Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABH (4.2 V8) koneen visko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABH (4.2 V8) koneen visko

    en tiiä onko sopivaa laittaa tämmöistä tietoinfoa yksikseen, mutta kokeillaan.

    077121302E <- koneen orkkis puhaltimen visko.

    marmorilla 248? ja hyvä hymy päälle.

    motonetistä sama osa, 13-1507, jaahdyttimen viskokytkin BMW 79,90?.

    #2
    Melkein subjektin mukainen aihe...

    Mistäs AKE-koneen visko 059 121 350 H löytyisi?

    Siis muualta kuin Marmorilta! Tallinnan Audi-kaupan varastossa on 3 kpl ja hinta 2714 EEK => 174 €.

    Vertailun vuoksi Tallinnan hinta tuolle ABH:n viskolle 077 121 302 E on 2349 EEK => 150 €

    Comment


      #3
      Minä voin moisen tarvikeosana 123 eurolla toimittaa.

      teppo.kalske@iki.fi

      Comment


        #4
        Saako viskoon vaihdettua laakerin?

        Onneksi on talvi, niin voi ajella ilman viskoa hetken aikaa, kunhan saan ensin tuon vanhan kaivettua jostain raosta sieltä keulalta pois. Sitten näkee sen rakenteenkin eli pystyykö vanhaa korjaamaan.

        edit: löytyi linkki http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=visko+laakeri
        Viimeksi muokannut pta; 20.2.2009, 03:34.

        Comment


          #5
          Itse laittaisin orggiksen. Mulla tarvike ei vastannut uutena toimivaa orggis viskoa.
          Tarvike oli ns liian tiukka. Kone kuulosti hetken aikaa vanhalta volvota kuten viallisella viskolla. Toki se visko voi olla ottamatta kiinni ollenkaan.

          Ei sitä viskoa sinne toiseen kertaan tartte varmaankaan vaihtaa.

          Comment


            #6
            Olikin ETKAssa eri varaosanumero kuin autossa. Visko on oikeasti 059 121 350 G.

            Ja jälkipolville tiedoksi: Siinä on oikeankätinen kierre.

            Otin imuilmaputken ja vasemmanpuoleisen nokkahihnakotelon irti. Sitten mahtui kahdella 32 mm avaimella irrottamaan viskon. Siipi oli kolmella kuusiokololla kiinni ja sen irroittamisen jälkeen sai osat ronkittua ylös.

            Teppo: Kuka tuon tarvikkeen on tehnyt? Onko sattumalta Hella/Behr 8MV 376 732-031?
            Viimeksi muokannut pta; 21.2.2009, 21:47.

            Comment


              #7
              Tarjoamani olisi Febi/Bilstein. Behriläinen järjestyy myös, selvitän sille hinna.

              Comment


                #8
                Tällaiset ristiviitteet löysin netistä:
                VAG 059 121 350 H
                Behr 02805 / 26495 / 6500915 / 91107 / 93748
                Hella 8MV 376 732-031
                Sachs 2100 044 032
                Vemo V15-04-2112

                Alkuperäinen on Behr ja kestää siis noin 160 000 km :).

                Comment


                • #9
                  Lainataanpa tätä. Mitä tulee ottaa huomioon viskon pois otossa (tod.näk. sähköinen tilalle)? Tuleeko lukita mitään?? Vai kylmästi vain ottaa vain ropelli ja visko irti ja thats it??
                  EDIT: Kone siis AEC, eli sama visko kuin ABH

                  Comment


                    #10
                    Visko on kierteellä kiinni vesipumpun päässä. Sieltä ei irtoa mitään muuta, kun viskon irrottaa. Ajelin AKE-koneella talven ilman viskoa ennen kuin laitoin sinne uuden tilalle.

                    Comment


                      #11
                      Tarkennetaan sen verran (ettei aiheuta ihmetystä konepellin alla), että otsikon ABH tai AEC -koneissa visko ei sijaitse vesipumpun päässä, vaan yhdellä apupyöristä (vesipumppu, kun on nokkahihnakäyttöinen).

                      Comment


                      • #12
                        Oisko kellaan kirjoittaa pieni runo, että miten visko vaihdetaan? Kun ei oo ikinä tarvinnu kajota kyseiseen mötikkään, kiitos!

                        Comment


                        • #13
                          hae bilsusta tms se semmoinen viskon irroitustyökalu.

                          laita paikalleen ja naputtele 15sek - 5min sitä auki vasaralla (muista että on vääränkätisellä kierteellä!!)

                          sittenkun se käikäle tippuu irti voit pyöritellä melko helposti paikallaan ne lapojen kiinnityspultit irti viskosta 10mm avaimella.

                          jätä lavat sinne kotelon sisällä, ota visko pois ja laita uusi tilalle.

                          uuden paikalleenlaitto toimii toisinpäin kuin irroitus ; muista vaan että kun kiristät sitä viskoa siihen käyttöakselille että siihen ei tarvitse voimaa - pyöriessään kiristyy kiristyy kiristyy jne jne.

                          hihna kannattaa pitää paikoillaan operaation ajan, muuten se taittopyörä pyörii ikävästi karkuun proseduurin aikana.

                          Comment


                          • #14
                            Lähtee muuten kätevästi kun pujottaa moniurahihnan pois ja öljynsuodatinavaimella ottaa viskon hihnarullasta kiinni ja lenkillä aukasee viskon mutterin. Tosin keulaa oli jo purettu vähän...

