Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS6 säksättää/rämisee kylmästartissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS6 säksättää/rämisee kylmästartissa

    Otsakkeen oireet alkoivat syksyllä ilmojen kylmetessä ja ovat voimistuneet sekä pidentyneet ilman lämpötilan laskiessa.

    AUTO:
    - urS6 aan -95 automaatti
    - Mittarissa ~200tkm

    OIREET:
    1. Auto seisoo yön yli ulkosalla.
    2. Startin jälkeen menee aina tarkalleen 30 sekunttia kunnes metakka alkaa. Sitä ennen käy tasaisesti ja hiljaisesti.
    3. Ääni kuuluu parhaiten moottorin sivulta/alta. Voimakkaimmin ääni kuuluu vasemman eturenkaan puolelta. Moottorin yläpuolelta ääntä ei juurikaan erota.
    4. Ääni seuraa kierroksia. Paikallaan vaihdetta vaihtaessa ääni hiljenee vaihdon kohdalla hieman.
    5. Metakka kestää näillä nolla keleillä yleensä 3-4 minuuttia kunnes hiljenee ja katoaa kokonaan.

    Auto toimii muuten aivan normaalisti myös silloin kun metakka on vielä päällä ja lähtee ajamaan.

    JO TUTKITTUA:
    - Kattien lämpösuojat käyty läpi ym. pohjan potentiaaliset äänen aiheuttajat.
    - Puristukset mitattu -> kunnossa ovat.
    - Moniurahihnan kiristin vaihdettu.
    - Nokkien välinen ketju vaihdettu.
    - Kaikki etupään P-putkien kiinikkeet vaihdettu.
    - Lohkoa käytetty parhaimmillaan 7h eikä mitään vaikutusta äänimaailmaan.
    - Laatikon öljyt ja suodin vaihdettu ~40tkm sitten. Vanha öljy ei ollut vielä niin pahan näköistä eli oli joskus jo vaihdettu.

    ÄÄNI:
    Näitä on aina niin helppo kuvailla.
    Ääni vaikuttaa sellaiselta kuin joku jousi raapisi peltilevyä. Ikäänkuin jousta pyöritettäisiin peltilevyä ympäri.

    Pitääkö vaihteiston turbiini tuollaista metakkaa kun yhteistyösopimuksen irtisanomispäivä lähestyy vai mikä tuollaisen äänen voisi aiheuttaa?
    Hyviä ja huonoja ehdotuksia otetaan vastaan.

    Voin lähettää ääninäytteen nille joita äänet kiinnostaa.
    Tosin tämä ääni ei mielestäni vastaa oikein livenä kuultua, mutta on ehkä suuntaa antava.
    Viimeksi muokannut mikko_1; 9.1.2009, 09:40.

  • #2
    Pakosarja/pakosarjan pultit?

    Comment


      #3
      Siis kuuluuko ääni kuljettajan puolelta?

      Kylmälle koneelle painetesti, saattaaisi olla esim imusarjan tiivisteellä tunnit täynnä? Lämmitessään kansi lämpiää ensin ja vääntää imusarjaa raolleen ja tiiviistyy jälleen kun imusarjakin rupeaa lämpiämään?

      Comment


      • #4
        Pakosarjaa tutkittu päällisinpuolin ja kuunneltu, mutta ei tuntuisi kuuluvan sieltä tuo ääni.
        Kuskin puolelta ääntelee kovimmin.

        Pakosarjaa ei tosin vielä ole irroitettu niin ei voi täysin kyllä poissulkeakaan tuota vaihtoehtoa.

        Sellaista vielä, että ääni ei kuulosta nostimien naputukselta eikä kattien kilkatukselta.

        Comment


        • #5
          Kattien lämpösuojat olet katsonut mutta entäs ne jotka on dp:n ympärillä.

          Oma urssi helisi vastaavalla lailla, leikkasin peltisaksilla dp:n ympäriltä ne lämpösuojat/kuoret huitun kettuun ja räminät lakkas.

          Ääninäyte olisi kyllä hyvä.

          Comment


          • #6
            gedu: Imusarjan tiivistettä ei olla vielä tarkastettu. Täytyypä tarkastaa se.

            A6tonen: Ne peltihärpäkkeet dp:n ympäriltä tai se mitä niistä nyt oli enää jäljellä lähti ensimmäisenä pois vaan eipä vaikuttanut ääneen tippaakaan.

            Comment


            • #7
              Ääni kuuluu noiden kuvailujen perusteella melkovarmasti laatikosta. Äänen pitäisi saada vielä herkemmin esille kun auton käynnistää kylmänä keula ylämäkeen. Minusta se ääni on tyyppivika, sillä useammassa ZF:ssä tuo ääni kuuluu.

              Kokeiles vielä sellainen juttu, että nosta lämpimällä koneella paikallaan ollessa kierrokset 4krpm ja kuuntele kuuluuko hiuksen hieno kilinä samoilta paikoilta kuin tuo kylmäkäynnistyksen räminä.

              Comment


              • #8
                Se on alkanut pitämään tuota ääntä viime syksystä sitä ennen ei ole äännellyt.

                Mikä siellä laatikossa voisi nyt olla menossa särki siis, jos oletetaan, että se on laatikko?

                Täytyypä kokeilla tuota ylämäkkiparkkia ja 4krpm lämpimälle koneelle.
                Viimeksi muokannut mikko_1; 9.1.2009, 12:34. Perustelu: typo

                Comment


                • #9
                  En tehnyt painetestiä, mutta ei se ääni kyllä imusarjasta kuulu. Päällisinpuolin tarkasteltuna imusarjan liitos vaikutti olevan varsin tiivis.

                  Kokeilin tuota 4krpm:ää lämpimällä koneella ja kyllä niillä kiekkaluvuilla uusi ääni ilmenee, mutta kilinä se ei ole pikemminkin matala, vaimea jurina auton alta. En sitten tiedä tuleeko laatikosta vai koneesta ja onko ominaisuus vai vika?

                  Täytyy tuo ylämäkistartti vielä kokeilla jossakin välissä.

                  Comment


                  • #10
                    Ominaisuus joka tuntuu myös vedossa 4krpm kohdalla. Missään manuaalissa en ole tavannut, mutta kaikissa automaateissa kylläkin.

                    Comment


                    • #11
                      Pientä updatea aiheeseen.

                      Auto kävi automaattiexpertillä ja hän sanoi ettei ääni kuulu laatikosta.
                      Ei osannut sanoa mistä kuuluisi.

                      Comment


                      • #12
                        Säksätys/räminä katosi pikkuhiljaa keväällä kelien lämmetessä (~< +7)
                        On siis selkeästi lämpötilaan liittyvä ongelma.

                        Comment

                        Working...
                        X