normaalisti myös silloin kun metakka on vielä päällä ja lähtee ajamaan.
JO TUTKITTUA:
- Kattien lämpösuojat käyty läpi ym. pohjan potentiaaliset äänen aiheuttajat.
- Puristukset mitattu -> kunnossa ovat.
- Moniurahihnan kiristin vaihdettu.
- Nokkien välinen ketju vaihdettu.
- Kaikki etupään P-putkien kiinikkeet vaihdettu.
- Lohkoa käytetty parhaimmillaan 7h eikä mitään vaikutusta äänimaailmaan.
- Laatikon öljyt ja suodin vaihdettu ~40tkm sitten. Vanha öljy ei ollut vielä niin pahan näköistä eli oli joskus jo vaihdettu.
ÄÄNI:
Näitä on aina niin helppo kuvailla.
Ääni vaikuttaa sellaiselta kuin joku jousi raapisi peltilevyä. Ikäänkuin jousta pyöritettäisiin peltilevyä ympäri.
Pitääkö vaihteiston turbiini tuollaista metakkaa kun yhteistyösopimuksen irtisanomispäivä lähestyy vai mikä tuollaisen äänen voisi aiheuttaa?
Hyviä ja huonoja ehdotuksia otetaan vastaan.
Voin lähettää ääninäytteen nille joita äänet kiinnostaa.
Tosin tämä ääni ei mielestäni vastaa oikein livenä kuultua, mutta on ehkä suuntaa antava.
Comment