                            Comment


                            • #15
                              Käykö AAN moottorista viskon hihnapyöränlaakeri ABH:hon?

                              Tämä: 077 115 136 A
                              Meinaan vaan kun etka näyttää ABH:hon koko laakeripakettia 250e, ja aan:ään sais pelkän laakerin paaaaaljon halvemmalla?

                              Vois samalla uusii senki kun on niin mukavasti tilaa keulalla.

                              Comment


                              • #16
                                Pitääkö tuossa AEC-koneessa tuon viskon pyöriä aina koneen käydessä? Vai mitenkä se toimii?
                                Rupesin tuossa vain miettimään tulevaa talvea silmällä pitäen, että jos tuo visko jumissa
                                ja pyörii tuolla -30c pakkasissakin vaikkei ehkä tarvitsisi...

                                Comment


                                • #17
                                  Joku Pelle Peloton vois kirjottaa hyvän ohjeen ton viskopuhaltimen korvaamisesta sähkötoimisella flektillä. Ameriikan jenkit kehuu että sillä saa tuntuvaa parannusta suorituskykyyn.
                                  + Moottorin äänet kuuluu paremmin tyhjäkäynnillä, kun ei huku siihen hirveään puhaltimen ääneen.
                                  + Kovilla pakkasilla auto lämpeää paremmin.

                                  Useimmat googlella löytämäni ratkasut on melko kökköjä, esim. erillinen kytkin, josta puhallin laitetaan päälle. Mielestäni sen pitäisi olla lämpötila-anturin takana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa kävin ihan ajatuksen kanssa kokeilemassa oman auton viskoa (AEC-kone).
                                    Kylmä kone, lähti ainakin heti puhallin pyörimään kun koneen käynnisti. Sai kuitenkin pidettyä
                                    kylmänä pysähdyksissä, mutta kovasti vänkäsi vastaan. Ja sammuksissa ollessaan tuntuu todella
                                    jäykältä pyörittää. Uutta viskoa kehiin vai?

                                    Comment


                                      #19
                                      Uutta viskoahan se pyytää.

                                      Juuri eilen pääsin kokeilemaan miltä tuntuu löysä visko käyvässä koneessa, kun kouluttaja Meseään testaili. Ei napannut kiinni alkuunkaan, siivestä saattoi helposti pitää kiinni vaikka konetta ryntäytteli ihan railakkaasti.

                                      Kokeiltiin vielä kuumailmapuhaltimella herättää sitä, ei mitään vaikutusta. Oli sitten vielä ilmastoinnin apuflekti jymähtänyt

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös se AAN koneessa ole ihan normikätinen kierre siivä viskon päässä??

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä on.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos varmistuksesta. Nyt laakerin vaihtoon. Rallattaa jo aika ikävästi...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kysymys: Mikä se vasenkätinen kierre on tuossa viskon tapauksessa? Kone siis AQH. Kummassa se kierre on? Kun otan noilla erikoispihdeillä kiinni tuosta hihnapyörästä, niin pitääkö minun edestä katsoen kääntää tuota 32 mm lenkkiavainta kumpaan suuntaan, myötäpäivään vai vastapäivään? Se moottori pyörii käsittääkseni myötäpäivään edestä katsoen, joten olisi loogista, että visko aukeaisi vastapäivään.

                                              Edit: kysyn tätä siksi, että tuo ei ihan helpolla lähtenyt mihinkään suuntaan, joten ennen kuin rikon jotain, selvitän asian.

                                              Comment


                                                #24
                                                Myötäpäivään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ok. Oli muuten surkean pienet nuo VAG-pihdit tuon viskon avaamiseen. Mietin jo, että pitääkö tehdä vähän jatkovartta hitsaamalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Taikasana avaamiselle on pieni isku työkalun päähän. Omasta avasin ilman kummempia erikoistyökaluja ihan jakoavaimella jonka päähän pari pamausta kumivasaralla ja visko naksahti auki.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pitänee kokeilla samaa tuohon kampuranlukitsimen tulppaan, sekin lienee paria iskua vailla noin varovasti.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos tarkoitat sitä lohkon kyljessä olevaa tulppaa niin lyö sitten syvälle se 8mm kuusiokoloavain ennen kuin yrität avata. Se tulppa on kireässä ja siihen on pirun vaikea saada avain suoraan. Toisaalta materiaali on toffeen luokkaa lujuudeltaan, nylppää helposti ja voisin kuvitella olevan aika vittumainen temppu sen jälkeen saada tulppa auki. Ostin suosiosta uuden valmiiksi ettei tarvi vanhaa enää uudelleen narauttaa paikoilleen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hyvä neuvo, mulla on se lohko paikallaan, kiusallisen vaikea saada irti tuota =).

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kutosessa pääsi 50cm jatkovarren kanssa kaiken parhaiten kun otti sisälokarin pois. Sieltä takaa paljastuu rako josta pääsee ~melkein kohtisuoraan siihen tulpankantaan käsiksi. Hakkasin vasaralla avaimen väkisin paikalleen ja sitten muutama isku räikän varteen moskalla.

                                                            Yleensäkin noiden helposti nylppäävien kanssa kannattaa melkein käyttää Clarksonin työkaluja ennemmin kuin koittaa sitkeätä vääntöä. Terävä isku ei nylppää sitä kantaa mutta saattaa naksauttaa auki.

                                                            Nämä vois joku modeilla johonkin jakopääremontti osioon kun ei varsinaisesti liity enää viskoon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X